AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #41 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ts, hva tenker du er mest "korrekt", da, at to homofile, personlig kristne gifter seg i kirken, eller at to heterofile ikke-troende gifter seg der for å ha fjonge rammer rundt dagen? Dersom du måtte velge, altså? Anonymkode: 1ca5f...893 Ikke TS men velger non of the above. Begge deler er feil. Anonymkode: 6eaf0...9ac 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #42 Skrevet 16. april 2024 Den norske kirke har utviklet seg til å bli inkluderende og de snakker med folk fra andre religioner, å nekte homofile å gifte seg i kirka et brudd mot Jesu kjærlighetsbud så selvsagt skal de få gifte seg, man trenger ikke tro så hardt for å ta seg en tur men det er nok at man vil ha en fin stund med orgelmusikk og fine omgivelser for litt åndelig meditasjon og søken, samboende par er også godtatt. Dere lager stor ståhei her i tråden over ting som for lengst har utviklet seg videre framover. Anonymkode: 33603...43a 1 1
Fru Uperfekt Skrevet 16. april 2024 #43 Skrevet 16. april 2024 Ulf-Bjarne skrev (20 timer siden): Jeg tenker du burde lese gamle testamentet. Der kan du lese om steining. Gud som fryder seg over barnedrap. Slavehold og annet. Hvordan i all verden kan man gifte seg to ganger i kirka? Jeg har, men var enke når jeg giftet meg 2'dre gangen.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #44 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Tenker at dersom kirken ikke utvikler seg i takt med samfunnet og tiden vi lever i så vil den måtte bli mer og mer irrelevant. Anonymkode: 94c49...36f Så de skal slutte å tro på det Gud mener da? At alle bare lager sine egne meninger og endrer på Bibelen og det Gud sa? Anonymkode: b4d7a...c21
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #45 Skrevet 16. april 2024 Bælfeit skrev (16 timer siden): Vil du ikke at de skal gifte seg i kirken eller mener du at de ikke bør gifte seg i det hele tatt?17 mai og flagg?Er du homofob? Nei jeg er absolutt ikke homofob! Jeg mener de ikke burde få gifte seg i kirken, men at de gifter seg på rådhus for eksempel er jo helt greit. Anonymkode: b4d7a...c21
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #46 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts, hva tenker du er mest "korrekt", da, at to homofile, personlig kristne gifter seg i kirken, eller at to heterofile ikke-troende gifter seg der for å ha fjonge rammer rundt dagen? Dersom du måtte velge, altså? Anonymkode: 1ca5f...893 Jeg synes begge deler er helt feil. Anonymkode: b4d7a...c21
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #47 Skrevet 16. april 2024 Kjenner ei som er lesbisk og prest. Anonymkode: a4c31...60b
Somarfugelen Skrevet 16. april 2024 #48 Skrevet 16. april 2024 Kirken kan ikke være et sted med idealer dersom disse er i opposisjon til visse livsstilsvalg. Ingen kan få føle seg ekskluderte, dette er inkluderingens tidsepoke og alt er akseptabelt, selv de som misliker kirken og alt den står for må ha en plass, og kirken må endre seg, og de som er en del av den må endre på det de tror på for å legge til rette for alt og alle. En religion kan ikke ha retningslinjer for atferd eller holdninger, dessuten er vi ferdige med religion som et konsept, og kirkens rolle er mer som pynt, en estetisk antikvitet som er fin å se på men som ikke har noen verdi ut over det. Vi trenger ikke prester lenger, vi har sosiologer og psykiatrikere, vi trenger ikke skriptur eller doktrin, vi har kronikker i aftenposten, vi vet mye bedre i dag enn noen bøker skrevet i bronsealderen, er derfor samfunnet går så knirkefritt for tiden
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #49 Skrevet 16. april 2024 Somarfugelen skrev (7 minutter siden): Kirken kan ikke være et sted med idealer dersom disse er i opposisjon til visse livsstilsvalg. Ingen kan få føle seg ekskluderte, dette er inkluderingens tidsepoke og alt er akseptabelt, selv de som misliker kirken og alt den står for må ha en plass, og kirken må endre seg, og de som er en del av den må endre på det de tror på for å legge til rette for alt og alle. En religion kan ikke ha retningslinjer for atferd eller holdninger, dessuten er vi ferdige med religion som et konsept, og kirkens rolle er mer som pynt, en estetisk antikvitet som er fin å se på men som ikke har noen verdi ut over det. Vi trenger ikke prester lenger, vi har sosiologer og psykiatrikere, vi trenger ikke skriptur eller doktrin, vi har kronikker i aftenposten, vi vet mye bedre i dag enn noen bøker skrevet i bronsealderen, er derfor samfunnet går så knirkefritt for tiden Med så enormt mange som renner ned dørene til psykiatrien og knasker antidepressiva vil jeg ikke akkurat si at samfunnet går knirkefritt. Anonymkode: 33603...43a 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #50 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Var det bedre med menneskeofringer i norrøn religion da? Er kristendommen fremdeles en statsreligion? Jeg trodde de hadde skilt stat og kirke og jeg har aldri hørt om et krav om 50% kristne i regjeringen. Bryr dere dere ikke om at andre folkeslag skal ha det bra? Hvorfor ikke en grundig, faglig og filosofisk kritikk av andre religioner? Det vil utvikle verden globalt for det er alltid uheldig om en religion slutter å tenke eller man slutter å tenke om religioner. Anonymkode: 33603...43a Det er vel kanskje flere av oss som har mest kunnskap om kristendommen og kristne holdninger til ulikt enn det er mange i Norge som kjenner like inngående til andre religioner. Jeg vet egentlig relativt mye islam i forhold til mange nordmenn, siden jeg har vært gift med muslimskfødt mann i 20 år. Angående islam og homofile vet jeg imidlertid bare det rare (for meg) at når to menn har sex er det bare den som er passiv (blir penetrert) som blir regnet som homofil av dem. Den aktiv e(den som pemetrerer) som blir regnet som mann,for å penetrere er "den mannlige rollen ". Uansett kjønn på den man har sex med altså. Dette er alt jeg egentlig vet, utover at homofile er synlige i hans land og at folk aksepterer slike forhold (selv om man ikke ønsker at sønn/datter skal være homofil, men vet ikke om nordmenn ønsker det heller). Anonymkode: d9ce6...68b
sofiemyr Skrevet 16. april 2024 #51 Skrevet 16. april 2024 Bælfeit skrev (17 timer siden): Vil du ikke at de skal gifte seg i kirken eller mener du at de ikke bør gifte seg i det hele tatt?17 mai og flagg?Er du homofob? Der kom homofobkortet Det interessante med denne tråden er at den ER relevant. Det nevnes at kirken må følge tiden - men må den det? Bibelen er grunnlaget for kristendom - ikke kirken, og som det nevnes så er Bibelen ganske så klar både i gamle og nye testamentet. Det jeg ikke forstår er hvorfor noen i det hele tatt vil involvere seg med en trosretning som fordømmer dem? Jeg giftet meg på rådhuset - ikke kirken - og det var en herlig dag. Kjenner ikke et eneste sted at jeg trenger noen godkjennelse fra en oppdiktet ørkengud og snekkersønnen hans for å gifte meg Elsk hvem du vil sier jeg - og ikke la oppdiktede figurer bestemme hvordan du skal leve ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #52 Skrevet 16. april 2024 Leser man Bibelen uten å ta i betraktning dens historiske kontekst, dens teologiske utlegninger for fortolkning og problemer med oversettelse av originaltekstene fra bibelhebraisk og koine gresk da leser man den som Fanden leser Bibelen og resultatet blir deretter. Masse feiloppfatninger og utilstrekkelige konklusjoner. Dere kan ikke bare lese den bokstavelig og tro at nå har dere forstått. Så enkelt er det ikke. Bare i prosessen med oversettelse er det for eksempel et problem, nemlig at tekstene blir lest second hand ut fra andres fortolkning. Der er ingen teologisk god begrunnelse for å forby homofilt ekteskap i kirken siden det bryter med Jesu kjærlighetsbudskap å forby det, og svært mange mener at Paulus og hebreerne opprinnelig tok avstand fra grekernes misbruk av unge gutter i oldtiden i et gresk samfunn hvor unge menn var elskere og kvinner var til for å lage barn. Det var bare høytstående borgere i det greske og romerske samfunn som var verd noe i oldtiden og andre mennesker gikk for lut og kaldt vann. Menneskeverdet fikk man fra Jesus. Dessuten var det svært mange kvinner i oldkirken som sannsynligvis hadde gode posisjoner i meninghetene. Kvinner var misbrukte og lite verdt av romerne og grekerne, og de flyktet til kirken for å bli friere og få ha kroppene sine i fred fra misbruket. Og selv om dere ateister ikke tror på noe, bør dere utvikle toleransen og la andre som føler for det få lov til å tro. Det er religionsfrihet i Norge og om jeg vil kan jeg bygge et alter og tilbe det flyvende spagetti-monsteret om jeg har lyst. Ting er ikke svart-hvitt. Anonymkode: 33603...43a
jane78 Skrevet 16. april 2024 #53 Skrevet 16. april 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Nei jeg er absolutt ikke homofob! Jeg mener de ikke burde få gifte seg i kirken, men at de gifter seg på rådhus for eksempel er jo helt greit. Anonymkode: b4d7a...c21 Homofile er med på å betale for kirkens drift. Igjen - Den dagen kirka sier ifra seg all statsstøtte og giftemålene ingått ikke gjenkjennes i retsaperatet, så skal kirka få bestemme akuratt hvem som er velkomne. Når samfunnet finansierer kirken og kirken har juridisk gjenkjente ritualer kan de ikke selv nekte hvem som er velkomne. En homofil finansierer kirken i like stor grad som en heterofil, da skal de selvfølglig være velkomne. 1
Ulf-Bjarne Skrevet 16. april 2024 #54 Skrevet 16. april 2024 4 hours ago, Fru Uperfekt said: Jeg har, men var enke når jeg giftet meg 2'dre gangen. Da er det greit i henhold til teologien. Hvis du er lei av husarbeid er det ikke noe problem å ha noen slaver i henhold til bibelen.
Fru Uperfekt Skrevet 16. april 2024 #55 Skrevet 16. april 2024 Ulf-Bjarne skrev (1 time siden): Da er det greit i henhold til teologien. Hvis du er lei av husarbeid er det ikke noe problem å ha noen slaver i henhold til bibelen. Nå forbyr heldigvis norske lover det og har ingen planer om å flytte til land som Saudi Arabia
Fru Uperfekt Skrevet 16. april 2024 #56 Skrevet 16. april 2024 jane78 skrev (2 timer siden): Homofile er med på å betale for kirkens drift. Igjen - Den dagen kirka sier ifra seg all statsstøtte og giftemålene ingått ikke gjenkjennes i retsaperatet, så skal kirka få bestemme akuratt hvem som er velkomne. Når samfunnet finansierer kirken og kirken har juridisk gjenkjente ritualer kan de ikke selv nekte hvem som er velkomne. En homofil finansierer kirken i like stor grad som en heterofil, da skal de selvfølglig være velkomne. En homofil som ikke er medlem av DNK gir heller ikke penger til de
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #57 Skrevet 16. april 2024 Hvis kristendommen og kirken skal bestå de neste tiårene så har de ikke noe valg enn å følge samfunnet, f.eks og la homofile gifte seg i kirken. Det er mye som ikke følges av det som er skrevet i bibelen. Man må se det i den tiden det er skrevet. Samfunn forandrer seg og da må religionen også gjøre det. Anonymkode: 15161...ca3
Sofakona Skrevet 16. april 2024 #58 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (På 15.4.2024 den 15.04): At homofile får gifte seg i kirken, er det samme som at de utenlandske i Norge skal sveie med sitt eget flagg på 17.mai. Jeg er ikke kristen, men jeg synes det er ganske sjukt, det står jo klart og tydelig i Bibelen at forhold er mellom mann og kvinne. Hva tenker dere? Anonymkode: b4d7a...c21 At det viktigste er kjærlighet..om det er kvinne/ kvinne. Mann/ mann eller mann) kvinne. Religion er bare tull...der viser jo bare at Jesus er viktigere en kjærlighet og mennesker
AnonymBruker Skrevet 16. april 2024 #59 Skrevet 16. april 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Så de skal slutte å tro på det Gud mener da? At alle bare lager sine egne meninger og endrer på Bibelen og det Gud sa? Anonymkode: b4d7a...c21 Tror du bare på den dømmende Guden som ikke evner elske sine barn som de er? Guden som stagnerer i en gammel form å ikke orker følge med i tiden noe mer? Da ser du i så fall skyggen som bor i deg (og sikkert mange andre). Bildet av din "indre far"; en som dømmer og letter etter feil, heller enn å søke etter sannhet og prøve å forstå. Det er derfor Jeusus er blitt så viktig i den norske kirke - han gir den som ønsker ny energi, reformasjon og viser oss at kjærligheten og barmhjertigheten står over alt ❤️ Selv trangen til å dømme andre for det vi enda ikke forstår. Anonymkode: 94c49...36f
AnonymBruker Skrevet 17. april 2024 #60 Skrevet 17. april 2024 AnonymBruker skrev (På 15.4.2024 den 20.50): De er velkomne. I 2016 ble det tillatt for homofile å gifte seg i kirka og flere prester går i Pride-tog. Anonymkode: 33603...43a Ja.. av de som er igjen ikke av alle de gamle som bestandig hadde stått i kirken og som faktisk gikk der jevnlig. Men som gikk til den stor personlige avgjørelsen å melde seg ut. Når det ble lovlig å vie likekjøddenebi kirken. Anonymkode: a7e80...3aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå