Gå til innhold

Kastet ut av barsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sinsiew skrev (Akkurat nå):

Takk og lov for at det finnes andre med denne tankegangen! 

En no brainer ❤🌹

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sinsiew skrev (1 minutt siden):

Før var vel vanlig liggetid 5 dager, nettopp fordi melka skulle være på plass og ungen skulle sendes hjem vel vitende om at den fikk mat. 

Jeg dro hjem etter 10 timer selv, fordi alt var på stell. (Rå)Melka fløt, ungen var mett osv. 

Første fødsel valgte jeg selv å dra. Fikk jo uansett ikke noe hjelp på barsel(hadde 4.7 i blodprosent og revnet grad to), så da var det bedre å få en pose blod og så dra hjem hvor jeg faktisk fikk hjelp med unge og stell.. 

Men det er ikke slikt det bør være. 

 

Jeg fikk heller ikke hjelp, trengte forsåvidt ikke heller, men det var knapt noen som så til meg til 48 timene jeg var der, så mye bedre å være hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg ser flere skriver at melka ikke kommer før dag 5. Vil det si at man egentlig sulter babyen i flere dager ?😨

Spør fordi jeg opplevde selv at melken kom med en gang (håndmelket i forkant av fødsel). Fikk også nan på sykehuset.. 

Anonymkode: 10690...f0a

Neida, det er sjeldent slik. Man har jo råmelk. Det vanlige er andre eller tredje døgn. Men ved KS, som jo blir vanligere og vanligere, kommer gjerne melka senere iom at KS er en mye større påkjenning før kroppen og gjerne inneholder mye mer medikamenter som også kan påvirke melkeproduksjon. 

Ungen sulter ikke de første dagene, og men ordentlig ammeveiledning på sykehuset hadde mange færre trengt nan..

Endret av Sinsiew
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte kl. 3 på natta og skulle gjerne hvert ute 06.00. 3 timer etter fødsel. Førstegangsfødende og hatet den 1 dagen jeg måtte bli der. Delte rom med 2 andre mødre som ikke hadde sovebarn som meg. Så sov ingenting fordi barna skrek hele tiden og mødrene gråt fordi de følte seg mislykket. 

Ammingen var enten 50/50 om jeg fikk til eller ikke. Gjorde meg ingenting hvis det ikke gikk. Etter 2 uker var barnet på morsmelkerstatning fordi jeg trivdes ikke med amming. 

Å okkupere en plass bare pga amming er høyst upraktisk for sykehuset siden de trenger plassen til andre mødre. Du blir ikke kastet ut. Du blir henvist til helsestasjonen som skal hjelpe deg etter fødsel 😊

Anonymkode: 23026...bed

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsiew skrev (1 minutt siden):

Barsel er et sted hvor mor og barn skal komme seg etter fødsel, få en god start på livet og sørge for at alt er på stell før man drar hjem. 

Nettopp. 

Vedkommende eier ikke kunnskap nok til å forstå behov eller historikk hva sykehus gjelder. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havspeil skrev (Akkurat nå):

Nettopp. 

Vedkommende eier ikke kunnskap nok til å forstå behov eller historikk hva sykehus gjelder. 

Det er så synd at dette er blitt så glemt både i stat og hos enkeltindivider. 

Men man ser jo hvordan utviklingen går: færre og færre fullammer babyene sine. 

Amming er en kunst som må læres. Men da må det være en veileder tilstede. Hvorfor dette ikke er viktigere for helsepersonell, når vi vet hvor bra morsmelken er for babyene, er meg en gåte. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg ser flere skriver at melka ikke kommer før dag 5. Vil det si at man egentlig sulter babyen i flere dager ?😨

Spør fordi jeg opplevde selv at melken kom med en gang (håndmelket i forkant av fødsel). Fikk også nan på sykehuset.. 

Anonymkode: 10690...f0a

Dag 4-5 er helt normalt. Babyer går ned i vekt etter fødsel fordi ammingen ikke er på plass, men de tåler det, magesekken er uansett pitteliten, men det er nå en gang sånn naturen har ordna til dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petra200 skrev (8 minutter siden):

Jeg fikk heller ikke hjelp, trengte forsåvidt ikke heller, men det var knapt noen som så til meg til 48 timene jeg var der, så mye bedre å være hjemme.

Helt enig 😅

Og spurte jeg om hjelp, fikk jeg det jo heller ikke for det måtte jeg klare selv til tross for at jeg var koblet opp til ledninger, ble sydd i halvannen time på grunn av så mye sår nedentil og en unge som skreik konstant fordi hun var kvalm og kastet opp, samt ikke fikk melk av meg fordi melka lot vente på seg fordi jeg var så dårlig. 

Nettene var et mareritt. Så tredje dag nektet jeg mer. Endte med fødselsdepresjon og det tok laaang tid før jeg følte noe annet enn håpløshet når jeg så baby. 

Så med neste dro jeg hjem så snart jeg kunne etter at mannen hadde fått sovet ut hjemme..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsiew skrev (5 minutter siden):

Helt enig 😅

Og spurte jeg om hjelp, fikk jeg det jo heller ikke for det måtte jeg klare selv til tross for at jeg var koblet opp til ledninger, ble sydd i halvannen time på grunn av så mye sår nedentil og en unge som skreik konstant fordi hun var kvalm og kastet opp, samt ikke fikk melk av meg fordi melka lot vente på seg fordi jeg var så dårlig. 

Nettene var et mareritt. Så tredje dag nektet jeg mer. Endte med fødselsdepresjon og det tok laaang tid før jeg følte noe annet enn håpløshet når jeg så baby. 

Så med neste dro jeg hjem så snart jeg kunne etter at mannen hadde fått sovet ut hjemme..

Hent utrolig! Så tøff du har vært!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det flere som sitter igjen med følelsen av at de ble kastet ut av barsel? Jeg fødte for en uke siden mandag ettermiddag. Jeg er flergangsfødende og har hatt utfordringer rundt amming tidligere med et sterkt ønske om å få til amming denne gangen. Onsdag morgen forteller de meg at jeg er klar for å dra hjem og spør meg hva jeg tenker rundt det. Jeg forteller at jeg ikke føler meg klar, melka har ikke kommet inn og at jeg trenger mer hjelp til ammingen. Det nikkes, men det er klart at de er fast bestemt på å få meg ut. Hun sier at jeg kan bli til klokken 12 samme dag. Jeg sier at mannen er på jobb og vi bor et stykke unna så jeg må høre om han rekker det. Hun sier at så lenge jeg er ute senest 15 så er hun fornøyd. Følte meg skikkelig uønsket og i veien, samtidig som jeg var frustrert over å ikke få den hjelpen jeg ønsket og trengte. Vi bor over en time unna sjukehuset og måtte tilbake dagen etter for sjekk av baby og nyfødtscreening så skulle ønske det også ble tatt i betraktning. Nå sitter jeg her og sliter med ammingen. Jeg gjør mitt beste, men føler at sjansen min for å lykkes hadde vært enda bedre om jeg fikk bli litt ekstra.

Anonymkode: 4331d...731

Har du vært der en uke og nyfødtscreening ikke er gjort? Det er jo ikke greit. Stå på ditt og si du ikke drar før baby er «sjekket ut». 
Å etablere amming kan ta uker. Der skal helsestasjonen følge deg opp.  

Anonymkode: e109b...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er greit av dem. Selv om jeg forstår det er sårt for deg, og upraktisk. Om alle skulle blitt på sykehuset så lenge de følte for det, i stedet for når leger og helsepersonell mener de er klar for å dra hjem, så ville skattene skutt i været. 

Anonymkode: 67791...f59

Enig.. hvem skal betale for dette ?

skjønner din frustrasjon ts, men skal vi øke opp enda mer rakner dette landet fullstendig! 

Anonymkode: d167c...e31

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Som flergangsfødende bør du vært mer klar til å dra fortest mulig. Melka kommer som regel til dag 5. 

Noen jar en tendens til å være lengre på barsel for å få ekstra fri fra ungene hjemme.. så jeg skjønner dem på barsel. 

Anonymkode: e5869...5a1

Men man bør i det minste få bli til etter screening 

Anonymkode: 67551...55f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er greit av dem. Selv om jeg forstår det er sårt for deg, og upraktisk. Om alle skulle blitt på sykehuset så lenge de følte for det, i stedet for når leger og helsepersonell mener de er klar for å dra hjem, så ville skattene skutt i været. 

Anonymkode: 67791...f59

For noen år tilbake var det vanlig praksis at mor ble på sykehuset en uke. Og helsepersonell hadde babyene om natta slik at mor skulle få hvile.

Hadde ikke skyhøye skatter av den grunn.

 

Anonymkode: 5b9ea...ee7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber på en barselavdelingen og kjenner meg ikke igjen i dette. Men dessverre er det nok forskjeller rundt omkring i landet og utrolig trist å høre at man blir kasta ut når man føler man trenger veiledning. Hos oss er det 2-3 liggedøgn og 3-5 hos de med keisersnitt. Har aldri kasta ut noen fra barsel når de sleit med amming. Føler heller det er omvendt, at damene vil hjem, mens vi anbefaler de å bli et døgn til😅 Men hadde alle ville blitt til melka kom, hadde vi ikke hatt plass til alle. Da hadde det isåfall blitt 3-4 mannsrom som i gamle dager, men da hadde ihvertfall folk dratt hjem. Så hos oss får de som vil dra hjem tidlig gjøre det, og de som trenger 5 dager får det🙂

Endret av AlternativX
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlternativX skrev (1 minutt siden):

Jeg jobber på en barselavdelingen og kjenner meg ikke igjen i dette. Men dessverre er det nok forskjeller rundt omkring i landet og utrolig trist å høre at man blir kasta ut når man føler man trenger veiledning. Hos oss er det 2-3 liggedøgn og 3-5 hos de med keisersnitt. Har aldri kasta ut noen fra barsel når de sleit med amming. Føler heller det er omvendt, at damene vil hjem, mens vi anbefaler de å bli et døgn til😅 Men hadde alle ville blitt til melka kom, hadde vi ikke hatt plass til alle. Da hadde det isåfall blitt 3-4 mannsrom som i gamle dager, men da hadde ihvertfall folk dratt hjem. Så hos oss får de som vil dra hjem tidlig gjøre det, og de som trenger 5 dager får det🙂

"3-4 mannsrom som i gamledager", er ikke det fremdeles standarden? Jeg var på 4 mannsrom da jeg fikk min nå 3 åring. 

Anonymkode: 5b9ea...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flergangsfødende har da ikke behov for å ligge mer enn to netter på barsel. Syns det hørtes helt greit ut.

Anonymkode: bf7e6...71e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes det er greit av dem. Selv om jeg forstår det er sårt for deg, og upraktisk. Om alle skulle blitt på sykehuset så lenge de følte for det, i stedet for når leger og helsepersonell mener de er klar for å dra hjem, så ville skattene skutt i været. 

Anonymkode: 67791...f59

Rart man klarte å ha en ukes liggetid for 40-50 år siden, da.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

"3-4 mannsrom som i gamledager", er ikke det fremdeles standarden? Jeg var på 4 mannsrom da jeg fikk min nå 3 åring. 

Anonymkode: 5b9ea...ee7

Jeg lå på 4-mannsrom med mine barn som nå er tenåringer (men så vidt jeg husker var vi bare to eller tre mesteparten av tida). Tror det er ganske vanlig, ja.

Endret av Anonymus Notarius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

"3-4 mannsrom som i gamledager", er ikke det fremdeles standarden? Jeg var på 4 mannsrom da jeg fikk min nå 3 åring. 

Anonymkode: 5b9ea...ee7

Ikke her jeg jobber. Heller ikke på det nye sykehuset jeg skal jobbe snart. Men skjønner det er flere plasser som kanskje fortsatt har det sånn, men trodde kanskje det var flere enerom enn flermannsrom🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Folk i dag er så sårbare, dessverre 😕

Anonymkode: f16e3...579

Hva i all verden er det du snakker om? Før fikk man ligge på sykhuset i over en uke og det var personalet som stelte babyen og tok seg av den på natta. Mor skullle komme seg og ikke ha noe annet ansvar.

Anonymkode: c95b9...e6d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...