Gå til innhold

Har du sett "Baby reindeer" på Netflix?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 23.4.2024 den 17.47):

Du har tydeligvis ikke blitt misbrukt, for å si det sånn. Å tro man sjøl er immun mot noe man egentlig ikke aner hva går ut på, men har sett på film er ganske privilegert tankegang. 😂

Og dere vet at det er skuespillere, eller? 😅

Anonymkode: 28a22...2c1

Sitter med samme tanke! Snevert syn på noe en aldri kan sette seg inn i uten å ha opplevd selv

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har sett den, synes den var ok, men ikke mer enn det. Fikk ikke sympati for hovedpersonen og satt hele tiden med inntrykket at han var en dust. Ikke var han morsom heller. Skjønner godt at folk ikke lo av forestillingene hans. 

Ja, historien bak er tragisk, men det endrer fortsatt ikke mitt inntrykk av at han var en dust. 

Synes hun som spilte Martha var dyktig. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hoppetaujenta skrev (14 timer siden):

Ja, men jeg har ikke lyst...og har holdt på å spole mange ganger, men...jeg må vel se det ferdig. :( 

Jeg var i utgangspunktet på leit etter en ny film/serie som kunne gi meg en rolig og god følelse,
men dette var skivebom gitt...

Se Midtsommernatt. Den koblet jeg av med.

Anonymkode: 5188e...4c3

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Splurge
AnonymBruker skrev (På 15.4.2024 den 10.59):

Ja, jeg har sett og jeg ble sykt provosert over at det går an å være så selvutslettende og tafatt. Hvorfor blir man sånn? Og at han lot han mannen ta han i rumpa og gi han drugs, erre mulig?? 

Virket jo også som han hovedrollefyren fikk et slags Stockholm syndrom med stalkeren også. Hadde ikke skjedd her for å si det sånn. Han må jo ha hatt noen issues han fyren. 

Anonymkode: 3a8b9...215

Det her må jo være spøk. Hadde du kommentert det samme om det var en kvinne som ble voldtatt? 

Helvetes folk, på grunn av sånne som deg og enkelte her inne tør ikke overgrepsofre å stå frem. Skam deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Splurge skrev (Akkurat nå):

Det her må jo være spøk. Hadde du kommentert det samme om det var en kvinne som ble voldtatt? 

Helvetes folk, på grunn av sånne som deg og enkelte her inne tør ikke overgrepsofre å stå frem. Skam deg

Hvordan fortelle at man ikke har forstått serien, uten å fortelle at man har forstått serien. 

Jeg tror, helt seriøst, at denne serien kan dele befolkningen i to. 

De som forstår, og de som ikke forstår. 

Jeg er veldig lei meg for at vi er i den bolken som forstår. For tenk hvordan livet kunne vært, hvis vi ikke var utsatt for de tingene som har fått oss til å forstå :( 

Anonymkode: 284f5...397

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Bare synd ikke folk gir like mye pes til han som voldtok han flere ganger, men bare gir pes til hun stalkeren..

Dette! Her snakker vi om en virkelig farlig, sadistisk psykopat som ødelegger han totalt. Nå skjønner vi hvorfor han oppfører seg som han gjør. 

Anonymkode: 82f5e...ad0

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

klarinetta skrev (15 timer siden):

Startet veldig fascinerende. Men etterhvert som det utviklet seg med han gærningen, ble det bare for voldsomt og ekstremt, jeg tenkte hva er poenget med den totalt viljeløse og naive hovedkarakteren 

Jeg tippet det skulle komme en tidssvitsj der, at det faktisk skjedde før Martha, da tenkte jeg at det skulle gi mening snart igjen. Men begynte å bli lei, hovedkarakteren ble for ensidig selvutslettende. 

FØRST DA leste jeg at serien er basert på sanne opplevelser og at hovedkarakteren spiller seg selv.. og jeg har ikke orka å se videre pga alle spekulasjonene, jeg forstår faktisk ikke hensikten med serien og oute en tydelig syk person som Martha. For - det er ikke mulig å holde hennes identitet skjult, altfor mange visste om henne. Synes det var høyst upassende å bruke hennes sykdom for å fremme sin egen serie.

Overgrep mot menn er helt klart også viktig å sette søkelys på! 

Men likevel synes jeg det er å sko seg på en annens (Marthas) psykiske sykdom. 

Jeg ser på hennes facebook at hun skriver akkurat som i serien, de har alle intensjoner om å henge ut en syk person. 

Ja Matha er åpenbart syk. Men det er på tide at vi får synliggjort hvor stor psykisk skade og belastning psyke personer påfører andre, OG få synliggjort hvor vanskelig menn kan ha det med tanke på psykisk vold og farlige relasjoner.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, Splurge said:

Enig i dette, serien får frem ganske godt hvorfor det er vanskelig for menn å bli tatt på alvor når man blir misbrukt eller stalket. Det betenkelige er selvsagt at det ikke blir anonymisert godt nok når folk allerede har funnet stalkeren og plager henne. Og vi sitter jo heller ikke med fasiten på hva som egentlig skjedde mellom de to. 

Anonymkode: 00ab6...4ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
39 minutter siden, Splurge said:

Newsflash, det er akkurat slikt som kvinner som opplever vold og voldtekt får høre. 

Anonymkode: 20462...9aa

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Newsflash, det er akkurat slikt som kvinner som opplever vold og voldtekt får høre. 

Jeg vet. 

Og jeg syns det er synd at det måtte en manns versjon til før det ble hørt, men hey - vi damer får ta det vi får. 

Jeg tenkte flere ganger gjennom serien - hva hvis det var omvendt… hva hvis stalkeren var en mann, og hovedpersonen en kvinne… hvordan ville dette blitt tatt imot?

Anonymkode: 284f5...397

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Splurge
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tro meg, det der ville ikke vært første kommentaren i en tråd her på KG om det var en kvinne som fortalte at hun ble dopet ned og voldtatt. Ja, kvinner får høre det også, sa ingenting om at det bare er menn som får høre det. Poenget mitt er at ingen skal høre det, heller ikke menn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette! Her snakker vi om en virkelig farlig, sadistisk psykopat som ødelegger han totalt. Nå skjønner vi hvorfor han oppfører seg som han gjør. 

Anonymkode: 82f5e...ad0

Vil tro hun lider av borderline (emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse). Er glad jeg ikke har noen slike i mitt liv.

Anonymkode: fde0b...cdd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

noen som vet, gikk han tilbake til overgriperen i siste episode?

Anonymkode: 135d9...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

noen som vet, gikk han tilbake til overgriperen i siste episode?

Den må du se for å vite. Ønsker ikke å spoile her inne.

Ts

Anonymkode: b7ba8...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Den må du se for å vite. Ønsker ikke å spoile her inne.

Ts

Så det jo, men vi så bare at han gikk inn der. Ikke mer hva som skjedde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 16.4.2024 den 18.50):

Voldtektsscenen er ikke så ille som det høres ut som, uten at jeg skal komme med en spoiler.

Du fint kan se den

Ts

Her er jeg voldsomt uenig og blir nesten kvalm av beskrivelsen. Dette kan være veldig triggende for mange. Jeg måtte ta pause i serien etter episode 4. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kålrota skrev (9 timer siden):

Her er jeg voldsomt uenig og blir nesten kvalm av beskrivelsen. Dette kan være veldig triggende for mange. Jeg måtte ta pause i serien etter episode 4. 

Det er vel derfor vi som svarer her inne har ulik oppfatning av serien.

De som har opplevd lignende ting, og de som ikke har gjort det og tolker det de ser annerledes.

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig god serie, solid. Men ønsker å kommentere noe de fleste - om noen - ikke har gjort ennå. Den viser også en elendighet når man ikke har penger i hverdagen. 

Bare legg merke til hva slags liv "Martha" lever - dårlig, skitten leilighet, ingen jobb. Ingen evne til jobb. Dårlig økonomi. Det går om og om igjen hvordan hun forteller at hun er det motsatte - nemlig "suksessfull" ut fra den brutale, kapitalistiske definisjonen, som er at hun er "advokat", og angivelig også "kjenner folk" in "high places". Og generelt sett, totalt manglende sosialt nettverk og mangel på å få til dette.

Mye av den samme elendigheten ser man hos han. Fattig, ingen fast jobb. Sliter rundt på baren til minimum lønn - i ren engelsk stil (svært lav lønn), prøver å slå gjennom med drømmen sin som komiker, noe som er svært vanskelig. Så ser man også at han har problemer med tanke på boligsituasjonen - at han fant seg en "rar" løsning med å bo hjemme hos ex-ens mor, og når ikke det gikk, så ble det å bo hos folk som fester og sniffer narko rett ved senga hans, fordi han ikke hadde råd til noe annet.

Ikke har han bil heller, og det har heller ikke "Martha", så da oppstår det igjen situasjoner som er knyttet til det å måtte ta buss.

Synes det er viktig å nevne dette, for elendig økonomisk situasjon setter en i svært mange dårlige situasjoner. 

Anonymkode: e6126...6ea

• Liker 13
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig god serie, solid. Men ønsker å kommentere noe de fleste - om noen - ikke har gjort ennå. Den viser også en elendighet når man ikke har penger i hverdagen. 

Bare legg merke til hva slags liv "Martha" lever - dårlig, skitten leilighet, ingen jobb. Ingen evne til jobb. Dårlig økonomi. Det går om og om igjen hvordan hun forteller at hun er det motsatte - nemlig "suksessfull" ut fra den brutale, kapitalistiske definisjonen, som er at hun er "advokat", og angivelig også "kjenner folk" in "high places". Og generelt sett, totalt manglende sosialt nettverk og mangel på å få til dette.

Mye av den samme elendigheten ser man hos han. Fattig, ingen fast jobb. Sliter rundt på baren til minimum lønn - i ren engelsk stil (svært lav lønn), prøver å slå gjennom med drømmen sin som komiker, noe som er svært vanskelig. Så ser man også at han har problemer med tanke på boligsituasjonen - at han fant seg en "rar" løsning med å bo hjemme hos ex-ens mor, og når ikke det gikk, så ble det å bo hos folk som fester og sniffer narko rett ved senga hans, fordi han ikke hadde råd til noe annet.

Ikke har han bil heller, og det har heller ikke "Martha", så da oppstår det igjen situasjoner som er knyttet til det å måtte ta buss.

Synes det er viktig å nevne dette, for elendig økonomisk situasjon setter en i svært mange dårlige situasjoner. 

Anonymkode: e6126...6ea

Tull

Anonymkode: a603a...f42

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...