Gå til innhold

Må bare si honnør til disse legene som drar til Gaza

GrønnNellik68

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/WR4r0G/norsk-kirurg-i-gaza-bare-skinn-og-bein-igjen

Må være helt for jævlig å oppleve det disse legene ser. At ingen av de får ptsd etter sånne traumatiske opplevelser når mange her får ptsd av å bo i Norge lissom. 

Honnør at de vil dra dit i det heletatt

👏👏👏

• Liker 7
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hørte et intervju i dag med lege Erik Fosse, som har vært mye på Gaza. Han sa at det er dette, å hjelpe, han er utdannet til.  At han alltid spurte seg selv om han kunne gjort noe annerledes når noen døde eller noe mislyktes.  Men at på Gaza er det mangelen på utstyr og medisiner som er aller mest frustrerende.  

Legen er 73 år.  Må si jeg beundrer mennesker som ham :)  

• Liker 5
  • Hjerte 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Utrolig imponerende og beundringsverdig gjort av de som risikerer livet for å hjelpe andre! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, all ære til dem.

Det viser viktigheten av at Hamas straks må overgi seg, frigi gislene og legge ned sine våpen og slutte å drepe, og forsøke å drepe. De må slutte med sitt vanvidd. Da tar krigen raskt slutt. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Pippi Lotta said:

Utrolig imponerende og beundringsverdig gjort av de som risikerer livet for å hjelpe andre! 

Så lenge dem følger khamas sine regler, så er dem relativt trygge. Det er enda bedre hvis dem sverger troskap til khamas. 
Og så må jo helsepersonellet være villig til å bryte noen krigslover ved å la sykehuset bli brukt til å huse militært utstyr og /eller mannskap. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Duraton skrev (11 minutter siden):

Så lenge dem følger khamas sine regler, så er dem relativt trygge. Det er enda bedre hvis dem sverger troskap til khamas. 

Ikke i det helle tatt. Israel har jo gåt målrettet etter sykehus og helsepersonel, så ingen grun til å tro at Hamas kan beskytte de frivillige. Så jeg synes det er virkelig beundringsverdig at de risikerer egne liv og sikerhet på denne måten.

Duraton skrev (13 minutter siden):

Og så må jo helsepersonellet være villig til å bryte noen krigslover ved å la sykehuset bli brukt til å huse militært utstyr og /eller mannskap. 

Det blir jo spennene og se om det noen gang kommer noe bevis for alle disse påstandene Israel har gjort angående dette. Personlig synes jeg det er merkelig Israel ikke har vist fram alle de hemelige gangene og kontrolsentrene, om de faktisk finnes.....

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Pippi Lotta said:

Ikke i det helle tatt. Israel har jo gåt målrettet etter sykehus og helsepersonel, så ingen grun til å tro at Hamas kan beskytte de frivillige. Så jeg synes det er virkelig beundringsverdig at de risikerer egne liv og sikerhet på denne måten.

Det blir jo spennene og se om det noen gang kommer noe bevis for alle disse påstandene Israel har gjort angående dette. Personlig synes jeg det er merkelig Israel ikke har vist fram alle de hemelige gangene og kontrolsentrene, om de faktisk finnes.....

Å følge khamas betyr at khamas ikke utsetter dem for ubehagelige ulykker. 
khamas elsker å bruke andre som sandsekker, så khamas har nok mer interesse for å skyve helsepersonellet foran seg enn noe annet.

Jeg bryr meg svært lite om det er tunneler eller kommando bunkere under sykehus. 
Det man derimot vet, er at khamas bruker sykehus til å huse militært utstyr og/eller personell.
Og noe slikt må fordømmes på det sterkeste. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duraton skrev (På 22.5.2024 den 11.25):

khamas elsker å bruke andre som sandsekker, så khamas har nok mer interesse for å skyve helsepersonellet foran seg enn noe annet.

Jeg bryr meg svært lite om det er tunneler eller kommando bunkere under sykehus. 
Det man derimot vet, er at khamas bruker sykehus til å huse militært utstyr og/eller personell.

..og samtidig leser vi overskrifter fra NRK og TV2:"ISRAELSKE STYRKER HAR TATT SEG INN PÅ SYKEHUS - MINST 10 BEKREFTET DREPT" ... for det er visst ufattelig vanskelig for norsk media å forklare grunnen til at IDF tok seg inn på sykehuset, og at de drepte er bevæpnede terrorister som gjemte seg blant pasienter.

Men for å ikke avspore tråden, så er jeg helt enig i at legene som jobber der nede nå er heltemodige som få! ❤️

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duraton skrev (På 22.5.2024 den 11.25):

Fant de noen gang dette kjempe 3 etasjes, Hamas kommandosentret under Shifa-sykehuset? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Apis said:

Fant de noen gang dette kjempe 3 etasjes, Hamas kommandosentret under Shifa-sykehuset? 

Det vet jeg ikke. Men det var vel kamper mot khamas himmelsprett aspiranter?

Endret av Duraton
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes leger som jobber i katastrofeområder er gode uansett jeg. Men, sånn til litt avsporing, så virker det som det er en del leger som er der av diverse lugubre sympatier. Vi hadde to som hyllet 9/11 og kalte  7/10 'motstandskamp', som ikke slipper inn.

FN nedjusterer stadig dødstallene, og ikke har den millionen med barn som de sa dør av sult dødd heller. Bilder viser overflod av hjelpeleveranser.

Samtidig er 12 millioner barn i ferd med å dø i Sudan hvor Russland pumper penger og våpen inn i RSF (arabere) som begår regelrette folkemord mot flere av stammefolkene i Darfur (Masalit f.eks), det sies det ikke mye om, selv om lidelsene er, i tallenes målestokk enormt mye større.

Fokuset på Gaza fra venstreraddisene, invadere til Vesten og diverse andre lugubre grupperinger kveler alt fokus som ikke går på Palestina, selv om Palestina hele tiden har nektet fredsforhandlinger, sitter med to grupperinger i ledelsen som er rene diktatorer og Fundamentalister (PA har holdt makten i 12 år, Mahmoud Abbas bor i et enormt villakompleks i Nablus) og fortsetter å støtte Hamas i meningsmålinger.

Når skal noen sette noen krav til Palestinerne for alle de milliardene de får i støtte hvert år? De eneste som tjener på støtten er den politiske eliten, som folk nå hyller. Det er noe urovekkende galt med folks kompass når man kjemper for et folk som ikke viser annet enn vilje til å skape kaos overalt, i Jordan, i Libanon, i Egypt. Kanskje på tide å innse at Palestinerne er en del, og bidrar massivt til problemet på lik linje med Israels ytre høyre?

Jeg tror mange av folkene som kjemper for Palestina ikke helt klarer å innfinne seg med at saken de støtter ikke er så moralsk overlegen og god som de tror, og at kanskje de har blitt påvirket litt vel mye av trollfakrikker og løgner som blir pisket rundt i sosiale medier.

Endret av Anonio
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E

Anonio skrev (35 minutter siden):

Syntes leger som jobber i katastrofeområder er gode uansett jeg. Men, sånn til litt avsporing, så virker det som det er en del leger som er der av diverse lugubre sympatier. Vi hadde to som hyllet 9/11 og kalte  7/10 'motstandskamp', som ikke slipper inn.

FN nedjusterer stadig dødstallene, og ikke har den millionen med barn som de sa dør av sult dødd heller. Bilder viser overflod av hjelpeleveranser.

Samtidig er 12 millioner barn i ferd med å dø i Sudan hvor Russland pumper penger og våpen inn i RSF (arabere) som begår regelrette folkemord mot flere av stammefolkene i Darfur (Masalit f.eks), det sies det ikke mye om, selv om lidelsene er, i tallenes målestokk enormt mye større.

Fokuset på Gaza fra venstreraddisene, invadere til Vesten og diverse andre lugubre grupperinger kveler alt fokus som ikke går på Palestina, selv om Palestina hele tiden har nektet fredsforhandlinger, sitter med to grupperinger i ledelsen som er rene diktatorer og Fundamentalister (PA har holdt makten i 12 år, Mahmoud Abbas bor i et enormt villakompleks i Nablus) og fortsetter å støtte Hamas i meningsmålinger.

Når skal noen sette noen krav til Palestinerne for alle de milliardene de får i støtte hvert år? De eneste som tjener på støtten er den politiske eliten, som folk nå hyller. Det er noe urovekkende galt med folks kompass når man kjemper for et folk som ikke viser annet enn vilje til å skape kaos overalt, i Jordan, i Libanon, i Egypt. Kanskje på tide å innse at Palestinerne er en del, og bidrar massivt til problemet på lik linje med Israels ytre høyre?

Jeg tror mange av folkene som kjemper for Palestina ikke helt klarer å innfinne seg med at saken de støtter ikke er så moralsk overlegen og god som de tror, og at kanskje de har blitt påvirket litt vel mye av trollfakrikker og løgner som blir pisket rundt i sosiale medier.

Helt enig. 
Her er en iransk stemme; London-basert advokat:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...