Gå til innhold

Min sønn har blitt alenefar

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Fireflies skrev (10 timer siden):

Hun kan ikke bestemme hvorvidt hennes familie vil ha kontakt eller ikke med barnet. Det blir opp til dem og dere.

Mulig familien hennes ikke er riktig klok...! Mange grunner.

Anonymkode: e1388...d0e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nå mente bv at de var gode nok foreldre, så vet ikke helt om vi ønsker det

Anonymkode: b9e9e...5d1

Ja det er lurt å ikke blande barnevernet for mye opp i dette. Vis at dere i familien klarer dere selv. Det er et godt tegn.

Anonymkode: 9f169...1d8

• Liker 3
Skrevet

En jeg kjenner satt i en lignende situasjon. Moren var 16 eller 17 år og bare stakk. Han flyttet inn med sine foreldre og sammen tok de seg av barnet.

De ga aldri opp mor og sammen med hennes familie klarte de å snu henne rundt. Hun hadde hatt en skikkelig alvorlig fødselsdepresjon. Mor fikk til slutt behandling og snudde helt rundt og ble en supergod mamma for den lille jenta deres. De ble også sammen igjen og var sammen i 15 år til. Det ble slutt av helt andre grunner. 

Dette klarer dere helt fint TS! Vi er mange her som heier på dere :)

• Liker 4
Skrevet

Når jeg leser svarene om moren tipper jeg hun har en alvorlige fødselsdepresjon eller alvorlig psykisk knekk 

Jeg var også klar til å forlate barna mine og mannen etter vi fikk sistemann. Alt han gjorde var å gråte døgnet rundt . Jeg var overbevist om at babyen hatet meg og at både han og broren på 1,5 år hadde det mye bedre uten meg. Jeg kunne jo ikkke gjøre babyen min glad . Jeg klarte ikke mer, jeg ville vekk og forsvinn r

heldigvis «fikk jeg ikke lov» å stikke.  Fikk tettere oppfølging fra helsestasjon og jeg ble sykemeldt fra mammapermisjon slik at mannen også var hjemme . Det tok tid å bli frisk igien men nå i etterkant er jeg så glad for at både mannen og helsestasjonen så meg og fikk meg hjelp.  Jeg hadde en fødselsdepresjon som gikk over stokk og stein 

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Still opp alt du kan, men ikke ta over :) faren må lære seg å sette grenser og hovedpersonen etter vært som barnet blir endre

her var barnemor 16 og faren 18, det endte opp med at besteforeldrene hadde så mye av den daglige kontakten at ungen ei stund følte seg mer knyttet til besteforeldrene enn foreldrene. Blitt mye bedre nå 8 år etterpå, nå er pappa hovedpersonen og han har fortsatt et sterk forhold til besteforeldrene  :)

Anonymkode: db975...3a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja hun har skrevet fra seg all ansvar + at hun har sagt at barnet ikke skal ha noen kontakt med hennes famiie.

Å si er en ting. Her gjelder skriftlig. Kan du feks ha han i fosterhjem hos deg? 

Anonymkode: fc3b8...ba8

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ut som vår situasjon mange år tilbake. Vi ble foreldre som 21 åringer og jeg fikk en alvorlig fødelsdepresjon. Det hele endte med at far var nødt til å reise til besteforeldrene med barnet i noen måneder imens jeg fikk behandling for depresjonen. Far tok alt av ansvar de første månedene med hjelp av besteforeldre. Når barnet vårt var rundt 6 måneder hadde fødselsdepresjonen begynt å gå over så far kom tilbake. Har vært en familie der begge er like delaktige siden da og depresjonen kom aldri tilbake heldigvis. Dette var 7 år siden.  Håper mor får hjelp og at dette løser seg ❤️ Så flink sønn du har som tar på seg ansvaret

Anonymkode: 02132...6a2

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Bor sønnen din og barnet hans hjemme hos deg?

Den stakkars moren er nok i fødselsdepresjon, og er nok ikke helt klar over hva hun hun gjør.

Anonymkode: 32063...da6

Jeg har en venninne hvor moren ikke ønsket å se henne mer fra hun var nesten 1 år. Hun er i dag godt voksen, og moren har aldri ønsket kontakt opp gjennom årene, selv om venninnen min har prøvd mange ganger, så kan være mor rett og slett ikke ønsker barnet i dette tilfellet også - men trist er det 😕

Anonymkode: 40d8c...fb0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Å si er en ting. Her gjelder skriftlig. Kan du feks ha han i fosterhjem hos deg? 

Anonymkode: fc3b8...ba8

Hvorfor skal ts ha barnet i fosterhjem, om barnet har en far som tar vare på det? 

Ts: dette går helt sikkert bra, så lenge barnet har mange familiemedlemmer som er glad i det og gir masse omsorg. Om noe kan sønnen din og barnebarnet flytte hjem til deg for en periode, for det kan jo være krevende å stå i et brudd og plutselig bli helt alene med barnet, særlig når man er så ung selv. Nå aner jeg ikke hvilket tilbud det finnes i deres kommune med tanke på hjelp, og hvilket hjelpebehov sønnen din og barnebarnet har behov for. Men et godt utgangspunkt kan være å starte hos helsesykepleier. 

Mer bekymret over mor, som virker å ha en depresjon. Du skriver jo at de var sammen i 4 år før graviditeten, så regner med at både du og sønnen din kjenner henne godt, og dermed vet om dette er en handling som ville vært typisk henne. Håper uansett hun også får den hjelpen og støtten hun trenger. 

Anonymkode: 66b59...6fb

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kanskje en veldig god grunn for at hun ikke vil at barnet skal ha kontakt med hennes familie.

Anonymkode: 807b3...49e

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kan også være fordi hun vil glemme barnet. Lettere å glemme det om familien ikke har kontakt heller. 

Anonymkode: 3c55a...a3a

Jeg vil tro det er sistnevnte som er årsaken. Det er allikevel ikke opp til henne. Hvis det er andre tungtveiende årsaker så ville de nok allerede være informert om mens mor var inne i bildet.

Uansett så er det selv opp til familie og barnefar om de skal holde kontakten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Her bør jo alt av offentlige instanser kontaktes. Det er godt mulig mor har en fødselsdepresjon og behøver hjelp. 

Anonymkode: bdd1a...6d5

Det er vel ikke ts og sønnens ansvar? Skulle de sette himmel og jord i bevegelse for et par andre foreldres (sannsynligvis) 17 år gamle og umyndige datter? Det er ikke deres sak. 

Barnets mor kommer nok på banen igjen når hun blir eldre og mer moden. Og skal noen "offentlige instanser" kontaktes, så er det hennes foreldres ansvar nå. Ikke ts.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Godt å høre de hadde en god opplevelse med de. Det hadde jeg også. De var utelukkende ute etter å hjelpe.

Da tenker jeg det kanskje kan være lurt å ta kontakt, oppdatere de på situasjonen og høre om de kan gjenoppta saken for oppfølgingens del. Det er den veien de kan få tilgang på den beste veiledningen som gjerne er en til en.

Husk at hvis din sønn er den som ber om hjelpen så gir han et veldig godt inntrykk.

Anonymkode: bc391...fa3

Dette er det beste rådet du har fått i denne tråden ts. Om far har noen kontaktperson i bv eller noen han fikk god kontakt med burde han ta en telefon og bare si at nå har mor sagt fra seg foreldreansvaret, dette er planen vår fremover nå, men vi er bekymret for mor osv. BV kommer uansett til å få beskjed om bruddet, han kan like gjerne være litt åpen. BV kan virkelig være en støtte. Kanskje til og med du kan få være avlastningshjem på papiret på sikt? Om mor ikke kommer tilbake trenger sikkert en ung far på 17 år et godt og stabilt nettverk rundt seg. Bor han hjemme enda?

Anonymkode: b3ac1...acd

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hun har vel ikke økonomi til det. 

Anonymkode: 3c55a...a3a

Da må hun i fengsel.

Anonymkode: 26461...db6

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Da må hun i fengsel.

Man blir ikke arrestert for å ikke betale bidrag, men man opparbeider seg bidragsgjeld til staten.

AnonymBruker
Skrevet
Fireflies skrev (2 minutter siden):

Man blir ikke arrestert for å ikke betale bidrag, men man opparbeider seg bidragsgjeld til staten.

Droppet barnebidrag, må i fengsel

AnonymBruker
Skrevet

En jeg gikk på skolen med. Ble pappa da vi gikk ut av ungdomskole. Der forsvant mor etter bare noen mnd. Så kameraten min stod da med alt. Der stilte foreldrene hans opp og hjelp til i forhold til at han minst 1 gang i mnd fikk ta seg en tur i helg med kamerater, de hjalp til hvis han ikke nåde hjem fra skole og jobb for henting i bhg. De valgte ikke å blande inn helsestasjon i forhold til at mor forsvant   helsestasjon viste han var alene far, og han fulgte opp på lik måtte som andre gjorde i forhold til kontroller osv, men ikke noe mer en det. Vi som hadde best kontakt stilte og opp med barnepass når det evnt trengtes. 

Min bror stod og plutselig i alder 18 år som alene far. Og der og stilte nærmeste familie opp  

Det viktigste er at han og barne får en rutine i hverdagen og at det er han som for støtten og at det er han som er far. Ja dere kan nok tenke dette er galt på måttwn han gjør ting på til tider. Men det er han som ska ta avgjørelser på ting, at en passer på å ikke pysjer på alt. Men råd og veiledning på en grei måte er bra, men ikke oversyr alt. Da kan ting fort gå i vranglås etterhvert mellom dere og ham og  barnebarnet.

Har dere noe kontakt med foreldrene til barnemor?  Om hva de tenker om de ønsker kontakt. I hvertfall prøv om mulig å be de i bursdager og etc slik at hvis de vil så har de i hvertfall en vis følelse at de kan hilse på barnebarnet. 

Anonymkode: ee47f...77c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nå mente bv at de var gode nok foreldre, så vet ikke helt om vi ønsker det

Men, det er vel ikke opp til deg og hva du ønsker??

Anonymkode: 17302...ca5

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar

vi har kontaktet helsestasjonen og fått time allerede mandagen ,så da skal sønnen og barnebarnet få hjelp. Tok også kontakt med barnevernet og hun vi hadde som behandler, hun mente at sønnen var god nok til og gi barnebarnet mitt den omsorgen barnet trenger,men vi skulle bare ta kontakt hvis dette ble veldig vanskelig for min sønn

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

En mor som stikker fra barnet har fødselsdepresjon, mens en far som gjør det er drittsekk. Helt utrolig. 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 9a23a...fcb

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...