Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er så kjedelig at alle konfirmanter bare skal ha penger eller smykker.

Til min ene nevø ga jeg tremanns fjelltelt og til min andre ga jeg masse fiskeutstyr, fordi jeg visste at alle andre kom til å gi de penger.

På den tiden var den ene interessert i å være på fjellet, og den andre var interessert i fisking.

Nå grubler jeg på hva jeg skal gi til en jente jeg er fadder på, og lurer på om det er greit å gi henne en parfyme eller en LP plate i tillegg til bunadsring, eller er det upassende til konfirmasjon?

Hun er interessert i musikk og har nettopp kjøpt seg platespiller, og også interessert i sminke og å lukte godt.

Anonymkode: ccca5...237

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns penger er den beste konfirmasjonsgaven. Skal du på død og liv gi en gjenstand, hør med konfirmanten. 

Anonymkode: af5d1...bde

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg syns penger er den beste konfirmasjonsgaven. Skal du på død og liv gi en gjenstand, hør med konfirmanten. 

Er veldig uenig. Penger er stort sett teit å gi i gave. Hvis flere begynner å gi en ordentlig gave til konfirmantene, så kan kanskje dette pengegave-hysteriet gi deg. Det er ikke opp til gjester i en konfirmasjon å sørge for økonomien til konfirmanten. Har aldri hørt om noen som kikker på sertifikatet sitt, og sier "dette fikk jeg av tante Klara, bestemor, fadder Kari, onkel Per" osv. Penger er en "kald" gave.

Anonymkode: 32c49...04b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har heller aldri opplevd en konfirmant ta frem en døll slipsnål og sagt: den fikk jeg av naboen.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ting som sovepose og telt til konfirmasjonen min, og soveposen er fortsatt i bruk 😊 Smykkene aner jeg ikke engang hvor er 😄

Anonymkode: 3f4b6...572

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke gi penger når det stort sett er der de ønsker seg?  Det er konfirmanten du skal please med gaven, ikke deg selv😉 

Anonymkode: 21fdb...afd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Generelt sett synes jeg penger er best å gi. Tradisjonelt har penger og utstyr til hjemmet vært vanlige gaver fordi konfirmasjonen er overgangen til voksenlivet. Dette er selvfølgelig ikke like gjeldende i dag, men en økonomisk buffer er kjekt å ha når voksenlivet engang starter. Med dagens samfunnsøkonomi kan denne bufferen for mange være alfa og omega for sparing til egenkapital til f.eks bolig.

likevel synes jeg også personlige ting som man vet konfirmanten verdsetter er fint. Som du sier er det antagelig uansett mange andre som gir penger. 

selv håper jeg mine barn får mest penger til konformasjon, og disse vil bli spart til de blir voksne og skal kjøpe leilighet eller bil.

Anonymkode: f9156...99f

Gjest Gentleman59
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg synes det er så kjedelig at alle konfirmanter bare skal ha penger eller smykker.

Til min ene nevø ga jeg tremanns fjelltelt og til min andre ga jeg masse fiskeutstyr, fordi jeg visste at alle andre kom til å gi de penger.

På den tiden var den ene interessert i å være på fjellet, og den andre var interessert i fisking.

Nå grubler jeg på hva jeg skal gi til en jente jeg er fadder på, og lurer på om det er greit å gi henne en parfyme eller en LP plate i tillegg til bunadsring, eller er det upassende til konfirmasjon?

Hun er interessert i musikk og har nettopp kjøpt seg platespiller, og også interessert i sminke og å lukte godt.

Snakk med foreldrene; finnes en sparekonto konfirmanten ikke har råderett over ennå? I så fall ville jeg gitt penger dit.
I tillegg ville jeg gitt noe klassisk; en fyllepenn for eksempel. 

Skrevet

Vi har gitt Snorre, praktutgave i konfirmasjonsgave. Kanskje ikke sengelektyre for en 15 åring, men til glede i voksenlivet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Er veldig uenig. Penger er stort sett teit å gi i gave. Hvis flere begynner å gi en ordentlig gave til konfirmantene, så kan kanskje dette pengegave-hysteriet gi deg. Det er ikke opp til gjester i en konfirmasjon å sørge for økonomien til konfirmanten. Har aldri hørt om noen som kikker på sertifikatet sitt, og sier "dette fikk jeg av tante Klara, bestemor, fadder Kari, onkel Per" osv. Penger er en "kald" gave.

Anonymkode: 32c49...04b

Nja, jeg er uenig.

Jeg fikk kun sølv- og glassmykker til konfirmasjonen min. De har omtrent alle hjertedesign og er absolutt ikke noe jeg bruker eller noen gang har brukt, men jeg er jo jente så da liker jeg vel både smykker og hjerter...

Broren min fikk penger som han kunne sette på sparekonto eller i fond. Var visst mye lettere å kjøpe gaver til jenter enn til gutter, så da ble det sånn. Ser på det som høyst ugreit som voksen når jeg sitter og sparer til egenkapital til bolig. Er gaven til deg eller konfirmanten? 

Anonymkode: a7f33...261

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Gentleman59 skrev (2 minutter siden):

Snakk med foreldrene; finnes en sparekonto konfirmanten ikke har råderett over ennå? I så fall ville jeg gitt penger dit.
I tillegg ville jeg gitt noe klassisk; en fyllepenn for eksempel. 

Når konfirmanten har fått bunad til konfirmasjonen, så er det jo fint å gi bunadsølv 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte å tilføye at konfirmanten trenger egentlig ikke penger, da foreldrene er millionærer og har en samlet inntekt på 4 millioner.

Konfirmanten har allerede mange millioner stående i fond og aksjer

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Stor pike skrev (3 minutter siden):

Vi har gitt Snorre, praktutgave i konfirmasjonsgave. Kanskje ikke sengelektyre for en 15 åring, men til glede i voksenlivet. 

Det er jeg definitivt uenig i. Hvordan litteratur man foretrekker er individuelt, dessuten er bøker digitale i dag. Uansett hvor praktfulle de er, så er det lite sannsynlig at de blir stående fremme som pynt, fordi man i dag ikke pynter med bøker.

og ja, jeg kommer selv fra et møblert og utdannet hjem, men jeg lett kastet sagaen om den ikke lot seg returnere mot kontanter.

Anonymkode: f9156...99f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Men telt og lp kan jo konfirmanten kjøpe selv når og om hen ønsker det - i det utgave, prisklasse, vekt, farge etc som hen lyster. Hen kan til og med bare gå på loftet til en slektning og hente ned teltet de kjøpte en gang og abre har brukt 2 ganger, som telt flest. 

Penger kan kjøpe ting eller opplevelser. Eller sikkerhet. Ting kan kjøpe intet. Det at du tenker ting har verdi gjør dem ikke verdifulle. 

Anonymkode: 06fee...8f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg glemte å tilføye at konfirmanten trenger egentlig ikke penger, da foreldrene er millionærer og har en samlet inntekt på 4 millioner.

Konfirmanten har allerede mange millioner stående i fond og aksjer

Ts

Hvordan i huleste vet du dette?

Jeg kommer fra en omgangskrets med ganske suksessfulle folk og dette er på ingen måte standard. Om noe så står "minst mulig" i barnas navn slik at man også får mulighet til stipend når man studerer. De fleste hiver ikke penger ut av vinduet om de har store formuer, spesielt ikke om det er snakk om "gratis" penger. 

Anonymkode: a7f33...261

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man kjøper ting som man vet at konfirmanten liker - kjør på! Jeg fikk en bibel med navnetrykk fra tante og onkel som tydeligvis ikke kjenner meg i det hele tatt. Jeg nektet egentlig å konfirmere meg i kirka fordi jeg er imot religion. Men foreldrene mine tvang meg. For å si det sånn, den bibelen ble kastet på bålet.

Anonymkode: 5b1a3...5b7

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med et bilde? Et motiv av Lisa Aisato.

Anonymkode: 4b3f0...b91

Gjest jegerrinne
Skrevet (endret)

Har ungdommen noe interesse? 

Her så fikk ungdommen rifle(begge jakter) jakt kniv, tur utstyr, tur sekk  , jakt støvler, opplevelse tur, trafikalt grunkurs

Jenta jeg ee tante til fikk hjelm,kjøre dress,  ho driver med motorsport.

Annet tante barn fikk utstyr til hest

Endret av jegerrinne
AnonymBruker
Skrevet
jegerrinne skrev (5 minutter siden):

Har ungdommen noe interesse? 

Her så fikk ungdommen rifle(begge jakter) jakt kniv, tur utstyr, tur sekk  , jakt støvler, opplevelse tur, trafikalt grunkurs

Jenta jeg ee tante til fikk hjelm,kjøre dress,  ho driver med motorsport.

Annet tante barn fikk utstyr til hest

Hun spiller litt fotball og danser, men er mest opptatt av sminke, veninner og mobilen, slik som de fleste på den alderen

Ts

Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hun spiller litt fotball og danser, men er mest opptatt av sminke, veninner og mobilen, slik som de fleste på den alderen

Ts

Vet noen av venninne til jenta her som spiller fotball fikk biletter til landskamp med overnatting,  men de er veldig interessert i fotball. Ho ene spille nå på u17 landslaget. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...