Gå til innhold

Venninne som drikker nesten hver dag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor ofte og hvor mye er det «ok» å drikke før det er et problem?

Jeg har ei venninne som drikker flere ganger i uka, nesten hver dag. Vi er i 30-åra. Hun har samboer, men ingen barn. Jeg har mann og to halvstore barn. 

Jeg får veldig ofte snapper av vinglass både midtuke og helg, enten sammen med middagen, eller som kos til boklesing eller tv-titting. Det kan like gjerne være fra kl 16 som senere på kvelden. Tviler på hun drikker seg full i midtuka, men en del glass vin går nok ned. Det kan også være øl eller dram.  Hun snakker en del om vin og andre drikker, hva som er godt og ikke godt, hvor de forskjellige sortene kommer fra, hva de passer til osv., så jeg tror hun har en viss interesse for det. Hun er flink til å anbefale drikk til mat.  

Vet også at hun har litt søvnproblemer, hun ligger lenge våken uten å få sove. Hun er glad i kaffe og energidrikker også, men vet ikke om hun drikker det på kvelden. Tenker at søvnproblemene kanskje henger ihop med inntaket av alkohol, kaffe & energisrikk. Alkohol har ikke vært nevnt i den sammenheng, men hun har sagt at hun har prøvd å kutte ut kaffe og energidrikk uten at det hjelper på søvnproblemene.

Jeg har i det siste lurt litt på om det blir litt for mye alkohol på henne. Er det grunn til bekymring? Kan hun ha et alkoholproblem?

Anonymkode: 24323...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du virker merkelig opphengt i hennes liv og valg? 

Anonymkode: c59cc...ba9

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om hun faktisk drikker opp glassene hun sender bilde av?

Jeg er en av de som kan ta meg en øl når det er fint vær, uavhengig om det er tirsdag eller lørdag. Men om jeg sipper på den ene ølen hele dagen, eller om jeg drikker 2 slurker, eller om jeg bælmer hele ned på 2 sekunder, vet du ikke. 

Jeg synes ikke det du skriver, er nok til å tenke alkoholproblem. 

Anonymkode: 8d8a2...014

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan være henne selv det gjelder.

Ts, jeg synes det høres ut som det er i det meste laget.

Anonymkode: 6a308...e88

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hva mener du med merkelig? Jeg er ikke opphengt i det. Det var bare noe jeg begynte å tenke litt på etter at jeg leste en artikkel om søvnproblemer. Er det feil å tenke på venners ve og vel? 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vet du om hun faktisk drikker opp glassene hun sender bilde av?

Jeg er en av de som kan ta meg en øl når det er fint vær, uavhengig om det er tirsdag eller lørdag. Men om jeg sipper på den ene ølen hele dagen, eller om jeg drikker 2 slurker, eller om jeg bælmer hele ned på 2 sekunder, vet du ikke. 

Jeg synes ikke det du skriver, er nok til å tenke alkoholproblem. 

Anonymkode: 8d8a2...014

Selvfølgelig vet jeg ikke om hun drikker opp alle glassene, eller om hun fyller de opp igjen. Det var mer hyppigheten jeg tenkte på, ikke om det var tirsdag eller lørdag. Det er heller ikke væravhengig, typ verandakos i sola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres mye ut for meg som drikker veldig sjeldent, men det er bare hun som kan svare på om det er et problem eller ikke. Jeg vil kalle det en uvane (om hun MÅ ha alkohol hver dag heller det mer mot å ha et problem). 

Anonymkode: ef90d...f88

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor ofte og hvor mye er det «ok» å drikke før det er et problem?

Jeg har ei venninne som drikker flere ganger i uka, nesten hver dag. Vi er i 30-åra. Hun har samboer, men ingen barn. Jeg har mann og to halvstore barn. 

Jeg får veldig ofte snapper av vinglass både midtuke og helg, enten sammen med middagen, eller som kos til boklesing eller tv-titting. Det kan like gjerne være fra kl 16 som senere på kvelden. Tviler på hun drikker seg full i midtuka, men en del glass vin går nok ned. Det kan også være øl eller dram.  Hun snakker en del om vin og andre drikker, hva som er godt og ikke godt, hvor de forskjellige sortene kommer fra, hva de passer til osv., så jeg tror hun har en viss interesse for det. Hun er flink til å anbefale drikk til mat.  

Vet også at hun har litt søvnproblemer, hun ligger lenge våken uten å få sove. Hun er glad i kaffe og energidrikker også, men vet ikke om hun drikker det på kvelden. Tenker at søvnproblemene kanskje henger ihop med inntaket av alkohol, kaffe & energisrikk. Alkohol har ikke vært nevnt i den sammenheng, men hun har sagt at hun har prøvd å kutte ut kaffe og energidrikk uten at det hjelper på søvnproblemene.

Jeg har i det siste lurt litt på om det blir litt for mye alkohol på henne. Er det grunn til bekymring? Kan hun ha et alkoholproblem?

Slapp av. Min lege anbefaler meg ett glass rødvin på kvelden, bare synd jeg ikke drikker rødvin. 

Men derimot har jeg mange barn og drikker alkohol til maten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at hun tar et glass eller to for å få sove? Ulempen er jo at søvnen blir veldig mye dårligere.  Det KAN være en start på alkoholmisbruk.  

Men uansett om hun er misbruker så kan ikke du endre dette. Det er det kun hun som kan, og samme hva du sier eller gjør vil det ikke ha noe å si før hun selv innser problemet. 

*hilsen samboer av rusmisbruker som er under behandling*

Anonymkode: fb08b...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt alkoholproblem startet med at jeg drakk ett, max to små glass vin for å sove om kvelden. Men det tok mange år derfra og til jeg hadde et forbruk som ble definert som ett problem. Tenker at det blir litt voldsomt å dra alkoholikerkortet for dette. Jeg fikk problemer, men det er ikke gitt at noen øker opp forbruket slik jeg gjorde.

Anonymkode: 85b22...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en prat med henne om bekymringen din, men viktig å ikke anklage henne for misbruk.

Mye mulig hun slår tilbake med alle piggene ute, men det ķan sette igang en tankeprosess hos henne som kan gjøre at hun blir mer bevist på forbruket sitt og at hun kan være i startgropa for et misbruk.

Anonymkode: 445a5...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje best og ikke si noe og vente og se om hun vil nevne forbruket for deg. Det med folks alkoholvaner..vel det er som å bevege seg i et minefelt.  De vet..men vil ikke høre det av andre bare.

Anonymkode: e7f44...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.4.2024 den 13.36):

Det kan være henne selv det gjelder.

Ts, jeg synes det høres ut som det er i det meste laget.

Anonymkode: 6a308...e88

AnonymBruker skrev (På 10.4.2024 den 14.06):

Hva mener du med merkelig? Jeg er ikke opphengt i det. Det var bare noe jeg begynte å tenke litt på etter at jeg leste en artikkel om søvnproblemer. Er det feil å tenke på venners ve og vel? 

Selvfølgelig vet jeg ikke om hun drikker opp alle glassene, eller om hun fyller de opp igjen. Det var mer hyppigheten jeg tenkte på, ikke om det var tirsdag eller lørdag. Det er heller ikke væravhengig, typ verandakos i sola.

I utlandet er det helt vanlig med ett glass vin til maten eller så, og mange har som livsstil å drikke hver dag. Og når jeg sier drikke hver dag, mener jeg nødvendigvis ikke å drikke seg full. I mitt hode er det kanskje feil for meg å drikke hver dag, men andre har det som kultur. Ingenting å henge seg opp i så lenge det ikke går utover noen - inkl henne selv! Kjenner mange som tar ett glass vin eller øl nesten hver dag, uten at de er avhengige eller annet! 

Anonymkode: 001b6...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søvnproblemer kan komme av daglig inntak av alkohol. Men det lan komme av så mye annet også.

Vet du at hun drikker hver dag? Eller er det noe du tror pga et bilde på onsdag.

I mange år har jeg tatt meg en dram kanskje brisen også på tirsdag kveld. Fordi jeg har barn. De er voksne og flyttet ut. Men helger osv ogvikedager er jo altid  fulle. Jeg drikker okke hver tirsdag heller. Men hvis jeg drikker er det på tirsdag. Da kan jeg ta et glass vin eller øl til maten feks 

Onsdag hos oss er en dag med lite aktiviteter og gjøre mål som må i boks. Så helg har på mange år ikke vært rom for å slappe av å kose seg på den måten. Når ungene ble tenåringer,  måtte de hentes midt på natta og om det var avtale om andre sjåfører så drikker jeg ikke , i tilfelle noe skjer. 

Selv om de er voksne, så henger fortsatt dette litt i. At det kan skje noe på helg.

Min øl eller vinglass på en tirsdag  ca en gang i mnd eller mindre. Har gitt meg noen spm om jeg er alkoholiker. Det er jeg på ingen måte. Det bare passer meg å ta det glasset på tirsdag. Og som regel kun ett glass

Anonymkode: 2b66f...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...