Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ateist og synes religion er roten til mye dritt.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor man ønsker å tilhøre et sted der man ser på det og den man er som noe abnormt. Og ja mange kirker sier jo ja til homofile i dag men innerst inne så vet jo alle at bibelen og andre religiøse skrifter sier nei til homofili så at man da ønsker å tilhøre en slik trosretning er for meg ubegripelig. Hadde jeg vært homofil så hadde jeg unngått religion som pesten men det er vel ikke så lett om man er indoktrinert i religion fra ung alder.

Er for øvrig enig i at på Norges nasjonaldag så er det bare det norske og samiske flagget som skal brukes. Alle andre flagg inkludert regnbueflagget kan pakkes vekk den dagen. Det norske flagget omfavner oss alle, religiøs eller ikke, homo eller hetero, norsk statsborger eller etnisk norsk. Har man problemer med det kan man holde seg hjemme som Jehovas vitner.

Anonymkode: 83455...bb3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ateist og synes religion er roten til mye dritt.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor man ønsker å tilhøre et sted der man ser på det og den man er som noe abnormt. Og ja mange kirker sier jo ja til homofile i dag men innerst inne så vet jo alle at bibelen og andre religiøse skrifter sier nei til homofili så at man da ønsker å tilhøre en slik trosretning er for meg ubegripelig. Hadde jeg vært homofil så hadde jeg unngått religion som pesten men det er vel ikke så lett om man er indoktrinert i religion fra ung alder.

Er for øvrig enig i at på Norges nasjonaldag så er det bare det norske og samiske flagget som skal brukes. Alle andre flagg inkludert regnbueflagget kan pakkes vekk den dagen. Det norske flagget omfavner oss alle, religiøs eller ikke, homo eller hetero, norsk statsborger eller etnisk norsk. Har man problemer med det kan man holde seg hjemme som Jehovas vitner.

En ting til, som kanskje kan bli sett på som litt selvmotsigende men jeg synes det er helt fantastisk når mennesker med annen etnisk bakgrunn velger å bruke sine folkedrakter på 17 mai. :) Det er så nydelig når vi ser toget gå forbi og det er vanlige kjoler, bunader og folkedrakter. Spesielt indiske og pakistanske klær er helt fantastiske. 

AnonymBruker
Skrevet

Kirken har heldigvis forandret seg i takt med samfunnet, det kan man ikke si om alle religioner. Lurer på om Pride skal markeres i moskeene i år.

Gped.jpg.2719cea8e53fb586ed2475c220f7b768.jpg

Anonymkode: d1eb9...043

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kirken har heldigvis forandret seg i takt med samfunnet, det kan man ikke si om alle religioner. Lurer på om Pride skal markeres i moskeene i år.

Gped.jpg.2719cea8e53fb586ed2475c220f7b768.jpg

Anonymkode: d1eb9...043

Er det heldig at kirken endrer seg vekk fra det den er?

Det jeg ikke forstår er hvorfor noen i det hele tatt vil involvere seg med en trosretning som fordømmer dem? Jeg giftet meg på rådhuset - ikke kirken - og det var en herlig dag. Kjenner ikke et eneste sted at jeg trenger noen godkjennelse fra en oppdiktet ørkengud og snekkersønnen hans for å gifte meg :D 

Elsk hvem du vil sier jeg - og ikke la oppdiktede figurer bestemme hvordan du skal leve ❤️  

Det som på utsiden er en gud basert på kjærlighet er på innsiden enn gud som søker full kontroll. Joda, tilgivelse er en vesentlig greie - men det funker bare hvis du SLUTTER å synde i guds øyne. Med andre ord kan du bli tilgitt for homofile handlinger men da må du ta avstand fra dette og "gå bort og synd ikke mer"

Igjen - kan noen forklare hvorfor de vil tro på og tilbe en gud som vil ha det slik?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.4.2024 den 15.04):

At homofile får gifte seg i kirken, er det samme som at de utenlandske i Norge skal sveie med sitt eget flagg på 17.mai. Jeg er ikke kristen, men jeg synes det er ganske sjukt, det står jo klart og tydelig i Bibelen at forhold er mellom mann og kvinne. Hva tenker dere?

Anonymkode: b4d7a...c21

Står også at bibelen fordømmer ingen for dens seksuelle legning, og vi er i 2024.

Anonymkode: 4684d...772

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Står også at bibelen fordømmer ingen for dens seksuelle legning, og vi er i 2024.

Anonymkode: 4684d...772

...og hvor har du lest det?

Skrevet
sofiemyr skrev (44 minutter siden):

Jeg skal ikke diktere hva andre skal tro - men jeg har studert bibelen som bok ganske så nøye og Bibelen er den ENESTE nedtegningen med det vi kan kalle "troverdige opplysninger" om personen og forkynneren Jesus. Hvis du da skal bygge en krike og menighet på denne personen - uavhenging om DU vil bruke både det gamle testementet eller det nye - så er det et faktum at den eneste nedtegningen av denne personen er og blir det som er basis for kristendom. Du må gjerne velge og vrake men da blir det noe annet :)

Siden JEG ikke er kristen, skal jeg ikke bygge en kirke eller menighet på noe som helst. 

Jeg kjenner dog mange kristne, med ulike legninger, både i liberale og svært konservative menigheter, og med ulike roller (alt fra "vanlig sognebarn", via ledere av barnegrupper og aktive i menighetsarbeid til sogneprest og biskop). Ingen av dem leser Bibelen bokstavtro, heller ikke dem som i  mange år trodde dinosaurer ikke fantes fordi det ikke stod om dem i Bibelen 🙄. De tolker tekstene i lys av tiden de ble skrevet i, og inn i vår tid.

Den store fellesnevneren for dem alle er troen treenigheten, på at Jesus døde på korset for våre/menneskenes synder, at han stod opp fra de døde, og at han vil komme tilbake for å dømme levende og døde.

Ikke alle mener at homofili er greit, men de fleste mener det, og stadig flere.

At man som utenforstående har en hardnakket oppfatning av "de facto kristendom", tenker jeg bare er tåpelig. 

AnonymBruker
Skrevet
sofiemyr skrev (18 minutter siden):

Det jeg ikke forstår er hvorfor noen i det hele tatt vil involvere seg med en trosretning som fordømmer dem? Jeg giftet meg på rådhuset - ikke kirken - og det var en herlig dag. Kjenner ikke et eneste sted at jeg trenger noen godkjennelse fra en oppdiktet ørkengud og snekkersønnen hans for å gifte meg :D 

Elsk hvem du vil sier jeg - og ikke la oppdiktede figurer bestemme hvordan du skal leve ❤️  

Det som på utsiden er en gud basert på kjærlighet er på innsiden enn gud som søker full kontroll. Joda, tilgivelse er en vesentlig greie - men det funker bare hvis du SLUTTER å synde i guds øyne. Med andre ord kan du bli tilgitt for homofile handlinger men da må du ta avstand fra dette og "gå bort og synd ikke mer"

Igjen - kan noen forklare hvorfor de vil tro på og tilbe en gud som vil ha det slik?

Oppmerksomhet og TRASS.

Anonymkode: a7e80...3aa

Skrevet (endret)
Grønt blad skrev (4 minutter siden):

At man som utenforstående har en hardnakket oppfatning av "de facto kristendom", tenker jeg bare er tåpelig. 

Etter å ha vært dypt engasjert i menighet i halve mitt voksne liv vet jeg ikke om jeg plutselig blir "utenforstående" fordi jeg har mistet troen? Jeg bare prøver å få noen av alle disse anonyme brukerne til å forklare hvorfor de vil tro på og følge en oppdiktet gud som ikke liker dem for det de er ;) 

Endret av sofiemyr
AnonymBruker
Skrevet
sofiemyr skrev (6 minutter siden):

Kan det tenkes at det er fordi mange har et personlig, spirituelt forhold til Gud? Kanskje de går rett til kilden og ikke henger seg opp i alle disse folkene som tror de har rett til å dømme levende og døde. De som mener at Gud er slik og Gud er sånn basert på tolkninger de selv har produsert.

Så vidt jeg vet er jo dette noe som ble "advart mot" gjennom de ti bud gjennom "du skal ikke ha andre Guder enn meg". Så langt jeg forstår handler dette om at man selv skal dyrke frem et personlig forhold til Gud, ikke la seg lure til å lytte til menneskelige besserwissere som prøver å sette seg over ditt personlige forhold til Gud, få deg til å tvile på din kjærlighet, den mest rene formen av det gudommelige, slik at de kan herske og fø sitt eget ego.

Kanskje de ser disse menneskene som mener de har forstått så mye at de nærmest kan ta på seg rollen som Gud og diktere hva som er riktig og feil her på jorda på lang avstand og dermed ikke lytter til hva de sier? Kanskje de tenker at disse menneskene selv ikke ser hva de gjør, at de er blinde og at de ber for at også de skal få oppleve sann kjærlighet og en ny vår? 

Mange er kanskje mer spirituelle enn religiøse, de søker det personlige forholdet til lyset og kjærligheten og å oppleve det i Guds hus vil kanskje føles som å komme hjem og bli velsignet? Kanskje de ikke bryr seg like mye om de menneskene som forsøker å herske og dominere ved å vri og vende på ordene som står i boka, men at for dem så er faktisk kjærligheten og Guds barmhjertighet det viktigste? Det er ikke sikkert alle er åpne om disse tankene, nettopp fordi de føler at det er mellom dem selv og Gud.

Anonymkode: 94c49...36f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan det tenkes at det er fordi mange har et personlig, spirituelt forhold til Gud? Kanskje de går rett til kilden og ikke henger seg opp i alle disse folkene som tror de har rett til å dømme levende og døde. De som mener at Gud er slik og Gud er sånn basert på tolkninger de selv har produsert.

Så vidt jeg vet er jo dette noe som ble "advart mot" gjennom de ti bud gjennom "du skal ikke ha andre Guder enn meg". Så langt jeg forstår handler dette om at man selv skal dyrke frem et personlig forhold til Gud, ikke la seg lure til å lytte til menneskelige besserwissere som prøver å sette seg over ditt personlige forhold til Gud, få deg til å tvile på din kjærlighet, den mest rene formen av det gudommelige, slik at de kan herske og fø sitt eget ego.

Kanskje de ser disse menneskene som mener de har forstått så mye at de nærmest kan ta på seg rollen som Gud og diktere hva som er riktig og feil her på jorda på lang avstand og dermed ikke lytter til hva de sier? Kanskje de tenker at disse menneskene selv ikke ser hva de gjør, at de er blinde og at de ber for at også de skal få oppleve sann kjærlighet og en ny vår? 

Mange er kanskje mer spirituelle enn religiøse, de søker det personlige forholdet til lyset og kjærligheten og å oppleve det i Guds hus vil kanskje føles som å komme hjem og bli velsignet? Kanskje de ikke bryr seg like mye om de menneskene som forsøker å herske og dominere ved å vri og vende på ordene som står i boka, men at for dem så er faktisk kjærligheten og Guds barmhjertighet det viktigste? Det er ikke sikkert alle er åpne om disse tankene, nettopp fordi de føler at det er mellom dem selv og Gud.

Her er du virkelig inne på det jeg fisker etter - og da blir neste spørsmål hvilken gud er dette? Hvis det er den guden som er basis for abrahamittiske religioner som kristendom, judisme og islam så burde man kanskje se forbi det og tenke seg noe mer inkluderende og relevant ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet
sofiemyr skrev (56 minutter siden):

Her er du virkelig inne på det jeg fisker etter - og da blir neste spørsmål hvilken gud er dette? Hvis det er den guden som er basis for abrahamittiske religioner som kristendom, judisme og islam så burde man kanskje se forbi det og tenke seg noe mer inkluderende og relevant ❤️ 

Skjønner ikke helt hva du mener når du skriver "se forbi det og tenke seg noe mer..." Så si i fra om jeg feiltolker deg helt her 🙂 

Mener du å finne opp en ny Gud? Eller en ny versjon av Gud? Hvis ja, så er det vel det som på mange måter skjedde gjennom læren om Jesus liv og død - så vidt jeg har forstått. At den gamle versjonen av Gud som folk knyttet seg til, ble reformert og at man beveget seg mer vekk fra det dømmende og fikk mer fokus på kjærlighet og forståelse. Kristendommen og religion er jo i konstant utvikling (kanskje sett bort i fra jødedommen som så vidt jeg har forstått i hovedsak holder fast ved det "originale" og forkaster Jesus som Guds sønn/et nytt bilde på Gud. Dermed blir vel også nestekjærligheten og barmhjertighet mindre viktig for deres lederskap). Ser også at Jehovas Vitne forandrer sin forkynnelse basert på den spirituelle innsikten som deres leder mottar fra Gud, slik at innholdet er i stadig bevegelse.

Jeg har personlig ikke noe formening om hva som er riktig eller ikke i denne sammenheng, men jeg synes det er interessant å følge med litt.

Skrevet
2 hours ago, sofiemyr said:

Helt riktig - og ingen her kan svare på hvorfor de vil tro på og tilbe en oppdiktet gud som ikke engang liker dem 🙈

Folk velger ikke fritt hva de tror på.

Skrevet
sofiemyr skrev (1 time siden):

Etter å ha vært dypt engasjert i menighet i halve mitt voksne liv vet jeg ikke om jeg plutselig blir "utenforstående" fordi jeg har mistet troen? Jeg bare prøver å få noen av alle disse anonyme brukerne til å forklare hvorfor de vil tro på og følge en oppdiktet gud som ikke liker dem for det de er ;) 

Tror du ikke at de opplever at Gud elsker dem for den de er? Og at de fullt og helt tror på Jesu oppstandelse, at han trosset døden og skal komme tilbake? For det er jo det som gjør dem kristne. De opplever det som sant, ikke noe de bare kan velge bort. 

Siden du har lest Bibelen og kjenner den godt(?), vet du at det er veldig mange selvmotsigelser der. En del av kjernen i det kristne budskapet er at Jesus tok imot alle, også de som av ulike grunner ble utstøtt fra "folk flest"/samfunnet. Det er så vidt jeg husker også kjernen i flere av lignelsene han fortalte. I protestantismen er det personlige forholdet til Gud viktig, og det er troen på "ham" som vil gi frelse. Ergo er det ikke unaturlig at Gud/Jesus også vil ta imot de homofile.

Skrevet
2 hours ago, sofiemyr said:

Hvis du bare plukker det som passer i en teologi så er det cherry picking. Jøder spiser ikke svin pga GT - kristne spiser svin (kan) pga NT

Homofili derimot adresseres i begge bindene 

GT og NT er en kunstig inndeling av bibelen. Det var ikke slik at kristendommen startet med Jesu fødsel, eller at han forkynte en ny religion. Skillet går ved Jesu død og oppstandelse. Alt før det er jødedom.

Det er mange måter å forstå bibelen på, men det er helt grunnleggende å vite forskjellen på jødedom og kristendom. He

Skrevet
linsejesus skrev (1 minutt siden):

GT og NT er en kunstig inndeling av bibelen. Det var ikke slik at kristendommen startet med Jesu fødsel, eller at han forkynte en ny religion. Skillet går ved Jesu død og oppstandelse. Alt før det er jødedom.

Det er mange måter å forstå bibelen på, men det er helt grunnleggende å vite forskjellen på jødedom og kristendom. He

Hva mener du er kunstig? Teologer kan være enige i at NT som ble satt sammen i det første konsilet i Nikea i år 325 mangler en hel del (flere bøker ble stemt bort der. Det var forøvrig der treenigheten dukket opp - 300 år etter jesu død.

Alle disse religionene har samme opphav og kalles abrahamittiske, men felles for alle er at historiene som beskrives i de religiøse skriftene også finnes i eldre kulturer både i Persia, India og Egypt.

Like fullt - det er overveldene mer indisier for at det hele er oppdiktet enn for at noe av det faktisk har skjedd - og om det skjedde så skjedde det ikke slik det står beskrevet. Vi sitter i Norge og diskuterer en ørkengud fra midt-østen som ikke har gitt lyd fra seg på over 2000 år og sprer om oss med meninger som om vi alle satt på den absolutte sannhet...

Og så til det tilbakevendende spørsmålet; hvilken relevans har denne ørkenguden som oppsto 3-4000 km fra våre landsgrenser for 3500 år siden i vår hverdag når h*n stort sett fordømmer alt vi gjør og mener?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Skjønner ikke helt hva du mener når du skriver "se forbi det og tenke seg noe mer..." Så si i fra om jeg feiltolker deg helt her 🙂 

Mener du å finne opp en ny Gud? Eller en ny versjon av Gud? Hvis ja, så er det vel det som på mange måter skjedde gjennom læren om Jesus liv og død - så vidt jeg har forstått. At den gamle versjonen av Gud som folk knyttet seg til, ble reformert og at man beveget seg mer vekk fra det dømmende og fikk mer fokus på kjærlighet og forståelse. Kristendommen og religion er jo i konstant utvikling (kanskje sett bort i fra jødedommen som så vidt jeg har forstått i hovedsak holder fast ved det "originale" og forkaster Jesus som Guds sønn/et nytt bilde på Gud. Dermed blir vel også nestekjærligheten og barmhjertighet mindre viktig for deres lederskap). Ser også at Jehovas Vitne forandrer sin forkynnelse basert på den spirituelle innsikten som deres leder mottar fra Gud, slik at innholdet er i stadig bevegelse.

Jeg har personlig ikke noe formening om hva som er riktig eller ikke i denne sammenheng, men jeg synes det er interessant å følge med litt.

Hvis du ser innlegget mitt over om det jeg kaller "ørkengud" så skjønner du kanskje ❤️ Vi har adoptert en tro i vår del av verden som egentlig har null relevans for oss. Sånn sett var kanskje Odin en bedre passende gud for oss, for OM det finnes noe der ute så er det bare en kraft vi rundt i verden har gitt uttallige navn...

Men det saken koker ned til igjen og igjen er at ALLE abrahamittiske religioner pr def er svært kritiske til homofili - og da skjønner jeg ikke hvorfor homofile vil nærme seg en slik gud...

Endret av sofiemyr
  • Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, sofiemyr said:

Hva mener du er kunstig? Teologer kan være enige i at NT som ble satt sammen i det første konsilet i Nikea i år 325 mangler en hel del (flere bøker ble stemt bort der. Det var forøvrig der treenigheten dukket opp - 300 år etter jesu død.

Hvis man legger skriftene selv til grunn, går det ikke noe skille mellom det vi kaller GT og NT, men mellom for og etter Jesu død og oppstandelse. Mange, også kristne, tror at Jesus forkynte kristen tro, men det gjorde han altså ikke. Han sa selv at han var sendt kun til jødene. Han underviste jøder i jødedom. Kristen tro eksisterte ikke, og kunne ikke eksistere.

Forståelse av dette eliminerer veldig mange av problemene man ellers får når man skal velge hvilke påbud og regler fra jødedommen som skal gjelde for kristne. 

Jeg kommer ikke med noen påstander her om hvorvidt skriftene er faktisk sanne eller ikke, jeg etterlyser bare å lese dem slik de står (selv om det ikke alltid er åpenbart hvordan de skal forstås).

Skrevet
53 minutter siden, sofiemyr said:

Og så til det tilbakevendende spørsmålet; hvilken relevans har denne ørkenguden som oppsto 3-4000 km fra våre landsgrenser for 3500 år siden i vår hverdag når h*n stort sett fordømmer alt vi gjør og mener?

Du skrev tidligere i tråden at du har mistet troen. Jeg regner med at du vet hvorfor du selv pleide å tro. Da er det litt rart at du undrer deg slik over hvordan andre kan tro. Sannsynligvis hadde de lignende grunner som deg.

AnonymBruker
Skrevet
sofiemyr skrev (2 minutter siden):

Alle disse religionene har samme opphav og kalles abrahamittiske, men felles for alle er at historiene som beskrives i de religiøse skriftene også finnes i eldre kulturer både i Persia, India og Egypt.

Like fullt - det er overveldene mer indisier for at det hele er oppdiktet enn for at noe av det faktisk har skjedd - og om det skjedde så skjedde det ikke slik det står beskrevet. Vi sitter i Norge og diskuterer en ørkengud fra midt-østen som ikke har gitt lyd fra seg på over 2000 år og sprer om oss med meninger som om vi alle satt på den absolutte sannhet...

Jeg tenker det er viktig å huske på at mange mennesker ikke kjenner seg selv uten å se refleksjonen av seg selv i noe/noen andre. Dersom de står alene, så faller de inn i mørket og klarer ikke å finne veien. Derfor frykter de mørket, utenforskapet, ensomheten. Uten leveregler, uten krav, uten struktur ville livene deres vært uten mening og de ville falt fra hverandre og mange ville ikke vært i stand til å bygge opp seg selv og det tapte igjen. Mange er enda barn fra et spirituelt perspektiv, de har enda ikke kunnskapen og erfaringen som trengs for å "bygge sin egen stjerne" og være sin egen guide/Gud/kjærlighet. De føler på ensomhet dersom de blir adskilt fra flokken over lange perioder, håpet svikter når de blir adskilt fra sin kjære, de har ikke lyset og kjærligheten i seg selv enda og derfor tror jeg ikke de vil kunne finne veien alene. Jeg tror mange trenger en autoritet/en Gud/en stat. Noen å skylde på, noen å be til, klage til, kreve fra, være sinte på. 

Jeg tenker at det ikke er før man blir helt selv-realisert (tenk Maslow's behovspyramide) at man klarer skille seg fult og helt fra tradisjonelle autoriteter. De fleste er ikke der enda. Derfor føles det sikkert tryggere og enklere å forsøke og legge press på å endre noe som allerede eksisterer, enn å prøve og gå tilbake til røttene for å bygge noe nytt fra grunnen av.

sofiemyr skrev (9 minutter siden):

Hvis du ser innlegget mitt over om det jeg kaller "ørkengud" så skjønner du kanskje ❤️ Vi har adoptert en tro i vår del av verden som egentlig har null relevans for oss. Sånn sett var kanskje Odin en bedre passende gud for oss, for OM det finnes noe der ute så er det bare en kraft vi rundt i verden har gitt uttallige navn...

Men det saken koker ned til igjen og igjen er at ALLE abrahamittiske religioner pr def er svært kritiske til homofili - og da skjønner jeg ikke hvorfor homofile vil nærme seg en slik gud...

At du nevner Odin er faktisk veldig interessant synes jeg. For greia til Odin, så vidt jeg har forstått, er jo at til forskjell for den kristne Gud og Jesus så er Odin både god og ond i en. Han er på en måte både Gud og Satan, både Jesus og Mørkets Fyrste - og han er stolt av det. Norrøn mytologi skiller ikke på god og ond på samme måte som kristendommen, det er i større grad basert på virkeligheten (slik jeg ser virkeligheten i alle fall) der man sier "alt er relativt", det kommer an på hva, hvor, hvem, hvilken, når. Man må klare å dissekere og fordøye nyansene i det man står ovenfor. Man kan ikke bare følge en regel eller en oppskrift. I noen tilfeller vil det å ta på seg en mørk og ond "ham" være det rette, mens i andre tilfeller vil det optimale være å være selvoppofrende og barmhjertig. Det å ta slike eksistensielle valg hele tiden er veldig krevende for mange. De ville blitt overveldet av frykt. Ikke klart å tenke klart. Ikke klart å ta valg. Nettopp fordi de ikke kjenner seg selv uten andre, uten at boka/autoriteten/staten forteller dem "dette er riktig, dette er feil, dette er lyset, dette er mørket". Selv om mange er dypt uenige i det denne autoriteten pålegger dem, trenger de fortsatt autoriteten og reglene for å kunne ta på seg rollen som rebell/avviker/revolusjonær og finne mening gjennom det.

Jeg tror det er veldig vanskelig for mennesker uten kunnskap og erfaring, mennesker som kanskje ikke er veldig tålmodige og har evnen til å stille spørsmål, "å følge" en gud som Odin. Jeg tror faktisk at man har tapt i det man følger en gud som Odin (da blir man bare all-right, ytre høyre, man blir en kriger, en som mister essensen av liv) for man kan ikke ta del i Odins liv og lys dersom man kun er en som bare dilter etter og bare tenker i flokk. Slik jeg har forstått det er essensen av Odin å tenke selv, forstå selv, Odin gir ikke svar han stiller bare flere spørsmål. Han lurer deg til å falle inn i din egen skygge og ditt eget helvete fordi det er der du kan finne nytt liv (gjennom gudinne Hella). Odin er ikke hund i bånd, han er ulv som rømmer inn i skogen og finner veien selv. Norrøn mytologi er nok for viderekommende, de som er villige til å finne opp hjulet på nytt. Det er store sko å fylle 🙂 

Så jeg tror det er derfor mange heller velger det abrahamittiske gude-bildet, de trenger regler, (selv om de kanskje ønsker å presse igjennom en endring på disse reglene), de trenger noe håndfast de kan si ja eller nei til, de er fortsatt svart/hvitt-tenkende og analoge (ironisk nok ikke helt regnbue enda, dersom det er lov å si noe sånt)..

Jeg vil legge til at jeg ikke mener at dette er noe negativt eller noe jeg ser ned på, jeg tenker at det er i tråd med tiden vi lever i og at alle mennesker har en ufravikelig iboende verdi 💚 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...