Gå til innhold

Mobil på lekeplassen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du bedriver mom-shaming. Skjerp deg! Kanskje denne mamman har vært oppe siden 0430 og er kjempesliten.

Anonymkode: 8c370...8c2

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du bedriver mom-shaming. Skjerp deg! Kanskje denne mamman har vært oppe siden 0430 og er kjempesliten.

Anonymkode: 8c370...8c2

Man blir ikke akkurat mindre sliten av mobil. Det er vitenskapelig bevist. Hjernen slapper nok mer av ved å høre på fuglesang og barnelatter. Mobil stresser hjernen vår mye mer enn de fleste er klar over.

Anonymkode: 985e3...56c

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg var på lekeplassen med gutten min etter bhg i dag. Vi hadde en fin stund sammen i solen. Først husket vi, fort og høyt! «Det var gøy! Skal vi finne på noe annet nå?»

Vi passerer en annen liten gutt som også er på lekeplassen med mamma. Han forsøker å klatre opp på de spennende steinene, men det er litt vanskelig når man ikke en gang er fylt 2! Han kikker bort på mamma for hjelp, hun stirrer ned i mobilen sin. 

Vår ferd går videre innom fotballbanen. Sammen ser vi litt på de store guttene som spiller fotball før vi går opp en laaang bakke. Siden går vi tilbake på lekeplassen.

Den andre gutten sitter nå i sandkassen. Han fyller en bøtte med sand og løfter den stolt mot mamma. «Se hva jeg fikk til mamma!» Ingen respons, mamma er opptatt, langt nede i mobildypet sitt. Hun kikker ikke opp et øyeblikk en gang. Gutten slipper bøtta og ser seg om. Blikket hans treffer mitt - en annen mamma på lekeplassen med gutten sin. Øynene hans er triste.

Gutten min fant en stein og en pinne. Vi utforsker de. Mamma forsøker å balansere pinnen på hodet mens gutten min ler og kakker en stein mot en stolpe «klang!» sier det. «Oi, hørte du det mamma?» Gutten min ser opp på meg med forventning i blikket og et stort smil om munnen «ja gutten min, for en kul lyd du fikk til!»

Vi avrunder og gjør oss klare for å gå hjem. Jeg sender et siste blikk mot gutten i sandkassa. Nå sitter han bare der, monotont. Mamma er fremdeles mer interessert i skjermen sin enn det lille mennesket som trenger henne 💔

Kjære dere som tror barna ikke merker at du «bare scroller litt»… Du ødelegger barnet ditt og går glipp av en hel barndom! Vær så snill å legg bort telefonen! Kg, tiktok og Facebook er fremdeles der etter leggetid også!
 

Anonymkode: 287b9...a65

Føler du deg bedre nå når du kan skrive innlegg på kg PG moralisere? Du vet ingenting om de andre sin situasjon !

Anonymkode: 79d04...be8

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du heller burde følge med på eget barn enn å være så opptatt av andre..

Anonymkode: 79d04...be8

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Sofakona said:

Helt ærlig..

Når du har vært med barna på lekeplassen etc mange ganger..og fått høre mamma mamma se på meg np 100 ganger...vet du hva ..da ser jeg litt på telefonen.. nyheter,mail etc.  

Jeg elsker barna mine..men helt ærlig gadd jeg ikke gi barna 100 oppmerksomhet hele tiden...de må faktisk lære å finne og gjøre ting uten at man må se på de hele tiden ( og jo de fikk masse oppmerksomhet) 

Men vi mammae må.slutte å se på andre tro ting og si at dette ikke er bra foreldre og stakkars barn. Dere ser disse barna og foreldre i 5 min. 

Slik som deg ts...du leker og gjør det du vil mer dine barn..og lar andre foreldre være 

Ingen kan hindre dere i å være ute av stand til å legge fra seg mobil, men jeg er veldig enig med TS i at det er temmelig sløvt å se på. I allefall med så små barn. Men det å fremstå som passiv og selvopptatt er et valg du tar. Andre synes du er en dårlig forelder, ja, men det er lov å gi blaffen i at de tenker det, siden det er viktig prioritering for dere. Og nei, det er neppe dødsbudskap, viktige mailer eller samtaler. Det er hjernedød scrolling. Som jeg også driver med, men ikke til en hver tid. 

Anonymkode: 11c80...d3f

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange som følte seg truffet.

Trådstarter har helt rett, og det er et viktig budskap hun kommer med. 
Mobilen er avhengighetsskapende på grunn av rushet med dopamin man får av å scrolle. 
Tur til lekeplassen? Legg mobilen igjen hjemme for å unngå fristelsen.

Anonymkode: 3d562...c98

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Her var det mange som følte seg truffet.

Trådstarter har helt rett, og det er et viktig budskap hun kommer med. 
Mobilen er avhengighetsskapende på grunn av rushet med dopamin man får av å scrolle. 
Tur til lekeplassen? Legg mobilen igjen hjemme for å unngå fristelsen.

Anonymkode: 3d562...c98

Truffet ? Nope ikke i det hele tatt, men lei sv folk som skal kritisere andre og tro de er så mye bedre foreldre , ja!

Anonymkode: 79d04...be8

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Truffet ? Nope ikke i det hele tatt, men lei sv folk som skal kritisere andre og tro de er så mye bedre foreldre , ja!

Anonymkode: 79d04...be8

Det handler ikke om å føle seg bedre enn andre, men bevisstgjøring rundt hvordan mobilbruk faktisk påvirker relasjonen mellom forelder og barn. Akkurat sånn som ts beskriver i innlegget sitt. 
Det er så viktig med kontakt med ungen sin. At man ser den, heier på den, bygger selvtilliten og selvbildet og legger et godt grunnlag. 
Tida går så fort, de er små bare en gang. 
 

Anonymkode: 3d562...c98

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det er liten sjanse for kidnapping i Norge.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leker ikke med barna mine på lekeplassen, de klarer heldigvis fint å leke selv. Jeg synes det er helt pyton å leke med barna dagen lang, og har passet på at de klarer å leke samt å underholde seg selv. Så når vi er på lekeplassen, sitter jeg ofte og bare følger med på de, svarer på en melding i ny og ne, kobler av med litt scrolling eller jeg snakker med ei venninne som har jevngamle barn. Fokuset mitt er allikevel på barna mine, og roper de på meg for å vise frem noe, de trenger hjelp til noe eller noe annet, så er fokuset mitt på de med engang. 
 

Du vet ikke historien til denne mammaen. Kanskje var turen på lekeparken det ene avbrekket hun fikk denne dagen? Kanskje hadde det skjedd noe som gjorde at oppmerksomheten hennes ble feil akkurat denne dagen? Du vet ikke, så døm ikke. 

Anonymkode: 30fe3...1ce

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det handler ikke om å føle seg bedre enn andre, men bevisstgjøring rundt hvordan mobilbruk faktisk påvirker relasjonen mellom forelder og barn. Akkurat sånn som ts beskriver i innlegget sitt. 
Det er så viktig med kontakt med ungen sin. At man ser den, heier på den, bygger selvtilliten og selvbildet og legger et godt grunnlag. 
Tida går så fort, de er små bare en gang. 
 

Anonymkode: 3d562...c98

Man dømmer utfra en kort stund, skikkelig ufint og sånne foreldre liker jeg ikke

Anonymkode: 79d04...be8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det handler ikke om å føle seg bedre enn andre, men bevisstgjøring rundt hvordan mobilbruk faktisk påvirker relasjonen mellom forelder og barn. Akkurat sånn som ts beskriver i innlegget sitt. 
Det er så viktig med kontakt med ungen sin. At man ser den, heier på den, bygger selvtilliten og selvbildet og legger et godt grunnlag. 
Tida går så fort, de er små bare en gang. 
 

Anonymkode: 3d562...c98

Nettopp. Jeg føler meg bra nok som jeg er, dette er ikke skrevet ut ifra et markeringsbehov hvor jeg trenger å heve meg over andre foreldre. 

Synes bare det er viktig å heve stemmen mot denne hersens mobilbruken. At mødre i gamledager satt med avisen er noe helt annet. Ingen sitter limt til en papiravis i timesvis på den måten folk nå sitter med mobilen.

Jeg kjenner jeg blir provosert selv når jeg prøver å formidle noe til min mann eller andre voksne og blir møtt med mobiltryne og «mhm». Tør ikke tenke på hva det å bli møtt på denne måten til stadighet av en omsorgsperson gjør med et lite menneske i utvikling. Tenk selv hvordan du føler deg når du prøver å bli sett, men blir ignorert til fordel for skjermen gang på gang.

Mobilmoren i innlegget mitt var i tillegg ute med et lite barn som umulig kan ha vært over 2 år. Mulig hennes barn er et unikum, men jeg må følge med på min i samme aldersgruppe hele tiden. Her om dagen var han i ferd med å putte en halvtygget et-eller-annet han fant på bakken i munnen liksom. Søppel utforskes, han klatrer på ting han ikke mestrer helt etc. lista over ting som potensielt kan være skadelig er uendelig i et bymiljø slik vi ferdes i. Bilvei er det også like ved lekeplassen. At hun valgte å ta sjansen på å rette oppmerksomheten sin mot scrolling fatter jeg ikke.

Og nei, jeg nekter å tro at alle som sitter sånn begravd i telefonen sitter med dødsbudskap og livsviktige jobbmailer. Det er doomscrolling. 

Skjønner at mange blir både støtt og sinte, dere må gjerne rette sinnet deres mot meg, det er helt i orden, bare håper dere tenker dere om neste gang.

Hvor mange ganger har du avvist barnet ditt i dag fordi du bare måtte scrolle litt til?

Ts ❤️

Anonymkode: 287b9...a65

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Nettopp. Jeg føler meg bra nok som jeg er, dette er ikke skrevet ut ifra et markeringsbehov hvor jeg trenger å heve meg over andre foreldre. 

Synes bare det er viktig å heve stemmen mot denne hersens mobilbruken. At mødre i gamledager satt med avisen er noe helt annet. Ingen sitter limt til en papiravis i timesvis på den måten folk nå sitter med mobilen.

Jeg kjenner jeg blir provosert selv når jeg prøver å formidle noe til min mann eller andre voksne og blir møtt med mobiltryne og «mhm». Tør ikke tenke på hva det å bli møtt på denne måten til stadighet av en omsorgsperson gjør med et lite menneske i utvikling. Tenk selv hvordan du føler deg når du prøver å bli sett, men blir ignorert til fordel for skjermen gang på gang.

Mobilmoren i innlegget mitt var i tillegg ute med et lite barn som umulig kan ha vært over 2 år. Mulig hennes barn er et unikum, men jeg må følge med på min i samme aldersgruppe hele tiden. Her om dagen var han i ferd med å putte en halvtygget et-eller-annet han fant på bakken i munnen liksom. Søppel utforskes, han klatrer på ting han ikke mestrer helt etc. lista over ting som potensielt kan være skadelig er uendelig i et bymiljø slik vi ferdes i. Bilvei er det også like ved lekeplassen. At hun valgte å ta sjansen på å rette oppmerksomheten sin mot scrolling fatter jeg ikke.

Og nei, jeg nekter å tro at alle som sitter sånn begravd i telefonen sitter med dødsbudskap og livsviktige jobbmailer. Det er doomscrolling. 

Skjønner at mange blir både støtt og sinte, dere må gjerne rette sinnet deres mot meg, det er helt i orden, bare håper dere tenker dere om neste gang.

Hvor mange ganger har du avvist barnet ditt i dag fordi du bare måtte scrolle litt til?

Ts ❤️

Anonymkode: 287b9...a65

Yes. 
Her sitter mannen og scroller på iPaden og drikker kaffe. Treåringen har ropt «pappa!» flere ganger. Han enser det ikke🤷‍♀️

Har flere ganger tatt det opp med han. 
«jajajaja» sier han småirritert🫠

#mobilavhengig

Anonymkode: 3d562...c98

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det virkelig så mange som ikke greier å multitaske? Jeg kan fint dra frem mobilen på lekeplassen, men så fort ungen roper så seg jeg jo opp, smiler, anerkjenner. Når ungen blir opptatt med sitt igjen så titter jeg på mobilen. Det som er på mobilen forsvinner jo ikke. Må vel være helt greit det? Og noen dager er jeg drittlei/sliten/syk/whatever. Og er kanskje mer fraværende. Men ikke vanligvis. 

Anonymkode: ba4a7...a38

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

👏👏👏 Du var fantastisk flink👏👏👏

For det var det som var viktigst og som du prøvde å få frem ikke sant.....

Anonymkode: 4db61...93f

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du brøt dessverre en uskreven kg-regel ved å skrive at du selv følger med på barnet ditt. Det er ikke lov her å fremheve seg selv, så da drukner dessverre poenget. Jeg har selv sett barn som skader seg mens foreldrene stirrer på mobilen og ikke merker noe, og det er et trist syn. 

Anonymkode: a256a...a36

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Er det virkelig så mange som ikke greier å multitaske? Jeg kan fint dra frem mobilen på lekeplassen, men så fort ungen roper så seg jeg jo opp, smiler, anerkjenner. Når ungen blir opptatt med sitt igjen så titter jeg på mobilen. Det som er på mobilen forsvinner jo ikke. Må vel være helt greit det? Og noen dager er jeg drittlei/sliten/syk/whatever. Og er kanskje mer fraværende. Men ikke vanligvis. 

Anonymkode: ba4a7...a38

Får vel poengtere at jeg ikke gjorde dette når han var mindre på steder han skulle kunne skadet seg. 

Anonymkode: ba4a7...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til den dagen mobil avhengighet går under begrepet emosjonell omsorgssvikt. 

Det at man forsvarer mobilbruken, ved å bruke argumenter om at man i gamle dager leste papiravisen blir for dumt. Det er ikke sammenlignbart. Selv forskning viser at mobilbruk kan ødelegge tilknytning mellom barn og forelder, og det å se og møte barnet på sine følelser. 

Men nå er av mange av KG sine medlemmer en rase for seg selv, som roper moralpoliti for alt eller har gått på livets harde skole. Så hva forventer man av svar på et godt skrevet innlegg? 

Anonymkode: aec79...4c3

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og akkurat nå mens du skriver kilometerlange innlegg på kg om hvor flink du er, driver denne grusomme andre mammaen å leker med barnet sitt og er 100% tilstedeværende. Eller hun lager lørdagsgodis fra bunnen av kun laget på økologiske råvarer sammen med barnet sitt. Eller hun har fått besøk som hun avtalte på mobilen sin idag, besøk av vanskeligstilte barn som hun tar inn under sine omsorgsfulle vinger. Mens du sitter og klager på kg. 

Anonymkode: 956de...62f

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Og akkurat nå mens du skriver kilometerlange innlegg på kg om hvor flink du er, driver denne grusomme andre mammaen å leker med barnet sitt og er 100% tilstedeværende. Eller hun lager lørdagsgodis fra bunnen av kun laget på økologiske råvarer sammen med barnet sitt. Eller hun har fått besøk som hun avtalte på mobilen sin idag, besøk av vanskeligstilte barn som hun tar inn under sine omsorgsfulle vinger. Mens du sitter og klager på kg. 

Anonymkode: 956de...62f

Kilometer på kg ble skrevet da barnet sov duppen sin :) 

Har aldri sagt noe om at hun er en dårlig mor på alle andre områder. Kjenner ikke dama, aner ikke hva slags mat hun serverer.

Men, at det er uansvarlig å være så fraværende ute i bybildet med et barn under 2 år må det være lov å påpeke.

Anonymkode: 287b9...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...