Gå til innhold

Hva ville du valg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvilken av disse ville du valgt og hvorfor? Vi vurderer å kjøpe oss enten helt ny bil eller relativt ny bruktbil men aner ikke hva som vil være gunstigs. 

1. Nyere Dieselbil fra modell 2021-2023 

2. Helt ny elbil eller brukt elbil fra 2022-2023. 

3. Hybrid. Elektrisk + bensin. modell fra 2021-2023. 

4. Hvis ingen av disse alternativene, hva da?

Anonymkode: 874da...a07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvilken av disse ville du valgt og hvorfor? Vi vurderer å kjøpe oss enten helt ny bil eller relativt ny bruktbil men aner ikke hva som vil være gunstigs. 

1. Nyere Dieselbil fra modell 2021-2023 

2. Helt ny elbil eller brukt elbil fra 2022-2023. 

3. Hybrid. Elektrisk + bensin. modell fra 2021-2023. 

4. Hvis ingen av disse alternativene, hva da?

Jeg gjorde nettopp en tilsvarende vurdering og fant ut at for meg passer en hybrid Lexus fint. Jeg valgte en selvladende nyere brukt. I dag kommer det spennende dieselbiler med bl.a. nye BMW 520d og nye Mazda CX-60 3,3.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Scoda Fabia 2003 til 20k.

Billigere bilhold er umulig.

Anonymkode: fb815...786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

100% elbil!

Jeg kjører igjennom bomringer hver dag, og har gratis lading på jobben, i tillegg til at jeg en sjelden gang kan spare tid på kjollektivfeltet.

Anonymkode: b2ccc...a2c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville valgt hybrid fordi jeg er litt redd for å ha full elektrisk tilfelle jeg plutselig ikke kan lade, men ønsker noe som kanskje er bedre for miljøet og mer fremtidsfokusert. 

Anonymkode: 29cae...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Scoda Fabia 2003 til 20k.

Billigere bilhold er umulig.

Anonymkode: fb815...786

Vi har allerede i dag en liten bil med minimale utgifter og den bruker helt ok mengde drivstoff. Kanskje 3000 i mnd. 
Men har lån. 

Problemet er at den er blitt for liten til vårt bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ville valgt nummer 1. Har en Skoda octavia 2018 diesel, fyller for ca 1500kr i mnd.

Anonymkode: dcdfa...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer helt ann på kjøremønteret og hvordan bilen brukes.

Det viktigste er å være ærlig med seg selv om bruken, hvordan bilen blir brukt i det daglige og kjøpe bil utifra det.

Om dere har mindre enn 30 min å kjøre hver vei til jobb hadde jeg strøket dieselbil fra lista.

Nye dieselbiler krever litt kjørelengde for at de skal virke optimalt og ikke gi ekstra problemer med tette partikkelfilter etc.

Har dere lademulighet hjemme (evt på jobb) ville jeg valgt elbil.

Jeg kjører relativt mye (ca 60.000 km I året) og kjører 2020 mod diesel i dag, når den skal byttes om ca 3 år kjøper jeg mest sannsynlig en elbil (EQE eller EQS) for da har jeg fått lagt inn større hovedinntak på strøm i huset slik at jeg har tilgang til nok strøm hjemme for å lade på fornuftig vis.

Anonymkode: 8ef26...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

100% elbil!

Jeg kjører igjennom bomringer hver dag, og har gratis lading på jobben, i tillegg til at jeg en sjelden gang kan spare tid på kjollektivfeltet.

Anonymkode: b2ccc...a2c

Nå kastes jo EL-bilene ut av kollektivfeltet, bomringene har halv pris (som forventes å øke) og stadig flere plasser må man betale for lading. Vinningen blir borte.

Anonymkode: 84c5a...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du har mulighet til å lade hjemme/på jobb= Elbil.
Hvis ikke blir det dyrt å kun hurtiglade. Vi har 2 elbiler, og bruker minimalt på strøm i forhold til hva vi gjorde når vi hadde diesel/bensin.

Anonymkode: b9433...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, AnonymBruker said:

Nå kastes jo EL-bilene ut av kollektivfeltet, bomringene har halv pris (som forventes å øke) og stadig flere plasser må man betale for lading. Vinningen blir borte.

Anonymkode: 84c5a...491

Så lenge du har lademulighet hjemme er det mye å spare på å ha elbil selv uten kjøring i kollektivfeltet og i bomringer

Anonymkode: 651a7...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvladende hybrid.

Anonymkode: 60613...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbil. Ifølge Tibber-appen min ladet jeg elbil hjemme for 2220kr i hele 2023. Det er ganske billig bilhold når det kommer til forbruk. Det var ca. 13'000km kjøring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nr. 2 er det smarte valget. Rimeligst, enklest, som regel de mest moderne, raskeste, mest behagelige bilene også. Særlig om du kan lade hjemme.

Anonymkode: 10c6f...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aldri kjøp ny bil! Det er tap på penger. Nesten ny er helt i orden. 

Anonymkode: 78b94...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde valgt diesel elle hybrid hvis jeg skulle valgt om igjen. 

Jeg kjøpte elbil for et par år siden, og ja, den er billig å bruke. Men verditapet den har hatt er hinsides! Nå som elbiler må betale mer og mer i bommene, hurtiglading er like dyrt som diesel, og de ikke kan kjøre i kollektivfeltet+ et vanvittig verditap, er det mye mer fornuftig å kjøpe diesel eller hybrid. 

Jeg leter på finn.no etter en dieselbil å erstatte elbilen min med. 

Anonymkode: fece0...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...