Gå til innhold

Dere som er særboere - måtte dere ta til takke med noen som bodde i rimelig avstand fra dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at mange på KG er særboere med kjærestene sine. Da lurer jeg på - måtte dere ta til takke med noen som bor innen 1 time fra deres hjem? Eller har dere svært lite behov for kontakt, kos, sex og nærhet, slik at 1-2 netter i måneden er helt greit? Folk har jo unger, jobb, aktiviteter, hobbyer, frivillige verv og så videre. Det funker jo ikke med særboerskap hvis man bor mange timer med bil unna hverandre.

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke spørsmålet ditt. Jeg har aldri " tatt til takke" med noen, jeg har fått den jeg ville . Man kan jo kjøre et par timer hver helg eller hver uke hvis man bor slik. 

Anonymkode: 0b3a5...fee

• Liker 11
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skjønner ikke spørsmålet ditt. Jeg har aldri " tatt til takke" med noen, jeg har fått den jeg ville . Man kan jo kjøre et par timer hver helg eller hver uke hvis man bor slik. 

Har du barn? Det blir jo 1-2 helger i måneden. Er det nok mht. nærhet, forholdsdynamikk, sex osv?

AnonymBruker
Skrevet
Rosalilje84 skrev (3 minutter siden):

Har du barn? Det blir jo 1-2 helger i måneden. Er det nok mht. nærhet, forholdsdynamikk, sex osv?

Det er jo to parter, man kan kjøre hver sin helg. Jeg svarer generelt, gidder ikke legge ut om mine intime ting 

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Rosalilje84 skrev (17 minutter siden):

Jeg ser at mange på KG er særboere med kjærestene sine. Da lurer jeg på - måtte dere ta til takke med noen som bor innen 1 time fra deres hjem? Eller har dere svært lite behov for kontakt, kos, sex og nærhet, slik at 1-2 netter i måneden er helt greit? Folk har jo unger, jobb, aktiviteter, hobbyer, frivillige verv og så videre. Det funker jo ikke med særboerskap hvis man bor mange timer med bil unna hverandre.

Bor 1,5 timer med bil fra hverandre. Møtes kun i helgene + ferier sammen.

Har barn i  vgs, men jeg har ingen planer om felles husholdning etter at barna er flyttet ut heller.

Har vært særboere i 8 år nå. 

Anonymkode: f489f...5b4

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bor 1,5 timer med bil fra hverandre. Møtes kun i helgene + ferier sammen.

Har barn i  vgs, men jeg har ingen planer om felles husholdning etter at barna er flyttet ut heller.

Har vært særboere i 8 år nå. 

Anonymkode: f489f...5b4

Og dette vil dere begge?

Anonymkode: edce5...553

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleide å være særboer med en som bodde i et annet land. Alt går, om man vil.

Anonymkode: 5f51c...6ae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg eier mitt hus. Han eier sitt. Vi har barn på hver vår kant. Derfor. 

Anonymkode: 882e4...e26

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Til mer jeg tenker på det, til mer tullete og meningsløst er begrepet særboer 😅😅 

I realiteten er man bare kjærester.

I enkelte tilfeller pulevenner.

Og i andre tilfeller bare venner (med noen fordeler av og til).

Så enten er man samboer, eller så er man kjærester.

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Til mer jeg tenker på det, til mer tullete og meningsløst er begrepet særboer 😅😅 

Du har helt rett. Særboer er egentlig ikke noe, det er forsåvidt kun kjærester. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Perfume skrev (Akkurat nå):

Du har helt rett. Særboer er egentlig ikke noe, det er forsåvidt kun kjærester. 

Man kan være gift og særboer. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man kan være gift og særboer. 

Ja men det er vel mer sjeldent. Er vel egentlig kun da man kan kalle seg Særboer, spør du meg. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Perfume skrev (2 minutter siden):

Ja men det er vel mer sjeldent. Er vel egentlig kun da man kan kalle seg Særboer, spør du meg. 

Enig.. 

Jeg skal bli mer konsekvent med å bruke begrepene riktig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Særboer er mye mer forpliktende enn kjæreste. Jeg har vært både kjæreste, gift og særboer, og det er stor forskjell på kjæreste og særboer, mens den eneste forskjellen på gift og særboer er at man ikke bor sammen (og ev. forskjeller iht norsk lov, som man kan ordne med privat kontrakt mellom partene). Så er det selvsagt ikke alle særboere som har samme definisjon, men det er tross alt opp til særboerne selv å definere det, og ikke opp til dere i «særboer er bare kjæreste-brigaden».

Anonymkode: a61b1...8c7

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Særboer er mye mer forpliktende enn kjæreste. Jeg har vært både kjæreste, gift og særboer, og det er stor forskjell på kjæreste og særboer, mens den eneste forskjellen på gift og særboer er at man ikke bor sammen (og ev. forskjeller iht norsk lov, som man kan ordne med privat kontrakt mellom partene). Så er det selvsagt ikke alle særboere som har samme definisjon, men det er tross alt opp til særboerne selv å definere det, og ikke opp til dere i «særboer er bare kjæreste-brigaden».

Kan du forklare meg hvordan forpliktelser man har som særboer kontra kjæreste? 

Rett og slett fordi jeg lurer altså. 

Nå idag skal alle lage egne definisjoner på alt, både kjønn, hvilken - fil man er, alt. Jeg faller av 😔

Endret av Perfume
  • Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men det er ikke like forpliktende når dere bare treffes når det passer best, ikke har felles husholdning, kan trekke dere tilbake når en av dere har en utfordring, har ikke felles økonomi osv. Ingenting forpliktende i å treffe hverandre hipp som happ og ha sex.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var særboer i 10 år og vi så hverandre 4-7 dager i uken, men vi bodde jo bare en busstur på 20 minutter fra hverandre.

Innlegget ditt gir et inntrykk av at du ser ned på folk som er særboere.

Hvorfor det?

Jeg tror mange forhold ikke hadde gått dukken hvis folk hadde vært særboere. Når man har bagasje fra før av som innbefatter barn og ekser er det mye å ta hensyn til, ikke bare seg selv.

Anonymkode: 43fa9...9ac

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo ikke det. Det er bare et ord man har funnet på å bruke fordi man er for sløv til å ta forpliktelsen og jobben med å få et samliv til å funke.

Det er ikke et samliv, det er to separate liv, i hver sin bolig, der man møtes av og til der alt skal være hyggelig og fint. Hvis noe blir slitsomt eller ubehagelig så drar man hjem til seg selv. Det er så vidt å være kjærester, og er overhodet ikke noe mer forpliktende enn å være kjærester. 

Om det er noe så er det mindre forpliktende. 

Å være kjærester betyr i det minste at man er på vei et sted, sammen.

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg var særboer i 10 år og vi så hverandre 4-7 dager i uken, men vi bodde jo bare en busstur på 20 minutter fra hverandre.

Innlegget ditt gir et inntrykk av at du ser ned på folk som er særboere.

Hvorfor det?

Jeg tror mange forhold ikke hadde gått dukken hvis folk hadde vært særboere. Når man har bagasje fra før av som innbefatter barn og ekser er det mye å ta hensyn til, ikke bare seg selv.

Anonymkode: 43fa9...9ac

Da var dere kjærester. Ikke særboere.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå synes jeg hele diskusjonen blir helt tullete. Hverken kjæreste eller særboer er noe definert, og folk legger akkurat så mye forpliktelser i det, som de selv ønsker.  For meg er særboer en måte å fortelle at du er i et langvarig forhold, uten mål om å bo sammen der framme en gang.  

Anonymkode: 4c024...fec

• Liker 5
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...