AnonymBruker Skrevet 14. april #21 Del Skrevet 14. april Traktor skrev (1 time siden): Helt på sin plass, spør du meg. Valg av spermdonor skal ikke være som å bla i en interiørkatalog. Får du et friskt barn, bør du være mer enn fornøyd. Uavhengig av farge, høyde eller utseende. Har du barn selv? Ville du selv vært "mer enn fornøyd" hvis en annen skulle ta valget for deg om hvem du skulle ha barn med? At du bare skulle blinde øynene og la det stå til? Jaja. Fint for deg da. Mange kvinner vil ikke det og drar fortsatt derfor til utlandet. Så de i det minste kan få en slags idè om mannen, selv om han er anonym. Anonymkode: 356f6...e62 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 14. april #22 Del Skrevet 14. april (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har du barn selv? Ville du selv vært "mer enn fornøyd" hvis en annen skulle ta valget for deg om hvem du skulle ha barn med? At du bare skulle blinde øynene og la det stå til? Jaja. Fint for deg da. Mange kvinner vil ikke det og drar fortsatt derfor til utlandet. Så de i det minste kan få en slags idè om mannen, selv om han er anonym. Anonymkode: 356f6...e62 Ingen menneskerett å få barn. Bare fint at de drar til utlandet, så slipper i hvertfall vi skattebetalerne å betale for den delen av dette latterlige opplegget. Kvinner får finne seg en mann å få barn med, dersom de ønsker barn, akkurat slik menn må finne seg en kvinne for å få barn. Eventuelt får staten begynne å dekke surrogati for menn også. Endret 14. april av Traktor 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #23 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan jo ikke få velge selv for da hadde det blitt mye incest om en del år da alle damene ville valgt de 1% kjekkeste donorene. Anonymkode: 8bf75...2bd Akkurat det samme kan vel si om Tinder og dating og tilfeldige ligg. Du kommer ikke unna at kvinner selekterer der heller. Heldigvis har vi kvinner ulik smak. Ikke alle har like preferanser på mann. Eller donor. Dessuten er klinikkene pliktig til å føre en kontroll med hvor mange som donerer til hvem. Det kan man vel ikke akkurat si om tilfeldige og planlagte møter via Tinder osv. Ingen som kontrollerer der at menn ikke sprer spermen sin til for mange damer. Anonymkode: 356f6...e62 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #24 Del Skrevet 14. april Traktor skrev (3 minutter siden): Ingen menneskerett å få barn. Er det så originalt du klarer å svare? Du svarer overhodet ikke på spørsmålet. Anonymkode: 356f6...e62 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 14. april #25 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det så originalt du klarer å svare? Du svarer overhodet ikke på spørsmålet. Anonymkode: 356f6...e62 Hvor vidt jeg har barn eller ikke har du ingenting med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #26 Del Skrevet 14. april Har fått to barn med hjelp fra Rikshospitalet. Vet ingenting om donor, men de ønskene vi ga ang hårfarge og lignende har tydeligvis blitt innfridd. Er i alle fall strålende fornøyd med resultatet 😊. For meg er det en trygghet at barna senere kan oppsøke info om de selv ønsker det. Personlig er jeg glad for at jeg ikke vet mer om donor. Anonymkode: 040b1...b50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #27 Del Skrevet 14. april Traktor skrev (1 time siden): Hvor vidt jeg har barn eller ikke har du ingenting med. Jeg stilte tre spørsmål. Et av dem handlet om du hadde barn selv. Men lykke til videre - både med eller uten barn. Anonymkode: 356f6...e62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #28 Del Skrevet 14. april Neste uke skal jeg ta eggutak i Danmark, og jeg har valgt lokket donor. Er enslig. Det jeg fikk vite var, høyde vekt, Blodtypen, øyenfarge, hår farge, hvem land han var fra. Han hadde barn. Og to barne bilder av han. OG hvem voksen kjendis donor lignet mest på. Betalte da 6200 danske kr Anonymkode: 57603...8dc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #29 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei det må man ikke. Legene skal velge donor som ligner foreldrene. Ikke en annen etnisitet enn ens egen.. Og færre og færre reiser faktisk til Danmark - i følge danske klinikker. Har man ikke peiling bør man bare la være å kommentere. Anonymkode: b8042...630 Hvorfor drar færre til Danmark? Anonymkode: 57603...8dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #30 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor drar færre til Danmark? Anonymkode: 57603...8dc Danske klinikker rapporterer om mye mindre norske pasienter etter at lovverket ble endret i Norge slik at enslige kan få assistert befruktning. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kan jo ikke få velge selv for da hadde det blitt mye incest om en del år da alle damene ville valgt de 1% kjekkeste donorene. Anonymkode: 8bf75...2bd Nei det ville det absolutt ikke blitt.. For hver donor får kun bidra med et bestemt antall barn/familier. Det er ikke som på film og i USA.. Uvitenhet all the way hos deg altså. Traktor skrev (3 timer siden): Ingen menneskerett å få barn. Bare fint at de drar til utlandet, så slipper i hvertfall vi skattebetalerne å betale for den delen av dette latterlige opplegget. Kvinner får finne seg en mann å få barn med, dersom de ønsker barn, akkurat slik menn må finne seg en kvinne for å få barn. Eventuelt får staten begynne å dekke surrogati for menn også. Du vet... Man får dekket assistert befruktning gjort i utlandet også.. Å blande valg av donor og surrogati blir 100% feil og viser ekstrem uvitenhet hos deg. For surrogati går faktisk utover et annet menneske enn det som skal være foreldre, mens donor går på egne preferanser og påvirker ingen andre. Surrogati er ulovlig i Norge, det er ikke donor. Anonymkode: b8042...630 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandagsunge Skrevet 14. april #31 Del Skrevet 14. april Eg er einsleg og har hatt assistert befruktning offentleg. Blei spurt om eigen utsjånad - hud-, hår- og augnefarge, etnisitet. Donor blir valt av lege, så vidt eg forstår, med mål om at barnet skal likne meg. Om barnet ønsker det, kan dei når dei er 15 år få vite donors identitet, og har rett til eitt møte. Som mor har eg inga rett til å vite kven det er. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #32 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kan jo ikke få velge selv for da hadde det blitt mye incest om en del år da alle damene ville valgt de 1% kjekkeste donorene. Anonymkode: 8bf75...2bd Verden er liten,så kan nok skje lett det. Litt skeptisk til all denne donasjonen.Men mulig jeg ikke vet nok om dette. Anonymkode: 0c2db...9d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #33 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Verden er liten,så kan nok skje lett det. Litt skeptisk til all denne donasjonen.Men mulig jeg ikke vet nok om dette. Anonymkode: 0c2db...9d2 En og samme spermdonor i Norge kan kun gis ut til maks 6 familier med geografisk avstand. En eggdonor i Norge kan donere egg maks 3 ganger. Leger skal velge donor som har mest mulig likhet med det kommende barnets foreldre. Kan kan gi sine preferanser, men de er ikke pliktet til å følge dette. Donorer av begge deler må opplyse om familie sykdomshistorikk som kan påvirke et barn, samt gjennomgå tester selv før de blir godkjent som donor. Det er altså ikke som på film og i USA. Som Norsk donor får man ikke vite utfallet av det man donerer med mindre barn av donor tar kontakt når de får vite donor sin identitet. De må også være registrert i et register i minst 100 år. I følge den internasjonale donorbanken Cryos International gir en donor i snitt opphav til mellom 10 og 15 barn, noen får donorer opptil 25 barn, og noen veldig få donorer opptil 100 barn. Den norske grensen på maks 6 familier per donor gjelder kun donasjoner i Norge. Så ved bruk av donor i utlandet er det varierende grenser for hvor mange den enkelte donor kan gis ut til basert på det landets regler. I Danmark er lovverket 12 barn per donor - uavhengig av antall familier, Sverige maks 6 familier som i Norge. Det er altså ganske mange føringer for bruk av donor selv om vi ikke får velge donor selv i Norge. Man får dessverre ikke vite hvor mange barn en donor har bidratt til og dermed ikke hvor mange potensielle biologiske halvsøsken ens barn har ved bruk av donor. Dette er regulert dårligere når man kommer utenfor Norden. Anonymkode: b8042...630 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #34 Del Skrevet 16. april On 4/14/2024 at 9:01 PM, Mandagsunge said: Eg er einsleg og har hatt assistert befruktning offentleg. Blei spurt om eigen utsjånad - hud-, hår- og augnefarge, etnisitet. Donor blir valt av lege, så vidt eg forstår, med mål om at barnet skal likne meg. Om barnet ønsker det, kan dei når dei er 15 år få vite donors identitet, og har rett til eitt møte. Som mor har eg inga rett til å vite kven det er. Samme her. Enslig offentlig inseminering. Ble spurt om egen høyde, hårfarge, øyenfarge osv. Også skulle de velge en som var mest lik meg... Forsåvidt greit men skulle gjerne ha fått vite ting som allergi. Kanskje donor e dødelig allergisk mot peanøtter, eller har melkeproteinallergi, eller allergisk mot ting som e arvelig. Anonymkode: 21766...fd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå