AnonymBruker Skrevet 12. april #1 Del Skrevet 12. april Hei! Var ute på tur i sola med hunden min (8 år, labrador) sammen med to venner da vi etter en stund skulle sette oss ned for en pause. Det er tre benker ved en liten innsjø her vi bor, et perfekt sted for en kopp kaffe. Det satt allerede noen på de andre benkene da vi satte oss. Både jeg og min venninne (som også har hund og labrador) bant hundene i benken ved våres ben med 1-1,5 meter å bevege seg på for hver av dem fra hver vår ende av benken). Hadde sittet Max 10 minutter da en mann kommer bak ryggen min for å ta et bilde av innsjøen, og ut av intet helt uprovosert og uten foranledning - bykser hunden min ut av benken å biter mannen 2(!!) ganger i beinet! 😰 Jeg hiver meg rundt å tar tak i båndet til hunden min og får kontroll, hunden virker upåvirket og roer seg kjapt ned og faller på plass. Mannen skjærer en grimase og tar seg til beinet, men uten å si noe som helst om at «hunden din beit meg!» - snur han bare rundt og jogger avgårde..? Vi damene roper frem og tilbake «beit han??» og er sjokkerte, men får ikke kontakt med mannen da han nå er langt avgårde. Denne hendelsen satte en skikkelig klump i magen min. Jeg ringte umiddelbart veterinær og fikk komme på sjekk av hunden + konsultasjon. Veterinær undersøker grundig om hunden har vondt som en årsak til hvorfor den beit, men finner ingenting. Hunden har aldri bitt eller vist noen tegn overhodet til aggressivitet. Litt beskyttende og nervøs type har han vært alltid, men vi er flinke til å se an situasjoner og avverge hvis det har vært behov (noe det egentlig aldri har vært heller..). Problemet mitt litt nå er at vi har to barn hjemme i alderen 2-5 år. Vi har fortalt familien om hendelsen og besteforeldre blant annet er nå skeptiske til hunden selvom de kjenner han godt og det aldri har vært noe som helst å bemerke på disse årene. Han er en helt super hund og denne oppførselen er for meg heeeelt uvirkelig og uten fatteevne? Jeg tenker jo at dette må ha vært engangstilfelle og at hunden trodde dette var en truende situasjon? Men at han skulle bite? Kjempe vondt at han gjorde det og vi alle er i sjokk. Vi har gått flere hundekurs og alle som møter han har aldri påpekt noe.. Hva ville dere ha gjort? Mtp at dere i så fall har små barn. Ja, jeg kan alltids snakke med en atferdsterapaut.. men vet ærlig talt ikke hva vi skal trene på/gjøre annerledes når dette er første gang det hender? Dette skjedde for snart 3 uker siden og ikke hendt noe liknende siden.. Anonymkode: 23487...f5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 12. april #2 Del Skrevet 12. april Jeg tror jeg ville ha sett an og ikke tatt noen drastiske grep sånn umiddelbart. Det har skjedd EN gang, og etter hva jeg forstår på deg så har du ikke sett noen andre adferdsendringer heller. Det kan være mye vi ikke fanger opp men som hunden får med seg. Hunden hører og lukter veldig mye bedre enn oss så det kan ha vært ting i omgivelsene som gjorde hunden ekstra skvetten den dagen. Og så kom denne mannen i tillegg, han kom kanskje brått på og virket truende for hunden (hvis han på en måte var litt smygende i bevegelsene, han skulle jo ta bilde). Og han kommer bak rygge på deg, eieren hans. Selvfølgelig må du ta forhåndsregler og ikke la hunden være alene med barn. Jeg ville også tatt røntgen av tennene hvis du ikke gjorde det. Smerter hos hund er ofte i tenner eller skjelett, og det vises ikke på vanlig vetrinærsjekk der de bare ser på tennene. Med tanke på hundens alder vil det uansett være noe som er greit å gjøre. Utenom det tror jeg du bare må avvente og se. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KnitAndCoffee Skrevet 12. april #3 Del Skrevet 12. april Det var i en unik episode han beit, og den sammensetningen av hendelser vil trolig ikke skje igjen, i hvertfall hvis du prøver å unngå det. (Bundet på offentlig sted, eier opptatt/ubeskyttet på benk, flokk han kanskje ville beskytte, og en snikende fremmed som kommer bakfra) Vil derfor ikke legge alt for mye i det, da det var helt ut av karakter for hunden. Ta dine forholdsregler, som en hundeeier uansett bør ha i bakhodet, og se det an. Det vil fort vise seg hvis det er en personlighetsforandring på gang til hunden din. Du gjorde rett i å få hunden sjekket, og en prat med en atferdsterapsut kan være lurt, også for din del. Hen vil kunne gi deg råd og veiledning, og trygghet i at du er en ansvarlig hundeeier. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april #4 Del Skrevet 12. april Du nevner at hunden er noe nervøs og "beskyttende" (her regner jeg med du mener ressursforsvar ovenfor deg). Dette, kombinert med en snikende mann og kanskje andre faktorer du ikke fikk med deg, kan resultere i bitt. To kjappe bitt på rappen minner mer om forsvar, ikke et aggressivt angrep. Veldig flott at du fikk sjekka hunden hos veterinær, men noen ting kan være vanskelig å oppdage. Røntgen av hofter/ryggrad, tennene etc kan være lurt. Som dne over sier, kan dette også være starten på atferdsendringer. Demens, svulst på hjernen etc kan føre til endringer i atferd. Men, alt kan jo også være bra og at dette er et engangstilfelle hvor absolutt alt lå til rette for katastrofe og som aldri vil gjenta seg. Det jeg synes er rart, er at mannen løp vekk. Hvorfor jogget han vekk uten et ord? Jeg kan forstå å hoppe unna, men å løpe vekk er jo litt rart. Anonymkode: 26c09...0bd 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april #5 Del Skrevet 12. april Aldri, noengang, under noen omstendigheter la den være alene med barna. Ikke et sekund engang. Ville heller ikke latt de leke med hunden. Kun veldig kontrollert samvær/kos med dere helt innpå. Anonymkode: 6f77f...794 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april #6 Del Skrevet 13. april Her syns jeg noe ikke helt stemmer, altså med mannen... Får en følelse av at hunden kunne merke at mannen ikke kun var der for å ta et fint bilde av innsjøen, og reagerte med å skremme vekk for å beskytte deg. Jeg hadde ikke gjort noe drastisk, men kanskje prøvd å øve på det å ikke gå i forsvar med biting/byksing (om det er mulig?). Hunder er svært sjeldent aggressive, og hadde det vært et ordentlig bitt så hadde ikke fyren bare skjært en grimsate og jogget vekk. Hvorfor jogget han vekk?! Merkelig situasjon... Anonymkode: 937a9...bb8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april #7 Del Skrevet 13. april Jeg tenker at hunden kanskje lå slik at den ble trødd på av denne mannen? Kan fort skje uten at du merket det om hunden var utenfor synsfeltet under benken og mannen kom brått og nært bakfra? Anonymkode: 226cd...fd9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april #8 Del Skrevet 13. april Kommer du til å stole på hunden? Husk at hunden kommer til å bli påvirket av oppførsel rundt seg. Blir dere nærvøse og vokter hunden, kan noe fort skje…. Tar dere sjangsen? Anonymkode: 7c9ca...bb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 13. april #9 Del Skrevet 13. april (endret) Ressursforsvar eller tråkket på? Tenker det er normalt. Folk skal være påpasselige rundt andre sine dyr enten det er hunder, katter eller bjørner Endret 13. april av Majer 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april #10 Del Skrevet 13. april AnonymBruker skrev (På 12.4.2024 den 17.12): Hei! Var ute på tur i sola med hunden min (8 år, labrador) sammen med to venner da vi etter en stund skulle sette oss ned for en pause. Det er tre benker ved en liten innsjø her vi bor, et perfekt sted for en kopp kaffe. Det satt allerede noen på de andre benkene da vi satte oss. Både jeg og min venninne (som også har hund og labrador) bant hundene i benken ved våres ben med 1-1,5 meter å bevege seg på for hver av dem fra hver vår ende av benken). Hadde sittet Max 10 minutter da en mann kommer bak ryggen min for å ta et bilde av innsjøen, og ut av intet helt uprovosert og uten foranledning - bykser hunden min ut av benken å biter mannen 2(!!) ganger i beinet! 😰 Jeg hiver meg rundt å tar tak i båndet til hunden min og får kontroll, hunden virker upåvirket og roer seg kjapt ned og faller på plass. Mannen skjærer en grimase og tar seg til beinet, men uten å si noe som helst om at «hunden din beit meg!» - snur han bare rundt og jogger avgårde..? Vi damene roper frem og tilbake «beit han??» og er sjokkerte, men får ikke kontakt med mannen da han nå er langt avgårde. Denne hendelsen satte en skikkelig klump i magen min. Jeg ringte umiddelbart veterinær og fikk komme på sjekk av hunden + konsultasjon. Veterinær undersøker grundig om hunden har vondt som en årsak til hvorfor den beit, men finner ingenting. Hunden har aldri bitt eller vist noen tegn overhodet til aggressivitet. Litt beskyttende og nervøs type har han vært alltid, men vi er flinke til å se an situasjoner og avverge hvis det har vært behov (noe det egentlig aldri har vært heller..). Problemet mitt litt nå er at vi har to barn hjemme i alderen 2-5 år. Vi har fortalt familien om hendelsen og besteforeldre blant annet er nå skeptiske til hunden selvom de kjenner han godt og det aldri har vært noe som helst å bemerke på disse årene. Han er en helt super hund og denne oppførselen er for meg heeeelt uvirkelig og uten fatteevne? Jeg tenker jo at dette må ha vært engangstilfelle og at hunden trodde dette var en truende situasjon? Men at han skulle bite? Kjempe vondt at han gjorde det og vi alle er i sjokk. Vi har gått flere hundekurs og alle som møter han har aldri påpekt noe.. Hva ville dere ha gjort? Mtp at dere i så fall har små barn. Ja, jeg kan alltids snakke med en atferdsterapaut.. men vet ærlig talt ikke hva vi skal trene på/gjøre annerledes når dette er første gang det hender? Dette skjedde for snart 3 uker siden og ikke hendt noe liknende siden.. Anonymkode: 23487...f5b Du sier mannen kom bak ryggen din, kan det være at han har tråkket på halen eller noe til hunden? Slapp hunden kjeven kjapt? At mannen løp unna uten å si noe kan være fordi han ble redd, eller forstod selv at han hadde skremt hunden ved å komme «snikende på» ? Anonymkode: ea74f...970 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå