Gå til innhold

Ung og gammel hund

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Unghunden plager gamlehunden når hun sover. Hun bykser bort og vekker henne. Gamle hunden har flere like senger i forskjellige rom om hun vil trekke seg unna. Men velger den midt i rommet. Hun ser og hører dårlig. Gamle hunden liker også å gå rundt i hele leiligheten noe også unghunden gjør. Gamlehunden har flere senger også på soverommet mitt men bruker de ikke. Hva skal jeg gjøre? 

Har også tenkt å bruke kompostgrinder rundt senga hennes men siden hun ser dårlig er jeg redd hun ikke helt ser utgangen. Men da hadde unghunden lært seg hvor inngangen var uansett. Tror jeg.

Hva gjør jeg?

Anonymkode: 2d2b3...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ung hunden er 2, gamle hunden er 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må skjerme den eldre hunden og lære den yngre å ikke plage den andre. Hvorfor lar du de være uten oppsyn om den yngre plager den eldre? Med uten oppsyn mener jeg at du ikke er til stede og går mellom/stopper den yngre før den kommer bort til den eldre. Jeg går ut ifra at de ikke er alene hjemme sammen, men fysisk adskilt i ulike rom.

Anonymkode: 364ad...73c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du må skjerme den eldre hunden og lære den yngre å ikke plage den andre. Hvorfor lar du de være uten oppsyn om den yngre plager den eldre? Med uten oppsyn mener jeg at du ikke er til stede og går mellom/stopper den yngre før den kommer bort til den eldre. Jeg går ut ifra at de ikke er alene hjemme sammen, men fysisk adskilt i ulike rom.

De er begge i stua. Den yngre hunder bykser mot den gamle. Umulig å gå mellom da gamlehunden vil ligge akkurat i den senga nærmest døra. Har seng på badet, flere senger på soverommet, flere senger i stua. Men gamle hunden vil ligge midt i stua. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd flere forskjellige ting. Hver gang yngste plager så må hun på soverommet. Men da bjeffer hun og siden vi bor i blokk går det ikke. Har tatt hun yngste i bånd festet til sofaen i stua også. Sagt med streng stemme nei hver gang. Tatt hun vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ikke er hjemme er de i forskjellige rom. Hun yngste bjeffer kun når hun vet jeg er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

De er begge i stua. Den yngre hunder bykser mot den gamle. Umulig å gå mellom da gamlehunden vil ligge akkurat i den senga nærmest døra. Har seng på badet, flere senger på soverommet, flere senger i stua. Men gamle hunden vil ligge midt i stua. 

Her tar du ikke ansvar for situasjonen. Ha den yngste ved siden av deg når eldste sover, da kan hun ikke forstyrre eldste og du har kontroll. 

lær den yngste at hun ikke skal gå bort til eldste når hun ligger i sengen sin. Vet du ikke hvordan du lærer det inn få hjelp av en hundetrener som kommer hjem til deg. Ta ansvar og hjelp hundene dine.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur til den yngste når senior trenger hvile!!

Anonymkode: 69b5e...4c0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har prøvd flere forskjellige ting. Hver gang yngste plager så må hun på soverommet. Men da bjeffer hun og siden vi bor i blokk går det ikke. Har tatt hun yngste i bånd festet til sofaen i stua også. Sagt med streng stemme nei hver gang. Tatt hun vekk.

Hvorfor lar du den yngste gå fritt rundt om du veit at hun plager den eldste? Stopp henne før det i det hele tatt skjer ved å bruke bånd, grind eller bur. Om du ikke kan sette hunden i eget rom pga bjeffingen så får du isåfall lage et område ved bruk av grind på stua slik at hundene kan være på f.eks. hver sin halvdel

Jeg hadde festet båndet rundt magen/i beltet og hatt unghunden til den, og er det jeg har pleid å gjøre for tilvenning av hund og andre dyr. 

Anonymkode: df43b...760

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde samme problem med våre hunder. Eldste hunden var 9 år da hun flyttet hjem igjen med min søster ( pga samlivsbrudd). Vi hadde da fått ei krevende valp her hjemme som nærmer seg 1 år. De hadde møttes litt tidligere, men siden yngste var helt crazy og ikke forsto grenser så måtte vi skille de. Vår eldste slet også med å gi ordentlig beskjed og henvendte seg til oss når det ble for mye! Klarte i ny og ned og ha begge på hver sin av sofaen, men da måtte jeg alltid være på vakt. 

Vi satt tilslutt opp en grind mellom kjøkken og stua, og byttet på hvem som var i stuen med oss. Det fungerte fint for oss, og de siste årene til vår eldste så var de ikke så mye sammen. Sånn måtte det bare bli. Vår eldste sin trivsel kom først. 
Når det er sagt så ville jo den yngste bare leke, så var ikke noe slemt ment. Det ble bare veldig mye! 

Om den yngste din blir stresset av å bli stengt inne med døra igjen så kanskje prøv en grind om du har mulighet? Da ser den at du er der og kanskje klarer å slappe av!? 

Anonymkode: 5e098...7dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg traff typen så hadde han en gammel hund og jeg ung hund. Begge hann hunder. 
Jeg valgte å kastrere min ung hund. Det ble kjempe rolig etter det. 

Anonymkode: 790d5...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er grunnen til at man ikke bør skaffe seg ny hund mens man har en senior hund. 

Anonymkode: 792b1...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...