Gå til innhold

Du som tror på Gud, hvorfor? Og har Gud gjort noe for deg?

Anbefalte innlegg

Påkrevd skrev (På 7.4.2024 den 22.29):

Vi får dra det gamle spørsmålet, da. Kan Gud skape en stor stein som er så tung at han ikke kan løfte den? Hvis ja, så kan han ikke løfte den, og er dermed ikke allmektig. Hvis nei, så kan han altså ikke skape steinen, og er dermed ikke allmektig. 

Trenger for hva? Leve i rennesteinen som heroinavhengig og syk med store smerter fysisk og psykisk og en tidlig død? Hva tenker du om en kristen person i den situasjonen, og hva har Gud i tankene når han mener at dette passer perfekt for vedkommende? 

Nei, "Gud er allmektig, har en plan, og vet hva vi trenger, så videre spørsmål er unødvendig", er et fullstendig tomt og intetsigende svar. 

Jeg får ikke bildet ditt til å stemme: Gud som en vismann med langt skjegg som sitter på en sky og lager steiner? 

Nei, jeg tror ikke det er slik. 

Siden alt er relativt er det da ikke mulig at han lager en for tung stein det ene øyeblikket og en lett nok stein det andre øyeblikket og siden det egentlig skjer samtidig utenfor tiden, er han likevel allmektig? Vi har jo egentlig ikke forstått gravitasjon men siden Vårherre forstår fenomenet gravitasjon har han sikkert en løsning, og er klokere enn mennesker. Forstår vi egentlig tid? 

Det var neppe løsning på den logiske knuten men her tror jeg gudsbildet er utilstrekkelig. 

Anonymkode: 14beb...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke på Gud som i religionene, men ber i blant til "noe" - et eller annet jeg ikke vet hva er. Svaret jeg får da er alltid kjærlighet, og det har faktisk alltid vist seg å være løsningen på det jeg ber om også. 

Anonymkode: 3e9ec...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.4.2024 den 17.24):

Har Gud ordnet opp i noe som du trengte hjelp med for eks? Eller ber du bare masse selv og må på siden gjøre all jobben selv? Jeg har vansker med å se at folk sier dem har fått hjelp av gud når de har kommet ut av rus for eks. Men det er jo mennesker som hjelper de menneskene? Eller hvis noen gjør andre vondt, for eks ved voldtekt. Eller folk stjeler fra andre og tar tinga dems. Gud stoppet jo ikke det tyveriet? 

Anonymkode: 7896c...6c6

Gud straffer mine fiender og lar dem brenne i helvete til evig tid. 😇

Anonymkode: 701d8...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ble lovet venninner til datteren min  høsten’22. Venninnene hun ble lovet fikk hun på skolen i andre vgs ‘22 og på jobb hennes. Nå er de en fin venninne gjeng og som også har vært på tur sammen til utlandet uten voksne. Hun slet med å få venner etter hun flyttet hjem, og nå har det snudd helt. Ønsket mitt ble oppfylt slik vår herre Gud lovet meg. Også ble jeg lovet å få hjelp og bli kvitt et gammelt inkassokrav, jeg ble fortalt det ville ordne seg, jeg hadde ingen å låne penger fra eller fikk ikke lån. Uventet kom det hjelp! Nå er jeg gjeldsfri. 
Jeg snakker med engler som er vår herre Gud budbringere. Jeg bruker pendel som mitt redskap.

Anonymkode: 1fc23...1e1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjufsen1985 skrev (1 time siden):

Har bedt mye, jeg, men ingenting skjer. Oppriktig bønn flere ganger, skjer ingenting. Tror ikke på Gud uansett da, kanskje det er et must, å tro blindt

Du skal tro at han hører og vil gi deg det du ber om; så får du det! Det står utrrykkelig og nesten ordrett. Dette også;  Den som tviler eller vagler får ikke, kun den som stoler på Gud, ikke den som tviler på Hans gode vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjufsen1985 skrev (13 minutter siden):

Jeg har bedt om at alle mennesker skal forsvinne da, oppriktig bønn flere ganger. Vet er litt dumt, er jo glad i folk da, men det er så mye dritt med de. Så du mener Gud hører det en gang og gjør det virkelig?

Når du ber om noe som.er etter Hans vilje - noe som ikke går imot Hans gode vilje. Han sitter ikke der og STYRES av DIN vilje eller dine ønsker. Og du tror jo heller ikke på at Han tenker 'at Tjufsen skal få det som Tjufsen vil fordi Tjufsen tigger om det'. Han har sagt hva Han vil gi oss, de tingene er allerede gitt via troen på Jesus og man tigger ikke om noe vi har fått løfter om; vi takker for at vi har fått og SÅ sendes det til den som ber om å få. Det gjelder alt, men ikke onde ting. Det finnes mennesker som ber om at noen bevares; Han hører mer på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tjufsen1985 skrev (1 minutt siden):

Jo, men Gud har jo skapt hjertet mitt, og det sier at mennesket burde forsvinne. Lytter jo bare til hjertet mitt da, han som har skapt det. Blir en slag logisk brist da med troen din

Åh, Han lytter nok til hjertet ditt. Vær ikke redd for det. Han ser hva du tror om Han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 7.4.2024 den 20.16):

Gud er allmektig og kan håndtere at flere mennesker ber på en gang, det betyr ikke at vi får alt vi ber om, selv om ateister er litt som bortskjemte barn som tror det. Gud vet hva vi trenger.

Anonymkode: ad14e...c3b

Men hva med de som havner i situasjoner som er umulige å komme ut av? De som får kreft, mister barnet sitt osv. Hvorfor hjelper ikke Gud da? Og jeg har aldri hørt om noen som har sagt at Gud spesifikt har gjort noe for dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Men hva med de som havner i situasjoner som er umulige å komme ut av? De som får kreft, mister barnet sitt osv. Hvorfor hjelper ikke Gud da? Og jeg har aldri hørt om noen som har sagt at Gud spesifikt har gjort noe for dem.

Han gjør det, det finnes tusenvis av historier som bekrefter det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ingenting er umulig for Gud!

Men, det er regler. Gud skapte oss og gav oss makt over jorden. 

Adam gav bort makten til Satan. Mennesket kom bort fra Gud. Synd skilte oss fra Han. Før det skjedde var ikke synd så ingenting mur.

Så gjorde Gud en avtale med Moses om å hjelpe dem som ikke syndet. Det gjorde alle, det visste jo Gud at de ville, men de hadde en midlertig løsning, de troende og de med tillit hvor de kunne midlertig renses ved offer og prester osv.

Gud kunne ikke gjøre så mye mer når menneskeheten hadde valgt å snu seg bort og ødelegge for seg selv og alle andre hele tiden, men Han planla å finne en syndefri, som Han ikke fant slik at denne kunne ta på seg skylden så Han slapp å straffe alle og for at syndene ikke skulle ødelegge dem. Synden er ikke alltid motstand mot Gud, men mer noe som strider mot Hans ønske fordi den ødelegger menneskene og en konsekvens av handlinger, ord, osv.

Så endte det med at Han måtte sende Jesus, Han foreslo det selv, dermed la Han all Sin straff på oss på Ham, men konsekvensene av å synde er der jo fortsatt ennå.

Da slettet Gud alle anklager over menneskeheten ved at Jesus ofret seg og det betydde at NÅ var muren mellom Gud og mennesket borte og Gud hadde mer frihet, men Han griper ikke inn uten at man ber Ham om å gjøre det. Det forutsetter at mennesket har tillitt til Gud, full tillitt og Jesus og veien til Gud er kun gjennom Jesus, troen og tilitten til at Hans offer er NOK. Da tilgir Han og det er fritt leide til å få hjelp til alt, fordi Han anser at den som kommer i Jesus navn, er renset fra sine synder, det må de vite, og vite at det IKKE er synd som skiller nå, nå Handler det kun om tillitt. Tviler man får vi ikke, men tror vi at Han gir villig (ikke bare at Han kan) så får vi det vi ber om.

Slik som at hvis du går til din far og ber om mat så stoler du ikke bare på at Han finnes og gir deg mat hvis han synes du har vært snill, men VET (stoler på) at når din far har mat og sagt at han vil fø deg så får du mat, du tror det og du har tillitt til at han ikke sier nei, men 'værsågod'. Du kjenner din far og kjenner man til Guds vilje og løfter så stiller man ikke spørsmål om Han vil eller gjør; fordi vi regner med at Han er til å stole på.

Å jo, mange har fått hjelp og blitt helbredet, ikke fordi de er bedre enn andre eller fordi er heldige, men fordi de tror på løftene, på Gud og går via Jesus. Den som tror de må gjøre noe spesielt først tviler på at Jesus offer var godt nok, de regner med straff - den er borte...så det er tvil, ikke tro. Den som tror at offeret er NOK og stoler på Han, mer enn sine egne gjerninger har ALT. Nå tviler jo alle til tider, så ALT får vi jo ikke, men de gangene hvor vi ikke har tvil så ser vi resultater. 

Da Jesus døde revnet forhenget i tempelet, dit gikk prester en gang eller to i året for å be om tilgivelse for folket. Da Jesus døde ropte Han at 'det er fullbrakt' - Hans oppdrag om å redde oss var ferdig, Han skulle ta bort synden. Så revnet forhenget og det var fritt frem til det aller helligsste. Åpen vei til Gud. Nåde, men tillitt hindrer, forutsetning at det er tro/tillitt fordi det er bare en vei (dvs to hvis det ikke finnes en synd vi har gjort) gjennom tillitt, ikke skepsis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Han gjør det, det finnes tusenvis av historier som bekrefter det

Det finnes da ikke tusenvis av historier som bekrefter at Gud redder folk fra dødelige sykdommer eller andre dødelige farer. 

Derimot finnes det tusenvis av historier om at mennesker ikke blir reddet, men dør til tross for at de selv eller andre ber til Gud.

I tillegg finnes det selvsagt mange som helt uten bevis påstår at det var Gud som reddet dem, men anekdoter uten bevis bekrefter ikke annet enn troen til de som allerede tror. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...