Pentagon Skrevet 14. april 2024 #1 Del Skrevet 14. april 2024 Jeg sliter sånn med tilbakevendende hudormer, særlig på kinnet. Bruker tretinoin krem, og det funker veldig bra, huden er bedre enn på lenge, men blir ikke kvitt hudormene! Tatt 2 hydrafacials siste 4 mnd, og da forsvinner de jo, men kommer alltid tilbake.. Noen som vet om en bra behandling? Jeg har lest meg opp til at det er jo ikke bare bare, det dannes ett hulrom der og det vil bare fylles opp igjen om man ikke bruker noe som på en måte «fyller opp hudrommet» for deg, men har igjen å finne en hudpleier som vet hva hun snakker om her.., Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 14. april 2024 #2 Del Skrevet 14. april 2024 Hvor lenge har du brukt tretinoin? Det vil ta tid før du oppnår full effekt på f.eks. hudormer. Er du nøye med riktig hudpleie etter ansiktsbehandlingen? Som du selv erfarer, så forsvinner hudormene, men kommer tilbake, og det kan skyldes mangel på forebyggende pleie. Jeg stusser forøvrig litt på at du ikke har fått hjelp til dette hos den hudpleieren du tar hydrafacial hos. Som du sikkert vet, består hudormer av overskuddstalg, døde hudceller og forurensing som huden blir utsatt for i løpet av dagen. Den mørke fargen kommer av at hudfettet oksiderer når det kommer i kontakt med oksygen, det er den samme prosessen som skjer med et halvt eple som blir brunt når det har ligget på kjøkkenbenken en stund. Som jeg nevner innledningsvis, så kan det hende at du ennå ikke har brukt tretinoin tilstrekkelig lenge til å se full effekt. Det er vanskelig å svare på hvor lang tid dette tar, da det er individuelt. Det er også viktig å være svært nøye med rens av huden for å forebygge hudormer. Jeg regner med at du bruker solkrem på dagtid, og den lar seg ikke fjerne kun med vann. Den mest effektive og samtidig mest skånsomme måten å sikre at du får fjernet alle solkremrester godt nok, er dobbeltrens/oljerens. Det er også viktig at du er nøye med å massere renseproduktet inn i huden, slik at rester av solkrem osv. får tid til å løses opp av rensen. Dette vil også bidra til å løse opp evt. overskudd av talg. Tilfører du huden din tilstrekkelig fukt? Dette er viktig både for å bidra til å balansere talgproduksjonen, men også fordi fuktmangel "flater ut" huden og får porene til å framstå større. Tenk på en tørr svamp kontra en svamp som fylles med vann. Du kan bruke både niacinamide og BHA selv om du bruker tretinoin, så fremt du gjør det på riktig måte. Niacinamide bidrar bl.a. til å balansere talgproduksjon og styrke poreveggene, slik at hudormer på sikt reduseres. BHA (salicylsyre) løser opp talg i porene og er generelt eksfolierende. Du kan f.eks. bruke BHA på områdene med hudomer en kveld i uka når du ikke bruker tretinoin, og bruke niacinamide om morgenen. Studier har vist at niacinamid styrker hudbarrieren, øker fuktighetsnivået i huden og fremmer effekten av retinoider, dessuten reduserer den bivirkninger som kommer ved tilvenningsfasen av et retinoid produkt. Du bør imidlertid ikke innføre niacinamide og BHA i hudpleierutinen din samtidig, da begge er aktive ingredienser. Jeg vil foreslå å begynne med niacinamide, og om huden din responderer bra og ikke blir irritert, kan du innføre BHA etter 6-8 uker, hvis du fortsatt ikke har fått helt bukt med hudormene. Selv om de fleste tåler niacinamide, kan noen reagere på det, så det er viktig å ta en patch test først: test en liten mengde produkt på innsiden av armen/håndleddet og vent i minst 24 timer. Om du ikke får noen reaksjon, kan du bruke produktet i ansiktet. Du kan begynne med en lav konsentrasjon på f.eks. 5%, og øke til f.eks. 10% når du har brukt opp det første produktet. Håper dette kan være til hjelp, si gjerne fra om du ønsker produktforslag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå