AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #1 Skrevet 16. april 2024 Er det flere som sitter igjen med følelsen av at de ble kastet ut av barsel? Jeg fødte for en uke siden mandag ettermiddag. Jeg er flergangsfødende og har hatt utfordringer rundt amming tidligere med et sterkt ønske om å få til amming denne gangen. Onsdag morgen forteller de meg at jeg er klar for å dra hjem og spør meg hva jeg tenker rundt det. Jeg forteller at jeg ikke føler meg klar, melka har ikke kommet inn og at jeg trenger mer hjelp til ammingen. Det nikkes, men det er klart at de er fast bestemt på å få meg ut. Hun sier at jeg kan bli til klokken 12 samme dag. Jeg sier at mannen er på jobb og vi bor et stykke unna så jeg må høre om han rekker det. Hun sier at så lenge jeg er ute senest 15 så er hun fornøyd. Følte meg skikkelig uønsket og i veien, samtidig som jeg var frustrert over å ikke få den hjelpen jeg ønsket og trengte. Vi bor over en time unna sjukehuset og måtte tilbake dagen etter for sjekk av baby og nyfødtscreening så skulle ønske det også ble tatt i betraktning. Nå sitter jeg her og sliter med ammingen. Jeg gjør mitt beste, men føler at sjansen min for å lykkes hadde vært enda bedre om jeg fikk bli litt ekstra. Anonymkode: 4331d...731 2 24
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #2 Skrevet 16. april 2024 Jeg synes det er greit av dem. Selv om jeg forstår det er sårt for deg, og upraktisk. Om alle skulle blitt på sykehuset så lenge de følte for det, i stedet for når leger og helsepersonell mener de er klar for å dra hjem, så ville skattene skutt i været. Anonymkode: 67791...f59 21
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #3 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det flere som sitter igjen med følelsen av at de ble kastet ut av barsel? Jeg fødte for en uke siden mandag ettermiddag. Jeg er flergangsfødende og har hatt utfordringer rundt amming tidligere med et sterkt ønske om å få til amming denne gangen. Onsdag morgen forteller de meg at jeg er klar for å dra hjem og spør meg hva jeg tenker rundt det. Jeg forteller at jeg ikke føler meg klar, melka har ikke kommet inn og at jeg trenger mer hjelp til ammingen. Det nikkes, men det er klart at de er fast bestemt på å få meg ut. Hun sier at jeg kan bli til klokken 12 samme dag. Jeg sier at mannen er på jobb og vi bor et stykke unna så jeg må høre om han rekker det. Hun sier at så lenge jeg er ute senest 15 så er hun fornøyd. Følte meg skikkelig uønsket og i veien, samtidig som jeg var frustrert over å ikke få den hjelpen jeg ønsket og trengte. Vi bor over en time unna sjukehuset og måtte tilbake dagen etter for sjekk av baby og nyfødtscreening så skulle ønske det også ble tatt i betraktning. Nå sitter jeg her og sliter med ammingen. Jeg gjør mitt beste, men føler at sjansen min for å lykkes hadde vært enda bedre om jeg fikk bli litt ekstra. Anonymkode: 4331d...731 Herregud 😨 Jeg opplevde det motsatte, at jeg etter 5 dager måtte «mase» om å reise hjem. Hadde KS , så 3 dager var liksom minimum de ønsket å ha meg der… Har du fått hjemmebesøk av jordmor? Ville ringt å bedt om tidlig hjemmebesøk og spurt om hjelpt ift ammingen. Anonymkode: 10690...f0a 4 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #4 Skrevet 16. april 2024 Det høres virkelig utfordrende ut, og det er dessverre ikke uvanlig å føle seg presset ut av barselavdelingen tidlig, spesielt når det oppstår ammeproblemer. Det er viktig å huske at du har rett til å be om den støtten og hjelpen du trenger for å lykkes med ammingen og komme deg gjennom barseltiden på en trygg og komfortabel måte. Jeg forstår at situasjonen kan være frustrerende og føles uønsket, men husk at du har rett til å be om å bli værende på sykehuset lengre hvis du ikke føler deg klar til å dra hjem. Det er viktig å kommunisere dine behov og bekymringer tydelig til personalet på barselavdelingen, slik at de kan gi deg den hjelpen og støtten du trenger. I tillegg kan det være lurt å søke støtte fra andre ammeprofesjonelle, for eksempel en ammekonsulent eller en laktasjonskonsulent, som kan gi deg ytterligere veiledning og støtte med ammingen. Husk at du gjør ditt beste, og det er viktig å være snill mot deg selv i denne prosessen. Ta en dag om gangen, og søk hjelp og støtte når du trenger det. Anonymkode: ac893...1ca 3 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #5 Skrevet 16. april 2024 Jeg opplevde også det motsatte. Måtte trygle og be om å få komme hjem etter ks. Var det i 5 dager pga høyt blodtrykk etter sv.forgiftning. Var møkk lei og ville bare hjem for å starte livet som familie uten alt det kliniske og fremmede rundt oss. Anonymkode: 5b61d...569 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #6 Skrevet 16. april 2024 Jeg ble "kastet ut" uten at ammingen hadde engang begynt, gikk på krykker pga bekkenløsning, sydd fra sør til nord, var alenemor uten barnefar eller familie i nærheten og FØRSTEGANGSFØDENDE. Anonymkode: e5c9c...930 5 17
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #7 Skrevet 16. april 2024 Jeg hadde svangerskapsforgiftning og gallestein. Måtte trygle om å dra hjem. De jeg kjenner som er andregangsfødende reiser hjem under ett døgn etter at de har født, hun ene etter 8 timer. Hvorfor i all verden skal de bli der om de ikke må følges opp? De har jo barn hjemme. Anonymkode: 3cf58...aa6 5
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #8 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg synes det er greit av dem. Selv om jeg forstår det er sårt for deg, og upraktisk. Om alle skulle blitt på sykehuset så lenge de følte for det, i stedet for når leger og helsepersonell mener de er klar for å dra hjem, så ville skattene skutt i været. Anonymkode: 67791...f59 Ja, tenk at vi ser på utgifter til barselomsorg som unødvendige. Det er jo snakk om fremtidige skattebetalere, trist at folk ikke ser verdien i å investere i en god start på livet. Anonymkode: bd348...ba7 17 2 6
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #9 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, tenk at vi ser på utgifter til barselomsorg som unødvendige. Det er jo snakk om fremtidige skattebetalere, trist at folk ikke ser verdien i å investere i en god start på livet. Anonymkode: bd348...ba7 Det er ikke bare barselomsorg. Det er en enorm eldrebølge, mange som har runde på runde med innleggelser, for å bli sendt hjem igjen, overført til kommunen som heller ikke har kapasitet. Det er mye psykisk sykdom. Veldig mye ensomhet. Og mange gode grunner til å få lov å ligge noen dager ekstra på sykehus. En frisk mor med et friskt barn bør ikke stille først i denne køen. Og penger til å møte alles behov, det har vi rett og slett ikke. Anonymkode: 67791...f59 11 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #10 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg synes det er greit av dem. Selv om jeg forstår det er sårt for deg, og upraktisk. Om alle skulle blitt på sykehuset så lenge de følte for det, i stedet for når leger og helsepersonell mener de er klar for å dra hjem, så ville skattene skutt i været. Anonymkode: 67791...f59 Du skjønner at samfunnet trenger flere barn, ikke færre? Behandlingen mange mødre får i norsk helsevesen fører til at mange ikke orker flere, fordi det er i en lang rekke med neglisjering av kvinnehelse og dårlig oppfølging av gravide. Kostnader er lommerusk, det står på politisk vilje. Anonymkode: b0d55...831 13 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #11 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ikke bare barselomsorg. Det er en enorm eldrebølge, mange som har runde på runde med innleggelser, for å bli sendt hjem igjen, overført til kommunen som heller ikke har kapasitet. Det er mye psykisk sykdom. Veldig mye ensomhet. Og mange gode grunner til å få lov å ligge noen dager ekstra på sykehus. En frisk mor med et friskt barn bør ikke stille først i denne køen. Og penger til å møte alles behov, det har vi rett og slett ikke. Anonymkode: 67791...f59 Javisst, så da gir det mening å bygge ned svangerskaps-, føde- og barselomsorg...? Som har så mye å si for fremtidig helse og hvorvidt folk ønsker å få flere barn? Anonymkode: bd348...ba7 10 4
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #12 Skrevet 16. april 2024 Ble du kasta ut etter 1 døgn? Dårlig gjort når du utrykte dine behov. Mulig de trengte plassen, men burde vært formidla annerledes. Anonymkode: d2334...cc0
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #13 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det flere som sitter igjen med følelsen av at de ble kastet ut av barsel? Jeg fødte for en uke siden mandag ettermiddag. Jeg er flergangsfødende og har hatt utfordringer rundt amming tidligere med et sterkt ønske om å få til amming denne gangen. Onsdag morgen forteller de meg at jeg er klar for å dra hjem og spør meg hva jeg tenker rundt det. Jeg forteller at jeg ikke føler meg klar, melka har ikke kommet inn og at jeg trenger mer hjelp til ammingen. Det nikkes, men det er klart at de er fast bestemt på å få meg ut. Hun sier at jeg kan bli til klokken 12 samme dag. Jeg sier at mannen er på jobb og vi bor et stykke unna så jeg må høre om han rekker det. Hun sier at så lenge jeg er ute senest 15 så er hun fornøyd. Følte meg skikkelig uønsket og i veien, samtidig som jeg var frustrert over å ikke få den hjelpen jeg ønsket og trengte. Vi bor over en time unna sjukehuset og måtte tilbake dagen etter for sjekk av baby og nyfødtscreening så skulle ønske det også ble tatt i betraktning. Nå sitter jeg her og sliter med ammingen. Jeg gjør mitt beste, men føler at sjansen min for å lykkes hadde vært enda bedre om jeg fikk bli litt ekstra. Anonymkode: 4331d...731 Som flergangsfødende bør du vært mer klar til å dra fortest mulig. Melka kommer som regel til dag 5. Noen jar en tendens til å være lengre på barsel for å få ekstra fri fra ungene hjemme.. så jeg skjønner dem på barsel. Anonymkode: e5869...5a1 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #14 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du skjønner at samfunnet trenger flere barn, ikke færre? Behandlingen mange mødre får i norsk helsevesen fører til at mange ikke orker flere, fordi det er i en lang rekke med neglisjering av kvinnehelse og dårlig oppfølging av gravide. Kostnader er lommerusk, det står på politisk vilje. Anonymkode: b0d55...831 Om man ikke får flere barn fordi man går i kjelleren av å ikke få være 24 timer ekstra på barsel når helsepersonell mener du er klar til å dra, så synes jeg det er et smart valg å ta. Anonymkode: 67791...f59 7 5
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #15 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det flere som sitter igjen med følelsen av at de ble kastet ut av barsel? Jeg fødte for en uke siden mandag ettermiddag. Jeg er flergangsfødende og har hatt utfordringer rundt amming tidligere med et sterkt ønske om å få til amming denne gangen. Onsdag morgen forteller de meg at jeg er klar for å dra hjem og spør meg hva jeg tenker rundt det. Jeg forteller at jeg ikke føler meg klar, melka har ikke kommet inn og at jeg trenger mer hjelp til ammingen. Det nikkes, men det er klart at de er fast bestemt på å få meg ut. Hun sier at jeg kan bli til klokken 12 samme dag. Jeg sier at mannen er på jobb og vi bor et stykke unna så jeg må høre om han rekker det. Hun sier at så lenge jeg er ute senest 15 så er hun fornøyd. Følte meg skikkelig uønsket og i veien, samtidig som jeg var frustrert over å ikke få den hjelpen jeg ønsket og trengte. Vi bor over en time unna sjukehuset og måtte tilbake dagen etter for sjekk av baby og nyfødtscreening så skulle ønske det også ble tatt i betraktning. Nå sitter jeg her og sliter med ammingen. Jeg gjør mitt beste, men føler at sjansen min for å lykkes hadde vært enda bedre om jeg fikk bli litt ekstra. Anonymkode: 4331d...731 Jeg har måttet insistere på å få dra hjem begge gangene. Først med ks. Måtte være i 5 dager (grøss). Forøvrig ingen melk innen vi dro da heller. Og med andre så måtte jeg spørre pent om å få dra hjem etter 48 timer. Og de somlet og somlet med å skrive oss ut. Anonymkode: df8f6...1a9 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #16 Skrevet 16. april 2024 Har dere ammehjelpen der du bor? Helsestasjon? Det kan finnes flere som kan hjelpe med å få ammingen til, det er ikke sikkert barselavdelingen er rett sted å få den hjelpen. Uansett så har det som har skjedd, skjedd og du får ikke gjort om på det, da må du finne en annen løsning. Anonymkode: b62bc...6ec 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #17 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det flere som sitter igjen med følelsen av at de ble kastet ut av barsel? Jeg fødte for en uke siden mandag ettermiddag. Jeg er flergangsfødende og har hatt utfordringer rundt amming tidligere med et sterkt ønske om å få til amming denne gangen. Onsdag morgen forteller de meg at jeg er klar for å dra hjem og spør meg hva jeg tenker rundt det. Jeg forteller at jeg ikke føler meg klar, melka har ikke kommet inn og at jeg trenger mer hjelp til ammingen. Det nikkes, men det er klart at de er fast bestemt på å få meg ut. Hun sier at jeg kan bli til klokken 12 samme dag. Jeg sier at mannen er på jobb og vi bor et stykke unna så jeg må høre om han rekker det. Hun sier at så lenge jeg er ute senest 15 så er hun fornøyd. Følte meg skikkelig uønsket og i veien, samtidig som jeg var frustrert over å ikke få den hjelpen jeg ønsket og trengte. Vi bor over en time unna sjukehuset og måtte tilbake dagen etter for sjekk av baby og nyfødtscreening så skulle ønske det også ble tatt i betraktning. Nå sitter jeg her og sliter med ammingen. Jeg gjør mitt beste, men føler at sjansen min for å lykkes hadde vært enda bedre om jeg fikk bli litt ekstra. Anonymkode: 4331d...731 https://ammehjelpen.no/ammehjelp/ Anonymkode: 3e567...bd6 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #18 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Om man ikke får flere barn fordi man går i kjelleren av å ikke få være 24 timer ekstra på barsel når helsepersonell mener du er klar til å dra, så synes jeg det er et smart valg å ta. Anonymkode: 67791...f59 Helsepersonell mener du er klar til å dra fordi de har økonomiske begrensninger, ikke fordi de mener det er optimalt at du drar hjem etter 24 timer. At fødselsomsorgen i Norge skal være så ræva, er utrolig. Anonymkode: 38305...f41 5 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #19 Skrevet 16. april 2024 Tenker amming kan du få i gang hjemme med helsepleier eller noe sånt. De trengte garantert plassen til noe som kanskje de anser som langt mer alvorlig enn ammingen din. Tenk på andre som har hatt katastrofe snitt og lignende, og trenger plassen, men ikke kan få fordi du som kun sliter med amming må ha den plassen og full fokus på deg og det. Ja, jeg er utrolig krapp i det jeg skriver og mamma politiet vil kjefte på meg her nå og kalle meg empatiløs. Men det kunne brydd meg mindre når det finnes viktigere og alvorligere tilfeller enn slit med amming. En ting jeg har lært er mamming før amming. Presser du deg for langt bare ødelegger du deg selv. Ingen skam å ikke få til amming. Pluss med flaske slipper du tilføye d dråper frem til de blir 6 måneder isj.. Det er en stor fordel. Pluss da kan og far hjelpe deg.. så han slipper å få klage på alt mulig rart. Anonymkode: 88780...f08 6 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #20 Skrevet 16. april 2024 Di aller fleste har ikke fått melk enda når dem blir utskrevet fra barsel. Personlig kom melka på dag 5 med første barnet og dag 4 med andre barnet. Jeg ble utskrevet dag 2 med første barnet og under 24 timer med andre barnet. Tror gravide bør belage seg på å komme seg hjem snarest mulig fra barsel fremover for det er ett problem på alle sykehus at føde og barsel er sprengt og har lite kapasitet Anonymkode: e5869...5a1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå