Gå til innhold

Skriver du brev og postkort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av denne tråden.

Skriver du brev og postkort? Til hvem og når? Bursdag, jul?
Hva liker du med å skrive og motta brev og postkort?

Burde vi skrive og sende hverandre brev og postkort oftere igjen?

Anonymkode: b6383...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg sender bursdagskort til venner jeg ikke ser rundt bursdagstider. Jeg sender også noen kort når jeg er ute og reiser. Jeg koser meg når jeg sitter på en cafe og skriver hilsener til familie og venner.

Jeg skriver ikke så mange brev, 2-4 i året. Jeg liker å bruke tid på brevet, det å bruke tid på å tenke gjennom hva jeg ønsker å formidle, og hvordan jeg skal gjøre det. Et brev er en helt annen kommunikasjonsform enn samtaler eller meldinger. Jeg liker at man.kan fortelle mye uten å bli avbrutt, og at man.har god tid til å velge riktige ord.

Anonymkode: 6a8fe...18d

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker det alltid var hyggelig å få brev (eller kort) i posten. Da jeg var barn og fikk kontakt med min far, gikk det i en del brevveksling. Jeg gledet meg hver eneste dag, kikket støtt og stadig om det var komt et nytt brev fra ham i postkassen. Hver bursdag og jul fikk jeg ett kort med hilsen og en liten gave, det var ikke noe dyre greier, men jeg var kjempefornøyd og glad uansett, det var trossalt min far som hadde gidd meg det! Jeg var glad i å tegne på den tiden og tegnet mange tegninger som jeg sendte med i brevene. Han var glad for disse og takket alltid i brevene jeg mottok.

Husker da jeg fikk møte ham første gangen og kom hjem til ham, så hadde han hengt opp alle tegningene jeg hadde sendt ham på en egen plass på veggen i stua. Husker jeg var stolt som en hane da jeg så det. Har mange gode minner fra den tiden 

Nå til dags skriver vi bare en kort hilsen på fb eller på e-post, eller så ringer vi. Alt skal liksom gå fort i dag. Det er langt i fra det samme. Jeg synes absolutt man burde begynne å sende brev/kort til hverandre igjen. Det er mye kosligere, og ikke minst, mer personlig også.

Anonymkode: ddaa9...7b0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir alltid kort når jeg gir bursdagsgaver eller når jeg gir gaver ved spesielle anledninger (dåp, konfirmasjon, bryllup, en ekstra oppmerksomhet til noen som trenger/fortjener det osv.). Skriver ikke lange tekster, men prøver å vise at jeg setter pris på dem.

Synes selv det er veldig hyggelig å motta, men opplever dessverre at det ikke er så vanlig å gi. Jeg tar alltid vare på kortene jeg får 🥰

Skriver ikke brev og har ikke sendt postkort på mange år. Gikk vel på barneskolen sist jeg sendte postkort og brev (til brevvenner møtt på ferie). Husker postkortene ofte kom når vi var hjemme igjen fra ferien 😂

Anonymkode: 90d9b...b09

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som setter pris på den analoge brevskrivingen: Det er blitt svært dyrt å sende post idag, men på auksjoner på samlermarkedet finner man idag mengder av ubrukte frimerker som selges langt under det dette koster på Posten; vanligvis godt under halvparten, men man kan også få kjøpt postfriske frimerker til så lavt som 20% av prisen - alle norske frimerker utgitt etter krigen kan brukes som frankering på brev eller postkort.

Slik at selv om et A-post-frimerke koster 23 kroner på Posten, er prisen for det samme merket mellom 5 og 10 kroner når man kjøper engros - da kan man spre mye glede med god, gammeldags, analog post.

Anonymkode: b03f7...c99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Til dere som setter pris på den analoge brevskrivingen: Det er blitt svært dyrt å sende post idag, men på auksjoner på samlermarkedet finner man idag mengder av ubrukte frimerker som selges langt under det dette koster på Posten; vanligvis godt under halvparten, men man kan også få kjøpt postfriske frimerker til så lavt som 20% av prisen - alle norske frimerker utgitt etter krigen kan brukes som frankering på brev eller postkort.

Slik at selv om et A-post-frimerke koster 23 kroner på Posten, er prisen for det samme merket mellom 5 og 10 kroner når man kjøper engros - da kan man spre mye glede med god, gammeldags, analog post.

Anonymkode: b03f7...c99

Sammenligner man med andre land, er det blitt svært dyrt å sende post i Norge; i Tyskland er for eksempel prisen for å sende et brev innenlands 0,85 Euro, prisen for et postkort til utlandet er 0,95 Euro, og et brev opp til 20 gram til utlandet koster 1,10 Euro. I lys av dette ser man hvor voldsom prisstigningen har vært de siste 25 årene i Norge; ved inngangen til år 2000 kostet det kr.4,00 å sende et brev her hjemme.

Men i samlermarkedet der det er overskudd av frimerker, får man altså dette til langt lavere priser; et eksempel - skulle man ha kjøpt disse frimerkene fra 2011-12 på Posten, ville dette ha kostet kr.1288. På auksjon er prisen kr.400 + salær, noe som likevel blir litt under kr.500 - så brevskriving er ikke så dyrt når alt kommer til alt.

frimerker.thumb.png.a4f9c1ac552d97eb3db51dac3946c728.png

Anonymkode: b03f7...c99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frimerker blir dyrere blant annet når folk sender mindre post (fordi det er dyrt) og når folk kjøper billige frimerker.

Anonymkode: b6383...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sender bursdagkort til de som bor unna, brev og julekort, det er koselig. Det er ikke så ofte, bruker kanskje 400-500 på det pr år. 

Anonymkode: e0ecf...8bd

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I blant. Jeg reiser en del og sender da postkort til min mor og bror(Tyskland var det absurd vanskelig å få tak i frimerke 😂). Hender seg det går ett og annet til diverse brevvenner/internasjonale venner jeg har rundt omkring.

Jeg har også sendt et kort til min svigerfamilie og ønsket dem en fin Eid:) de hadde så fine kort på Kiwi ♥️

Koselig å få noe annet i posten enn regninger og reklame:p

Anonymkode: 22b51...325

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Frimerker blir dyrere blant annet når folk sender mindre post (fordi det er dyrt) og når folk kjøper billige frimerker.

Anonymkode: b6383...6fa

Det første har du rett i, men digitaliseringen av kommunikasjon gjelder også andre land, og likevel er prisen for å sende et brev altså langt billigere i Tyskland. Grunnen til akkurat dette tror jeg kan være at Norge er et relativt lite land, og at avstandene er store utenfor byene.

Ser forresten også at prisene i Danmark - der PostNord har tatt over postgangen - har steget enormt det siste året; hvis jeg husker riktig, kostet det 10 danske kroner å sende et brev opptil 20 gram ifjor; nå er minimumsvekten blitt hevet til 50 gram, og prisen steget til utrolige 25 danske kroner - nesten 40 norske.

Ellers har man i store deler av Europa kuttet ned på postombæringen; nå deles posten ut annen hver dag over alt, så vidt jeg vet.

Det siste du skriver, er jeg derimot ikke enig i; hensikten med et frimerke er å være en forhåndsbetalt avgift som avsenderen betaler for å sende post, i motsetning til tiden før det første frimerket dukket opp i England i 1840, da mottageren av brevet var den som måtte betale.

Så når folk kjøper frimerker til samlerbruk og putter ubrukte merker i albumet, betaler man i praksis en avgift på forskudd til Posten for en tjeneste man aldri gjør bruk av, og hva man gjør med disse frimerkene i ettertid, har ikke Posten noe med; avgiften er allerede forhåndsbetalt, og Posten (tidligere Postverket) har i alle år tjent svært gode penger på frimerkesamlere som enten kjøper ubrukte merker uten å bruke dem, eller får merkene stemplet (såkalt ordreavstempling) uten at merkene brukes og sendes i posten.

I Norge kan man som tidligere nevnt bruke alle frimerker gitt ut etter krigen til frankering, og også de fleste før 1945; unntakene er skillingsmerkene og merker gitt ut i propagandasammenheng i krigsårene som ble ugyldige etter frigjøringen.

Kan også legge til at i land der man ugyldiggjør i utgangspunktet gyldige frimerker, som i Tyskland der man etter innføringen av Euro ikke lenger kan bruke merker med D-mark, har dette gått ut over frimerkesamlingen; samlerne føler seg med god grunn lurt når avgiften for postforsendelse som man en gang hadde betalt, med et pennestrøk forsvinner, og verdipapirene som frimerker er, blir verdiløse papirlapper.

Om enn så lenge gir man fortsatt ut nye frimerker i Norge, men i land som Island (der også PostNord har tatt over) har man gått bort fra dette; med unntak av en utgivelse i 2023 for å markere landets første frimerke, sluttet Island å gi ut nye frimerker i 2020; PostNord fant ut at dette ble for dyrt. Så når man skal sende et postkort til bestemor i Reykjavik, må man bruke eldre frimerker, noe bestemor - som kanskje ikke skjønner noe av disse nymotens digitale greiene - antagelig ikke har noe imot.

Anonymkode: b03f7...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender ut julekort via post hvert eneste år:nisse::tree::nisselue:

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha en mill i årslønn for å ha råd til Porto så nei, jeg vet ikke når sist jeg sendte et brev. 

Anonymkode: 9a05d...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

I blant. Jeg reiser en del og sender da postkort til min mor og bror(Tyskland var det absurd vanskelig å få tak i frimerke 😂). Hender seg det går ett og annet til diverse brevvenner/internasjonale venner jeg har rundt omkring.

Jeg har også sendt et kort til min svigerfamilie og ønsket dem en fin Eid:) de hadde så fine kort på Kiwi ♥️

Koselig å få noe annet i posten enn regninger og reklame:p

Anonymkode: 22b51...325

Rart at det skulle være så vanskelig å få tak i frimerker i Tyskland når de fører en utgivelsespolitikk med mange nye merker; når man skal sende post i Tyskland, kan man også bruke et såkalt Internetmarke - altså et frimerke med QR-kode som man betaler for på nett, selv printer ut, og kan bruke på post.

internetmarke.png.6a4ceacce082f56dc048c5f1abeb4001.png

I Norge har man forresten også digitale frimerker der man betaler med Vipps eller kort, får tilsendt en kode, og kan bruke dette til frankering på brev. Men det er langt mer sjarm ved analoge frimerker trykket på god, gammeldags papir, mener nå jeg. Og hvis man først skal bruke en digital løsning, kunne man gjøre som i Tyskland der de digitale merkene i det minste har et motiv.

digital-frimerke-fot-Kimm-Satvedt.jpeg?q

Anonymkode: b03f7...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Må ha en mill i årslønn for å ha råd til Porto så nei, jeg vet ikke når sist jeg sendte et brev. 

Anonymkode: 9a05d...57e

Og de som ikke har en million i årslønn, kan altså kjøpe frimerker til 5-10 kroner stykket på samlermarkedet - slik at alle får råd til å sende et analogt brev eller postkort. Dette er langt mer personlig og koseligere å få enn noen ord på en skjerm.

img303-58756.jpg

Anonymkode: b03f7...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Til dere som setter pris på den analoge brevskrivingen: Det er blitt svært dyrt å sende post idag, men på auksjoner på samlermarkedet finner man idag mengder av ubrukte frimerker som selges langt under det dette koster på Posten; vanligvis godt under halvparten, men man kan også få kjøpt postfriske frimerker til så lavt som 20% av prisen - alle norske frimerker utgitt etter krigen kan brukes som frankering på brev eller postkort.

Slik at selv om et A-post-frimerke koster 23 kroner på Posten, er prisen for det samme merket mellom 5 og 10 kroner når man kjøper engros - da kan man spre mye glede med god, gammeldags, analog post.

Anonymkode: b03f7...c99

Kan også si noen ord om hvorfor frimerker er blitt så billige i samlermarkedet - grunnen er at det for det første er langt færre som samler frimerker idag enn før i tiden slik at etterspørselen blir mindre, og for det andre blir gjennomsnittsalderen for dem som fortsatt samler, høyere og høyere etter hvert som tiden går, slik at merkene som tidligere var trygt innelåst i album i bokhyllen nå kommer ut på markedet når samlere dør.

Som følge av blant annet dette har for eksempel prisen for ubrukte merker fra Færøyene rast slik man idag får dette slengt etter seg i et omfang som fører til at prisen for et årssett (et sett med alle årets frimerker) er 3-4 kroner, og det samme gjelder ubrukte norske frimerker fra ca. 1960-2000 som markedet er fullstappet av.

Nyere norske A-post-merker koster også langt mindre enn innkjøpspris i samlermarkedet som følge av forholdet mellom tilbud og etterspørsel; det er store mengder ubrukte norske frimerker i omløp samtidig som det er minimal praktisk bruk for dem da de færreste fortsatt sender brev frankert med frimerker.

Så resultatet sier seg selv; frimerker er ikke det verdipapiret frimerker en gang var, og vi som fortsatt liker å sende analoge brev, kan glede oss; det er lenge siden det har vært så rimelig å sende et brev som idag justert for inflasjon - når portoen i praksis koster ned til 5 kroner, er dette fjerdeparten av hva en liter melk koster.

Anonymkode: b03f7...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker postnord sin ordning for å sende postkort til Oldemor som jeg ikke kan sende digitale bilder til av oldebarn. Da lager jeg det i appen men hun mottar det fysisk 😊

Anonymkode: a69f6...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg driver med brevskriving og har holdt på med det i over 20 år nå. Kommer aldri til å slutte med det ❤️ Synes det er en utrolig koselig hobby ❤️ Jeg har ca. 12 brevvenner 😊

Frimerker er dyrt ja, men for meg er det verdt det, hver gang jeg får et brev eller 2 i postkassen 😊

Kort skriver jeg svært sjelden, heller ikke til jul 😊

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...