Gå til innhold

Kostrådet om "ikke mer enn ett egg om dagen", myte eller fakta, og følger du det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å spise mer egg. Liker det veldig godt, er lett å lage, og ganske rimelig synes jeg. Men så er det dette rådet om at "inntil ett egg om dagen" kan inngå i et sunt og variert kosthold. Om jeg lager meg eggerøre så bruker jeg 3 egg til en person, det blir fort mer enn 1 om dagen i snitt!

Hva gjør dere andre og er dette rådet bare tull, for det synes jeg å ha hørt et sted? Jeg kan for lite om ernæring til å vite. 

Kjør debatt!

Anonymkode: 3632f...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke det litt utdatert? Spiser gjerne to egg i omelett eller to egg tilfeldigvis i forskjellige retter gjennom dagen. 

Anonymkode: b2302...8be

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke det litt utdatert? Spiser gjerne to egg i omelett eller to egg tilfeldigvis i forskjellige retter gjennom dagen. 

Nei, det er helt nytt og oppdatert råd. 

Anonymkode: 61571...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke om dette rådet, jeg spiser rundt 2-3 egg daglig og har gjort det i mange år. Hva er grunnlag for anbefalingen? 

Anonymkode: cac2a...a17

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det jeg også trodde, men vet ikke nok, så ville høre med de som er mer belært enn meg. :)

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det er helt nytt og oppdatert råd. 

Anonymkode: 61571...dbc

Del gjerne mer av kunnskapen din, at det er et oppdatert råd sier ikke meg så mye. 

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Visste ikke om dette rådet, jeg spiser rundt 2-3 egg daglig og har gjort det i mange år. Hva er grunnlag for anbefalingen? 

Anonymkode: cac2a...a17

Jeg vet ikke, kan ikke nok om det. Men lenge tror jeg det handlet om kolesterol, samtidig så har de funnet at kolesterolet ikke blir påvirket egentlig av ting vi spiser. Men jeg kan ikke nok, så ikke ta meg på mitt ord, vi får følge med i tråden og håpe at noen kan krangle om det så vi blir klokere. :)

Jeg har ikke spist særlig med egg, fordi jeg ikke har "hatt sansen" for det, og pga dette rådet så jeg har vært "redd" for det. I det siste har jeg "cravet" enormt med egg, og da tenker jeg litt at kroppen min vet noe jeg ikke vet og ønsker å spise mer av det fordi det er bra for meg. Men hva vet jeg. 

Men spørsmål til deg: opplever du at det er bra for kroppen din å spise 2-3 egg daglig? 

Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser fire små egg fem dager i uka. 

Anonymkode: 67e30...f38

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å spise egg. En fantastisk næringsrik matvare :)

Anonymkode: e0eba...ffb

• Liker 4
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke egg hver dag, men når jeg lager omelett er det bo gjerne 4 egg minst, og koker/steker alltid 2 eller 3. 

En omelett på 1 eller 2 egg må da være trist? Jeg liker store, saftige omeletter! Må være en hel middag!

Anonymkode: 54c25...9c1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådet er basert på at de ikke har gjort studier på mer enn ett egg. Så det blir omtrent som å si at man ikke bør spise mer enn "fem om dagen" fordi man ikke har forsket på "seks om dagen."

Det er absolutt ingen god grunn til å tro at det er skadelig å spise mer enn ett egg. Tvert imot, egg er naturlig mat, det er ekstremt næringsrikt og veldig mettende. Jeg spiser 10-12 egg daglig.

Anonymkode: 3a0e5...7b0

• Liker 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser to egg om dagen ca. Tror det går helt fint. 

Anonymkode: 27dd8...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Rådet er basert på at de ikke har gjort studier på mer enn ett egg. Så det blir omtrent som å si at man ikke bør spise mer enn "fem om dagen" fordi man ikke har forsket på "seks om dagen."

Det er absolutt ingen god grunn til å tro at det er skadelig å spise mer enn ett egg. Tvert imot, egg er naturlig mat, det er ekstremt næringsrikt og veldig mettende. Jeg spiser 10-12 egg daglig.

Anonymkode: 3a0e5...7b0

Aha, oki! 

Høres mettende ut :D Hvordan føler du deg i kroppen da? 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan du påvirkes av egg kan ikke noen på et forum svare deg på dessverre, dette er et ekstremt komplekst tema. Hvor mange egg du tåler før du blir negativt påvirket er basert på mange faktorer som: hemjern nivå, inntak av planteoljer og margarin, inntak av kjøtt, fysisk aktivitet, kroppsfettprosent, muskelmasse, genetisk disposisjon for hjerte- og karsykdommer, inntak av mettet fett, ditt nivå av HDL, din bukspyttkjertels endokrine effektivitet.

Nei det er ikke tull at egg kan være farlig, problemet er at folk reagerer ekstremt forskjellig på inntak av eggeplommer, noen kan spise mange og noen tåler veldig lite. Det er vanskelig for deg å vite hvor du faller med mindre du aktivt måler LDL nivåene i blodet ditt etter inntak av egg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hørt at det eneste som mangler i egg er C-vitamin, ellers har det omtrent alle viktige næringsstoffer vi trenger. Jeg spiser ikke egg hver dag, men når jeg først skal spise egg så spiser jeg gjerne både to og tre i slengen.
Tror det der med maks ett egg om dagen er gammel myte rundt økende kolesterol. Man bør visstnok begrense inntaket om man allerede har for høyt kolesterol (det gjelder eggeplommer, eggehviter kan man spise masse av), men for ellers friske mennesker er ikke egg farlig å spise mye av.

https://www.forskning.no/ernaering-mat/er-det-sunt-a-spise-egg/2277477

Anonymkode: 501b3...dd2

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser lavkarbo, så det blir en del egg ja.

Anonymkode: 58fac...dff

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wellbutrin

Det er en myte. Kilden min er ernæringsfysiologer og leger med kunnskap om ernæring.

Spiser som oftest 2-3 egg daglig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjold skrev (1 minutt siden):

Hvordan du påvirkes av egg kan ikke noen på et forum svare deg på dessverre, dette er et ekstremt komplekst tema. Hvor mange egg du tåler før du blir negativt påvirket er basert på mange faktorer som: hemjern nivå, inntak av planteoljer og margarin, inntak av kjøtt, fysisk aktivitet, kroppsfettprosent, muskelmasse, genetisk disposisjon for hjerte- og karsykdommer, inntak av mettet fett, ditt nivå av HDL, din bukspyttkjertels endokrine effektivitet.

Nei det er ikke tull at egg kan være farlig, problemet er at folk reagerer ekstremt forskjellig på inntak av eggeplommer, noen kan spise mange og noen tåler veldig lite. Det er vanskelig for deg å vite hvor du faller med mindre du aktivt måler LDL nivåene i blodet ditt etter inntak av egg.

Vet ikke om jeg forstod helt dette, men er det da slik at LDL-nivået kan potensielt endres av mitt egginntak, og hvis jeg deretter slutter med egg-inntak vil det endres tilbake, eller skaper det varige endringer? 

Jeg ville på en måte tenkt at kroppen er smart og at siden jeg har mye "cravings" mot det så er det fordi kroppen forteller meg hva jeg trenger å spise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker egg, spiser alltid 3 kokte egg om gangen, omelett blir 4-6, gjerne flere ganger i uka gjennom i alledall 20 år. Aldri hatt problemer med kolesterol eller noe sånt. Tvert om, får høre at jeg har gode blodprøver osv hver gang. Er i god form. 

Anonymkode: c0bda...134

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger ikke kostrådene. Spiser mer kjøtt enn det som står i rådene for eksempel, samt mye mer mettet fett. Har helt perfekt kolesterol sier legen, er sunn og slank. 

Anonymkode: 7e892...9b4

• Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vet ikke om jeg forstod helt dette, men er det da slik at LDL-nivået kan potensielt endres av mitt egginntak, og hvis jeg deretter slutter med egg-inntak vil det endres tilbake, eller skaper det varige endringer? 

Jeg ville på en måte tenkt at kroppen er smart og at siden jeg har mye "cravings" mot det så er det fordi kroppen forteller meg hva jeg trenger å spise. 

Egg øker LDL ja. LDL går ned over tid om du reduserer inntaket av mettet fett og transfett, men høyt LDL fåresaker aterosklerose (åreforkalkning), som bare er reversibel i tidlig stadie. Dette er hva som gir folk hjerteinfarkt og hjerneslag.

Nei, kroppen din er ikke "smart". Kroppen krever Cola og sigaretter, ikke brokkoli og vann.

Som sagt, det er umulig for andre å vite hvordan akkurat du påvirkes av høyt egginntak. Personlig ville ikke jeg spist mer enn 1-2 eggeplommer for dag, heller øk eggehvite om du vil ha mer. Noen tåler i større mengder helt fint, men de er da fucked om de for eksempel får diabetes (noe du ofte har i årevis før du vet om det), da vil de plutselig få store konsekvenser av egginntaket sitt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...