Gå til innhold

Ny bunad ødelegge for den tradisjonelle bunaden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er det samme. Ordet bunad er en nyere konstruksjon, det er ikke en beskyttet tittel, og kan brukes om alle moderne festdrakter, i motsetning til de tradisjonelle folkedraktene

Anonymkode: a0b68...47d

https://bunad-magasinet.no/utgaver/hva-er-en-bunad/hva-er-en-bunad

Anonymkode: bdb87...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er ikke bare dagens unge som er litt eventyrlystne, jeg vurderer farget skjorte til min bunad, og jeg er 50 år... Jeg kaster selvfølgelig ikke linskjorta som hører til, men etter 30 år i samme bunad, så ser jeg frem til litt variasjon.

Anonymkode: ed1bc...93a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

"Numedalsbunaden ble utarbeidet av bondekvinnelaga i Nore og Uvdal, i samarbeid med Den Norske Husflidsforening i Oslo. Bunadenble presentert i 1938. Det som knytter bunaden til Numedal som draktområde, er at broderiene har utgangspunkt i broderte plaggdeler fra distriktet. Bunadens øvrige utforming er komponert etter inspirasjon fra gamle draktplagg fra Numedal."

https://snl.no/Numedalsbunad_-_kvinne

Anonymkode: eabcb...f3f

Jeg snakker om Flesbergbunaden. Hvis du ser i Flesbergbøkene, vil du se tegninger av kvinnedrakta fra 1600-tallet som har store likheter med dagens bunad. 

Anonymkode: 28a49...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg snakker om Flesbergbunaden. Hvis du ser i Flesbergbøkene, vil du se tegninger av kvinnedrakta fra 1600-tallet som har store likheter med dagens bunad. 

Anonymkode: 28a49...c5e

Store likheter? Så den er ikke identisk altså? Herregud, din ramp, hvordan våger du å endre på tradisjonene?

Anonymkode: ed1bc...93a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...