Gå til innhold

Er Nora høystatus?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja! Det er fordi ingen av oss vil vere det vi egentleg er: arbeidarklasse :P 

Anonymkode: 109ef...7e0

Jo, jeg vil

Anonymkode: 315fe...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hjelper ikke det, når det er som det er. Navn reflekterer ofte familie og oppvekst. 

Hedda og Nora er ofte fra vestkanten, Marielle og  Samantha-Michelle nærmere svenskegrensa.

Anonymkode: 04bf7...764

Alle de jeg kjenner som kaller barna sine Nora nå er fra middelklassen og ikke vestkanten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt vanlige navn. Har møtt folk i alle samfunnsklasser med sånne navn.

Anonymkode: 7a2b3...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høystatus blir de navnene først når de kombineres med riktig etternavn og adresse…..

Anonymkode: 8b1b4...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja! Det er fordi ingen av oss vil vere det vi egentleg er: arbeidarklasse :P 

Anonymkode: 109ef...7e0

Veldig mange i Norge er ikke i arbeiderklassen selv om de ser til å tro det. Man er ikke i arbeiderklassen bare fordi man jobber. Arbeiderklassen er tradisjonelt folk som driver med kroppsarbeid - i gamle dager var det f.eks. fabrikkarbeid, arbeid på båt, lasting på kaia, syerske, altså jobber der man begynte rett fra skolen og ikke trengte noen utdannelse. Har man utdannelse og jobb som f.eks. lærer, journalist, lege, dekoratør o.l. er man ikke i arbeiderklassen men middelklassen. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

«Nora» er vel 2010-tallets «Silje». Et ganske vanlig jentenavn. Men det er mer mangfold i navn nå enn på 80- og 90-tallet. 

Anonymkode: 4afcf...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Veldig mange i Norge er ikke i arbeiderklassen selv om de ser til å tro det. Man er ikke i arbeiderklassen bare fordi man jobber. Arbeiderklassen er tradisjonelt folk som driver med kroppsarbeid - i gamle dager var det f.eks. fabrikkarbeid, arbeid på båt, lasting på kaia, syerske, altså jobber der man begynte rett fra skolen og ikke trengte noen utdannelse. Har man utdannelse og jobb som f.eks. lærer, journalist, lege, dekoratør o.l. er man ikke i arbeiderklassen men middelklassen. 

Jeg har utdannelse og jobber i staten, leier på en adresse der gjennomsnittsinntekt for postnummeret er 300 000, jeg har sjekket. Føler meg absolutt ikke som en del av middelklassen med den lønna jeg har!

Anonymkode: c101d...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har utdannelse og jobber i staten, leier på en adresse der gjennomsnittsinntekt for postnummeret er 300 000, jeg har sjekket. Føler meg absolutt ikke som en del av middelklassen med den lønna jeg har!

Anonymkode: c101d...5cc

Skryte, skryte. Så du er overklasse da, mener du? Hvorfor leier du da på et sted med så lav gjennomsnittsinntekt i stedet for å kjøpe hus på beste vest? 

Anonymkode: d0114...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.4.2024 den 19.44):

Skryte, skryte. Så du er overklasse da, mener du? Hvorfor leier du da på et sted med så lav gjennomsnittsinntekt i stedet for å kjøpe hus på beste vest? 

Ganske sikker på at hun mente at hun føler seg som arbeiderklasse.

Anonymkode: a902a...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
svartkatt skrev (På 6.4.2024 den 17.24):

Det er snakk om fordommer. 

Selvfølgelig - det er vel ingen som tror det faktisk sier noe om individer? Men fordommer betyr noe, på den måten at det kan være kjipt å ha et navn mange har fordommer mot. 

Når det gjelder Nora, tror jeg det (som de fleste navn) ikke er noen av delene. Mye brukt blant alle samfunnsgrupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ganske sikker på at hun mente at hun føler seg som arbeiderklasse.

Anonymkode: a902a...084

Åja, da misforsto jeg i så fall. Unnskyld 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.4.2024 den 17.14):

Nora, hvorfor skal det være status at man er oppkalt etter syltetøy?

Anonymkode: c5157...db4

Eller narkopose Nora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvem bryr seg om klasser og "høystatus"? Æsj 🤢 Finnes alltid noen rikere, penere og mer suksessfulle som sikkert heter noe du trodde tilhørte "lavklasse"!

Anonymkode: 8146c...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...