Gå til innhold

Kastet ut av barsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et liggedøgn på sykehus koster over 20.000 kr. Pluss at det vel er mangel på både plasser og personell mange plasser. Folk med sykdommer og skader som er for syke til å klare seg selv, med smerter og/eller vansker med å bevege seg, blir sendt hjem. 

Ja, det er en trist utvikling. Men akkurat det med amming bør du kunne få hjelp til av sykepleier/jordmor/helsestasjon på hjemsted. De fleste slapper bedre av hjemme i kjente omgivelser. Så det er kanskje oppfølging hjemme som bør bli bedre for de som ikke er syke og bare trenger hjelp til amming?

Anonymkode: d27a0...5b4

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sinsiew skrev (51 minutter siden):

Det er så synd at dette er blitt så glemt både i stat og hos enkeltindivider. 

Men man ser jo hvordan utviklingen går: færre og færre fullammer babyene sine. 

Amming er en kunst som må læres. Men da må det være en veileder tilstede. Hvorfor dette ikke er viktigere for helsepersonell, når vi vet hvor bra morsmelken er for babyene, er meg en gåte. 

Men du vet, likestilling. Kvinner i 2024 skal jobbe fullt, gjerne ikke være sykmeldt under svangerskapet uansett hvor dårlige de er for "svangerskap er ingen sykdom", jobbe helt til fødselen, bli fraktet landet rundt til det sentrale sykehuset fordi den lokale fødestua er sommerstengt, føde, helst uten smertelindring, for da er man ikke ekte kvinne, må vite. Så er det rett ut, uansett om man har vondt, ikke har sovet på flere døgn, sliter med amming osv. Så skal mor ut i jobb uansett om hun fikk fødselsskader, helst gi far halvparten av permisjonen. Fødselsskader? Da må hun knipe og ikke belaste helsevesenet med dette tullet sitt.

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Et liggedøgn på sykehus koster over 20.000 kr. Pluss at det vel er mangel på både plasser og personell mange plasser. Folk med sykdommer og skader som er for syke til å klare seg selv, med smerter og/eller vansker med å bevege seg, blir sendt hjem. 

Ja, det er en trist utvikling. Men akkurat det med amming bør du kunne få hjelp til av sykepleier/jordmor/helsestasjon på hjemsted. De fleste slapper bedre av hjemme i kjente omgivelser. Så det er kanskje oppfølging hjemme som bør bli bedre for de som ikke er syke og bare trenger hjelp til amming?

Anonymkode: d27a0...5b4

Sier du det samme til dem som er helt alene om omsorgen for babyen, har flere små barn, kanskje et barn med diagnose, har syk partner osv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

For noen år tilbake var det vanlig praksis at mor ble på sykehuset en uke. Og helsepersonell hadde babyene om natta slik at mor skulle få hvile.

Hadde ikke skyhøye skatter av den grunn.

 

Anonymkode: 5b9ea...ee7

Det må være lenge siden 😃. Fødte for 28 år siden, og da var det 3 eller 4 dager. Husker jeg ble sur fordi jeg måtte bli 4 dager. Var null hjelp å få der. Sure ansatte. Hadde vært i fødsel to døgn. Ba om de kunne ta baby så jeg fikk sove litt. De kom tilbake med ham etter 45 min 🙃. Dette var det gamle rikshospitalet i Oslo. Skikkelig utrivelig. De to siste døgnene på 8-mannsrom.

Anonymkode: d27a0...5b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde dette selv for over tjue år siden, men jeg var alene. Det syns jeg er enda mer graverende. 
De burde latt barsel vare litt lenger for alle, men spesielt de som er alene, og i tillegg startet med husmorvikarer som kommer på hjemmebesøk og støtter amming og diverse i den første måneden. Det hadde lettet mye for hele samfunnet å gitt mor en god start med nyfødt. 

Anonymkode: c4625...658

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du skjønner at samfunnet trenger flere barn, ikke færre? Behandlingen mange mødre får i norsk helsevesen fører til at mange ikke orker flere, fordi det er i en lang rekke med neglisjering av kvinnehelse og dårlig oppfølging av gravide.

Kostnader er lommerusk, det står på politisk vilje.

Anonymkode: b0d55...831

Nei. Det aller siste samfunnet trenger er enda flere mennesker. Det vi trenger er en kraftig befolkningsreduksjon, slik at befolkningen kan ha et normalt godt liv uten å ødelegge kloden. Om vi fikk raskt og effektivt redusert oss med 70% på noen generasjoner ville ting sett vesentlig bedre ut. 

At myndighetene tenker «flere folk» er ikke sammenfallende med at det er det beste for individet. Myndigheter tenker ikke på individets beste, de tenker på valgflesk. Eldrebølga får vi heller ta unna med skarpt synkende levestandard for eldre her og nå heller enn å ofre levestandard for unge.

Anonymkode: 2d44a...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var heldig som fikk bli værende i 1 uke. Lå i 3 døgn med rier før dette også.

Nest siste dagen spurte jeg om å få bli til dagen etter fordi jeg skulle på en undersøkelse som ikke hadde med graviditet og fødsel. Bor bare 25 min unna sykehuset, men ville ikke ha stress med baby osv på undersøkelsesdagen. Var ikke noe problem å forlenge med ett døgn.

Hadde enerom hele tiden også 😊

Anonymkode: 37944...fa9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Folk i dag er så sårbare, dessverre 😕

Anonymkode: f16e3...579

Min mor lå over en uke på sykehus etter alle fire fødsler. På 70- og 80-tallet. Dette var vanlig praksis da. Hun synses synd på kvinner som skal føde i dag.

Anonymkode: 356eb...7bf

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det må være lenge siden 😃. Fødte for 28 år siden, og da var det 3 eller 4 dager. Husker jeg ble sur fordi jeg måtte bli 4 dager. Var null hjelp å få der. Sure ansatte. Hadde vært i fødsel to døgn. Ba om de kunne ta baby så jeg fikk sove litt. De kom tilbake med ham etter 45 min 🙃. Dette var det gamle rikshospitalet i Oslo. Skikkelig utrivelig. De to siste døgnene på 8-mannsrom.

Anonymkode: d27a0...5b4

Det var vanlig at kvinner som hadde født var minst en uke på sykehus på 70-og 80-tallet. Og lenger tilbake også. 

Anonymkode: 356eb...7bf

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel begrensa med hvor mye hjelp du kan få.. De har vist deg det og nå prøver du seg frem hjemme. 

Anonymkode: 64efa...f42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ser flere skriver at melka ikke kommer før dag 5. Vil det si at man egentlig sulter babyen i flere dager ?😨

Spør fordi jeg opplevde selv at melken kom med en gang (håndmelket i forkant av fødsel). Fikk også nan på sykehuset.. 

Anonymkode: 10690...f0a

Ja, det stemmer. Noen babyer takler det fint, noen babyer skriker mye fordi de er skrubbsultne og ikke blir mette av noen få dråper råmelk.

Anonymkode: bd348...ba7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Min mor lå over en uke på sykehus etter alle fire fødsler. På 70- og 80-tallet. Dette var vanlig praksis da. Hun synses synd på kvinner som skal føde i dag.

Anonymkode: 356eb...7bf

 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var vanlig at kvinner som hadde født var minst en uke på sykehus på 70-og 80-tallet. Og lenger tilbake også. 

Anonymkode: 356eb...7bf

Da min farmor fødte på slutten av 60-tallet lå de på sovesal med 11 andre. De kunne betale for å få ligge på rom med færre/enkeltrom, lenge leve korrupsjon🤌🏼 så jeg tar heller 2-3 dager på enerom og drar hjem til mitt kjente og kjære hjem enn å føde i gamledager. De ble også fratatt barna, i beste mening, for at mødrene på sovesalen skulle få fri fra barnegråt. Dette gikk på bekostning av ammingen og mange barn fra disse kullene fikk morsmelkerstatning fordi ammingen aldri kom i gang. Hud-mot-hud var ikke i tankene deres😅 Ikke alt var bedre før.

Anonymkode: 0d699...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Min mor lå over en uke på sykehus etter alle fire fødsler. På 70- og 80-tallet. Dette var vanlig praksis da. Hun synses synd på kvinner som skal føde i dag.

Anonymkode: 356eb...7bf

Var mannen med på fødslene?

Anonymkode: 3cf58...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det flere som sitter igjen med følelsen av at de ble kastet ut av barsel? Jeg fødte for en uke siden mandag ettermiddag. Jeg er flergangsfødende og har hatt utfordringer rundt amming tidligere med et sterkt ønske om å få til amming denne gangen. Onsdag morgen forteller de meg at jeg er klar for å dra hjem og spør meg hva jeg tenker rundt det. Jeg forteller at jeg ikke føler meg klar, melka har ikke kommet inn og at jeg trenger mer hjelp til ammingen. Det nikkes, men det er klart at de er fast bestemt på å få meg ut. Hun sier at jeg kan bli til klokken 12 samme dag. Jeg sier at mannen er på jobb og vi bor et stykke unna så jeg må høre om han rekker det. Hun sier at så lenge jeg er ute senest 15 så er hun fornøyd. Følte meg skikkelig uønsket og i veien, samtidig som jeg var frustrert over å ikke få den hjelpen jeg ønsket og trengte. Vi bor over en time unna sjukehuset og måtte tilbake dagen etter for sjekk av baby og nyfødtscreening så skulle ønske det også ble tatt i betraktning. Nå sitter jeg her og sliter med ammingen. Jeg gjør mitt beste, men føler at sjansen min for å lykkes hadde vært enda bedre om jeg fikk bli litt ekstra.

Anonymkode: 4331d...731

Du kan jo få hjelp av helsesøster og slikt etter du er kommet hjem

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Var mannen med på fødslene?

Anonymkode: 3cf58...aa6

De hadde bedre bemanning og fikk mer hjelp på barsel da. Nå blir jo alt omtrent overlatt til far

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde blitt dyrt for samfunnet om alle skulle vært på sykehuset til ammingen var etablert, det tar jo noen ganger flere uker.. 

Nei benytt deg av helsestasjon, de har god kompetanse på amming, gjerne bedre enn jordmødrene :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her er det omvendt, de presset for å få meg til å bli til den dagen vi skulle ha nyfødtscreening osv. Dette på to forskjellige sykehus i nord Norge. Første gangen ble jeg men det var under covid så satt der alene på ett rom og gråt i tre dager. Syns der var skikkelig fælt. Så andre gangen nektet jeg å være der, dro hjem dagen etter fødsel. For meg var det slit å være på sykehus av flere grunner. Og jeg er for at de som vil hjem burde «få lovt» til å dra hjem (så lenge det ikke er sterke grunner til å bli) og de som har behov for å være ekstra burde få lovt til det. 

Anonymkode: 388ee...306

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Nei. Det aller siste samfunnet trenger er enda flere mennesker. Det vi trenger er en kraftig befolkningsreduksjon, slik at befolkningen kan ha et normalt godt liv uten å ødelegge kloden. Om vi fikk raskt og effektivt redusert oss med 70% på noen generasjoner ville ting sett vesentlig bedre ut. 

At myndighetene tenker «flere folk» er ikke sammenfallende med at det er det beste for individet. Myndigheter tenker ikke på individets beste, de tenker på valgflesk. Eldrebølga får vi heller ta unna med skarpt synkende levestandard for eldre her og nå heller enn å ofre levestandard for unge.

Anonymkode: 2d44a...3b7

Det blir som å pisse i buksa for å holde seg varm, med den logikken din.

Det hjelper 0 at land som ikke bidrar til befolkningsvekst slutter å få barn. Mens kulturer, som ofte er svært kvinnefiendtlige mtp utdanning og frihet, får alt for mange.

Vi trenger at flere ressurssterke mennesker får barn. Det er deres barn som har størst sannsynlighet til å løse problemer i fremtiden.

 

Anonymkode: 5b9ea...ee7

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en er flergangsfødende og har slitt med amming tidligere så burde vel ammingen stå agendaen fra og med i det øyeblikket en har fått hvilt seg litt etter fødselen. 
Hva ble gjort på barsel for å få hjelp til amming?  
 

Anonymkode: 62ba2...2b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er far på jobb så kort tid etter fødsel? Høres ut som feil prioritering på hjemmebane om sliter med nyfødt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...