AnonymBruker Skrevet 13. april #21 Del Skrevet 13. april AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvor mye bør pulsen være på for å få bedring av kondisjon? Siden jeg har en sykdom som går utover puls øker den enormt for ved aktivitet. Og mannen ligger på 100 i puls har jeg ofte 150/160, og jeg blir ekstremt andpusten. Jeg vil bedre, men synes det er vanskelig dette. Bra det fungerer litt på vektnedgang, men her må nok sukkeret bort før jeg virkelig ser bedring der. Jeg er normalvektig, men hadde ikke gjort noe med 5 kg mindre Ts Anonymkode: a1c1e...857 Sukkeret i seg selv gir også økt puls. Jeg fikk normal puls da jeg endret kosthold. Har Graves syndrom. Anonymkode: aae8b...466 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blåmonster Skrevet 13. april #22 Del Skrevet 13. april AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er ikke et treningsentre menneske. Jeg liker meg best i naturen. Jeg går i mange km i ulendt terreng flere ganger i uken. Når man snakker om trening så er det med vekter, i sal eller hjemme på matta. Så er lange turer i skog, fjell osv noe trening eller er det bare kos? Anonymkode: a1c1e...857 Det er greit som aktivitet, aktiv restutisjon men ikke trening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blåmonster Skrevet 13. april #23 Del Skrevet 13. april AnonymBruker skrev (10 timer siden): Selfølgelig er det trening Anonymkode: 21310...4e3 Det vil være trening i veldig kort tid til en adapsjon finner plass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #24 Del Skrevet 14. april -jk- skrev (På 13.4.2024 den 9.33): Om du vil trene kondisjon må pulsen opp. For vektnedgang har det ikke noe å si, du forbrenner omtrent akkurat like mye kalorier om du går 10km eller løper 10km. Det er distanse som betyr noe for vektnedgangen. Nei, ikke helt. Løping forflytter massen mer i den vertikale aksen, og vil derfor forbrenne noe mer. På en distanse der du forbrenner 100 kcal på å jogge vil gåing forbrenne ca 70 kcal. En viss forskjell altså, men ikke enormt. Skal man slanke seg, er kjøleskapet nøkkelen. Kosthold utgjør kilo, trening utgjør gram i denne sammenheng. Det sagt, fysisk form er et viktigere helseparameter enn vekt. Så for all del, tren! Anonymkode: 565f3...0b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #25 Del Skrevet 16. april Å gå i fjellet og ulendt terreng er kjempe god trening, man trener både balanse og kjernemuskulaturen + kondis. Dersom du ønsker mer styrketrening: gå med vekt. Det finnes vektbelter man kan kjøpe, men jeg benytter bare en god ryggsekk med litt forskjellig opp i. Start med lavere vekt og øk gradvis. Gå bratte ruter, da trener du både styrke og kondis, i tillegg til en fin fjelltur 🙂 Anonymkode: bbc18...ce1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april #26 Del Skrevet 16. april Det er objektivt den beste treningen et menneske kan gjøre Anonymkode: fc789...309 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #27 Del Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er objektivt den beste treningen et menneske kan gjøre Anonymkode: fc789...309 Trening eller mosjon? Hvordan programmer man sko turer? Mer vekt? Lengre avstand ? Anonymkode: 5fbe1...6a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 17. april #28 Del Skrevet 17. april (endret) Jeg liker ikke helt begrepet trening når man skal snakke om helsegevinst, fordi mange mener at trening handler om å stadig forbedre seg, pulsen skal opp osv. For helsa er det fysisk aktivitet som er viktig. Fysisk aktivitet må ikke være trening. Det optimale er en blanding av aktivitet som bygger styrke og kondisjon (få opp pulsen), men all fysisk aktivitet har en helsegevinst! Som menneske kan man alltid gjøre noe bedre, og skal vi stadig jakte på perfeksjon vil vi også bli værende i "dette er ikke godt nok". Ja, du ville nok hatt nytte av noe styrke og kondisjon i tillegg til turene dine. Men vit at det du gjør også er kjempebra for helsa. Ikke minst har turer i skog og mark en enormt positiv effekt på psykisk helse, en effekt man ikke skal undervurdere. Psykisk helse er også viktig for levealder og livskvalitet. Så jeg ville vært forsiktig med å bytte ut turene dine med noe du egentlig ikke har lyst til. Hold på turene dine. Se om du kan supplere med noe styrke en gang eller to i uka, men vit at det du gjør allerede er kjempebra for helsa. Edit: anbefaler de å se på de offentlige rådene som egentlig sier det samme, og man ser at de aktivt unngår begrepet trening. Det er aktivitet som er viktig, ikke å strebe etter å bli bedre. https://www.helsenorge.no/trening-og-fysisk-aktivitet/rad-om-fysisk-aktivitet/ Quote Alle voksne og eldre anbefales å være moderat fysisk aktive i minst 2,5 til 5 timer i løpet av uken. Dette vil si omtrent 20-40 minutter hver dag. Økes aktivitetsnivået til høy intensitet eller anstrengelse, kan tiden halveres. Dette høres mye ut, men all aktivitet teller og du kan fordele tiden utover alle dagene slik du selv ønsker. ... For å oppnå flere helsegevinster kan du være fysisk aktiv i mer enn 45 minutter med moderat intensitet per dag eller cirka 20 minutter med høy intensitet hver dag, eventuelt en kombinasjon av moderat og høy intensitet. Endret 17. april av issoras 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 17. april #29 Del Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (På 13.4.2024 den 9.16): Jeg er ikke så opptatt av kjempe muskler, men kunne trengt å stramme opp lår og mage. Jeg har etter jeg begynt med yoga lagt merke til at jeg bruker ikke magemuskler, kan tenke meg at de ble passive etter de ble delte i svangerskapet og jeg fikk prolaps. Så jobber med de å prøve å koble de på igjen🥴 Så jeg håper jo at jeg kan få litt utbytte av mine turer som er på rundt 8km til 1 mil, og skogen er veldig variert terreng med både opp og ned. Ts Anonymkode: a1c1e...857 Er det ulendt så får du brukt rygg og mage bra. Skogsturer er veldig bra mosjon. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #30 Del Skrevet 18. april On 4/17/2024 at 5:58 AM, AnonymBruker said: Trening eller mosjon? Hvordan programmer man sko turer? Mer vekt? Lengre avstand ? Anonymkode: 5fbe1...6a9 Ta med det du trenger. Gå i 1-3 timer og følg stien. Det å bare gå på marka er god trening. Anonymkode: fc789...309 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #31 Del Skrevet 18. april Trening og terapi ❤️ Anonymkode: 8e6bc...1d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 18. april #32 Del Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (På 12.4.2024 den 23.51): Jeg er ikke et treningsentre menneske. Jeg liker meg best i naturen. Jeg går i mange km i ulendt terreng flere ganger i uken. Når man snakker om trening så er det med vekter, i sal eller hjemme på matta. Så er lange turer i skog, fjell osv noe trening eller er det bare kos? Anonymkode: a1c1e...857 Det er mental og fysisk trening ! Og det er ekstremt mye bedre en ingenting. Kos er det også, men vil du kan du faktisk sette opp tempoet og kjøre litt økt intensitet i motbakker. Da får du også en veldig mye bedre kondisjon en om du sitter hjemme i sofaen. Vekter er bare tull Det er dritt kjedelig og er egentlig ikke noe for noen andre en de som helt spesifikt kjører styrketrening for å bygge spesielle muskelgrupper ! Men dette kan du oppnå ute i skogen også. Legg deg ned, kjør noen armhevinger, knebøy, kroppshevinger fra et tre eller kroppshevinger fra en stein om det så er. Bare fantasien sitter grensen. Du må ikke i et treningsstudio for å drive med effektiv trening. Ute i naturen er 100 ganger mer motiverende og variasjon gjør at du aldri går lei. En dag du er sliten og lei ? Gå en rolig tur, en dag du har overskudd og sprudler kjør tempo i motbakkene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 18. april #33 Del Skrevet 18. april (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ta med det du trenger. Gå i 1-3 timer og følg stien. Det å bare gå på marka er god trening. Anonymkode: fc789...309 Eller ta det enda et hakk videre i det ulendte, kjøp turorienteringskart og kompass. Da legger du til en underholdningsfaktor også Endret 18. april av I Grosny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #34 Del Skrevet 18. april On 4/12/2024 at 11:54 PM, AnonymBruker said: Selfølgelig er det trening Anonymkode: 21310...4e3 Det er ikke trening, det er mosjon. Anonymkode: b64ff...d58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #35 Del Skrevet 18. april Jeg tenker at det er en god form for fysisk aktivitet, og særlig når du liker det så godt. Jeg har også alltid elsket turer i skog og mark, og det gjør vel så mye for den psykiske som den fysiske helsen min. Nå de senere årene har jeg begynt å løpe/jogge på noen av turene mine. Det gir meg samme glede, samtidig som det er en form for trening hvor jeg egentlig ikke trenger å gjøre eller planlegge noe mer enn å endre litt på den aktiviteten jeg allerede drev med. Treningssenter syns jeg er fælt. Men jeg elsker å jogge på smale skogsstier. Og det går gjerne ikke så fort, men jeg kommer en god del lengre enn ved å gå, kjenner meg sterkere, friere og gladere. Og jeg trodde kondisjonen min var ganske god iom. at jeg gikk mye, men i følge pulsklokken min, ble den raskt betydelig bedre da jeg begynte å løpe. Det er ikke sikkert det er aktuelt mtp. utfordringen med pulsen, det vet jeg lite om. Men jeg kan i hvert fall anbefale løping i skogen til en som liker å gå i skogen, dersom det er aktuelt Anonymkode: f238a...dfe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april #36 Del Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg tenker at det er en god form for fysisk aktivitet, og særlig når du liker det så godt. Jeg har også alltid elsket turer i skog og mark, og det gjør vel så mye for den psykiske som den fysiske helsen min. Nå de senere årene har jeg begynt å løpe/jogge på noen av turene mine. Det gir meg samme glede, samtidig som det er en form for trening hvor jeg egentlig ikke trenger å gjøre eller planlegge noe mer enn å endre litt på den aktiviteten jeg allerede drev med. Treningssenter syns jeg er fælt. Men jeg elsker å jogge på smale skogsstier. Og det går gjerne ikke så fort, men jeg kommer en god del lengre enn ved å gå, kjenner meg sterkere, friere og gladere. Og jeg trodde kondisjonen min var ganske god iom. at jeg gikk mye, men i følge pulsklokken min, ble den raskt betydelig bedre da jeg begynte å løpe. Det er ikke sikkert det er aktuelt mtp. utfordringen med pulsen, det vet jeg lite om. Men jeg kan i hvert fall anbefale løping i skogen til en som liker å gå i skogen, dersom det er aktuelt Anonymkode: f238a...dfe Har lurt litt på å løpe og hå litt om hverandre, for jeg klarer ikke å løpe så langt med pulsen min, men den pulsen har jo blitt bedre av å gå. For 4 år siden klarte jeg ikke å gå mer enn 600/700 meter uten å kaste opp, puls i 180 og besvime. Jet har siden da jobbet meg opp til å tolerere å gå langt også få pulsen litt opp. Så tenker kanskje skrittet er å pushe litt videre. Mølle og treningsentre er heller ikke for meg, jeg må ut i skogen Ts Anonymkode: a1c1e...857 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå