Gå til innhold

Ødelagt huden min av hudpleie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg hadde en god periode der jeg ikke var så nøye med hudpleie, men hadde en ganske grei hud for det.

Så startet jeg med en del nye hudpleieprodukter (bla oljerens og vitamin c). Etter en stund begynte jeg å få en del nupper og kviser på haka og i det området. Kuttet et og et produkt, men fortsatte fortsatt å kviser.. har sluttet helt med alle de nye produktene i flere uker nå, men fortsetter å få nye kviser og har mye nupper. Har ikke hatt kviser på nesten 10 år før dette. 

Er jeg dømt til stygg hud nå? Hva kan jeg gjøre? Blir 30 dette året, så er ingen ungdom lenger😆

Anonymkode: 5035e...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tviler på du har ødelagt noe, kan det være hormonellt?

Anonymkode: a7e72...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt sikker mulig å få det bra igjen, så ikke stress! Men hvilke produkter var det snakk om? Innholdet varierer jo mye i forskjellige produkter.

Som den over her sier, det kan også være hormonelt (kommer ofte på området rundt haka). Det kan også ha noe å gjøre med fordøyelsen/allergier. Har du endret kosthold i den perioden/spist mer/mindre av noe?

Anonymkode: 8411d...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å passe på at du ikke bruker for mange aktive ingredienser, samtidig. Det er jo heller ikke uvanlig at huden går gjennom en renselsesprosess når man først starter med produkter, dvs at man kan bli mer kvisete en stund, før det blir bedre. Men som noen andre her påpeker, så er jo ofte kviser på haken hormonelt, det er alltid der jeg får kviser når jeg får mensen.. Har du merket noen andre kroppslige forandringer, med unntak av huden? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. Er stort sett på haken og rundt munnen ja, og litt i kinna, utenom det ser huden grei ut.🙈

Kostholdet er det samme, men jeg fødte for 8 mnd siden og har trapper en del ned på amming de siste månedene. Ikke tenkt over at det kan være noe annet en hudpleieprodukter, siden det startet når jet begynte på de. Kan ammingen ha noe å si? Begynte også å miste litt mer hår rundt samme tiden når jeg tenker meg om..

Produktene er corsx vitamin c, naturie toner, cerave hydrating cleanser, beauty og joseon cleansing oil (brukte på rett måte, på tørr hud og løst opp med vann før den skylles ut og vannbasert rens etterpå) og corsx solkrem.  Har nå kuttet alle disse/gått tilbake til ting jeg brukte før i håp om en stopp på utbruddene🙈

Har aldri reagert på produkter på denne måten før, bortsett fra noe greier i tenårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde meg på barbering av dunhår i ansiktet i vinter med en øyebrynshøvel.  Endte med å ha røde små kviser rundt munn og på haka i i flere måneder. De kom og gikk lenge.   Slutt med produktene og vær tålmodig, bruk f.eks kun cicaplast balm og ikke bruk aktiv hudpleie på en stund.  Du har sikkert reagert på noe i et av produktene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Djungelvrål skrev (3 minutter siden):

Jeg prøvde meg på barbering av dunhår i ansiktet i vinter med en øyebrynshøvel.  Endte med å ha røde små kviser rundt munn og på haka i i flere måneder. De kom og gikk lenge.   Slutt med produktene og vær tålmodig, bruk f.eks kun cicaplast balm og ikke bruk aktiv hudpleie på en stund.  Du har sikkert reagert på noe i et av produktene. 

Åå, er det sant? Jeg har barbert med sånn type øyenbrynskniv i flere år. Kanskje jeg plutselig har reagert på det?😂🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Åå, er det sant? Jeg har barbert med sånn type øyenbrynskniv i flere år. Kanskje jeg plutselig har reagert på det?😂🙈

Det tror jeg ikke om du har gjort det i flere år.  Jeg skal aldri gjøre det igjen ihvertfall.  Tar heller bare selve dunbarten med en liten trimmer 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker det har noe med graviditet og amming å gjøre.

I den perioden endrer hormonene seg, og man opplever også håravfall når man ammer.

Anonymkode: 228a8...3be

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Djungelvrål skrev (9 timer siden):

Passet du på at den øyebrynskniven var helt ren? Mange glemmer det, og da blir det gjerne bakterier på den som lager urenheter. Jeg bruker en sånn, uten å få noe problem. Bruker olje på ren hud før barbering, renser og smører. Ikke barber på tørr hud.

Anonymkode: dd3b0...de3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk for svar. Er stort sett på haken og rundt munnen ja, og litt i kinna, utenom det ser huden grei ut.🙈

Kostholdet er det samme, men jeg fødte for 8 mnd siden og har trapper en del ned på amming de siste månedene. Ikke tenkt over at det kan være noe annet en hudpleieprodukter, siden det startet når jet begynte på de. Kan ammingen ha noe å si? Begynte også å miste litt mer hår rundt samme tiden når jeg tenker meg om..

Produktene er corsx vitamin c, naturie toner, cerave hydrating cleanser, beauty og joseon cleansing oil (brukte på rett måte, på tørr hud og løst opp med vann før den skylles ut og vannbasert rens etterpå) og corsx solkrem.  Har nå kuttet alle disse/gått tilbake til ting jeg brukte før i håp om en stopp på utbruddene🙈

Har aldri reagert på produkter på denne måten før, bortsett fra noe greier i tenårene.

Kviser er somregel hormonelt. Logisk om du har gått gravid og ammer. Hadde det vært allergisk reaksjon, ville du sett bedring da du sluttet med produktene.

Kutte sukker og meieriprodukter kan hjelpe mot eksem og kvisehud. Pass på at du har nok vitaminer og mineraler. 

Å gå gravid og amme ett barn er ganske ekstremt for kroppen. Flamingo mammaer mister rosa fargen sin i den perioden. 🦩

Anonymkode: 39ae7...339

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Passet du på at den øyebrynskniven var helt ren? Mange glemmer det, og da blir det gjerne bakterier på den som lager urenheter. Jeg bruker en sånn, uten å få noe problem. Bruker olje på ren hud før barbering, renser og smører. Ikke barber på tørr hud.

Skulle til å skrive det samme. Både kniv, barberhøvel og epilator blir desinfisert før bruk er. Da får jeg aldri nupper og slikt. 

Anonymkode: a1a97...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker det mest nærliggende er at du reagerer på en av de aktive ingrediensene. Søk opp for eksempel "c vitamin purge". Helt vanlig at man reagerer når man introduserer nye, sterke ingredienser i hudpleien, men som regel blir huden vant til det etterhvert. 

Anonymkode: e3b4c...928

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kan være "syrekviser", som min hudpleier-kollega kalte det. Huden min reagerte slik på en toner med c-vitamin og azelainsyre, som "alle andre" på jobb syntes var fantastisk og ga glød. Så det er jo individuelt hva man tåler. Og enkelte aktive ingredienser behøver tilvenning for mange.

Ellers kan det absolutt være relevant at du fødte for mindre enn ett år siden. Hormonelle endringer kan ha betydning.

Og nei, du har selvfølgelig ikke ødelagt noe med hudpleieprodukter. Eventuelle negative endringer i huden som følge av for sterke produkter vil reverseres etterhvert. 

Anonymkode: 79826...62d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Jeg bytta ut mine vanlige hudprodukter med noen nye produkter og fikk perioral dermatitt. Små kviser ved nese, rundt munn og hake
Så man kan absolutt «ødelegge huden» med nye produkter. 

Anonymkode: 72cdc...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.4.2024 den 6.39):

Den var i en forseglet eske men spritet den ikke først.  Brukte olje.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg ble allergisk mot panthenol etter graviditeten, og det finnes i MYYYYE. Ta en patch-test bak øret på det du mistenker og gå tilbake scratch, start med ett produkt og innfør de andre saaaakte.

Anonymkode: 3d42f...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...