AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #1 Del Skrevet 10. april 2024 Vil utviklen av denne nye fargerike bunaden, gjøre at den tradisjonelle bunaden blir ukul blandt di neste generasjonene? Jeg har en bunad som har gått i 4 generasjoner her. Og som jeg har gledet meg til å gi videre til min datter. Men nå uroer jeg meg for at denne nye trenden av bunad, vil gjøre at den tradisjonelle ikke er god nok. Hva tenker dere andre? Anonymkode: 21166...fcb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #2 Del Skrevet 10. april 2024 Det er jo en bunad med lokal tilhøring til Salten i Nordland, så det ser jeg ikke for meg, nei. Anonymkode: ca7cb...feb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #3 Del Skrevet 10. april 2024 Jeg tenker at siden dette uansett er en kunstig og rekonstruert tradisjon har det ingenting å si. Anonymkode: a0b68...47d 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #4 Del Skrevet 10. april 2024 Den nye bunadstrenden er en skam for vår kulturarv. TS, jeg bekymrer meg over det samme. Anonymkode: 2c424...8b2 4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #5 Del Skrevet 10. april 2024 Det blir vel litt sånn som nymotens navn, plutselig er det så kult hete pippilotta og maxilimiamalfred og etter en stund så er det kun trailertrash som holder på den moten😉 Fordi en eller annen blogger får en idiotisk ide så trenger nå ikke alle å gjøre det samme🐑🐑🐑🐑 Anonymkode: cf467...099 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #6 Del Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Den nye bunadstrenden er en skam for vår kulturarv. TS, jeg bekymrer meg over det samme. Anonymkode: 2c424...8b2 Hvorfor er du er bunadene som ble skapt for 100 år siden mer høyverdige enn de som blir skapt nå? Anonymkode: eabcb...f3f 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #7 Del Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor er du er bunadene som ble skapt for 100 år siden mer høyverdige enn de som blir skapt nå? Anonymkode: eabcb...f3f Enig, for en mangel på kunnskap på enkelte. Mange kjente og kjære bunader i dag er MYE yngre enn 100 år også. Anonymkode: ca7cb...feb 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
banonym Skrevet 10. april 2024 #8 Del Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enig, for en mangel på kunnskap på enkelte. Mange kjente og kjære bunader i dag er MYE yngre enn 100 år også. Anonymkode: ca7cb...feb Snakker ikke om kjente og kjære bunader her. Vi snakker om di nye bunadene hver enkelt individ designer med masse broderier, farger, blomster, belter. Bunader som ikke har en tilhørelighet, men skapt og designet av hver enkelt som en del av motetrend. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #9 Del Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig, for en mangel på kunnskap på enkelte. Mange kjente og kjære bunader i dag er MYE yngre enn 100 år også. Anonymkode: ca7cb...feb Ja, jeg vet, men ingen av dem er eldre enn ca 100 år. Anonymkode: eabcb...f3f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #10 Del Skrevet 10. april 2024 banonym skrev (1 minutt siden): Snakker ikke om kjente og kjære bunader her. Vi snakker om di nye bunadene hver enkelt individ designer med masse broderier, farger, blomster, belter. Bunader som ikke har en tilhørelighet, men skapt og designet av hver enkelt som en del av motetrend. Poenget er at de "kjente og kjære" bunadene også ble skapt og designet og det for maks 100 år siden. Anonymkode: eabcb...f3f 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #11 Del Skrevet 10. april 2024 banonym skrev (1 minutt siden): Snakker ikke om kjente og kjære bunader her. Vi snakker om di nye bunadene hver enkelt individ designer med masse broderier, farger, blomster, belter. Bunader som ikke har en tilhørelighet, men skapt og designet av hver enkelt som en del av motetrend. Tenkte det var snakk om den nye saltenbunaden? Som er en ny bunad med mange muligheter for tilpasning etter eget ønske. Jeg er forøvrig enig i at man ikke trenger å drive og tulle med eksisterende bunader, men når det er sagt er mange (de fleste?) bunader inspirert av det som en gang har vært motetrend. Hardangerbunaden for kvinner er et eksempel på dette, den er lik kirkeklærne de brukte rundt slutten av 1800-tallet. Det var mote den gang. Anonymkode: ca7cb...feb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #12 Del Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tenkte det var snakk om den nye saltenbunaden? Som er en ny bunad med mange muligheter for tilpasning etter eget ønske. Jeg er forøvrig enig i at man ikke trenger å drive og tulle med eksisterende bunader, men når det er sagt er mange (de fleste?) bunader inspirert av det som en gang har vært motetrend. Hardangerbunaden for kvinner er et eksempel på dette, den er lik kirkeklærne de brukte rundt slutten av 1800-tallet. Det var mote den gang. Anonymkode: ca7cb...feb Snakker om alle ungdommer som nå vil ha egen spesialdesignet bunad. Er vel forståelig at det er trist at en bunad som kunne blitt brukt i fem generasjoner, plutselig ikke er kul nok. I vår familie har vi rogalandsbunad. Anonymkode: 21166...fcb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #13 Del Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Snakker om alle ungdommer som nå vil ha egen spesialdesignet bunad. Er vel forståelig at det er trist at en bunad som kunne blitt brukt i fem generasjoner, plutselig ikke er kul nok. I vår familie har vi rogalandsbunad. Anonymkode: 21166...fcb Den samme diskusjonen kom da Nordmørsbunaden fikk flere valg. Rødt liv, rosa liv, grønt liv, blått liv, hvitt forkle, rutete forkle, de individuelle valgmulighetene ble mange, og mange mente at variantene ødela for den originale med rødt liv og rutete forkle. Men det viste seg at den originale ikke mistet sin "status", og den har alltid vært "kul" nok til å gå i arv. Anonymkode: 89fdd...ad0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #14 Del Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Snakker om alle ungdommer som nå vil ha egen spesialdesignet bunad. Er vel forståelig at det er trist at en bunad som kunne blitt brukt i fem generasjoner, plutselig ikke er kul nok. I vår familie har vi rogalandsbunad. Anonymkode: 21166...fcb Hvor mange ungdommer gjelder dette egentlig? Anonymkode: ca7cb...feb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #15 Del Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Snakker om alle ungdommer som nå vil ha egen spesialdesignet bunad. Er vel forståelig at det er trist at en bunad som kunne blitt brukt i fem generasjoner, plutselig ikke er kul nok. I vår familie har vi rogalandsbunad. Anonymkode: 21166...fcb Men det er jo bare trist dersom dere ønsker å påtvinge andre å ta på den bunaden selv om de ikke har lyst! La nå de unge få velge selv hva slags bunad de ønsker seg selv! Det er ikke riktig at dere skal eie viljen til de unge når det gjelder bunad. Det blir sykelig. Du skal ikke se bort i fra at mange allikevel vil velge de "tradisjonelle" alternativene. Mange flotte bunader der ute og jeg synes rogalandsbunaden er enkel, fin og sikkert lett og bruke til mange forskjellige anledninger. Mange av de "nye" typene krever mer oppmerksomhet og blir kanskje feil å bruke til like mange anledninger (som for eksempel begravelser). Men det burde jo få være et fritt valg! 🙂 Anonymkode: 79c70...a2e 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #16 Del Skrevet 10. april 2024 banonym skrev (30 minutter siden): Snakker ikke om kjente og kjære bunader her. Vi snakker om di nye bunadene hver enkelt individ designer med masse broderier, farger, blomster, belter. Bunader som ikke har en tilhørelighet, men skapt og designet av hver enkelt som en del av motetrend. Og at bunader skal ha et fast utseende er også en moderne ide. Draktene og stoffene de er inspirert av hadde ingen regler og ble formet individuelt før i tiden også. Bunaden har alri vært så uniformert som den er i dag, historisk sett. Anonymkode: a0b68...47d 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #17 Del Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og at bunader skal ha et fast utseende er også en moderne ide. Draktene og stoffene de er inspirert av hadde ingen regler og ble formet individuelt før i tiden også. Bunaden har alri vært så uniformert som den er i dag, historisk sett. Anonymkode: a0b68...47d Enig. Før i tiden tok de det man hadde. Anonymkode: ca7cb...feb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #18 Del Skrevet 10. april 2024 banonym skrev (34 minutter siden): Snakker ikke om kjente og kjære bunader her. Vi snakker om di nye bunadene hver enkelt individ designer med masse broderier, farger, blomster, belter. Bunader som ikke har en tilhørelighet, men skapt og designet av hver enkelt som en del av motetrend. men det er ikke bunader. Det er Fæstdrakter. Nytter ikke diskutere, hvis noen snakker om den nye bunaden som er utviklet i Salten, mens andre snakker om Fæstdrakter og den tredje snakker om trenden med fargerike skjorter og halstørklær som nytt tilbehør til tradisjonelle bunader. Anonymkode: d1f7e...9cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #19 Del Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vil utviklen av denne nye fargerike bunaden, gjøre at den tradisjonelle bunaden blir ukul blandt di neste generasjonene? Jeg har en bunad som har gått i 4 generasjoner her. Og som jeg har gledet meg til å gi videre til min datter. Men nå uroer jeg meg for at denne nye trenden av bunad, vil gjøre at den tradisjonelle ikke er god nok. Hva tenker dere andre? Anonymkode: 21166...fcb Du må skille mellom bunad og fest drakt. Festdrakt er ikke bunad. Og jeg er ikke overrasket over at festdrakt tar mer over. Siden bunad er så dyrt. Men nå er det jo mange timers arbeid på en bunad. Så det er jo ikke mye til times lønn iht å lage en Anonymkode: bdb87...6aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2024 #20 Del Skrevet 10. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og at bunader skal ha et fast utseende er også en moderne ide. Draktene og stoffene de er inspirert av hadde ingen regler og ble formet individuelt før i tiden også. Bunaden har alri vært så uniformert som den er i dag, historisk sett. Anonymkode: a0b68...47d Enig, før brukte de det de hadde. En arvet skjorte som ikke trengte å være hvit, et hjemmevevd forkle, en nedarvet sølje. Det er først de senere år at det har blitt faste regler for hver bunad. Ingenting i veien med at en ungdom i dag kan arve en bunad og kjøpe ny fargerik skjorte til feks. Det er en flott kombinasjon sv gammelt og nytt. Anonymkode: 1ab8c...daa 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå