Gå til innhold

Må man gi penger og smykker til konfirmasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det er så kjedelig at alle konfirmanter bare skal ha penger eller smykker.

Til min ene nevø ga jeg tremanns fjelltelt og til min andre ga jeg masse fiskeutstyr, fordi jeg visste at alle andre kom til å gi de penger.

På den tiden var den ene interessert i å være på fjellet, og den andre var interessert i fisking.

Nå grubler jeg på hva jeg skal gi til en jente jeg er fadder på, og lurer på om det er greit å gi henne en parfyme eller en LP plate i tillegg til bunadsring, eller er det upassende til konfirmasjon?

Hun er interessert i musikk og har nettopp kjøpt seg platespiller, og også interessert i sminke og å lukte godt.

Anonymkode: ccca5...237

Man kan vel gi hva man vil. Nå er det lenge siden jeg ble konfirmert, men jeg fikk lite penger og dillball. Jeg fikk i stedet nyttige ting som koffert, paraply, en flott tollekniv, barbermaskin, en bibel med mitt navn i gullskrift og liknende ting. Jeg fikk også gullring, mansjettknapper og slipsnål. Ganske variert, altså. 

Penger synes jeg det er kjedelig å gi, og å få til slike anledninger, for de er fort borte og glemt. Til store anledninger som dåp, konfirmasjon og bryllup, har jeg mer trua på å gi bort ting som mottakeren kan ta frem om 50 år og fortelle til barnebarna at denne fikk jeg til min konfirmasjon.

Anonymkode: a4704...fdb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nja, jeg er uenig.

Jeg fikk kun sølv- og glassmykker til konfirmasjonen min. De har omtrent alle hjertedesign og er absolutt ikke noe jeg bruker eller noen gang har brukt, men jeg er jo jente så da liker jeg vel både smykker og hjerter...

Broren min fikk penger som han kunne sette på sparekonto eller i fond. Var visst mye lettere å kjøpe gaver til jenter enn til gutter, så da ble det sånn. Ser på det som høyst ugreit som voksen når jeg sitter og sparer til egenkapital til bolig. Er gaven til deg eller konfirmanten? 

Anonymkode: a7f33...261

Men syns du det er gjester i konfirmasjonen som skal bidra til boligsparingen din? Det blir som å gi Kari 2000 i 30-årsgave, og si her har du litt til billånet ditt. Veldig upersonlig.

Anonymkode: 32c49...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (14 timer siden):

Vi har gitt Snorre, praktutgave i konfirmasjonsgave. Kanskje ikke sengelektyre for en 15 åring, men til glede i voksenlivet. 

Seriøst? Hvor mange har egentlig glede av Snorres kongesagaer i voksenlivet? 

Anonymkode: af5d1...bde

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men syns du det er gjester i konfirmasjonen som skal bidra til boligsparingen din? Det blir som å gi Kari 2000 i 30-årsgave, og si her har du litt til billånet ditt. Veldig upersonlig.

Anonymkode: 32c49...04b

Er gavene for giverens eller mottakerens sin skyld?

Anonymkode: af5d1...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Seriøst? Hvor mange har egentlig glede av Snorres kongesagaer i voksenlivet? 

Anonymkode: af5d1...bde

Meg selv. Noen av oss har glede av å lese noe annet enn mainstream innimellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (9 minutter siden):

Meg selv. Noen av oss har glede av å lese noe annet enn mainstream innimellom. 

Det er mye å velge mellom som ikke er mainstream. Men en praktutgave av Snorres kongesagaer er en generisk , uoriginal gave til en konfirmant.

Anonymkode: af5d1...bde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gentleman59 skrev (16 timer siden):

Snakk med foreldrene; finnes en sparekonto konfirmanten ikke har råderett over ennå? I så fall ville jeg gitt penger dit.
I tillegg ville jeg gitt noe klassisk; en fyllepenn for eksempel. 
 

En fyllepenn ? :ler: 

Stor pike skrev (16 timer siden):

Vi har gitt Snorre, praktutgave i konfirmasjonsgave. Kanskje ikke sengelektyre for en 15 åring, men til glede i voksenlivet. 

Ikke kjøp dette til en konfirmant. 

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva med et bilde? Et motiv av Lisa Aisato.

Anonymkode: 4b3f0...b91

Hvem er det dere jeg siterer kjøper gave til; dere selv eller til konfirmanten? :ler: 

Anonymkode: 7eb63...a03

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...