Gå til innhold

Reagerer du på denne måten å uttrykke seg på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En person du ikke kjenner som vil at du skal gjøre noe:

»Fint om du gjør xxx». Det er ikke en arbeidskollega eller familie elns. Jeg reagerer så sterkt på denne måten å uttrykke seg på og tenker at normal høflighet og folkeskikk tilsier «kan du xxx». Er dere enig eller overtenker jeg?

Personen er veldig usympatisk generelt, så jeg lurer på om lar meg farge for mye av at jeg synes det. 

Anonymkode: f742a...956

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje vedkommende fremstår som mindre usympatisk hvis dere får tatt en prat? Folk som virker litt usympatiske er ofte bare usikre på seg selv.

Anonymkode: 7321a...467

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen utrykker seg mer direkte. Betyr ikke noe annet enn at du er hårsår som reagerer på dette. 

Hvorfor må alt tolkes i den verste mening? 

Anonymkode: 62441...b15

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje vedkommende fremstår som mindre usympatisk hvis dere får tatt en prat? Folk som virker litt usympatiske er ofte bare usikre på seg selv.

Anonymkode: 7321a...467

Vi har snakket sammen, men hun gir et veldig usympatisk inntrykk og virker veldig «entitled» om du skjønner hva jeg mener. Hun parkerer midt i veien og driter i om andre kommer forbi, stiller mange veldig personlige og uhøflige spørsmål og baksnakker andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor må alt tolkes i den verste mening? 

Som sagt, fordi jeg synes hun er usympatisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på settingen.

Om dette er en som er leder for 17. maikomiteen og du også er i samme komite, tenker jeg det er helt innafor å delegere oppgaver på den måten. 

Du må gi oss konteksten her for å få godt nok svar.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tånegla skrev (Akkurat nå):

Det kommer jo an på settingen.

Om dette er en som er leder for 17. maikomiteen og du også er i samme komite, tenker jeg det er helt innafor å delegere oppgaver på den måten. 

Du må gi oss konteksten her for å få godt nok svar.

Hun ville ha noe som var mitt, som jeg ikke behøvde å gi henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Du gir ekstremt vage forklaringer her. Kan du ikke forklare saken skikkelig, sånn at det blir lettere for oss å gi en oppriktig mening?

Utifra det du sier nå, synes jeg ikke det er noe verdt å bli fornærmet over. Det er jo bare å si nei?

Anonymkode: 11931...c57

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har skrevet "Fint om du/det/dere" så har det vært ting som skulle vært gjort for lengst. Hvis regninger utestår for eksempel.

Anonymkode: 95a24...4d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun vil ha noe som er ditt, og ber deg gjøre noe? Dette ga ikke mening.

Men nei, jeg hadde ikke reagert i det hele tatt på den ordbruken. Det er kontekst og tonefall som er avgjørende for hvordan det tolkes. En setning tatt helt ut av det blå, uten noen sammenheng kan ikke vurderes verken positivt eller negativt. Hvis man reagerer veldig på en setning,uten å bry seg om sammenhengen så vil jeg si man overtenker!

Anonymkode: 27847...3df

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"fint om du kan gi meg kredittkortet ditt". 

Ja, det hadde jeg også sett på som uhøflig. 😄

Anonymkode: 9ebc8...535

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det der ofte. Både på jobb og i fritiden. Det er en høflig måte å si at noen skal gjøre noe. 

Fint om du kan vippse meg, fint om du rydder vekk tallerken etc etc. 

Kommer selvsagt an på kontekst, men ordlyden er ok. 

Anonymkode: 83a2d...9a2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du gir ekstremt vage forklaringer her. Kan du ikke forklare saken skikkelig, sånn at det blir lettere for oss å gi en oppriktig mening?

«Fint om du flytter sykkelen din så jeg kan sette min der.» Felles sykkelparkering i garasjeanlegget vårt. 

Hennes sykkel er dyrere, så hun mener det er tryggest om den står der min står. Hun sier at min kan stå ute. Jeg kunne vurdert det om hun sa «kan du» isteden for «fint om du». 

Så hva er dommen da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er en høflig måte å si at noen skal gjøre noe. 

Nei, det er tvert imot uhøflig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun vil ha noe som er ditt, og ber deg gjøre noe? Dette ga ikke mening.

Forklarte litt over her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

«Fint om du flytter sykkelen din så jeg kan sette min der.» Felles sykkelparkering i garasjeanlegget vårt. 

Hennes sykkel er dyrere, så hun mener det er tryggest om den står der min står. Hun sier at min kan stå ute. Jeg kunne vurdert det om hun sa «kan du» isteden for «fint om du». 

Så hva er dommen da? 

Det er jo ikke ordlyden som er feil, men forespørselen. Gitt at du ikke bruker hennes plass. 

Anonymkode: 83a2d...9a2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så hva er dommen da? 

Hun er jo bare grise-frekk. 

Anonymkode: 90ab9...2cd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

En person du ikke kjenner som vil at du skal gjøre noe:

»Fint om du gjør xxx». Det er ikke en arbeidskollega eller familie elns. Jeg reagerer så sterkt på denne måten å uttrykke seg på og tenker at normal høflighet og folkeskikk tilsier «kan du xxx». Er dere enig eller overtenker jeg?

Personen er veldig usympatisk generelt, så jeg lurer på om lar meg farge for mye av at jeg synes det. 

Kanskje folk skal begynne å kommunisere sammen istedenfor alle meldingene frem og tilbake? Mange misforståelser kunne vært unngått da. Folk har en lei tendens til å misforstå ting som skrives, med eller uten emoji. Med eller uten punktum. Ironi. Humor. Osv. lista er lang. 

Anonymkode: 90500...f4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så hva er dommen da? 

Er det faste plasser? Hvis ikke så er hun frekk i måten hun spør på og jeg ville ikke gitt fra meg plassen. Førstemann til mølla. 

Anonymkode: 78fa4...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det faste plasser? Hvis ikke så er hun frekk i måten hun spør på og jeg ville ikke gitt fra meg plassen. Førstemann til mølla. 

Anonymkode: 78fa4...92e

Nei, ikke faste plasser. Min sykkel har stått der i et halvt år. Hvis hun bare hadde sagt «kan du» eller «kunne du tenke deg å» så hadde jeg ikke hatt noe problem med det, men den der «fint om du» opplever jeg bare kommanderende, sjefete og frekk. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...