Gå til innhold

Hva skjer med alle de evinnelige filmene om 2.verdenskrig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Må vi virkelig lage en ny norsk film om 2.verdenskrig hvert år? Har vi ingenting annet spennende å fortelle om? Jeg er så lei! Er det seriøst et marked for alle disse filmene?

Anonymkode: cdda6...d86

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kommer 2 filmer om Blücher nå. Helt absurd og det er jo også under 10 år siden filme Kongens nei kom hvor man fikk se Blücher bli senket. 

Men Andre verdenskrig ser ut som et tema som aldri går av moten. 

Anonymkode: 2b4d1...8a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns 2 verdenskrig er veldig interessant, så personlig er jeg jo interessert. Tror det at Norge hadde motstandsbevegelsen, og et relativt sterk militær, I forhold til landet, gjør at mange blir stolte av å se de filmene. 

Selve andre verdenskrig er jo kjempeinteressant. Det at Hitler klarte det han gjorde, å få den makten, er veldig interessant å lære om, selv om det er helt forferdelig. Jeg synes det er fascinerende, på en grusom måte, hvordan en mann kan få så mange mennekser imot noen bare pga religion, legning eller funksjonsnedsettelse. Selv er jeg mer interessert i det enn i Norge under krigen, forsåvidt. 

Anonymkode: e627d...8b1

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk ser disse filmene for å kjøpe sin samvittighet fri. Det er en form for åndelig grønnvasking, at de ved å se filmene bidrar til å gjøre samfunnet bedre. Alt er selvsagt dikt og forbannet løgn. Sto en artikkel om det på Morgenbladet forleden.

Anonymkode: af742...56f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Folk ser disse filmene for å kjøpe sin samvittighet fri. Det er en form for åndelig grønnvasking, at de ved å se filmene bidrar til å gjøre samfunnet bedre. Alt er selvsagt dikt og forbannet løgn. Sto en artikkel om det på Morgenbladet forleden.

Jeg har ikke dårlig samvittighet for 2. Verdenskrig ihvertfall 🤣

Anonymkode: 9d3c5...1cb

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg har ikke dårlig samvittighet for 2. Verdenskrig ihvertfall 🤣

Anonymkode: 9d3c5...1cb

Ingen som har sagt det? Hold deg til Nettavisen og VG du, så slipper du å tenke over vanskelige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Har du link til denne? 

Kan du utdype mer hva du mener med innlegget ditt? Hva har vi dårlig samvittighet for? Og hva grønnvasker vi ved å se krigsfilmer? Hva er løgnen du sikter til?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det skjer ikke noe med dem. Det lages mange norske filmer, andre verdenskrig er bare noen få av dem. Er bare å la være å se hvis du ikke er interessert.

Anonymkode: 3c263...b19

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Jonn123 skrev (8 minutter siden):

Har du link til denne? 

Kan du utdype mer hva du mener med innlegget ditt? Hva har vi dårlig samvittighet for? Og hva grønnvasker vi ved å se krigsfilmer? Hva er løgnen du sikter til?

De føler at de er aktivister når de ser filmer mettet med sosial aksjonisme. Wall-E er også eksempel på en sånn film, som tilsynelatende er kapitalismekritisk, og når publikum har sett den filmen føler de at de har vært flinke og at de får mindre dårlig samvittighet når de går ut og kjøper igjen. Samme mekanismen med krigsfilmene. De får god samvittighet av å se filmene fordi de heier på de riktige folkene, men i virkeligheten har de bare konsumert et kulturprodukt.

Har ikke linken akkurat nå, men kan prøve å finne den igjen senere. Hvis du prøver å google morgenbladet andre verdenskrig dukker den kanskje opp.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre verdenskrig er kjempeinteressant for mange, og jeg tenker at disse filmene lages for dem. De som ikke interesserer seg kan la være å se. 

Selv hater jeg romcom, men jeg gidder da ikke å surve over at det lages for mange av dem av den grunn 🙂

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det skjer ikke noe med dem. Det lages mange norske filmer, andre verdenskrig er bare noen få av dem. Er bare å la være å se hvis du ikke er interessert.

Anonymkode: 3c263...b19

Enig. Mange andre norske filmer og, men de om 2verdenskrig blir de kjente. Er det da rart produsentene fortsetter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

2. verdenskrig ble vunnet av den "gode" siden, så man kan bli underholdt av spenning, samtidig som dette er over når man slår av skjermen.

Derimot tror jeg det hadde vært verre å se en futuristisk film om et russisk angrep på Norge med massevoldtekter - krig i fremtiden er nemlig en reell trussel; i den kalde krigens tid hadde man for eksempel filmer om atomkrig; "The Day After" fra 1983 ble vist verden over og skremte mange, mens "Threads" (1984) var enda verre. Dette var ikke historisk underholdning, men noe som kunne skje i neste uke.

Anonymkode: 86ce3...f80

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp på hvor lite barn og unge lærer om feks 2. verdenskrig (og 1. verdenskrig) syns jeg der er helt topp at noen fortsatt gidder å lage filmer om krigen i Norge. 
Vi må ikke glemme historien vår. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andre verdenskrig skal melkes til evig tid. 

Det er liksom to ting mennesker tilsynelatende aldri får nok av å se på: 

Andre verdenskrig og dokumentarer om haier. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Vera said:

Mtp på hvor lite barn og unge lærer om feks 2. verdenskrig (og 1. verdenskrig) syns jeg der er helt topp at noen fortsatt gidder å lage filmer om krigen i Norge. 
Vi må ikke glemme historien vår. 

Det handler vel om at Norge var nøytral under Første verdenskrig og at den krigen er lite viktig for Norges historie. Men klart, for sjømennene som døde og skipsrederne som ble søkkrike så var det jo en viktig krig. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Syns 2 verdenskrig er veldig interessant, så personlig er jeg jo interessert. Tror det at Norge hadde motstandsbevegelsen, og et relativt sterk militær, I forhold til landet, gjør at mange blir stolte av å se de filmene. 

Selve andre verdenskrig er jo kjempeinteressant. Det at Hitler klarte det han gjorde, å få den makten, er veldig interessant å lære om, selv om det er helt forferdelig. Jeg synes det er fascinerende, på en grusom måte, hvordan en mann kan få så mange mennekser imot noen bare pga religion, legning eller funksjonsnedsettelse. Selv er jeg mer interessert i det enn i Norge under krigen, forsåvidt. 

Skjønner godt at Andre verdenskrig er interessant Tror spørsmålet er mer om de nye filmene/bøkene om Andre verdenskrig bringer noe nytt eller om det kun resirkulerer det det allerede finnes bøker og filmer om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt var bedre under krigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det handler vel om at Norge var nøytral under Første verdenskrig og at den krigen er lite viktig for Norges historie. Men klart, for sjømennene som døde og skipsrederne som ble søkkrike så var det jo en viktig krig. 

Ja, Norge var ikke involvert i samme skala som i 2. verdenskrig, men vi var definitivt involvert. Vi lærte svært lite om dette på skolen. 
Jeg savner også mer informasjon om kvinners rolle under 2. verdenskrig, det er et veldig fokus på hva menn gjorde - men lite informasjon om hvor mye enkelte kvinner også var involvert. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ganske ukontroversielt, Norge kan «føle seg bedre», og de vet at kinogjengerne sluker det rått = tjener penger (som er det eneste som teller når alt kommer til alt).

Anonymkode: 1fb48...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjønner godt at Andre verdenskrig er interessant Tror spørsmålet er mer om de nye filmene/bøkene om Andre verdenskrig bringer noe nytt eller om det kun resirkulerer det det allerede finnes bøker og filmer om. 

Resirkulerer 100%. 
Hvis man virkelig skulle gjort noe nytt, skulle man jo fokusert på noen som valgte feil side. Nyansert det litt mer. Men det gjør de jo ikke. 

Anonymkode: 1fb48...4ca

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...