AnonymBruker Skrevet 12. april #1 Del Skrevet 12. april Nå er utelek sesongen i gang og Ungene i boligfeltet er ute og leker 😊 vi bor ved siden av flere av barnas klasse venner. De siste årene har det blitt vanskelig da barna besøker hverandre oftere og oftere og andre ser hvem som får besøk og ikke. Min jente føler seg nå utestengt da 2 jenter i samme klasse ved siden av er mye hos hverandre uten å invitere jenta mi. What to do? Barna møtes og sykler avgårde bare. Den ene av jentene er veldig dominerende og får med seg den andre på « sitt lag» hele tiden. Hvis min jente går bort blir det ofte stille og « vi har tenkt oss til kiosken vi « hadet!! Hva ville dere gjort ? Er det ok at klasse venner er sammen når de bor så nære uten å invitere den siste ? Andre jenta mi har også klasse venner i nabo husene. Jeg prøver å passe på at alle blir inkludert her men jaggu er det vanskelig 😳😳 kan man gjøre noe med dette? De andre foreldrene bryr seg ikke så lenge jentene dems ikke føler seg utafor 🙈 jeg har snakket hyggelig med foreldrene om det men de bryr seg serr ikke Anonymkode: 23045...e02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april #2 Del Skrevet 12. april Ja, jeg tenker at selvsagt må ikke alle sammen alltid være sammen. To gode venninner må kunne møtes uten å ta med resten bare fordi de får i samme klasse og bor på samme sted. Selvsagt noe annet om det er en hel gjeng, da bør alle få være med. Det sagt, så skjønner jeg jo at det er vanskelig for jenta di, men her må du bare lære henne at slik er livet. Og det et helt greit at man ikke alltid får være med. Hun får invitere sine venninner hjem til seg, eller ut for å finne på noe og kose seg med de. Anonymkode: 55cdb...9d8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april #3 Del Skrevet 12. april Du må nok først og fremst hjelpe din jente til å finne andre venner og ha sine egne løsninger. Det er begrenset hvor lenge foreldre kan bestemme og styre hvem som er sammen og hvem som er venner. Føles nok ikke slik akkurat nå, men å ha lært fra en er liten av hvordan bli kjent med nye og danne vennskap, det er en kjempefordel i livet - framfor de som aldri måtte det som liten, og ‘satt fast’ i en bestevenn de kun fikk fordi de tilfeldigvis gikk i samme klasse. Så mange både unge unge voksne og voksne som etterhvert blir ensomme, når livet skjer, en flytter osv - fordi de aldri har lært hvordan bli kjent med folk og dyrke fram vennskap. Anonymkode: f08ab...656 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april #4 Del Skrevet 12. april Jeg vokste opp I boligfelt, der flere I min klasse bodde med kort avstand. Og da var det og slik noen hang mer med hverandre en med andre. En kan ikke hele tiden drive å styre at alle ska vøre sammen. En må lære at da må en finne andre en kan være med. Så selv jeg var fast hos 1 og den var fast hos meg. Og slik var det og med en del av de andre. Var aldri så foreldrene våres blandet seg inn så lenge vi ikke mobbet eller plaget andre i nabolaget. Husker og det var det vi kaldte fotballgjengen, håndballgjengen så var de de som ikke drev med idrett Desverre er verden urettferdig og da må en prøve å trygge ungene og lære de til at en da får se om det er andre en kan være med en å tvinge seg inn, Anonymkode: e18db...9f8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april #5 Del Skrevet 13. april Det er vanskelig å tvinge barn til å leke godt sammen. Hvordan ville du likt om du ble fortalt at du skal henge med noen du ikke har kjemi med på fritiden din? Jeg tenker at dersom de andre jentene i klassen blir ufine med datteren din (og da mener jeg ikke ufin som i at de møtes uten henne, men at de begynner å erte henne etc.), da ville jeg snakket med læreren. Men sånn som situasjonen er nå ville jeg heller lagt energien i å oppfordre til lek med andre barn. Snakk med jenta di, hvem i klassen liker hun å være sammen med utenom nabojentene? Kan hun begynne på en fritidsaktivitet? Anonymkode: 1c83e...d6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #6 Del Skrevet 14. april Det er dessverre vanskelig å tvinge barn til å leke sammen, men ville snakket med de voksne om det er åpenbar utestengelse av din datter. Hos oss har vi en regel som jeg tenker gjelder båre voksne og barn; Har du invitert noen hjem til deg på besøk er det lov å si det ikke passer om flere kommer på døra og vil leke. Er du ute i offentlig rom er det normal folkeskikk å snakke/være med de som ønsker kontakt. På samme måte som for voksne. Inviterer du til middag med venner, og det plutselig kommer en nabo på døra som vil ta en kaffekopp sier man at det dessverre ikke passer nå, men at dere kan avtale en annen dag. Står man å raker i hagen og naboen kommer for å slå av noen ord blir det rart å overse eller bare gå fra vedkommende. Da slår man av noen ord og er sammen. Vi har denne regelen for våre barn, og det fungerer veldig fint! De vet at om de ønsker å leke alene med noen må det avtales og de må leke inne/hjemme. nå er det jo ikke ditt barn som skaper problemer her, men kanskje du kan foreslå noe lignende når du prater med jentenes foreldre? lykke til❤️ håper det løser seg Anonymkode: 9a3cf...723 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #7 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Står man å raker i hagen og naboen kommer for å slå av noen ord blir det rart å overse eller bare gå fra vedkommende. Da slår man av noen ord og er sammen. Anonymkode: 9a3cf...723 Men det er jo ikke en parallell til det som skjer her? Blir mer som at en selvfølgelig stopper og tar en prat om en er alene ute og sykler. Men om du har ei god venninne på besøk til lunch og vin på terrassen, så er det ikke ok å bryte opp og heller gå og ta en prat med naboen over hagegjerdet. Da er det naboen som lager en klein situasjon, og som normalt sett beklager seg, ser det ikke passer og trekker seg tilbake. TS datter er naboen, som forstyrrer et pågående sosialt samvær. Anonymkode: f08ab...656 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå