AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #21 Skrevet 14. april 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Medikamenteksamen er ganske avansert, og dekker det man trenger for å medisindosere. I praksis er det bare pluss, minus, gange og deling, så det bunner mer i kunnskapen om hvordan bruke det, altså forstå hva som skal regnes ut, heller enn hvordan man regner det ut. Forståelsen av at dose = styrke x mengde, hvordan dette skal blandes i dråper, hvordan regne ut hvor mange dråper som er 1 ml, hvordan blande i fortynning etc. Det er ingen hensikt å kunne avanserte ligninger, sannsynlighetsregning, geometri og alt som inngår i mattefaget for å forstå medikamentregning. Jeg synes matte er noe herk, men besto medikamenteksamen på første forsøk, fordi jeg har forståelse for det faglige og derfor forstår hva som skal ganges og deles med hva. Hvis man kan gange, dele, pluss, minus og tallinjene (mg, ml, ug++) så er man nok mattefaglig sikret. De som ikke forstår det faglige for å kunne regne ut dette stryker. Det er 100% korrekt for bestått, så her siler man ut allerede på 1.året. Det er mye større risiko for pasientene at det utdannes for få sykepleiere + at det nedbemannes i vakter, slik at selv den sterkeste medikamentansvarlig er så trøtt og sliten at det glipper med en komma, og dosen blir x10 for svak eller sterk. Anonymkode: dc68a...11b Enig her. Jeg slet veldig med matten på videregående, men medikamentregning fikk jeg enkelt til. Anonymkode: 39cc0...18a 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2024 #22 Skrevet 14. april 2024 Det er skremmende lave karakterkrav sånn egentlig, problemet er at man må finne en balanse mellom de kravene og at det ikke blir nok helsearbeidere fremover. Hva som er verst av ingen sykepleiere og sykepleiere som tar livet av pasientene kan diskuteres. Jeg tenker det tvinger seg frem mer bruk av kunstig intelligens og roboter i helsevesenet. Beregne medikamenter kan AI gjøre bedre enn mennesker. Men også på andre områder, som visse typer stell vil det kunne være mindre sjenerende for pasientene om roboter utførte heller enn mennesker. Mange kvier seg for undersøkelser fordi mennesker ser dem i sårbare situasjoner. Anonymkode: ce25a...973
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #23 Skrevet 15. april 2024 Nei det burde ikke være karakterkrav på sykepleien. Om medikamentregning er så viktig så burde høgskolen og penusmet reflektere dette ved at det settes av f.eks et semester kun til medikamentregning. Og da gjerne på 3. året. Hvis de kun gir studentene 2 uker på å lære seg alt og i tillegg legger det til første semester, så sier de egentlig at medkamentregning ikke er så viktig og sentralt i sykepleierfaget. Det er bare noe man trenger å så vidt være innom. Så sykepleierutdanningen og pensumet må bestemme seg. Er det viktig eller ikke? Gjør korrekte prioriteringer. Anonymkode: 094ab...506 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #24 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Karakterkravet bør absolutt fjernes. Men man bør vurdere personlige egenskaper høyere, som empati og medmenneskelighet. Anonymkode: d0b29...f01 Hvordan mener du man skal måle empati og medmenneskelighet? Anonymkode: e8c6b...dea 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #25 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei det burde ikke være karakterkrav på sykepleien. Om medikamentregning er så viktig så burde høgskolen og penusmet reflektere dette ved at det settes av f.eks et semester kun til medikamentregning. Og da gjerne på 3. året. Hvis de kun gir studentene 2 uker på å lære seg alt og i tillegg legger det til første semester, så sier de egentlig at medkamentregning ikke er så viktig og sentralt i sykepleierfaget. Det er bare noe man trenger å så vidt være innom. Så sykepleierutdanningen og pensumet må bestemme seg. Er det viktig eller ikke? Gjør korrekte prioriteringer. Anonymkode: 094ab...506 Medikamentregning er selvfølgelig viktig, men det er helt basic matte, så det går mer på om man i det hele tatt forstår grunnleggende matematikk og da vil karakterkrav luke ut de som er uegnet. Anonymkode: 227a2...dea 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #26 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei det burde ikke være karakterkrav på sykepleien. Om medikamentregning er så viktig så burde høgskolen og penusmet reflektere dette ved at det settes av f.eks et semester kun til medikamentregning. Og da gjerne på 3. året. Hvis de kun gir studentene 2 uker på å lære seg alt og i tillegg legger det til første semester, så sier de egentlig at medkamentregning ikke er så viktig og sentralt i sykepleierfaget. Det er bare noe man trenger å så vidt være innom. Så sykepleierutdanningen og pensumet må bestemme seg. Er det viktig eller ikke? Gjør korrekte prioriteringer. Anonymkode: 094ab...506 Si man gjør som du foreslår. «Trude» har kommet seg gjennom studiet og i 3. studieår er det medikamentregning som hun ikke får til. Hun tar opp faget så mange ganger hun kan, men mestrer det ikke. Hva da? Anonymkode: e8c6b...dea 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #27 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Medikamentregning er selvfølgelig viktig, men det er helt basic matte, så det går mer på om man i det hele tatt forstår grunnleggende matematikk og da vil karakterkrav luke ut de som er uegnet. Anonymkode: 227a2...dea Har man studiekompetanse så har man grunnleggende forståelse for matematikk. Dersom man ikke har grunnleggende forståelse for matematikk med 2 fra vgs, så er det noe riv ruskende galt med karaktersystemet i den videregående skolen. Og da bør man ta tak i problemet der. Hvis 3 i p-matte er det som regnes som "grunnleggende forståelse". Hva er da karakteren 2? Det kan ikke være annet enn manglende forståelse. Og hvorfor i alle dager gir man vitnemål til elever uten grunnleggende forståelse for matematikk? Et annet problem er hvor man skal sette grensen. Selv med 3-krav så stryker mange. Ønsker man å luke ut folk som stryker på medikamentregning så burde kravet være 6 i R2 matte. Da er man helt sikker på at alle som kommer inn vil surfe gjennom medikamenteksamen. Anonymkode: 094ab...506 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #28 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Si man gjør som du foreslår. «Trude» har kommet seg gjennom studiet og i 3. studieår er det medikamentregning som hun ikke får til. Hun tar opp faget så mange ganger hun kan, men mestrer det ikke. Hva da? Anonymkode: e8c6b...dea Da får hun slutte. Hvis "trude" ikke består siste eksamen på 3. året uansett fag så får hun ikke vitnemål. Det spiller ingen rolle hvilket fag det er. Anonymkode: 094ab...506 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #29 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvordan mener du man skal måle empati og medmenneskelighet? Anonymkode: e8c6b...dea Ikke sant, og jeg kjenner minst et par svært farlige personer som virker ekstremt empatiske, medmenneskelige og hyggelig dersom man ikke kjenner dem veldig godt. De hadde sikkert med enkelhet bestått en eventuell "empatiprøve". Behold karakterer! Anonymkode: 85663...e50 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #30 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg var vill og umoden på videregående og strøk i mange fag fordi jeg ikke skjønte mitt eget beste. Anonymkode: 259bf...874 Jeg må bare le av folk som bruker dette som et argument. Det blir rett og slett for dumt, og viser at du fortsatt har en slik holdning i deg. At man bør få slippe unna eller komme inn, fordi at…. Selvfølgelig skal man opprettholde karakterkravet, og du får ta konsekvensene av at du tok et slikt valg på vgs. Så det er bare å ta opp matematikken, hvis du virkelig ønsker å bli sykepleier. Anonymkode: 8cc25...d12 7 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #31 Skrevet 15. april 2024 Karakterkrav er ikke viktig. Det er ikke vanskelig å regne ut medisiner, stort sett er det kun dose-styrke-mengde forholdet man trenger, og man er to som sjekker. Det klarer de aller aller fleste. Som en løsning i vanskelige tilfeller kan legen skrive mengden som skal gies av legemiddel med en viss styrke- slik de ofte gjør på sykehjem. Da har man et problem mindre. Jeg mener heller det er en fare at sykepleiere som føler seg litt «ovenpå» tar unødige sjanser med regningen, dvs dropper den og tar den i hodet i stedet- som en annen beskriver. Eller gidder ikke bruke tid på å bli sjekket. Det er nok av de sykepleierne og. Har blitt kalt inn av kollegaer som vil ha meg til å signere på medisiner som allerede er trukket opp, hundre ganger. Det er en uting! Og det er virkelig heller ikke nødvendig å skulle gjøre sykepleien mer akademisk enn det den er. Men ser mange har et behov for å skulle gjøre det mer avansert. Anonymkode: fc633...635 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #32 Skrevet 15. april 2024 Må alle sykepleiere drive medikamentregning på jobb? Finnes det stillinger hvor det overlates til andre? Anonymkode: 77071...2ba
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #33 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): https://sykepleien.no/meninger/2024/04/vi-skal-utdanne-kompetente-sykepleiere Jeg see at veldig mange er imot å fjerne kravene. De er redde for at sykepleiere ikke kan beregne dosering etter endt utdanning. At det blir et svakere kull. Vil ikke de som er så svake at de ikke klarer medikamentregning bli silt ut allerede på studiet? Anonymkode: 77071...2ba Jo, at krav for å komme inn reduserer betyr ikke at man består og blir sykepleier om man ikke klarer det man må kunne. Vil jeg anta. Men det gjør jo at man kan bli sykepleier om man feks festet litt for mye i russetiden til å ha gode nok karakterer, eller hadde problemer i ungdommen som gjør at man ikke kommer inn. Man kan være smart selv om man av ulike grunner ikke fikk brukt det i ungdomstiden. Og de øvrige vil jo siles ut, det må de jo. Uforsvarlig ellers. Anonymkode: d811a...d5f 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #34 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Karakterkrav er ikke viktig. Det er ikke vanskelig å regne ut medisiner, stort sett er det kun dose-styrke-mengde forholdet man trenger, og man er to som sjekker. Det klarer de aller aller fleste. Som en løsning i vanskelige tilfeller kan legen skrive mengden som skal gies av legemiddel med en viss styrke- slik de ofte gjør på sykehjem. Da har man et problem mindre. Jeg mener heller det er en fare at sykepleiere som føler seg litt «ovenpå» tar unødige sjanser med regningen, dvs dropper den og tar den i hodet i stedet- som en annen beskriver. Eller gidder ikke bruke tid på å bli sjekket. Det er nok av de sykepleierne og. Har blitt kalt inn av kollegaer som vil ha meg til å signere på medisiner som allerede er trukket opp, hundre ganger. Det er en uting! Og det er virkelig heller ikke nødvendig å skulle gjøre sykepleien mer akademisk enn det den er. Men ser mange har et behov for å skulle gjøre det mer avansert. Anonymkode: fc633...635 Eller så burde man se til utlandet og utdanne sykepleiere på flere nivåer. Jeg bor i Nederland, her kan man bli sykepleier på videregående og på høyskole. Begge steder kan man gi medisiner og gjøre prosedyrer, men forskjellen er at høyskole sykepleieren er mer avansert. Hun kan jobbe på sykehus og ha lederansvar i kommunen. Sykepleieren fra vgs kan kunne jobbe i kommunen, og ikke ha lederansvar. Dvs høyskole sykepleieren har ansvar for de mer avanserte medisinene. Anonymkode: fc633...635 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #35 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Må alle sykepleiere drive medikamentregning på jobb? Finnes det stillinger hvor det overlates til andre? Anonymkode: 77071...2ba Nei, per i dag skal enhver sykepleier beherske dette, om du jobber som sykepleier. Anonymkode: fc633...635 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #36 Skrevet 15. april 2024 Karakterkravet bør absolutt beholdes. Ja da, mye annet som er viktig også, men sånn generelt tenker jeg at foruten sikkerhet, så burde karakterkravet beholdes for å gjøre sykepleierutdanningen til en "statusutdanning". Det snakkes så ofte om kvinneyrker og lavstatusyrker. Jeg tenker at et karakterkrav, kan gjøre sykepleierutdanningen til noe du er stolt over og vi andre også ser opp til. Det skal ikke være et studium hvor alle med svake karakterer søker deg inn. Anonymkode: 8ea6a...1d5 1
Kontorotta Skrevet 15. april 2024 #37 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Eller så burde man se til utlandet og utdanne sykepleiere på flere nivåer. Jeg bor i Nederland, her kan man bli sykepleier på videregående og på høyskole. Begge steder kan man gi medisiner og gjøre prosedyrer, men forskjellen er at høyskole sykepleieren er mer avansert. Hun kan jobbe på sykehus og ha lederansvar i kommunen. Sykepleieren fra vgs kan kunne jobbe i kommunen, og ikke ha lederansvar. Dvs høyskole sykepleieren har ansvar for de mer avanserte medisinene. Anonymkode: fc633...635 Blir ikke det litt som helsefagarbeidere da? Nå tar jo helsefagarbeidere medisinkurs også. 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #38 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Eller så burde man se til utlandet og utdanne sykepleiere på flere nivåer. Jeg bor i Nederland, her kan man bli sykepleier på videregående og på høyskole. Begge steder kan man gi medisiner og gjøre prosedyrer, men forskjellen er at høyskole sykepleieren er mer avansert. Hun kan jobbe på sykehus og ha lederansvar i kommunen. Sykepleieren fra vgs kan kunne jobbe i kommunen, og ikke ha lederansvar. Dvs høyskole sykepleieren har ansvar for de mer avanserte medisinene. Anonymkode: fc633...635 Helt enig. Jeg har også bodd lenge i Nederland, og har familie der. En av dem var ikke så faglig sterk på ungdomsskolen, og søkte seg til yrkesfaglig vgs med helse i fokus. Hun blomstret faglig etter hvert, og har blitt sykepleier, har tatt flere fag/videreutdanning og har nå mer ansvar. Mange veier inn, for elever/studenter med ulik motivasjon. Men i Norge skal alle være så like, og nivådelig er fy-fy, alt skal være strømlinjeformet... Synes det er skummelt hvis de i Norge senker standarden på fag som medikamentregning kun for at de studentene som er dårlige i matte også skal ha en sjanse til å komme seg gjennom studiene. Anonymkode: 9bad3...7bd 1
Gjest Bromance Skrevet 15. april 2024 #39 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Eller så burde man se til utlandet og utdanne sykepleiere på flere nivåer. Jeg bor i Nederland, her kan man bli sykepleier på videregående og på høyskole. Begge steder kan man gi medisiner og gjøre prosedyrer, men forskjellen er at høyskole sykepleieren er mer avansert. Hun kan jobbe på sykehus og ha lederansvar i kommunen. Sykepleieren fra vgs kan kunne jobbe i kommunen, og ikke ha lederansvar. Dvs høyskole sykepleieren har ansvar for de mer avanserte medisinene. Anonymkode: fc633...635 VGS sykepleieren heter helsefagarbeider her i Norge.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2024 #40 Skrevet 15. april 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Helt enig. Jeg har også bodd lenge i Nederland, og har familie der. En av dem var ikke så faglig sterk på ungdomsskolen, og søkte seg til yrkesfaglig vgs med helse i fokus. Hun blomstret faglig etter hvert, og har blitt sykepleier, har tatt flere fag/videreutdanning og har nå mer ansvar. Mange veier inn, for elever/studenter med ulik motivasjon. Men i Norge skal alle være så like, og nivådelig er fy-fy, alt skal være strømlinjeformet... Synes det er skummelt hvis de i Norge senker standarden på fag som medikamentregning kun for at de studentene som er dårlige i matte også skal ha en sjanse til å komme seg gjennom studiene. Anonymkode: 9bad3...7bd De senker ikke kravene til medikamentregning på studiet, bare kravene for å komme inn. Fikser du ikke matten på studiet, blir du silt ut. Anonymkode: 77071...2ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå