Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg jobber ikke selv i helsevesenet.. må ikke sykepleiere bevege seg ganske mye i løpet av arbeidshverdagen?  Vil de ikke dermed forbrenne mye kalorier?

Eller blander jeg den med portører?

Anonymkode: 77071...2ba

Det er som de sier med slanking; du blir ikke slankere av å trene, det er kostholdet du må endre.

Anonymkode: fc633...635

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Et eksempel på medikamentregning fra en Nyfødt Intensivavdeling: 

Pasienten veier 1437 gram og skal ha medikament X intravenøst som infusjon. Doseres i 50 mg/kg. Medikament X må ikke gis raskere enn 5 mg/kg/min. Medikament X kommer som tørrstoff i 1 gram, og må fortynnes ned i to omganger, først til en stamløsning på 50 mg/ml og deretter ned til 10 mg/ml. Den første fortynningen skal løses i sterilt vann, den andre i NaCl.

Medikamentløsningen av medikament X ska så settes på sprøytepumpe.

Hvor stor dose skal pasienten ha, hvordan regner du ut fortynningen, over hvor lang tid kan medikamentet administreres?

Hva skal du stille inn sprøytepumpa på?  

Dette er spørsmål man kan få på eksamen. I utgangspunktet enkel matte, men løses ikke med forståelse og empati. 

Anonymkode: 490c9...9be

Her er standardsvaret fra sykepleiere som ikke kan matte: Jammen vi gjør det jo ikke alene, det er alltid dobbelkontroll! 

Anonymkode: 5278a...e00

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Syns det er så rart at det alltid snakkes om sykepleiere. Hva med oss vernepleiere da? Vi har også medikamentregning men ingen som lurer på om vi bør ha karakterer? 

Anonymkode: b3e3c...49f

Det trengs flere sykepleiere enn vernepleiere, derfor vurderes det å droppe karakterkravene for å komme inn på studiet. 

Skrevet
Ulf-Bjarne skrev (2 timer siden):

Det med sykepleiemangel har jeg ikke tenkt på, men tror du ikke sykepleiere ville slanket seg hvis det var en maks BMI for å beholde jobben?

Spent på hva du foreslår som Max BMI?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Da får hun slutte.

Hvis "trude" ikke består siste eksamen på 3. året uansett fag så får hun ikke vitnemål. Det spiller ingen rolle hvilket fag det er.

Anonymkode: 094ab...506

Så «Trude» skal ta opp en studieplass og i tillegg sette seg i gjeld til Lånekassen uten å komme i mål? 
Da er det bedre om hun ikke kommer inn i det hele tatt og heller velger noe hun er i stand til å gjennomføre. 

Anonymkode: e8c6b...dea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har man studiekompetanse så har man grunnleggende forståelse for matematikk. Dersom man ikke har grunnleggende forståelse for matematikk med 2 fra vgs, så er det noe riv ruskende galt med karaktersystemet i den videregående skolen. Og da bør man ta tak i problemet der.

Hvis 3 i p-matte er det som regnes som "grunnleggende forståelse". Hva er da karakteren 2? Det kan ikke være annet enn manglende forståelse. Og hvorfor i alle dager gir man vitnemål til elever uten grunnleggende forståelse for matematikk?

Et annet problem er hvor man skal sette grensen. Selv med 3-krav så stryker mange. Ønsker man å luke ut folk som stryker på medikamentregning så burde kravet være 6 i R2 matte. Da er man helt sikker på at alle som kommer inn vil surfe gjennom medikamenteksamen.

Lærerne lar være å stryke elever, fordi de vet at ikke bestått videregående skole får store konsekvenser for fremtiden til elevene. Så lenge du har puls og ikke har for høyt fravær, skal det godt gjøres å stryke. 
6 i R2 er helt urealistisk, så det er ikke engang verdt å diskutere. 

Anonymkode: c8894...7b1

AnonymBruker
Skrevet
mitch92 skrev (4 timer siden):

Nettopp dette tror jeg få forstår. Man må ha en viss evne til kritisk tenkning og teori (som man viser man mestrer gjennom feks vgs karakterer) for å bestå sykepleien med nogenlunde gode karakterer. Tror ikke jeg ville hatt en sykepleier med kun E på vitnemålet feks. Som såvidt har bestått ...

De karakterene man har med seg inn tilsvarer ikke nødvendigvis karakterene man har med seg på vei ut. 

Anonymkode: d0b29...f01

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

De karakterene man har med seg inn tilsvarer ikke nødvendigvis karakterene man har med seg på vei ut. 

Men det er faktisk en sammenheng! Noen unntak finnes nok. Men jevnt over så har man vel litt mer teoretiske evner om man gjør det bra på vgs

AnonymBruker
Skrevet
mitch92 skrev (59 minutter siden):

Men det er faktisk en sammenheng! Noen unntak finnes nok. Men jevnt over så har man vel litt mer teoretiske evner om man gjør det bra på vgs

jeg skjønner ikke relevansen. Hvorfor er det viktig at en sykepleier har gode teoretiske evner? Hvorfor ikke bare innføre iq-test i så fall? 

Mattefaget på vgs er helt ulikt medikamentregning. Hvis matte er så ekstremt viktig bør de heller fokusere mer på det under utdanningen. Karakteren i norsk sier lite om praktiske norskferdigheter. Man skriver ikke rapporter på studiespesialisering. 

Det er ingen gode grunner for opprettholde karakterkrav i enkeltfag på sykepleierstudiet. Styrk sykepleierutdanningen isteden, la flere få komme inn, Norge trenger flere sykepleiere. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Så «Trude» skal ta opp en studieplass og i tillegg sette seg i gjeld til Lånekassen uten å komme i mål? 
Da er det bedre om hun ikke kommer inn i det hele tatt og heller velger noe hun er i stand til å gjennomføre. 

Anonymkode: e8c6b...dea

Men alle di som fant ut at dette yrket ikke er noe og velger å slutte midt i utdannelsen. De har tatt opp unødvemdigplass de også. 

Er bedre å ha en som er engasjert og har lyst til å lære. 

Anonymkode: f4247...41f

AnonymBruker
Skrevet

Bør de starte med medikamentregning tidligere i løpet? Altså allerede på førsteåret. Da får elever som er svake i matte en pekepinn på om de vil klare eksamen. Bedre å slutte da, enn på tredjeåret.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bør de starte med medikamentregning tidligere i løpet? Altså allerede på førsteåret. Da får elever som er svake i matte en pekepinn på om de vil klare eksamen. Bedre å slutte da, enn på tredjeåret.

Da jeg gikk så hadde vi medikamentregning første året. Er det ikke fortsatt slik?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

jeg skjønner ikke relevansen. Hvorfor er det viktig at en sykepleier har gode teoretiske evner? Hvorfor ikke bare innføre iq-test i så fall? 

Mattefaget på vgs er helt ulikt medikamentregning. Hvis matte er så ekstremt viktig bør de heller fokusere mer på det under utdanningen. Karakteren i norsk sier lite om praktiske norskferdigheter. Man skriver ikke rapporter på studiespesialisering. 

Det er ingen gode grunner for opprettholde karakterkrav i enkeltfag på sykepleierstudiet. Styrk sykepleierutdanningen isteden, la flere få komme inn, Norge trenger flere sykepleiere. 

Jeg er så enig. Hadde 5 i matte fra vgs men strøk på medikamentregningen likevel. Jeg føler enkelte er veldig opptatt av å gjøre sykepleien mer akademisk og anvansert enn det egentlig er. Mye bedre å styrke selve utdanningen enn å skulle sile ut på forhånd utifra kriterier som ikke nødvendig har noe å si.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Man trenger pluss, minus, gange og dele rent matteteknisk + tallinjene for medikamenteksamen. Resten handler om å forstå det medikamentelle, faglige. Det hjelper ikke med 3 i p matte da, man forstår ikke mer faglig enn den som har 2 i matte, alle disse kan grunnferdighetene som kreves for selve utregningen. Resten kan man være like blank på uansett 2 eller 3 i p-matte, og det hjelper ikke å være dritgod og ikke trenge kalkulator engang, om du ikke forstår hva som skal deles og ganges med hva. 

Du trengte ikke rette innlegget mitt, det var ingen feil der.

Anonymkode: dc68a...11b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Men det wr ikke krav om 100% riktig lenger! Det er opp til enhver skole om de gidder å ta ekstrabelastningen med flaskehalsen den enorme steykprosenten fører til..

Anonymkode: c96d7...a64

Herregud, det er jo krise.

Så man får godkjent ved å ha èn feil? Den ene er jo i praksis en pasient, som får 10 x for lite eller mye f.eks morfin. Finito.

Helt sykt. 

Glad det var 100% beståttkrav da jeg gikk sykepleien. De som ikke greide det på 3 forsøk har faktisk ikke noe i medisineringssammenheng å gjøre. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Krav til karakter i matte og norsk er forholdsvis nytt, det kom i 2019. Jeg vil påstå at de som er utdannet før 2019 er like gode (om ikke bedre….) sykepleiere enn de som er utdannet etter 2019. Karakterkravet er en flopp, det har ikke bidratt til å øke søkermassen eller gjøre studiet mer attraktivt, tvert i mot så har en vel mistet potensielt gode sykepleiere i desse årene. Dette er typisk når det blir gjort politiske vedtak, surr og rot som blir til hinder for det meste. Sykepleierutdanningen bør heller styrkes med mer ressurser slik at de som jobber der får tid til å veilede studentene. De som jobber i praksisfeltet bør få tillegg for å være kontaktsykepleier, slik at det blir mer mulig å stille krav til kvaliteten på praksisplassen.

Anonymkode: f4fd5...8c6

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg gikk så hadde vi medikamentregning første året. Er det ikke fortsatt slik?

Hadde dere avgjørende prøver på førsteåret?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2024 den 22.42):

som empati og medmenneskelighet. 

Det er jo nyttig når du ikke kan faget.

Anonymkode: 4d66e...011

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde dere avgjørende prøver på førsteåret?

Det hadde vi også, medikamenteksamen var en del av førsteåret, NTNU Trondheim. 

Det var alt for mange som strøk etter alle forsøk, og da var det bedre at de ramlet av på år 1 enn år 3. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor er dette viktig?! Du tuller nå? For å kunne bestå sykepleien og være en god sykepleier, altså hallo? Krever mer enn omsorg. Man må ha kunnskap om sykdomslære , farmakologi, anatomi med mer. Du må vite tegn på og behandling for alvorlig sykdom. Feks tegnene på sepsis, tegn på hjerteinfarkt (også de atypiske), tolke blodprøver (for å skjønne hva du bør ringe legen om fort , hva kan vente til legevisitt), bivirkninger og virkning til medisiner. I hvilke situasjoner bør du ikke gi visse medisiner? Ikke alltid en lege står bak deg og tenker på alt. Du må kunne ta avgjørelser om prioriteringer, triagering (på legevakt feks ). Du må kunne trinnene i sårtilheling , ha kunnskap om hva som fremmer og hemmer sårtilheling , holde deg oppdatert på ny kunnskap og utrolig mye mer. Så såklart er det viktig å ha god teoretisk kunnskap, og er nok ikke tilfeldig at de som har greie karakterer har bedre forutsetninger for å bestå studiet og få ok karakterer.Hadde sykepleien luket ut de dårlige hadde ikke vgs karakterer hatt så mye å si . Men når man kan bestå med kun E og ikke en gang trenger alt rett på medikamentregning lengre en gang vel....  Men absolutt enig i å styrke sykepleieutdanningen. Men man må fortsatt bestå den. Mener nsf har tall på at flere fullfører etter karakterkrav kom. Så hjelper ikke å la så mange som mulig komme inn. De må få seg gjennom og. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...