Gå til innhold

Jobb som saksbehandler i Nav.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber med alderspensjon, statlig ansatt. Lønn er 557 tusen årlig, 12 års arbeidsansiennitet. Tre år i jobben. 

Arbeidshverdagen består av å kjøre gjennom søknader om alderspensjon, sitter på pc hele arbeidsdagen. Evt henvendelser fra pensjonister. 

Ellers har vi 1-3 møter i uken blant avdeling, enhet eller faglig.

Møter aldri søkere i person, alt foregår per brev eller på nett. Ringer eventuelt en gang i uken kanskje. 

Lite kontakt med brukere, så har sjeldent møtt noen aggressive. De er også relativt voksne, da jeg jobber med pensjonister. Noen oppgitt og frustrert, noen hissige også. Men hjelper at all kommunikasjon er på nett, brev og en sjelden gang tlf.

Anonymkode: 53851...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobber som saksbehandler av økonomisk sosialhjelp. Har 560 000 kr. Statlig ansatt.

Jeg tar i mot søknader, ber om dokumentasjon, snakker med brukere om søknaden og økonomi og saksbehandler søknaden. 

Opplever lite trusler, men innimellom kommer de. Det blir tatt på alvor av leder og vi har ofte folk som ikke får komme inn til oss eller ringe til oss på 12 uker, grunnet trusler. De alvorligste blir anmeldt. 

Noen er sinte og frustrerte, som oftest fordi de ikke forstår systemet og regelverket. Men de tror de forstår og da blir det en del frustrasjon. Vi er alltid to i krevende samtaler. Men de aller fleste er hyggelige å snakke med. 

Utfordringen er lite ressurser, så det er mye å gjøre. Er du borte en dag så kan du forvente ganske mye mer jobb dagen etter. Det blir stadig nye krav, både fra statsforvalteren og det statlige systemet. Så alt tar stadig lengre tid, men vi får ikke mer ressurser. Og det irriterende at de statlige systemene som ikke "snakker med" det kommunale.

Til tider er jeg veldig lei brukerkontakt og ønsker å jobbe i NAY. Vi får se hva fremtiden bringer.

Anonymkode: 74a56...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du syns altså at det er rart at jeg som nav ansatt ikke blir angrepet på grunn av et lovverk jeg ikke kan styre? Og du legger ansvaret over på nav ansatte fordi noen som er brukere tar selvmord? Trivelig 

Anonymkode: 88997...7f0

Er det på grunn av surfing på kvinneguiden at nav ansatte er så trege med saker? Tulle bort litt for mye tid på kvinneguiden??

Anonymkode: 0d389...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det på grunn av surfing på kvinneguiden at nav ansatte er så trege med saker? Tulle bort litt for mye tid på kvinneguiden??

Anonymkode: 0d389...79c

Kan godt forstå at man surfer på kg med det lønnsnivået som oppgis her. 

Anonymkode: fe403...464

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.4.2024 den 16.55):

Du syns altså at det er rart at jeg som nav ansatt ikke blir angrepet på grunn av et lovverk jeg ikke kan styre? Og du legger ansvaret over på nav ansatte fordi noen som er brukere tar selvmord? Trivelig 

Anonymkode: 88997...7f0

Ikke meg du svarer, men jeg sier meg enig med den anonymkoden som kritiserer dere. Dere veiledere bruker alltid det samme argumentet om at dere har et "lovverk som dere ikke kan styre", men fakta er at mange av dere ikke greier å forvalte den slik den skal forvaltes og det er blitt åpnet opp for altfor mye "skjønn". Det betyr at dere faktisk ikke har et lovverk å følge til punkt og prikke, men kun veiledende paragrafer, noe som gjør at et NAV-kontor kan bestemme det helt motsatte av et annet NAV-kontor på nøyaktig samme sak. 

En kunne lese nå nylig at opp mot 1 av 3 saker brukere klager mot NAV på, ender med et annet utfall og da gjerne til brukeren sin fordel. Det betyr at dere som sender det første vedtaket i hvilken som helst sak gjør en hel haug med feil der brukeren ikke har råd til å engasjere advokat på lavere nivå. med en gang før fri rettshjelp kicker inn på et høyere nivå etter flere runder med "krig" mot NAV. Når så NAV taper så det suser på et høyere nivå, så er det likevel brukeren som sitter igjen med konsekvensene av rettigheter som ble nektet i årevis. Den økonomiske modellen til NAV er å ansette damer med bachelor i sosiologi o.l som i beste fall har tatt 10 studiepoeng i forvaltningsrett, så kan hun drive med "saksbehandling" og terrorisere livet ut av sårbare mennesker. Det skulle vært kun jurister og advokater ansatt, men det er liksom "dyrt". 

Dere er også den eneste statlige instansen som har vært med på å sende flere titalls uskyldige mennesker i fengsel, og ellers ødelagt livet til tusener av andre med direkte mangelfulle og feilaktige vedtak, som aldri kommer i media. 

Anonymkode: f29c2...85e

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke meg du svarer, men jeg sier meg enig med den anonymkoden som kritiserer dere. Dere veiledere bruker alltid det samme argumentet om at dere har et "lovverk som dere ikke kan styre", men fakta er at mange av dere ikke greier å forvalte den slik den skal forvaltes og det er blitt åpnet opp for altfor mye "skjønn". Det betyr at dere faktisk ikke har et lovverk å følge til punkt og prikke, men kun veiledende paragrafer, noe som gjør at et NAV-kontor kan bestemme det helt motsatte av et annet NAV-kontor på nøyaktig samme sak. 

En kunne lese nå nylig at opp mot 1 av 3 saker brukere klager mot NAV på, ender med et annet utfall og da gjerne til brukeren sin fordel. Det betyr at dere som sender det første vedtaket i hvilken som helst sak gjør en hel haug med feil der brukeren ikke har råd til å engasjere advokat på lavere nivå. med en gang før fri rettshjelp kicker inn på et høyere nivå etter flere runder med "krig" mot NAV. Når så NAV taper så det suser på et høyere nivå, så er det likevel brukeren som sitter igjen med konsekvensene av rettigheter som ble nektet i årevis. Den økonomiske modellen til NAV er å ansette damer med bachelor i sosiologi o.l som i beste fall har tatt 10 studiepoeng i forvaltningsrett, så kan hun drive med "saksbehandling" og terrorisere livet ut av sårbare mennesker. Det skulle vært kun jurister og advokater ansatt, men det er liksom "dyrt". 

Dere er også den eneste statlige instansen som har vært med på å sende flere titalls uskyldige mennesker i fengsel, og ellers ødelagt livet til tusener av andre med direkte mangelfulle og feilaktige vedtak, som aldri kommer i media. 

Anonymkode: f29c2...85e

Tja. Tror ikke du skal klage så mye. 61 milliarder ble brukt, bare i fjor, bare på sykepenger. Og disse "uskyldige" menneskene, de hadde jo bare flaks med at det viste seg at EU-reglene var gjeldende. De hadde sikkert ikke stemt ja til EU en gang😂

Vi må skjerpe oss hele gjengen, vi er ikke så rike som vi tror....Noen må putte penger inn i kassen, vi kan ikke bare sitte med sugerør ned i den hele gjengen. HELDIGVIS sitter ikke saksbehandlerne og bare ukritisk øser ut penger ukritisk.

Fra NRK i dag:

"I fjor fekk over halvparten av befolkninga pengar frå Nav.

Totalt blei det utbetalt 583 milliardar kronar i ytingar og alderspensjon frå Nav i fjor, skriv NTB.

Det er 1,1 millionar kronar kvart minutt i snitt gjennom heile fjoråret. Utbetalingane til personar busett i Noreg auka med 46,6 milliardar kroner i fjor, samanlikna med året før.

Det meste av pengane frå Nav går til utbetaling av alderspensjon til personar som bur i Noreg.

Anonymkode: 97a25...745

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det på grunn av surfing på kvinneguiden at nav ansatte er så trege med saker? Tulle bort litt for mye tid på kvinneguiden??

Anonymkode: 0d389...79c

Jeg jobber ikke kl 17.55 på kvelden nei (som var da jeg skrev det svaret). 

Anonymkode: 88997...7f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke meg du svarer, men jeg sier meg enig med den anonymkoden som kritiserer dere. Dere veiledere bruker alltid det samme argumentet om at dere har et "lovverk som dere ikke kan styre", men fakta er at mange av dere ikke greier å forvalte den slik den skal forvaltes og det er blitt åpnet opp for altfor mye "skjønn". Det betyr at dere faktisk ikke har et lovverk å følge til punkt og prikke, men kun veiledende paragrafer, noe som gjør at et NAV-kontor kan bestemme det helt motsatte av et annet NAV-kontor på nøyaktig samme sak. 

En kunne lese nå nylig at opp mot 1 av 3 saker brukere klager mot NAV på, ender med et annet utfall og da gjerne til brukeren sin fordel. Det betyr at dere som sender det første vedtaket i hvilken som helst sak gjør en hel haug med feil der brukeren ikke har råd til å engasjere advokat på lavere nivå. med en gang før fri rettshjelp kicker inn på et høyere nivå etter flere runder med "krig" mot NAV. Når så NAV taper så det suser på et høyere nivå, så er det likevel brukeren som sitter igjen med konsekvensene av rettigheter som ble nektet i årevis. Den økonomiske modellen til NAV er å ansette damer med bachelor i sosiologi o.l som i beste fall har tatt 10 studiepoeng i forvaltningsrett, så kan hun drive med "saksbehandling" og terrorisere livet ut av sårbare mennesker. Det skulle vært kun jurister og advokater ansatt, men det er liksom "dyrt". 

Dere er også den eneste statlige instansen som har vært med på å sende flere titalls uskyldige mennesker i fengsel, og ellers ødelagt livet til tusener av andre med direkte mangelfulle og feilaktige vedtak, som aldri kommer i media. 

Anonymkode: f29c2...85e

Det er ikke nav som har sendt folk i fengsel, det har vi ikke myndighet til. At de som faktisk sitter å bestemmer dette tolker lover på en eller annen måte er ikke noe jeg som saksbehandler er ansvarlig for. 
 

Ja det er sånn at det er veldig mye skjønn i vårt lovverk, og da skjer det at man kan oppleve ulike resultater fra sted til sted. At man angriper de ansatte fremfor å rette sinnet mot det som faktisk er problemet (de som gir oss retningslinjer og lovverk) er jo ikke noe nytt, man tar den som er nærmest. 

Anonymkode: 88997...7f0

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nylig ansatt som spesialkurator (det må være en av de mest kommunale stillingstitlene som finnes 🤣)

622.000 i året. Full ansiennitet fra sosialt arbeid.

 

Kartlegging, vedtaksskriving og noe mottaksvakter er hverdagen min :)

Anonymkode: d7d9b...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...