Gå til innhold

Er romantikken død?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leser kun om nivåer, skalaer som om hele romantikken er forvandlet til en transaksjon. Så ufattelig kjedelig. Er romantikken helt død? Hvorfor gidder dere å date i månedsvis med usikkerhet? Det blir jo aldri ekte kjærlighet.. 

Anonymkode: e2820...925

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg føler det er mye romantikk. Elsker romantikk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde nok vært en idee om romantikken døde ut. 

Det er ikke noe galt med Rollespill sånn helt i seg selv, men det er litt feil inngang til en forpliktende relasjon. Og "romantikk" er i praksis en form for rollespill : jeg skal fremstå som noe annet enn det jeg er, for å speile et behov som ikke egentlig har noen funksjon. 

På den annen side klarer vi ikke å se verdien i et rasjonelt, objektifisert samliv heller, så fantasering ser ut til å være nødvendig onde.  

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Druid said:

Det hadde nok vært en idee om romantikken døde ut. 

Det er ikke noe galt med Rollespill sånn helt i seg selv, men det er litt feil inngang til en forpliktende relasjon. Og "romantikk" er i praksis en form for rollespill : jeg skal fremstå som noe annet enn det jeg er, for å speile et behov som ikke egentlig har noen funksjon. 

På den annen side klarer vi ikke å se verdien i et rasjonelt, objektifisert samliv heller, så fantasering ser ut til å være nødvendig onde.  

Men seriøst, har du en diagnose? Asbergers, autisme eller noe? 

Evt mangler du forståelse for hva romantikk er. 

Dette var bare rart (forstyrrende) lesing. 

Anonymkode: 5c4c2...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt tanken jeg og! Har forhold/ekteskap blitt mer som en forretningsavtale der det er om å gjøre å sikre seg selv og ikke gi noe? 

Anonymkode: c3f7d...efb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Leser kun om nivåer, skalaer som om hele romantikken er forvandlet til en transaksjon. Så ufattelig kjedelig. Er romantikken helt død? Hvorfor gidder dere å date i månedsvis med usikkerhet? Det blir jo aldri ekte kjærlighet.. 

Anonymkode: e2820...925

Nei, romantikken lever helt fint i de lagene av samfunnet som ikke har druknet seg selv i selvmedlidenhet over manglende kjærlighetsliv og bruker tiden sin på nettforum på jakt etter pseudovitenskap til å forklare (og ansvarfraskrive) egen uønskede situasjon i stedet for å ta tak i seg selv, gå ut i verden og leve. 

Anonymkode: 5c4c2...99c

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, den finnes fortsatt som før 😊

Men vi deler alle tankene våre nå, og det har som bakende at det kan bli veldig negativt og litt disturbing. 

Anonymkode: 2f73e...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men seriøst, har du en diagnose? Asbergers, autisme eller noe? 

Evt mangler du forståelse for hva romantikk er. 

Dette var bare rart (forstyrrende) lesing. 

Anonymkode: 5c4c2...99c

Hva tror du romantikk er ?

Først og fremst handler romantikk om følelser. Man fokuserer på den følelsesmessige vurderingen av en partner.  Til dette har vi en haug med symbolhandlinger, som man kjenner igjen som "romantiske" og fungerer som et språk.  Hvilket i seg selv er hyggelig nok. Det er bare verdiløst for oppgaven.

Så jeg kommer med blomster og inviterer deg på en date, der jeg henter deg og åpner bildøren for deg, setter stolen din til bordet, og spanderer bobler, mens jeg konverserer og tar deg ut på dansegulvet.  De bygger opp under et eget bilde du har av Verdi, og dermed gjør deg motagelig for ytterligere relasjon. 

Poenget mitt er at alt dette er uviktig. Hvis dette var alt relasjoner handlet om, ville samliv vært relativt enkelt. Så fokus på dette er litt unyttig. Vi overlater til følelser det som burde besluttes basert på rasjonelle vurderinger. 

Problemet er at mennesker er vant til å overlate mye beslutninger til det vi tror er følelser, men som er erfaringsbaserte forhåndsvurderinger : når vi føler at en person virker falsk, er det ikke egentlig følelser, det er vår erfaring med tidligere interaksjoner med mennesker som gjør oss i stand til å detektere små signaler som avslører personligheten.

Og det gjør at vi gir virkelige følelser en stor betydning i våre vurderinger av alt. Også de beslutningene der de følelsene du typisk har, er irrasjonelle og er skadelig for deg. Som at "nå har jeg eggløsning" og han sender ut feromoner som tilsier at han er en god fysiologisk match, og kroppen bestemmer seg for at dømmekraften skal skrus ned. 

99% av problemene vi ser i samfunnet, er bygd på vår overdrevne  tiltro til "følelser" og "meninger".

 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (6 minutter siden):

Hva tror du romantikk er ?

Først og fremst handler romantikk om følelser. Man fokuserer på den følelsesmessige vurderingen av en partner.  Til dette har vi en haug med symbolhandlinger, som man kjenner igjen som "romantiske" og fungerer som et språk.  Hvilket i seg selv er hyggelig nok. Det er bare verdiløst for oppgaven.

Så jeg kommer med blomster og inviterer deg på en date, der jeg henter deg og åpner bildøren for deg, setter stolen din til bordet, og spanderer bobler, mens jeg konverserer og tar deg ut på dansegulvet.  De bygger opp under et eget bilde du har av Verdi, og dermed gjør deg motagelig for ytterligere relasjon. 

Poenget mitt er at alt dette er uviktig. Hvis dette var alt relasjoner handlet om, ville samliv vært relativt enkelt. Så fokus på dette er litt unyttig. Vi overlater til følelser det som burde besluttes basert på rasjonelle vurderinger. 

Problemet er at mennesker er vant til å overlate mye beslutninger til det vi tror er følelser, men som er erfaringsbaserte forhåndsvurderinger : når vi føler at en person virker falsk, er det ikke egentlig følelser, det er vår erfaring med tidligere interaksjoner med mennesker som gjør oss i stand til å detektere små signaler som avslører personligheten.

Og det gjør at vi gir virkelige følelser en stor betydning i våre vurderinger av alt. Også de beslutningene der de følelsene du typisk har, er irrasjonelle og er skadelig for deg. Som at "nå har jeg eggløsning" og han sender ut feromoner som tilsier at han er en god fysiologisk match, og kroppen bestemmer seg for at dømmekraften skal skrus ned. 

99% av problemene vi ser i samfunnet, er bygd på vår overdrevne  tiltro til "følelser" og "meninger".

 

Kanskje jeg mistet noe her, noe jeg ikke fikk med meg.. leste ikke alt. Tror vi skal ta med i vurderingen at folk er ulike hva gjelder romantikk, men for mange er romantikk viktig, og faller helt naturlig. En fantastisk måte å vise sine følelser på, og som gjøres fordi du vil og ønsker. Ikke fordi det forventes eller på en eller annen måte blir påtatt. 


Og dette med følelser og meninger… som jeg får med meg helt på tampen her.. tror du hadde hatt godt av se litt på deg selv med de meningene du brer om deg som det rasjonelle mennesket du skal fremstå som. Å se litt nærmere på følelsene dine, så gjør du nettopp dette - tar en nærmere titt på deg selv

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Har tenkt tanken jeg og! Har forhold/ekteskap blitt mer som en forretningsavtale der det er om å gjøre å sikre seg selv og ikke gi noe? 

Anonymkode: c3f7d...efb

Det er vel egentlig det motsatte som har skjedd. 

Tradisjonelt har dette alltid vært fundamentet for ekteskap og forhold. Og siden det har vært en "forretningsavtale" har det vært en balanse i det: man har hatt en forståelse om at begge i relasjonen har behov som skal tilfredstilles, og det har vært relativt klart bilde av hva som var forventet av forpliktelsen. 

I dag kommer folk ut i relasjoner med et helt individuelt syn på hva man krever av relasjonen. Der finnes ingen balanse lenger, eller fokus på den andre parten. Vi har blitt så kondisjonert til å definere oss selv, at der er ikke plass til andre synsvinkler. 

Det positive, er at du faktisk er i en relasjon med en person av de rette årsakene. Ulempen er at det objektivt sett har blitt vanskeligere. Det er ikke umulig å finne noen som er helt i synk, men det er ikke like lett som det er å finne noen som bare har sammenfallende interesser.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romantikk (altså følelser) er vel det mest usikre som finnes? Problemet i dag er at man baserer forhold KUN på følelser som romantikk, altså blir man ikke stormende forelsket så er det "feil" og man går videre. Mens det som tolkes som forelskelse ofte bare er fysisk begjær og ikke noe man kan bygge noe på. Romantikken er hovedårsak til at folk ikke får etablert seg.

Anonymkode: b3137...041

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Romantikk (altså følelser) er vel det mest usikre som finnes? Problemet i dag er at man baserer forhold KUN på følelser som romantikk, altså blir man ikke stormende forelsket så er det "feil" og man går videre. Mens det som tolkes som forelskelse ofte bare er fysisk begjær og ikke noe man kan bygge noe på. Romantikken er hovedårsak til at folk ikke får etablert seg.

Anonymkode: b3137...041

Det er ikke alle som er istand til å etablere seg uten begjær. Jeg klarte å leve i harmoni uten de rette følelsene, men det ble ingen nærhet. Livet vil aldri bli så bra som det kan, å du er fanget til å ikke ha sex og ikke får barn heller og da blir hele poenget bak at det skal være et forhold istede for et vennskap borte. 

Anonymkode: 2f73e...a00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker jeg får avsmak og veldig unnvikende til kjærligheten/dating når jeg hører om markedsverdi, skala og utgått på dato. Det er ikke noe hyggelig å møtte forholde seg til alle de tingene og hvor mye man er verdt på «kjøttmarkedet», og selv når det er mannen som har tatt fullt initiativ og vist masse interesse til gjentagende dater er man visst dum som ikke skjønte at man ikke var bra nok til mer enn sex fordi man ikke er under 30 eller andre normer.

Nå er jeg kanskje heldig som er slik som er sjeldent forelsket, men når det skjer så skjer det med et smell og helt umiddelbart, og da blir jeg så tussete i hodet at jeg glemmer all frykt som ellers holder meg tilbake. Da føler jeg at romantikken er alt annet enn død, og er som å fly etter det første kysset 😅 

Anonymkode: 3c91f...d63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wellbutrin
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Merker jeg får avsmak og veldig unnvikende til kjærligheten/dating når jeg hører om markedsverdi, skala og utgått på dato. Det er ikke noe hyggelig å møtte forholde seg til alle de tingene og hvor mye man er verdt på «kjøttmarkedet», og selv når det er mannen som har tatt fullt initiativ og vist masse interesse til gjentagende dater er man visst dum som ikke skjønte at man ikke var bra nok til mer enn sex fordi man ikke er under 30 eller andre normer.

Nå er jeg kanskje heldig som er slik som er sjeldent forelsket, men når det skjer så skjer det med et smell og helt umiddelbart, og da blir jeg så tussete i hodet at jeg glemmer all frykt som ellers holder meg tilbake. Da føler jeg at romantikken er alt annet enn død, og er som å fly etter det første kysset 😅 

Anonymkode: 3c91f...d63

Samme her. Brukte å være fryktelig romantisk av meg og i utgangspunktet både monogam og litt tradisjonell når det kommer til forhold, men jeg gidder virkelig ikke. :P Jeg blir ikke forelska og får ikke følelser heller faktisk, kan bli litt betatt om jeg møter en bra mann men det går veldig raskt over. Så jeg er egentlig glad for at kroppen er på lag med hodet. 

Endret av Wellbutrin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere Cindereller trenger en god dose av Esther Perel. 
 

 

Anonymkode: 5198a...106

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (4 timer siden):

Hva tror du romantikk er ?

Først og fremst handler romantikk om følelser. Man fokuserer på den følelsesmessige vurderingen av en partner.  Til dette har vi en haug med symbolhandlinger, som man kjenner igjen som "romantiske" og fungerer som et språk.  Hvilket i seg selv er hyggelig nok. Det er bare verdiløst for oppgaven.

Så jeg kommer med blomster og inviterer deg på en date, der jeg henter deg og åpner bildøren for deg, setter stolen din til bordet, og spanderer bobler, mens jeg konverserer og tar deg ut på dansegulvet.  De bygger opp under et eget bilde du har av Verdi, og dermed gjør deg motagelig for ytterligere relasjon. 

Poenget mitt er at alt dette er uviktig. Hvis dette var alt relasjoner handlet om, ville samliv vært relativt enkelt. Så fokus på dette er litt unyttig. Vi overlater til følelser det som burde besluttes basert på rasjonelle vurderinger. 

Problemet er at mennesker er vant til å overlate mye beslutninger til det vi tror er følelser, men som er erfaringsbaserte forhåndsvurderinger : når vi føler at en person virker falsk, er det ikke egentlig følelser, det er vår erfaring med tidligere interaksjoner med mennesker som gjør oss i stand til å detektere små signaler som avslører personligheten.

Og det gjør at vi gir virkelige følelser en stor betydning i våre vurderinger av alt. Også de beslutningene der de følelsene du typisk har, er irrasjonelle og er skadelig for deg. Som at "nå har jeg eggløsning" og han sender ut feromoner som tilsier at han er en god fysiologisk match, og kroppen bestemmer seg for at dømmekraften skal skrus ned. 

99% av problemene vi ser i samfunnet, er bygd på vår overdrevne  tiltro til "følelser" og "meninger".

 

Lol. Så mye rart og feil. Og så mye påstander.

Anonymkode: 33154...a45

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Lol. Så mye rart og feil. Og så mye påstander.

Anonymkode: 33154...a45

For et gott argument. Jeg var helt enig med han, Druid men etter å ha lest det du skriver har jeg totalt ombestemt meg og er nå en håpløs romantikker....

Anonymkode: 5198a...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mye "romantikk" i dagens kjøttmarked nei 😅 Tusenvis av menn blir vurdert som noen hester på markedet, og utseende og høyde analyseres og vurderes på et til tider latterlig detaljnivå. Kun de høyeste og kjekkeste blir vurdert. De gamle damene er like ille som de unge, og det er viktig at mennene er "handy" slik at de skal kunne gjøre jobber for damene.

...men realiteten er at romantikk aldri har vært normen. Det har stort sett handlet om ressurser, høyde og hvilke fordeler en mann kan tilby. Romantikk er vel litt mer en fantasi enn normen.

Anonymkode: b99e3...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for lenge siden, hilsen "gammel" romantiker..

On 4/15/2024 at 1:34 PM, AnonymBruker said:

Men seriøst, har du en diagnose? Asbergers, autisme eller noe? 

Evt mangler du forståelse for hva romantikk er. 

Dette var bare rart (forstyrrende) lesing. 

Anonymkode: 5c4c2...99c

Sart sjel du, går du med redningsvest og hjelm ute tilfeldigvis?

Anonymkode: 21b56...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...