Gå til innhold

Hvordan gir man penger i konfirmasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gir man pengegave til nabobarn? Og hvor mye? Vi har bodd ved siden av dem i 10år, er på hils med dem og ungen. Småprater innimellom. Lånt litt sukker innimellom. Ikke noe mer enn det. Har ikke barn som leker sammen. (Vårt er 2år, og deres tenåring). 

Anonymkode: a4e83...d47

Her vi bor er det normalt å gi. Stort sett har det vært 100 til 300kr fra naboer i bygda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gir man pengegave til nabobarn? Og hvor mye? Vi har bodd ved siden av dem i 10år, er på hils med dem og ungen. Småprater innimellom. Lånt litt sukker innimellom. Ikke noe mer enn det. Har ikke barn som leker sammen. (Vårt er 2år, og deres tenåring). 

Anonymkode: a4e83...d47

I nabolaget der jeg bor, er det vanlig med et kort og 200kr. Men nå er det ikke store kull her, en el to pr år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener så mange det er "kleint" og kjett for ungdom å ha cash? Er ikke så mange år siden jeg ble konfirmert, dog før vipps hadde tatt over, husker Vipps konkurrerte mot Sparebankens Mcash på den tiden. Noen overførte, andre ga kontanter. Syntes det var stas å telle pengene, igjen og igjen, og igjen... 

Endret av jane78
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man vippser. Dette er ikke 1990. Banken kommer til å tro konfirmantens slekt og venner driver med sort arbeid om dere gir kontanter. (Det tror også folk flest om mennesker som bruker kontanter generelt).

Anonymkode: 93db4...9c5

Tull. Er det folk sier fordi at de ønsker kontant løst samfunn..

Jeg har altid kontanter som vi betaler med til tider. Er og ambwfalr å ha 1000kr pr hodet i huset hvis noe skulle skje. Ser selv hvor greit det har vært å ha kontanter når butikktermunal, Internett osv har kuttet og en kun har kunne betale kontant

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, jegerrinne said:

Tull. Er det folk sier fordi at de ønsker kontant løst samfunn..

Jeg har altid kontanter som vi betaler med til tider. Er og ambwfalr å ha 1000kr pr hodet i huset hvis noe skulle skje. Ser selv hvor greit det har vært å ha kontanter når butikktermunal, Internett osv har kuttet og en kun har kunne betale kontant

Urealistisk problemstilling. Derfor har terminaler backup løsning med signatur. 

Om samfunnet går til helvete, banker er nede og store deler av Norge mangler strøm er det minste problemet ditt å ha kontanter eller gullbarer liggende 

Anonymkode: 65a6b...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Urealistisk problemstilling. Derfor har terminaler backup løsning med signatur. 

Om samfunnet går til helvete, banker er nede og store deler av Norge mangler strøm er det minste problemet ditt å ha kontanter eller gullbarer liggende 

Anonymkode: 65a6b...66d

Her jeg bor har vi flere ganger opplevd det å ha kontanter er lurt for å få betalt, fordi ting ikke har fungert eller pga strøm. Da har folk måtte lagt fra seg varer fordi de ikke fikk betalt.

Og som en leser her så sier beredskap i eget hjem at en bør ha kontanter

https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Man vippser. Dette er ikke 1990. Banken kommer til å tro konfirmantens slekt og venner driver med sort arbeid om dere gir kontanter. (Det tror også folk flest om mennesker som bruker kontanter generelt).

Anonymkode: 93db4...9c5

Tullete skremselspropaganda.

Anonymkode: 44e8c...1b7

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.4.2024 den 16.16):

Jeg har ikke noe i mot kontanter, men tenåringer synes vel det er flaut og stress å dra rundt på penger?

Anonymkode: 002c6...191

Dritflaut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farmor insisterte på at det MÅTTE være cash. Var ganske styrete å sette inn på konto etterpå. Jeg stemmer for Vipps, og så kan man heller kjøpe en liten ting i tillegg, et bilde fra barndommen eller hva det måtte være. Jeg ga for eksempel sønnen min 5000kr i bitcoin, og pakket inn en bitcoin-«penge» jeg kjøpte på eBay. 

Anonymkode: aa475...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (På 10.4.2024 den 7.54):

I min eldste sin konfirmasjon i fjor vippset nesten alle gjestene. Tror han fikk kontanter kun fra to. 

Er det vanlig å skrive beløpet man vippser i kortet? Hva gjorde de som ga til sønnen din? Jeg føler kanskje det kanskje blir litt for syns skyld hvis man gjør det, for at andre gjester skal se beløpet? 

Anonymkode: 7ad41...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.4.2024 den 10.20):

Hadde konfirmant for to år siden, han fikk mest kontanter og noe på vipps. Da stod det i kortet type "Gaven kommer på vipps". 

Anonymkode: bc04e...79e

Ja dette er bedre å skrive på kortet enn selve beløpet, syns jeg😊

Anonymkode: 7ad41...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er det vanlig å skrive beløpet man vippser i kortet? Hva gjorde de som ga til sønnen din? Jeg føler kanskje det kanskje blir litt for syns skyld hvis man gjør det, for at andre gjester skal se beløpet? 

Anonymkode: 7ad41...42b

Ingen skrev beløpet i kortet, og han ser jo selv hvor mye han fikk på vipps. Så man trenger absolutt ikke annonsere beløpet for alle gjestene, men så vidt jeg kan huske var det uansett ingen gjester som leste kortene hans heller. Det oppleves kanskje som mer personlig å lese andres kort enn å kikke på gaver på et gavebord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

For bestemor og tante, kanskje? Men hvor praktisk er det egentlig for konfirmanten og foreldrene? 

Anonymkode: 56b30...8b1

Jeg flere konfirmanter som ønsker drt på den måten 

Anonymkode: 139e8...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Man vippser. Dette er ikke 1990. Banken kommer til å tro konfirmantens slekt og venner driver med sort arbeid om dere gir kontanter. (Det tror også folk flest om mennesker som bruker kontanter generelt).

Anonymkode: 93db4...9c5

Tull.

Anonymkode: 139e8...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.4.2024 den 16.19):

Ikke ta mynter og spikre opp på en plate, eller lag pengetre med sedler, sånt er bare kleint. 

Anonymkode: 521ac...c80

Dette! Alt er greit, også kontanter, men ikke et hav av mynter eller sedler som er så iherdig brettet at det er umulig å brette dem ut igjen uten å rive i stykker noe. 

Jeg vippser, eller gir til nød kontanter dersom det er snakk om minst 500 kroner.

Anonymkode: d28a6...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I byen min har de fjernet minibanken. Man kan til nød ta ut litt i butikken, men de har ikke alltid nok til alle. Så vipps er gull verdt altså. 

Idag er vipps i konfirmasjon blitt veldig vanlig. Jeg spør foreldre (eller konfirmanten selv alt ettersom) hva nr til konfirmanten er, lager vipps for sending til det klokkeslettet som er rundt middag eller kaffetiden. Skriver vipps og beløpet i gratulasjonskortet nederst i hjørnet på kortet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Etter å ha hatt to konfirmanter de siste årene, vil jeg absolutt anbefale vipps eller å overføre direkte på konto - greit å slippe det ekstra steget å måtte sette det inn i banken + må jo være enklere for giver å slippe å ta ut i stede for å bare vipse/overføre. Våre fikk kort med beløpet skrevet inni eller bare oppgitt at gave var vipset. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (13 timer siden):

Her jeg bor har vi flere ganger opplevd det å ha kontanter er lurt for å få betalt, fordi ting ikke har fungert eller pga strøm. Da har folk måtte lagt fra seg varer fordi de ikke fikk betalt.

Og som en leser her så sier beredskap i eget hjem at en bør ha kontanter

https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/

Hvordan får de kasseapparatene til å virke uten strøm?

Anonymkode: 47f8a...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvordan får de kasseapparatene til å virke uten strøm?

Anonymkode: 47f8a...975

Her så skrev de alt opp i bok. Og førte inn i kassa etterpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal i konfirmasjon i mai og kommer til å vippse direkte til konfirmanten.

Skriver kort med noe ala "gaven kommer på vipps" slik andre her har skrevet. Man trenger ikke å sitte i selve selskapet og vippse. Dette legger man inn i vippsbetalingen og angir tidspunkt for når mottaker får melding/vipps. Det fungerer utmerket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...