Gå til innhold

Lønnsøkning ved utdanning


Forumkonto

Anbefalte innlegg

Jeg studerer. Snart ferdig med første året på master. Studerer fulltid ved siden av jobb. Straks ferdig med første år med gode resultater i emnene. Neste studieår blir det å skrive selve masteroppgaven. Jobber fulltid i tillegg, så studiene gjør jeg stort sett på kveldstid og i helger, eller innimellom møter hvis det er åpning i kalenderen. 
 

Bør jeg bruke det at jeg har studert og gjennomført første år på masteren ved neste lønnsforhandling? Tillitsvalgt tok opp at jeg også kan ta dette utenom ordinær lønnsforhandling der det er en samla pott. 
 

hva er strategisk lurt å gjøre? Bør jeg heller vente med å bruke utdanningen som argument for høyere lønn til etter jeg har levert masteroppgave neste år? Eller kan jeg bruke det som argument i år og neste år? Utdanningen er høyrelevant for det jeg jobber med. 
 

Masterprogrammet gir 120 stp.

Endret av Forumkonto
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forumkonto skrev (6 timer siden):

Jeg studerer. Snart ferdig med første året på master. Studerer fulltid ved siden av jobb. Straks ferdig med første år med gode resultater i emnene. Neste studieår blir det å skrive selve masteroppgaven. Jobber fulltid i tillegg, så studiene gjør jeg stort sett på kveldstid og i helger, eller innimellom møter hvis det er åpning i kalenderen. 
 

Bør jeg bruke det at jeg har studert og gjennomført første år på masteren ved neste lønnsforhandling? Tillitsvalgt tok opp at jeg også kan ta dette utenom ordinær lønnsforhandling der det er en samla pott. 
 

hva er strategisk lurt å gjøre? Bør jeg heller vente med å bruke utdanningen som argument for høyere lønn til etter jeg har levert masteroppgave neste år? Eller kan jeg bruke det som argument i år og neste år? Utdanningen er høyrelevant for det jeg jobber med. 
 

Masterprogrammet gir 120 stp.

Håper du skriver bedre på masteren gitt..

Anonymkode: af6a0...a07

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdanningen er irrelevant. Hva den gjør deg i stand til å ta på deg av ekstra oppgaver eller ansvar er det som teller.

Anonymkode: f1c5f...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Håper du skriver bedre på masteren gitt..

Anonymkode: af6a0...a07

Hva mener du med det? Jeg gav vel bare kortfattet bakgrunnsinfo og ba om råd? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Utdanningen er irrelevant. Hva den gjør deg i stand til å ta på deg av ekstra oppgaver eller ansvar er det som teller.

Anonymkode: f1c5f...b29

Jeg skriver jo at utdanningen jeg tar er høyrelevant for det jeg jobber med. Jeg får stadig ny og oppdatert kunnskap som jeg tar i bruk i jobben jeg gjør med saksutredninger og i møte med folk internt og eksternt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Forumkonto said:

Jeg skriver jo at utdanningen jeg tar er høyrelevant for det jeg jobber med. Jeg får stadig ny og oppdatert kunnskap som jeg tar i bruk i jobben jeg gjør med saksutredninger og i møte med folk internt og eksternt. 

Og det betyr likevel ikke at du er sikret høyere lønn. 

Anonymkode: f5de5...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og det betyr likevel ikke at du er sikret høyere lønn. 

Anonymkode: f5de5...54a

Ok surpomp. Andre med noen konstruktive tilbakemeldinger heller?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovennevnte har rett. Jeg er er også ferdig med første året master (jobber i stat). Får ikke høyere lønn pga det. Hos oss jobber selv ansatte med kun vgs eller fagskole, og har høyere lønn enn majoriteten. Ansvar, synlighet og nettverk avgjør lønn, ikke utdanning. Utdanning gir kun jobb.

Anonymkode: 86141...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumkonto skrev (8 timer siden):

Jeg studerer. Snart ferdig med første året på master. Studerer fulltid ved siden av jobb. Straks ferdig med første år med gode resultater i emnene. Neste studieår blir det å skrive selve masteroppgaven. Jobber fulltid i tillegg, så studiene gjør jeg stort sett på kveldstid og i helger, eller innimellom møter hvis det er åpning i kalenderen. 
 

Bør jeg bruke det at jeg har studert og gjennomført første år på masteren ved neste lønnsforhandling? Tillitsvalgt tok opp at jeg også kan ta dette utenom ordinær lønnsforhandling der det er en samla pott. 
 

hva er strategisk lurt å gjøre? Bør jeg heller vente med å bruke utdanningen som argument for høyere lønn til etter jeg har levert masteroppgave neste år? Eller kan jeg bruke det som argument i år og neste år? Utdanningen er høyrelevant for det jeg jobber med. 
 

Masterprogrammet gir 120 stp.

Utenom de ordinære lønnsforhandlingene har du nok en bedre sak når du er ferdig med master. Jeg ville personlig ikke kjørt en sånn sak med en halvferdig master (men min arbeidsplass har kun - i noen stillingskoder - automatiske opprykk basert på utdanning).

Hvis det er lokale, ordinære lønnsforhandlinger på din arbeidsplass, ville jeg absolutt brukt det som argument også nå i år. Få med hvordan utdanningen er verdifull for arbeidsgiver (vær konkret). Selvfølgelig er det ikke sikkert du får noe, men du kan prøve. 
Hilsen tillitsvalgt 

Anonymkode: 3f8a1...327

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Utdanningen er irrelevant. Hva den gjør deg i stand til å ta på deg av ekstra oppgaver eller ansvar er det som teller.

Anonymkode: f1c5f...b29

Du er naiv.

Anonymkode: 279e1...c0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ovennevnte har rett. Jeg er er også ferdig med første året master (jobber i stat). Får ikke høyere lønn pga det. Hos oss jobber selv ansatte med kun vgs eller fagskole, og har høyere lønn enn majoriteten. Ansvar, synlighet og nettverk avgjør lønn, ikke utdanning. Utdanning gir kun jobb.

Anonymkode: 86141...b48

Ok. Fint å høre fra noen som har erfaring med dette. Tillitsvalgt som kommer til å forhandle på vegne av mange inkludert meg spurte meg hva jeg hadde tenkt meg å gjøre angående lønnskrav ifm utdanningen jeg tar. Jeg har ellers stort nettverk, mye ansvar, tillit fra ledelsen og de støtter meg og er interessert i utdanningen jeg holder på med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Utenom de ordinære lønnsforhandlingene har du nok en bedre sak når du er ferdig med master. Jeg ville personlig ikke kjørt en sånn sak med en halvferdig master (men min arbeidsplass har kun - i noen stillingskoder - automatiske opprykk basert på utdanning).

Hvis det er lokale, ordinære lønnsforhandlinger på din arbeidsplass, ville jeg absolutt brukt det som argument også nå i år. Få med hvordan utdanningen er verdifull for arbeidsgiver (vær konkret). Selvfølgelig er det ikke sikkert du får noe, men du kan prøve. 
Hilsen tillitsvalgt 

Anonymkode: 3f8a1...327

Takk for et ordentlig svar. Det var dette jeg lurte på. Hovedtillitsvalgt på jobb som spurte meg om hva jeg hadde tenkt å gjøre med lønnskrav og utdanningen jeg tar. Vedkommende vil (uoppfordret fra meg) undersøke hva som er mulig og strategisk lurt. Jeg innbiller meg også at det er bedre å vente til jeg har fullført mastergraden, samtidig tar jo folk kurs og videreutdannig på 10 eller 20 stp og bruker det ved lønnskrav. Jeg har jo tatt 60 stp snart siden august, med bare A’er og B’er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Forumkonto said:

Ok surpomp. Andre med noen konstruktive tilbakemeldinger heller?

Surpomp? Nå beviser du hvertfall at mastern din er livets harde skole. 

 

Just now, Forumkonto said:

Ok. Fint å høre fra noen som har erfaring med dette. Tillitsvalgt som kommer til å forhandle på vegne av mange inkludert meg spurte meg hva jeg hadde tenkt meg å gjøre angående lønnskrav ifm utdanningen jeg tar. Jeg har ellers stort nettverk, mye ansvar, tillit fra ledelsen og de støtter meg og er interessert i utdanningen jeg holder på med. 

Du? Altså er du sikker på du er master student? Du skriver som en livets harde skole utdannet. Du tror at tillitsvalgt forhandler lønna di når du er "høyere" utdannet? 

Og enda verre når du poengterer støtte fra ledelsen og interesse i utdanningen? Hvorfor har du da ikke avklart dette med ledelsen allerede? Neidu min gode person. 

Anonymkode: f5de5...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er vel interessert i om du er ute etter høyere lønn eller ny jobb. 

Her reguleres lønna årlig, individuelle lønnsforhandlinger ved behov 

Anonymkode: be07c...d48

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De er vel interessert i om du er ute etter høyere lønn eller ny jobb. 

Her reguleres lønna årlig, individuelle lønnsforhandlinger ved behov 

Anonymkode: be07c...d48

Jeg har en super jobb, så skal ikke søke meg bort. Tar gjerne høyere lønn, men også mer inngående kunnskap innenfor fagfeltet jeg jobber innenfor. På grunn av veldig relevant arbeidserfaring og personlig egnethet fikk jeg jobben jeg har, på tross av at jeg ikke hadde mastergrad. Jeg ønsker å ta masteren mest for min egen del. Er veldig motivert og jobber med det jeg elsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumkonto skrev (1 time siden):

Jeg skriver jo at utdanningen jeg tar er høyrelevant for det jeg jobber med. Jeg får stadig ny og oppdatert kunnskap som jeg tar i bruk i jobben jeg gjør med saksutredninger og i møte med folk internt og eksternt. 

Da er dette begrunnelsen for lønnskravet ditt. Ikke «jeg har tatt noen studiepoeng så nå må jeg få høyere lønn». 
Beskriv detaljert hvordan utdannelsen gjør at du utfører arbeidet ditt med høyere faglighet i lønnskravet ditt. 
 

Anonymkode: f1c5f...b29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Surpomp? Nå beviser du hvertfall at mastern din er livets harde skole. 

 

Du? Altså er du sikker på du er master student? Du skriver som en livets harde skole utdannet. Du tror at tillitsvalgt forhandler lønna di når du er "høyere" utdannet? 

Og enda verre når du poengterer støtte fra ledelsen og interesse i utdanningen? Hvorfor har du da ikke avklart dette med ledelsen allerede? Neidu min gode person. 

Anonymkode: f5de5...54a

Hva er det som gjør deg så provosert? Tillitsvalgt sol bemerket at jeg bør be om lønnsøkning, så jeg vet vedkommende ønsker at jeg skal få høyere lønn. Jeg føler jeg har god støtte fra ledelsen i alle ledd.

 

Bare lurer på hva som er strategisk lurt ift når be om lønnsøkning for at jeg har opparbeidet meg økt faglig kompetanse, og hvilken erfaring andre har som har vært i lignende situasjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Surpomp? Nå beviser du hvertfall at mastern din er livets harde skole. 

 

Du? Altså er du sikker på du er master student? Du skriver som en livets harde skole utdannet. Du tror at tillitsvalgt forhandler lønna di når du er "høyere" utdannet? 

Og enda verre når du poengterer støtte fra ledelsen og interesse i utdanningen? Hvorfor har du da ikke avklart dette med ledelsen allerede? Neidu min gode person. 

Anonymkode: f5de5...54a

Alle som jobber der jeg jobber har høyere utdanning. Jeg er vel en av veldig få som ikke har mastergrad (eller doktorgrad). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet helt ærlig ikke om du bør tenke så mye på hva som er strategisk lurt. Jeg har opplevd å måtte ta på meg masse ansvar, oppgaver, kurs, uten å få en eneste krone i lønnsøkning. Imidlertid så gikk flere langtidssykmeldte kolleger opp flere lønnstrinn i samme periode. Ledelsen gir til sine «nære og kjære», ikke nødvendigvis hvem som fortjener det mest. Ville derfor bedt om lønnsøkning nå + når du er ferdig. 

Anonymkode: 86141...b48

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Forumkonto said:

Hva er det som gjør deg så provosert? Tillitsvalgt sol bemerket at jeg bør be om lønnsøkning, så jeg vet vedkommende ønsker at jeg skal få høyere lønn. Jeg føler jeg har god støtte fra ledelsen i alle ledd.

 

Bare lurer på hva som er strategisk lurt ift når be om lønnsøkning for at jeg har opparbeidet meg økt faglig kompetanse, og hvilken erfaring andre har som har vært i lignende situasjon. 

Provosert? Jeg prøver realitetsorientere deg. Men det at du ikke forstår er jo bare enda et bevis på at du er livets harde skole. 

Det er da vel også samme pokker om tillitsvalgt ønsker du skal ha høyere lønn? Og strategisk riktig er at du etter utdanning og bestått barnehage, går til sjefen. Viser han diplomet. Og forteller at du endelig har gått ut av barnehagen, at det du lærte der er relevant for stillingen. Og om det da er muligheter for å se om du kan få litt høyere lønn. F.eks en kjærlighet på pinne ekstra eller noe. 

Anonymkode: f5de5...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...