Gå til innhold

Inkassokravene til nordmenn vokser, stadig flere boliglån blir ikke betalt: – En økonomisk tsunami

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Markeds- og kommunikasjonssjef i Kredinor har over 30 års erfaring fra inkassobransjen, men omtaler den tiden vi er i nå som den mørkeste for norske lommebøker han har sett.

I første halvdel av februar opplyste inkassogigantene Kredinor og Intrum at det hadde vært en kraftig økning i boliglån som går til inkasso.

Kredinor fortalte om en økning på 33 prosent i antall saker sammenlignet med 2022, mens Intrum rapporterte om en økning på 36 prosent.

Det meldes at fjoråret var tøft for mange, men at det blir verre.

– Vi ser en økonomisk tsunami bygge seg opp. Den vil slå inn over helt vanlige nordmenn i middelklassen.

https://www.nettavisen.no/okonomi/inkassokravene-til-nordmenn-vokser-en-okonomisk-tsunami/s/5-95-1738496

Nordmenn må slutte å leve på kreditt. Tæring før næring. Kutt i unødvendig luksis. Stram inn.

Anonymkode: a04b1...b56

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Word.

Anonymkode: faf1e...eb6

• Liker 2
Skrevet

Dette har vi hørt i 2 år nå? Ingen økonomisk tsunami i sikte. Boligprisene stiger som vanlig og folk er økonomisk optimister

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok mange som lever på smertegrensen, men har bestemt seg for å tøye strikken så langt som mulig i håp om snarlig rentenedgang og at ting vil gå tilbake slik det var før. Kjenner selv flere som tok avdragsfrihet for å "komme over den verste fasen", men som nå ikke vet hva de skal gjøre hvis ikke renta går ned snart..

Tror det er en viss risiko for at mange har vært for optimistiske. Men har man hørt "ulv, ulv" over tid uten at det har gått galt, risikerer man å lulle seg inn i en vrangforestilling om at "siden det ikke har gått galt til , nei, da kan det helt sikkert aldri gå galt". Men det kan det jo, selvfølgelig, og det er i gode tider man har grunnlaget til å ruste seg for dårlige tider. Men i de gode tidene vi har hatt har det vel heller vært en tendens med mer forbruk og mer gjeld istedenfor. At det er en kraftig økning i boliglån som går til inkasso er et dårlig tegn, men ikke spesielt uventet dessverre.

Anonymkode: 3ec35...a5a

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Er folk veldig flinke å skjule at de sliter da tror dere?

Jeg har lav inntekt og mannen sånn passe. Vi har  en samlet inntekt på rett rundt 800 000 og ca 1.5 mill i lån. Vi har mindre å rutte med enn før, men det går akkurat uten at vi sliter. Kjenner mange som har midt på treet inntekter. Kanskje de fleste. Hører aldri om noen som sliter økonomisk egentlig.  Vi klager alle over at ting har blitt dyrere, men vennene mine og kolleger lever som før. Samme stasjonsvognen. De skal på samme utenlandsferiene. Barna får fortsatt fine nye klær og sko. Drar på Leos og kino i helgene ++. Så enten later de som ingenting eller så klarer de fleste å leve som før. Bare mindre sparing.

Jeg skulle derimot ønske at flere reduserte forbruket sitt. Slik at inflasjonen sakte men sikkert kan stabilisere seg. Som jo er målet. Men selv om alt har blitt dyrere ser det altså ut til at folk bruker like mye penger.

Anonymkode: 45a95...94f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dagens boliglånsrente er fortsatt forholdsvis lav.

Hva er det som gjør at folk har problemer med å betjene sine boliglån egentlig! 
Jeg tar for gitt at folk ikke tar opp boliglån uten minimum 5% buffer. 

Er det virkelig prisstigning alene som gjør at så mange havner i problemer? 

Anonymkode: 30525...010

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

eller så klarer de fleste å leve som før. Bare mindre sparing.

Tror dette er tilfelle.

Vi er begge ansatte i offentlig helsevesen og har veldig langt unna noen millionlønninger for å si det sånn.

Vi har da ikke problemer med betjene lånet feks. Vi hadde jo medregnet minimum 5% renteøkning da vi tok opp boliglån en gang i tiden. 
Under et år siden vi kjøpte ny bil og ny hund. Utenlandsferier etc går egentlig som før. Største forandringen er kanskje at vi har blitt mer prisbevisste på det meste.

Jeg tenker at de aller fleste som sliter økonomisk i dag, er husstander med 1 inntekt. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt tips er at ca 50% kommer til å måtte gå fra huset de har høyt lån på. Som på 90-tallet. Med gjeld og uten hus til slutt.

Anonymkode: c3a6a...358

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er folk veldig flinke å skjule at de sliter da tror dere?

Jeg har lav inntekt og mannen sånn passe. Vi har  en samlet inntekt på rett rundt 800 000 og ca 1.5 mill i lån. Vi har mindre å rutte med enn før, men det går akkurat uten at vi sliter. Kjenner mange som har midt på treet inntekter. Kanskje de fleste. Hører aldri om noen som sliter økonomisk egentlig.  Vi klager alle over at ting har blitt dyrere, men vennene mine og kolleger lever som før. Samme stasjonsvognen. De skal på samme utenlandsferiene. Barna får fortsatt fine nye klær og sko. Drar på Leos og kino i helgene ++. Så enten later de som ingenting eller så klarer de fleste å leve som før. Bare mindre sparing.

Jeg skulle derimot ønske at flere reduserte forbruket sitt. Slik at inflasjonen sakte men sikkert kan stabilisere seg. Som jo er målet. Men selv om alt har blitt dyrere ser det altså ut til at folk bruker like mye penger.

Det er det samme utgangspunktet som vi har, og vi klarer oss fint vi.

Vi har akkurat det vi trenger fra måned til måned uten å måtte tære på sparepengene.  Men vi får ikke spart noe heller. 
Der vi tidligere hadde 8 000 kr til ekstrautgifter eller sparing hver måned har vi nå i beste fall 200 til overs. 
Så for hver ekstrautgift må vi ta av bufferkontoen, og da må vi prioritere hardt hva som må gjøres siden det ikke går penger inn på den kontoen for tiden, bare ut.

Jeg måtte kjøpe ny mobil.  Den hadde jeg spart spesifikt til fra før, og det gikk ikke ut over bufferkontoen, men nå er den sparekontoen tom, og jeg har ikke fått begynt å spare på den igjen.

Nå har tørketrommelen gått, den kan ikke repareres flere ganger, og jeg tør ikke bruke av sparepengene for å kjøpe ny fordi jeg ser at jeg ikke kommer til å kunne fylle opp sparekontoen igjen hvis jeg bruker av den nå.

Vi skulle byttet kledning på en vegg, men det må vi utsette av samme grunn som over.

Vi har til nå levd som før, nøkternt og nøysomt, men nå må vi begynne å stramme inn livreima og gjøre strengere prioriteringer også i hverdagen.

Anonymkode: da9bc...b94

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mitt tips er at ca 50% kommer til å måtte gå fra huset de har høyt lån på. Som på 90-tallet. Med gjeld og uten hus til slutt.

Anonymkode: c3a6a...358

Tipset er feil. Dette er seigpining over tid, de aller fleste vil klare seg pga at de får nok tid til å omstille seg.

Anonymkode: faf1e...eb6

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Alt annet har jo blitt dyrere samtidig med at renta har gått opp. Selv klarer vi oss fint fordi vi er heldige og har lav belåning og høye inntekter, men jeg forstår godt at det for nyetablerte kan være svært vanskelig nå. Enkelte varer vi bruker har doblet seg i pris de siste årene. Kattematen vi bruker kostet 900 for en sekk på 10kg for noen år tilbake, nå koster det 1500 for en sekk på 7kg. Kaffe kostet 59, nå koster den 110. Forsikringen er dyrere, bensin er dyrere, mat er dyrere. 

Hvis man er bare en i husholdningen og har kommet inn på boligmarkedet for kort tid siden slik at lånet er høyt vil alle de prisøkningene sammen med økningen i renta svi skikkelig. 

• Liker 8
Skrevet

Dette er tull og en tabloid framstilling.

En økning i antallet boliglån til inkasso på 30-40% fra et meget lavt nivå er absolutt ikke dramatisk. Jeg vil kalle dette en normalisering, ingen krise.

Jeg er egentlig litt overrasket over hvor robust nordmenns økonomi fortsatt er. Det tyder på fornuftige disposisjoner og evne til å stramme inn forbruket når det trengs.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Gjest Inkognitoher
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 9.4.2024 den 7.49):

Renta hadde ligget lav lenge før pandemien inntraff, og vi fikk renter på ett-tallet. Det var forventet at renta skulle opp, men ikke på slike nivåer som vi har i dag. 

Vi sliter med importert inflasjon, blant annet pga den svake krona. 
Nå har vi høyest inflasjon i Norden og en av de høyeste rentene. Jeg blir mer og mer usikker på om sentralbanken beordrer riktig medisin, siden krona ikke har styrket seg nevneverdig. 
Det vi ser i dag er at bankene er blitt søkkrike - akkurat som kraftbransjen (med ditto lønninger og bonuser), samt stat og kommune fordi de nyter godt av høye inntekter - fra skatter, avgifter, strøm, og olje- og gass relaterte penger som strømmer inn i stats- og kommunekasser. 
«Vanlige» folk sliter mer og mer. Den omfattende skatteleggingen fører til liten vekst i næringslivet ellers, altså ut over i kraft-, olje- og kraftbransjen 

Endret av Inkognitoher
AnonymBruker
Skrevet

Boliglån 8% og billån 14-15% 

Varslet lenge nå, følger USA

Anonymkode: eef63...e1e

Skrevet

Vet om flere som nettopp har kjøpt seg splitter ny bil. Selvsagt ingen billigbil heller. Folk med samme jobb som meg. Så så dårlig kan det da ikke gå her i Norge. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene med et barn, føler bare det blir vanskeligere og vanskeligere å holde hodet over vannet. 

Anonymkode: a9b86...475

• Hjerte 8
AnonymBruker
Skrevet
Fant80 skrev (7 minutter siden):

Vet om flere som nettopp har kjøpt seg splitter ny bil. Selvsagt ingen billigbil heller. Folk med samme jobb som meg. Så så dårlig kan det da ikke gå her i Norge. 

For de som kjøpte seg bil går det nok bra med, men de er ikke mer enn et lite knippe nordmenn og representerer ikke hele Norge. 

Anonymkode: 0d20c...135

• Nyttig 1
Gjest Bromance
Skrevet
Fant80 skrev (8 minutter siden):

Det handler i hovedsak om dårlig økonomisk styring. Og da tenker jeg ikke på de som har lite penger i utgangspunktet,  men de som har litt for mange eiendeler med altfor mye gjeld.

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste er vel at noen sliter på slutten av måneden da alt av regninger er betalt den 20 hver måned vil jeg tro men som innkassoselskapene legger det frem er kun tull vil jeg tro.

Anonymkode: d8e36...129

AnonymBruker
Skrevet

De får bare holde på til det ryker for de alle tenker jeg. 

Anonymkode: 47be1...50a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...