AnonymBruker Skrevet 15. april #1 Del Skrevet 15. april Hei. Min mors hund har alltid vert stresset spesielt ved besøk, og aller verst når barnebarna er på besøk. Hunden humper(jokker) på puter i sofaen og på mennesker også besøkende, stresser peser og drar ut alt fra hunde sengen sin osv. Han markerer/ tisse på gjestene, hver gang de kommer inn i huset. Han har bitt i stykker sofaen til min mor og ødelegger ting. Om noen prøver å ta han bort fra situasjoner knurrer han og glefser etter de. Han har flere ganger bitt min mor og søster(de som bor i huset) han er kjempe stresset og klarer ikke roe seg ned når det er besøk til stede. når hun vet et par anledninger har passet mitt barn, så stjeler han lekene til barnet og knurrer og truer om man prøver å ta leken tilbake. Hun har forsøkt omplassering et par ganger og vert ærlig om utfordringene til hunden, men han har kommet i retur begge gangene fordi de ikke aksepterer oppførselen hans og mener han er aggressiv og alt for uforutsigbar. dette er en hund som for meg virker kjempe engstelig og stresset, truende, uforutsigbar og tenker at en slik hund kan da ikke ha det mye godt med seg selv? Og når det blir så vanskelig for hunden og menneskene rundt. Flere familie medlemer nekter å komme på besøk pga hans oppførsel og dette tynger min mor veldig, hun har tatt det opp med dyrlegen men får ikke noe hjelp/veiledning der. Hun er helt fra seg og vet ikke hva hun skal gjøre da han nå nylig ble returnert av det andre omplasserings hjemmet pga dårlig adferd. Dette begynner å gå på psyken hennes og truer relasjoner. Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Er det grunn nok til avliving ? Anonymkode: 9b390...e3d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #2 Del Skrevet 15. april Hvilket liv er det din mor tilbyr hunden da? Får den nok og riktig aktivitet med hensyn til hvilken rase det er? Dette høres ut som en hund som ikke lever under riktige forhold. Anonymkode: 7301d...df6 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #3 Del Skrevet 15. april Hvor gammel er hunden og hvor lenge har mora di hatt den? Hvilken rase er det? Anonymkode: 44713...591 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #4 Del Skrevet 15. april Dette er en puddelmix på 8 år som hun har hatt siden han var valp. Alltid fått rikelig og lange turer og blir aktivisert store deler av dagen, han har tilgang på stor hage så han kan gå ut og inn som han selv ønsker. min mor er også ufør så han er heller aldri alene. Det virker som uansett hvor mye man aktiviserer og forsøker å stimulere så hjelper det ikke. Fremdeles like stresset og oppjaget adferd. Anonymkode: 9b390...e3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #5 Del Skrevet 15. april Legger dere til rette for å dempe stresset hos hunden da? Hvis hunden blir stresset over at det kommer besøk, kanskje den trenger et sted å trekke seg tilbake å være i fred. Dere må unngå å sette den i situasjoner den ikke mestrer. Anonymkode: 15e25...e2e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #6 Del Skrevet 15. april Hadde heller prøvd å få tak i en adferdsspesialist for hund enn veterinær. Alt kan trenes bort 👍 Anonymkode: c971e...f71 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #7 Del Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hadde heller prøvd å få tak i en adferdsspesialist for hund enn veterinær. Alt kan trenes bort 👍 Anonymkode: c971e...f71 Alt kan absolutt ikke trenes bort. Man man kan ofte med god hjelp klare å få hunden litt bedre men er det kan også være genetikk med i bilde som er så og si umulig å få trent bort. Anonymkode: 1d950...cff 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #8 Del Skrevet 15. april Ærlig talt dette er ikke et godt liv for hverken hunden eller din mor! Her høres det ut som dere har forsøkt mye og egentlig bare leter etter noen som kan ta avgjørelsen om avlivning for dere. …og det forstår jeg…. Heldigvis var det dyrlegen som tok avgjørelsen for oss, og er evig takknemlig for at jeg slapp å ta den alene. Bytt dyrlege og få tak i en adferds spesialist hvis dere oppriktig ønsker å gi hunden en siste sjanse. Hvis ikke ville jeg støttet mor i å avlive så hun ikke står med dette alene, for det er en vond og tung avgjørelse å ta.. Anonymkode: a101b...728 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #9 Del Skrevet 15. april Dette er i mine øyner en noe bortskjemt hund som sover i senga og får laget spesial måltider, fordi han nekter å spise tørrfôr osv. han er ikke i noe fare å har det riiimelig bra for en hund å være vil nå jeg si. Kun det beste er godt nok. Han har et helt eget rom han kan trekke seg tilbake på å være helt for seg selv, men litt av utfordringen er jo at han selv oppsøker disse situasjonene og vil til en vær pris være tilstede der det skjer. Det er forsøkt bur og rom ved besøk, men da hyler(gråter) han så inderlig fælt. Han har gjennomgått adferds behandling og det hjalp en stund, men de fikk beskjed om at det var en veldig engstelig rase noe som er genetisk og vil trolig ikke bedre seg stort. Alt var tilbake som d var etter noen mnd selv om alt av tips og råd ble fulgt slavisk. Anonymkode: 9b390...e3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #10 Del Skrevet 15. april Hjelper jo ikke å ta dette opp med veterinær. Jeg ville investert i en hundetrener og fått tatt adferdstest på den. Dette burde blitt gjort for lenge siden, men godt mulig det finnes et lite håp. Er hunden sjekket for smerter? Anonymkode: 10133...646 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #11 Del Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hadde heller prøvd å få tak i en adferdsspesialist for hund enn veterinær. Alt kan trenes bort 👍 Anonymkode: c971e...f71 Alt kan ikke trenes bort. Noen hunder er genetisk anlagt for stress og nervøsitet, og denne er også skarp, og det er tvilsomt at den noen gang vil kunne bli en trygg hund uansett hva man gjør av trening og tilretteleggelse. Kanskje kan man forbedre visse ting, men denne hunden vil aldri bli en familiehund. Den har allerede bitt mange ganger, og kan ikke stoles på rundt barn. Moren til ts skal ikke måtte gå glipp av tid med barnebarna i mange år fremover fordi hunden har en mental brist. Og omplassering er heller ingen god idé; de som er erfarne nok til å takle en slik hund, vet hvor slitsomt det er og vil ikke ta over en slik hund. Og alle andre vil bare gi den videre til nestemann, også blir hunden en kasteball. Ts, det er en forferdelig situasjon å stå i. Men som sagt, det er ikke ansvarlig å omplassere en hund med lang bitthistorikk. Det er heller ikke ansvarlig å ha hunden rundt barna. Det er jo mulig at med skikkelig arbeid, så kan den bli litt tryggere, men en trygg familiehund vil den tvilsomt bli. Det er heller ikke godt for en hund å være så stressa og engstelig. En død hund lider ikke, enkelt sagt. Jeg ser dere allerede har jobbet med en profesjonell om atferdsendring. Om dere ønsker å gi hunden en sjanse til, ta kontakt med en atferdsspesialist igjen. Om ikke, ring dyrlege og bestill time for avlivning. Den har bitt flere ganger og er ekstremt nervøs, og vil tro de fleste dyrleger synes det er god nok grunn til å avlive. Anonymkode: 25d46...4d7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #12 Del Skrevet 15. april Går det ikke an å ha hunden ute når det kommer besøk? Og sette hunden vekk FØR gjestene kommer? Han er nok veldig stresset ja, stakkar, men høres også ut som at situasjonen og stresset ikke blir håndtert riktig. Om hunden ødelegger og markerer osv., hvorfor får han gå fritt rundt under hvert besøk?? Det hjelper i allefall ikke... Anonymkode: 93369...b8c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #13 Del Skrevet 15. april Hadde heller ikke orket å være på besøk hos noen med en sånn hund. Min far har en superstressa hund som ikke klarer å oppføre seg og nå drar jeg kun på besøk når mine småsøsken har bursdag, ellers så treffes vi hos meg (uten hunden). Sist julaften stjal den mat, tisset og bæsjet inne, jukket på putene og ungene og gneldret som bare juling. Den er heldigvis ikke aggressiv, men helt ute av styring. Synd din mor mister relasjoner pga. hunden. Har måttet kutte ut besøk hos er annet familiemedlem pga. en hun som stjal mat fra tallerkenen og jukket uten at eieren gjorde noen ting. «Hunder gjør sånn» var svaret Bikkja til di mor virker ikke å ha et godt liv. Jeg støtter avlivning når ingenting annet funker. Anonymkode: bb4e2...c75 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 15. april #14 Del Skrevet 15. april Ta kontakt med en dyktig atferdsterapeut og få de til å komme hjem til din mor og se hunden og legge opp en treningsplan. Det er mulig dette kan trenes bort, og man bør i hvert fall ha forsøkt det før man vurderer avlivning. Se om du finner noen nær dere her: https://hunomhund.no/trenere-atferdskonsulenter/ https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #15 Del Skrevet 15. april Noen tips om dere ikke har prøvd det: En god tur før besøk La hunden få være på et eget rom når det er besøk, spesielt barn. Snusejakt ute. Gjerne i hagen. Små biter av Maren som spres utover plenen. Mental stimuli. Triks, øve på ro, øve på kommandoer. Varierte turer. Fjellet, skogen, snusetur i skogen, ulike stier og veier. Ikke rundt nabolaget hver dag. Mat til faste tider og feks dentastix hver dag. Men ikke små "drypp" gjennom hele dagen. Leke med hunden selv og ha det gøy. Jeg tror denne hunden trenger hjelp til å utløp for energi, men med varierte metoder. I tillegg hjelp til ro. Om hunden ikke er vant til å være på et rom.alene, så kan det øves på. Gjør det til noe positivt. Start med et par minutter og øv 2-3 ganger om dagen. Øk til 5-10-20-40-60min osv. Gi gjerne måltider der også. Gi godbiter, bein eller favorittleker nær du går ut. En god og myk soveplass. Hunder trenger en del søvn også. Og barn trenger ikke omgås denne hunden, det blir for mye for den. Har selv en hund med litt problemer. Har innsett at jeg må hjelpe hunden. Det er ikke lett å omplassere hunder med litt problemer. Jeg leser tegnene. Etter tur får hunden være i fred og hvile. Måltider gis på eget rom og ikke foran besøk/når det skjer mye rundt. Ber besøk ikke klappe med mindre hunden kommer bort. Tar hunden på eget rom når barn er på besøk (han blir stresset). Tur i hagen og leker/triks hvis hvis jeg merker hunden må få ut energi. Anonymkode: 43173...1ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april #16 Del Skrevet 15. april 3 hours ago, AnonymBruker said: Dette er i mine øyner en noe bortskjemt hund som sover i senga og får laget spesial måltider, fordi han nekter å spise tørrfôr osv. han er ikke i noe fare å har det riiimelig bra for en hund å være vil nå jeg si. Kun det beste er godt nok. Han har et helt eget rom han kan trekke seg tilbake på å være helt for seg selv, men litt av utfordringen er jo at han selv oppsøker disse situasjonene og vil til en vær pris være tilstede der det skjer. Det er forsøkt bur og rom ved besøk, men da hyler(gråter) han så inderlig fælt. Han har gjennomgått adferds behandling og det hjalp en stund, men de fikk beskjed om at det var en veldig engstelig rase noe som er genetisk og vil trolig ikke bedre seg stort. Alt var tilbake som d var etter noen mnd selv om alt av tips og råd ble fulgt slavisk. Anonymkode: 9b390...e3d Sannsynligvis er den aggressive atferden urelatert til maten og hvorvidt hunden sover i senga eller ikke. Det virker som om du blir aggressiv når ikke alle enstemmig svarer at hunden burde blitt avlivet i går... puddel er vel heller ikke kjent som en spesielt engstelig rase? Anonymkode: 21bf1...279 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #17 Del Skrevet 16. april Puddel er en rase som trenger å bruke hodet, det holder ikke bare med fysisk aktivitet. Nok hjernetrim er vel så viktig for at de skal ha det bra. Anonymkode: 38f4d...90d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #18 Del Skrevet 16. april Jeg blir aldeles ikke aggressiv, prøver bare å gi informasjon om ting som allerede er prøvd da folk gjentatte ganger har foreslått ting som allerede er forsøkt. Slik at vi kanskje kan unngå at ting blir gjentatt. Prøver også å få frem at hunden bor i et hjem som er vandt med hunder, vi har hatt hund siden jeg var liten også på for avtaler osv og aldri opplevd slikt før. Forsøker vel bare å finne ut om det finnes noe tiltak man ikke har prøvd. Jeg ønsker jo ikke at denne hunden skal bli avlivet dette er absolutt siste utvei og vi alle håper på at det kunne finnes en løsning. Men er jo også veldig synd at et dyr skal gå å lide om det er det som er tilfelle her. Er veldig takknemlig for alle tips å råd vi får, så må bare beklage om jeg har virket aggressiv for det har jo absolutt ikke vert meningen. Anonymkode: 9b390...e3d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #19 Del Skrevet 16. april En 8 år gammel blandingshund med lang historie med denne adferden? Og blitt levert tilbake fra omplasseringshjem 2 ganger? Nope, jeg hadde nok valgt å avlive hunden. Lang godt etablert adferd er utrolig vanskelig å trene vekk, hunden vil aldri bli trygg rundt folk og barn. Den er forsøkt omplassert flere ganger uten hell. Det er lov å si at nok er nok... Anonymkode: dce87...e70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #20 Del Skrevet 16. april Hvorfor presse hunden til å være til stede når det er besøk? Dette er ikke en familiehund, men en hund som krever støtte fra eier i slike situasjoner. Om dere ikke vil ha hunden lenger, så avliv den. Det å omplassere for tredje gang er bare tull, ikke utsett hunden for det. Anonymkode: eb244...27d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå