Gå til innhold

Kan man faktisk "ødelegge forbrenningen" hvis man spiser for lite?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man leser så mye ulikt om forbrenning. Noen sier den kan bli ødelagt av for lite inntak over tid. Andre sier den er konstant, selvfølgelig regulert av vekt og aktivitetsnivå til enhver tid. Altså at den naturlig nok går ned jo lettere man blir.

Jeg ligger på 1400-1500 kalorier og er 173 høy. Har slanket meg fra BMI 40 til 31, så jeg er absolutt ikke i noen "faresone" for å bli for tynn. Men så leser jeg at siden dette er færre kalorier enn min BMR, så kan det være bedre å legge seg på flere kalorier....

Jeg skjønner ikke helt det, men jeg vil gjerne høre folks erfaringer her inne?

Anonymkode: 7c8f4...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må legge til at disse kaloriene er snitt i løpet av uka. Noen dager, gjerne i helgene, kan jeg ligge på 2000 kalorier, og andre dager på 11-1200...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er fasting den måten jeg går ned i vekt på best måte for kroppen, da fungerer jeg optimalt gjennom hele prosessen uten energitap eller andre symptomer på at kroppen ikke får nok. Men såvidt jeg har forstått, er det altså bedre å ha noen fastedager (vannfaste) enn å spise veldig få kalorier noen dager, på grunn av prosessene det setter i gang i kroppen.

Anonymkode: 7f853...610

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ødelegger den ikke permanent, men kroppen ønsker å overleve å slutter å bruke like mye energi om du er i stort kaloriunderskudd over tid.  Men den "vanlige" forbrenningsnivået kommer tilbake etterhvert som du øker kalorimengden. 

Derfor Angus Barbieri "kun" mistet 125kg når han fastet 382 dager. Han ville nådd idealvekten før dag 300 om kroppen ikke senket forbrenningen som en respons på hannes ekstreme kaloriunderskudd over tid. 

Endret av Chomsky89
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slanket meg fra bmi 30 til 19. Lå lavere enn deg på kalorier til vanlig, men boosta forbrenningen med spisedager på 4000 kcal, fungerte veldig bra for meg 🙂

Anonymkode: ea714...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men om du spiser mindre går du sannsynligvis ned i vekt, og da bruker ikke kroppen like my energi. Ergo du forbrenner mindre

Anonymkode: 299ca...926

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har slanket meg fra bmi 30 til 19. Lå lavere enn deg på kalorier til vanlig, men boosta forbrenningen med spisedager på 4000 kcal, fungerte veldig bra for meg 🙂

Hvor ofte hadde du sånne «spisedager»?

Anonymkode: d6ba1...7ef

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvor ofte hadde du sånne «spisedager»?

Anonymkode: d6ba1...7ef

Ofte faktisk, ca. 2 dager i uka. Men lå lavt de andre dagene, tror ikke det er liv å nevne kcal-mengden her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe jeg alltid har lurt på selv. Det snakkes om «survival mode», og at forbrenningen vil stoppe opp, og kroppen blir vandr til færre kalorier.

Men… hvordan blir noen da syltynne og får anoreksi? Når slutter kroppen med å venne seg til en viss mengde kalorier? Om man ligger på 1500, og kroppen venner seg til, går man videre nedover til 1000, kan kroppen venne seg til dette også? Må man ned i 500? Kan kroppen venne seg til dette også. Altså hvor går grensa for at kroppen ikke klarer mer.

Føler man nesten er doomed om man ønsker å gå ned i vekt. Kroppen justerer for kalorimengden og man må sulte seg enda mer, og enda mer og enda mer.

Jeg har selv vurdert flere ganger å spørre om slankemedisin, for jeg er så sinnsykt lei av å gå rundt med ulvehunger som direkte gjør vondt da magesekken prøver å spise seg selv. Ei sprøyte i uka, og sultfølelsen er borte, høres helt fantastisk ut! 

Anonymkode: ce716...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er pussig er at mange useriøse sider avfeier "sparebluss" som en myte. De som forsker på det sier at det IKKE er en myte.

Det er IKKE bare at man forbrenner mindre fordi man blir lettere. Normalt vil en person på 90kg forbrenne 10% mindre enn en person på 100kg. Hvis man derimot slanker seg fra 100 til 90 så synker kaloribehovet med 20%. Ikke bare 10%. Dette kommer av sparebluss-effekten. Det er utviklet en kalkulator som tar hensyn til dette og gjør at man kan beregne vektnedgang mer realistisk.

https://www.aftenposten.no/sprek/i/jd3vJq/slankemyten-stemmer-ikke-jeg-avkrefter-den-hver-dag

Anonymkode: 54ff5...009

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det stemmer, men etter å ha vært på "slankern" i 25 år så må jeg ligge helt ekstremt lavt i kaloriinntak for å i det hele tatt bevege vekta nedover. Én spisedag ødelegger hele uka mi.

Anonymkode: 2081f...c6a

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man "ødelegger" den vanligvis ikke, men om man får for lavt i mengde kalorier plutselig så vil kroppen først synes det er greit - man mister velt, men om dette fortsetter, går den inn i sparemodus, der den forbrenner mindre kalorier når man er i ro, oppvarming av kroppen gjøres i mindre grad, men mindre den "må", kanskje blir det vanskelig å tenke - hjernen er et organ som bruker mye energi som kan spares. Hvis mannderimot senker kaloriinntaket sakte og jevnt så burde det ikke skje med mindre det er andre mekanismer som kicker inn og vil at du skal opp i vekt (tarmbakterier, stress, o.a.).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan du ikke. Såkalt "sparemodus" er en myte, se feks på fangene fra Holocaust, hadde sparemodus eksistert, ville de etterhvert truffet en vekt, og ikke gått mer ned. Det som skjer er at kroppen når en viss vekt, og når den vekten er nådd, så har kroppen et lavere energibehov, dermed må underskuddet justeres på, dersom det står stille i 3-4 uker. 

Kroppen trenger ikke like mange kalorier for å vedlikeholde når den veier 70 kg, som den trengte ved 85 kg. 

Anonymkode: 49956...873

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nei, det kan du ikke. Såkalt "sparemodus" er en myte, se feks på fangene fra Holocaust, hadde sparemodus eksistert, ville de etterhvert truffet en vekt, og ikke gått mer ned. Det som skjer er at kroppen når en viss vekt, og når den vekten er nådd, så har kroppen et lavere energibehov, dermed må underskuddet justeres på, dersom det står stille i 3-4 uker. 

Kroppen trenger ikke like mange kalorier for å vedlikeholde når den veier 70 kg, som den trengte ved 85 kg. 

Feil. Sparemodus er absolutt en greie - les en biologibok. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (6 minutter siden):

Sparemodus er ikke en greie. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Man leser så mye ulikt om forbrenning. Noen sier den kan bli ødelagt av for lite inntak over tid. Andre sier den er konstant, selvfølgelig regulert av vekt og aktivitetsnivå til enhver tid. Altså at den naturlig nok går ned jo lettere man blir.

Jeg ligger på 1400-1500 kalorier og er 173 høy. Har slanket meg fra BMI 40 til 31, så jeg er absolutt ikke i noen "faresone" for å bli for tynn. Men så leser jeg at siden dette er færre kalorier enn min BMR, så kan det være bedre å legge seg på flere kalorier....

Jeg skjønner ikke helt det, men jeg vil gjerne høre folks erfaringer her inne?

Nei.

Men du bør nok vurdere om du:

-teller feil?

-bruker irrasjonelt mye tid på å telle når du heller burde fokusert på god fysisk og mental helse?

-beveger deg for lite i hverdagen? Muligens fordi du inntar så få kalorier at du blir slapp og tiltaksløs? 

Jeg ville heller, var jeg deg, økt antallet kalorier til du har nok energi til å være «normalt aktiv». Altså til du forbrenner sånn ca 2000 kcal per døgn. Forsøk å sykle til jobben, trene i lunsjpausen, ta en fjelltur etter jobb etc.

katties skrev (5 minutter siden):

Nei.

Dersom et menneske over tid spiser for få kalorier vil dette mennesket - med absolutt sikkerhet - til slutt sulte ihjel. Vi har endeløse mengder data som dokumenterer dette. Millionvis, om ikke milliarder av mennesker har lidd denne skjebnen. Vil kroppen forsøke å holde deg i live ved å senke energinivået ditt slik at alt du til slutt har energi til er å overleve? Ja. Men dette er ikke relevant for slanking.

Dersom du spiser færre kalorier enn du forbrenner vil du gå ned i vekt. 

Anonymkode: 25924...f1f

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

katties skrev (15 minutter siden):

Det du kaller for sparemodus, er bare kroppens reaksjon på at den ikke lenger trenger samme mengde energi, for å holde seg i gang. Jeg trenger færre kcal når jeg veier 65 kg, enn det jeg gjorde da jeg veide 90 kg. Det er naturlig at man ikke hele tiden kan ligge i 500-1000 kcal i underskudd, etterhvert som man veier mindre, for BMR blir lavere og lavere. Da må man ligge i et mindre underskudd, og forstå at man kanskje bare klarer å gå ned 1-1,5 kg i måneden, fremfor 1-2 kg i uken, sånn som man klarer i starten. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei

Den kan senke seg noe(mikroskopisk) men jo lettere du blir jo mindre kalorier trenger du, mens mer muskler øker den noe

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det du kaller for sparemodus, er bare kroppens reaksjon på at den ikke lenger trenger samme mengde energi, for å holde seg i gang. Jeg trenger færre kcal når jeg veier 65 kg, enn det jeg gjorde da jeg veide 90 kg. Det er naturlig at man ikke hele tiden kan ligge i 500-1000 kcal i underskudd, etterhvert som man veier mindre, for BMR blir lavere og lavere. Da må man ligge i et mindre underskudd, og forstå at man kanskje bare klarer å gå ned 1-1,5 kg i måneden, fremfor 1-2 kg i uken, sånn som man klarer i starten. 

Feil. Les: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2204100/

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...