Gå til innhold

Ny bunad ødelegge for den tradisjonelle bunaden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes de nye festdraktene e kjempe fine🥰 ikke alle har råd, eller kan arve en bunad. La folk gå med det dem vil🥰

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
banonym skrev (1 time siden):

Snakker ikke om kjente og kjære bunader her. Vi snakker om di nye bunadene hver enkelt individ designer med masse broderier, farger, blomster, belter. Bunader som ikke har en tilhørelighet, men skapt og designet av hver enkelt som en del av motetrend. 

Det er ikke bunad. Det er festdrakter.

Anonymkode: c652d...b24

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var på tide at bunadene også ble litt forandret på tenker jeg. Slike plagg har jo tradisjonelt sett vært hummer og kanari, så har de hatt en lang periode hvor de stort sett har vært rendyrket i en bestemt form. Noen har flere varianter, men med veldig lik vibe. Nå kommer fargerike skjorter og mye "self expression" i mangel på bedre ord. Så tar det sikkert noen år før også det dabber av og blir en del av normalen, deretter får sikkert de tradisjonelle skjortene og bunadene en ny renessanseperiode osv. Det er slik klær utvikler seg og jeg synes det er fint. 

Tenker også det er fint at dersom ungdommen ønsker en bunad med litt mer av sitt eget uttrykk og det er det som skal til for at plaggene kan leve videre, så er det det som må til. Mange bunader er mindre flotte og ikke alle fjortenåringer ønsker å se ut som en gryteklut og da er det fint at man kan tilpasse slik at også de som ikke liker bunadene som de er kan få stor glede av disse :) Selv har jeg en tradisjonell bunad, men skulle jeg ha betalt 50+ lapper for en bunad i dag, hadde jeg gjort det jeg kunne for å få et plagg jeg personlig elsket uavhengig av hva andre måtte tenke.

Anonymkode: e7bee...942

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det var på tide at bunadene også ble litt forandret på tenker jeg. Slike plagg har jo tradisjonelt sett vært hummer og kanari, så har de hatt en lang periode hvor de stort sett har vært rendyrket i en bestemt form. Noen har flere varianter, men med veldig lik vibe. Nå kommer fargerike skjorter og mye "self expression" i mangel på bedre ord. Så tar det sikkert noen år før også det dabber av og blir en del av normalen, deretter får sikkert de tradisjonelle skjortene og bunadene en ny renessanseperiode osv. Det er slik klær utvikler seg og jeg synes det er fint. 

Tenker også det er fint at dersom ungdommen ønsker en bunad med litt mer av sitt eget uttrykk og det er det som skal til for at plaggene kan leve videre, så er det det som må til. Mange bunader er mindre flotte og ikke alle fjortenåringer ønsker å se ut som en gryteklut og da er det fint at man kan tilpasse slik at også de som ikke liker bunadene som de er kan få stor glede av disse :) Selv har jeg en tradisjonell bunad, men skulle jeg ha betalt 50+ lapper for en bunad i dag, hadde jeg gjort det jeg kunne for å få et plagg jeg personlig elsket uavhengig av hva andre måtte tenke.

Da kan de skaffe seg festdrakt. Ikke ødelegg bunadene våre.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da kan de skaffe seg festdrakt. Ikke ødelegg bunadene våre.

Ødlegger de bunaden din? Tvinger deg til å kjøpe annen skjorte og veske? 😄

Elsker bunadskranglinga hvert år før 17. Mai, er så underholdende 😄😄

Anonymkode: 7dda7...0a7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ødlegger de bunaden din? Tvinger deg til å kjøpe annen skjorte og veske? 😄

Elsker bunadskranglinga hvert år før 17. Mai, er så underholdende 😄😄

Anonymkode: 7dda7...0a7

Hadde min datter kommet i en slik skjorte, hadde jeg beslaglagt bunaden. Denne bunaden har vært et arvestykke gjennom flere generasjoner og den skal ikke ødelegges.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde min datter kommet i en slik skjorte, hadde jeg beslaglagt bunaden. Denne bunaden har vært et arvestykke gjennom flere generasjoner og den skal ikke ødelegges.

Leit å høre at du har et slikt forhold til dattera di. 

Men jeg er glad for at også bunadstradisjonen endres og løftes opp. Personlig synes jeg de fleste skjortene er skikkelig grelle altså, men rent prinsipielt synes jeg det er gøy og spennende å se hvordan spesielt den yngre garde endrer plaggene til noe de selv ønsker å bruke.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Den samme diskusjonen kom da Nordmørsbunaden fikk flere valg.

Rødt liv, rosa liv, grønt liv, blått liv, hvitt forkle, rutete forkle, de individuelle valgmulighetene ble mange, og mange mente at variantene ødela for den originale med rødt liv og rutete forkle.

Men det viste seg at den originale ikke mistet sin "status", og den har alltid vært "kul" nok til å gå i arv.

Anonymkode: 89fdd...ad0

Morsomt du nevner akkurat denne. Jeg har nylig fått byttet min røde vest til en grønn. Ikke mange av dem. Jeg har også forkleet i dempede farger, ikke det med knallrød og knall grønt. 

Jeg gleder meg til konfirmasjon og 17. mai 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At en bunad skal følge strenge regler for hvordan den skal se ut er et veldig nytt konsept, og har ingen som helst rot i gamle tradisjoner. Før tok man det man hadde, og sydde bunaden sin selv etter øyemål/husk og ikke etter et strengt mønster.

Jeg har selv en gammel bunad som er fra Hulda Garborg sin tid og Google bildesøk har hittil til gode å finne en bunad med broderi som ser nøyaktig likt ut. Slik var det faktisk den gangen, før nymotens bunader. Så «bunadsmafiaen» bør faktisk se seg selv litt i speilet med bunaden på, og innse at de selv har gjort nøyaktig det de kritiserer dagens unge for. Og dessuten så var bunad ment som et symbol på kvinnefrigjøring, blant annet fra korsettet, og en konform tankegang er nok så langt unna bunadens opprinnelse som man får kommet.

Når det er sagt så sto det nøyaktig det samme i avisene før 17. mai i fjor. Jeg tok på meg ei skjorte som ikke var hvit til bunaden og hvor mange andre så jeg som hadde gjort det samme? Ingen. 🙈 Så dette er et minimalt «problem» som hauses opp i mediene. 

TS: Datteren din kan bruke bunaden. Syntes hun den blir kjedelig så kan hun bytte ut skjorta og evt. forkle eller belte osv. Null problem. 

Anonymkode: c3070...c93

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du tar feil. Faktum er at bunad ikke er en beskyttet tittel. 

Synes det er ironisk at en som tydeligvis er så irritert på de som "finner opp" nye bunader, selv driver å "finner opp" sin egen virkelighet og prøver å forfalske fakta. Se deg i speilet mor! 

Anonymkode: 79c70...a2e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor er du er  bunadene som ble skapt for 100 år siden mer høyverdige enn de som blir skapt nå?

Anonymkode: eabcb...f3f

Bunaden min fra Numedal kan spores tilbake til 1600-tallet.

Anonymkode: 28a49...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som med alt annet som er relatert til mote, så vil jeg tro at den "tradisjonelle" bunaden, vil bli veldig populær igjen, om noen år. Da vil nok konfirmantene ønske seg den tradisjonelle versjonen, i stedet for å designe selv, og fremfor å gå med bunadsskjorter i forskjellige farger, som også er veldig populært i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lol, denne tråden her:

hvordan si jeg begynner å bli gammal, uten å si at jeg begynner å bli gammal.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange misforståelser og historieløse tradisjonalister i disse trådene. Bunaden er ikke en beskyttet merkevare, så man kan forandre den så mye man vil og kalle drakten sin bunad, uavhengig av hva Husfliden sier. Noen bunader har lang historie, som for eksempel den fra Numedal, som nevnes over her, men de aller fleste ble konstruert på første halvdel av 1900-tallet. Historisk sett var ikke den tradisjonelle folkedrakten låst fast med satt mønster og tilbehør - man tok det fineste man hadde av stoff, sydde en drakt med et mønster man likte og pyntet det med sin fineste skjorte og det sølvet man hadde tilgjengelig. De forandret seg også når motene på kontinentet endret seg. 

Gøye diskusjoner, men vi blir nok aldri enige - bare ikke sleng dritt etter meg som absolutt ikke har hvit skjorte i min flotte bunad med mønster fra 1950-tallet som jeg bærer med stolthet på 17.mai :) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er det samme. Ordet bunad er en nyere konstruksjon, det er ikke en beskyttet tittel, og kan brukes om alle moderne festdrakter, i motsetning til de tradisjonelle folkedraktene

Anonymkode: a0b68...47d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er det samme. Ordet bunad er en nyere konstruksjon, det er ikke en beskyttet tittel, og kan brukes om alle moderne festdrakter, i motsetning til de tradisjonelle folkedraktene

Anonymkode: a0b68...47d

nå ble vel ordet "festdrakt" i denne sammenheng brukt om de helt frie festdraktene som folk syr etter mønsteret til Fæbrik. Og det er noe annet enn det du snakker om.

Anonymkode: d1f7e...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Bunaden min fra Numedal kan spores tilbake til 1600-tallet.

Anonymkode: 28a49...c5e

"Numedalsbunaden ble utarbeidet av bondekvinnelaga i Nore og Uvdal, i samarbeid med Den Norske Husflidsforening i Oslo. Bunadenble presentert i 1938. Det som knytter bunaden til Numedal som draktområde, er at broderiene har utgangspunkt i broderte plaggdeler fra distriktet. Bunadens øvrige utforming er komponert etter inspirasjon fra gamle draktplagg fra Numedal."

https://snl.no/Numedalsbunad_-_kvinne

Anonymkode: eabcb...f3f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

nå ble vel ordet "festdrakt" i denne sammenheng brukt om de helt frie festdraktene som folk syr etter mønsteret til Fæbrik. Og det er noe annet enn det du snakker om.

Festdrakt har vært et vanlig begrep lenge før Fæbrik begynte å promotere det.

Anonymkode: ca7cb...feb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Festdrakt har vært et vanlig begrep lenge før Fæbrik begynte å promotere det.

Anonymkode: ca7cb...feb

det vet jeg. Men det var ikke poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...