Gå til innhold

Hva bør man ha lest for å bli forfatter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil helst bli forfatter men vet ikke hvor jeg skal starte. Det fins mange bøker der ute, men man har jo bare så og så mye tid i hverdagen til å lese pga jobb og andre forpliktelser.

Så jeg spør bare rett ut, hvilke bøker bør man ha lest for å bli forfatter?

Anonymkode: 103dc...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørsmålet er like dumt og meningsløst som å spørre hvor mange LP-plater man må ha kjøpt for å kunne lage en sang, eller hvor mange fotballkamper man må ha sett for å kunne lage et mål.

Svaret er ingen.

For å bli forfatter må man selv kunne skrive noe, uten å fokusere på hva andre har gjort tidligere eller plagiere dem.

Anonymkode: a65ae...de6

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Spørsmålet er like dumt og meningsløst som å spørre hvor mange LP-plater man må ha kjøpt for å kunne lage en sang, eller hvor mange fotballkamper man må ha sett for å kunne lage et mål.

Svaret er ingen.

For å bli forfatter må man selv kunne skrive noe, uten å fokusere på hva andre har gjort tidligere eller plagiere dem.

Mja, de fleste forfattere leser selv. Litt som at musikere også hører på musikk. Og det kan hjelpe folk i å bli bedre til å skrive. Det handler ikke om å plagiere andre.

Men jeg er enig i at det ikke fins spesifikke bøker man bør lese. For å bli god til å skrive, så må man i all hovedsak skrive. Men å lese bøker kan være et verktøy i prosessen. 

Anonymkode: f2efe...1a8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du bli forfatter, TS? Hva liker du å skrive? Hvis du ikke har tid til å lese, har du da tid til å skrive? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg vil helst bli forfatter men vet ikke hvor jeg skal starte. Det fins mange bøker der ute, men man har jo bare så og så mye tid i hverdagen til å lese pga jobb og andre forpliktelser.

Er du typen til å bli forfatter, så er det irrelevant hvilke bøker du har lest.

De som blir forfattere brenner for faget, de liker å lese, skrive, fantasere, skape en egen verden. De er belest, har ordforråd, og er gode skrivere.

Da handler det ikke lenger om hvilke bøker man må ha lest, da handler det om lidenskap og at man bruker all tiden sin på å lese, skrible, notere.

Å spørre om hvilke bok man må ha lest er jo meningsløst, da det finnes like mange sjangere som sokker du kan ha på deg. Hvordan i all verden skal det å lese Stephen King eller Suzanne Collins hjelpe deg, dersom målet er å bli den nye Agatha Christie.

Bøker er fin inspirasjon, men de som er gode på å skrive leser som regel mye.

En god leser gjør som regel en god skriver.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker said:

Mja, de fleste forfattere leser selv. Litt som at musikere også hører på musikk. Og det kan hjelpe folk i å bli bedre til å skrive. Det handler ikke om å plagiere andre.

Men jeg er enig i at det ikke fins spesifikke bøker man bør lese. For å bli god til å skrive, så må man i all hovedsak skrive. Men å lese bøker kan være et verktøy i prosessen. 

Virkelig gode musikere lot seg kanskje inspirere av hva andre hadde gjort før dem, slik rocken bygget videre på bluesen, men de tråkket ikke i andres fotspor; de laget egne stier der ingen hadde gått tidligere. Unntak er plater eller konserter som fikk "alle" til å begynne å spille selv, som bananplaten til Velvet Underground eller Mayhem på Jessheim, men de som begynte å spille etter å ha hørt Velvet Underground, kopierte ikke musikken deres; derimot forstod de at terskelen til å lage musikk var lavere enn man hadde trodd på forhånd.

Det samme kan man si om forfattere, enten det er Mary Shelley, Bram Stoker, Arthur Conan Doyle, Lovecraft, Tokien eller Astrid Lindgren; de laget sitt eget univers.

Så vil du lese bøker, kan du lese alt du kommer over i et stort tempo med kanskje to-tre bøker daglig; etter noen år og noen tusen bøker i alle sjangere vil underbevisstheten din ha lest så mange boksider at du kan begynne å lage noe selv.

Men man kan ikke forvente at en liste med 20 utvalgte bøker vil skape en forfatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Svaret er ingen.

Det kommer jo helt an på hva du vil skrive. Krim, historiske romaner, serier, for barn eller voksne, humor? Les det du liker, dey som inspirerer deg, det du skulle ønske du kunne ha skrevet selv. Legg merke til hva det er som får deg til p like en bok, og også hva du ikke liker. Finn din egen stemme og skrivestil. Skriv om noe du KAN og bryr deg om 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skrive er en kunst. Uansett hvilken kunstform det er snakk om er det en fordel å få på kunstskole. Enten det er å skape musikk/sang, lære å male/tegne eller skrive. Men når alt kommer til alt bør man ha et talent i bunn for p bli slank og kunne leve av det. I dag er det også fokus på å skape noe nytt. Noe som ingen andre har gjort før. 

Du kan gjerne la deg inspirere av andre forfattere, men dette avgjør,ikke hvor god forfatter DU blir. Man trenger heller ikke å bli en god forfatter ved å lese masse selv. Min mann er en skikkelig leseløve. Lest og leser enormt mye av alt mulig. Holder gjerne på med flere bøker samtidig. Han er likevel elendig å skrive selv. Han gitt ut med 2’er i norsk  på vgs. Selv om han leste masse da også.

Anonymkode: f55f7...68c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøker om skriveteknikker. How to write a book for dummies (10 Steps to Writing a Book). 

Anonymkode: 58ed7...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/8/2024 at 5:36 PM, AnonymBruker said:

Nå er ikke jeg forfatter og sånn sett burde jeg ikke gi råd. Men jeg tenker at når du skriver du har begrenset med tid pga jobb og andre forpliktelser så lurer jeg på om du har tid til å bli forfatter. Å lese bøker er  vel det som tar minst tid. Det som tar mye tid ville jeg tro var skrivetreningen om man ikke allerede har mye fra før.  

Når jeg svarer deg selv om jeg ikke er forfatter så er det fordi jeg selv drømmer om å få skrevet en bok. Det jeg tenker du bør tenke over er hva du mener med "forfatter". Er målet å ha publisert en bok , skrevet noen bestemte bøker eller leve av å kunne selge bøker?  Selv ønsker jeg "kun" å få skrevet en bok om min erfaring fra yrket mitt.  Jeg har ingen ambisjoner om at boka skal bli bestselger.   Vet det allerede er skrevet en bok med erfaring fra yrket mitt, men der var forfatteren en som mislikte jobben og sluttet etter kun noen få år. Jeg ønsker å gi perspektivet til en som jobbet i yrket til han ble pensjonist. 

Anonymkode: 3c4ae...faf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Nå er ikke jeg forfatter og sånn sett burde jeg ikke gi råd. Men jeg tenker at når du skriver du har begrenset med tid pga jobb og andre forpliktelser så lurer jeg på om du har tid til å bli forfatter. Å lese bøker er  vel det som tar minst tid. Det som tar mye tid ville jeg tro var skrivetreningen om man ikke allerede har mye fra før.  

Når jeg svarer deg selv om jeg ikke er forfatter så er det fordi jeg selv drømmer om å få skrevet en bok. Det jeg tenker du bør tenke over er hva du mener med "forfatter". Er målet å ha publisert en bok , skrevet noen bestemte bøker eller leve av å kunne selge bøker?  Selv ønsker jeg "kun" å få skrevet en bok om min erfaring fra yrket mitt.  Jeg har ingen ambisjoner om at boka skal bli bestselger.   Vet det allerede er skrevet en bok med erfaring fra yrket mitt, men der var forfatteren en som mislikte jobben og sluttet etter kun noen få år. Jeg ønsker å gi perspektivet til en som jobbet i yrket til han ble pensjonist. 

Edit: Du spirte om man bør ha lest for å bli forfatter. Usikker på om du spør om man bør ha lest bøker om skriveteknikker eller om man  bør ha lest bøker generelt.  Det kan sikkert være lurt å lese en bok om skriveteknikk for å bli bedre forfatter. Men det er som med en slankebok. Man blir ikke slank av å lese en slankebok, man må jo faktisk også spise mindre og forbrenne mer. Tilsvarende er det nok  med en skrivebok. Det hjelper ikke kun å lese boka, man må øve på rådene boka gir og det kan være mye jobb. 

Tror også det er lurt å sjekke hvem "konkurrentene" er.  Jeg ønsker å skrive min bok fordi jeg ikke har sett noen bøker om mitt yrke som er skrevet av noen med lang erfaring i yrket. Eneste boken jeg har sett er den som er skrevet av en som kun jobbet i noen få år. Det finnes mange engelskspråklige bøker om yrket mitt, men arbeidsmarkedet i USA /Storbritannia og i Norge er ikke det samme.   

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Som leser merker jeg hvilke forfattere som leser og hvem som ikke leser og bare skriver ei bok. Mange indieforfattere der ute, ikke alle leser bøker.

Anonymkode: 60e47...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...