AnonymBruker Skrevet 6. april #1 Del Skrevet 6. april På skolen til eldstedatra har ungdommene begynt med "bunadsskam". Det handler om klimaavtrykket som må til for å lage en bunad samt prisen man betaler for det. Jeg tenker det er jo bra at de er engasjerte for all del, men dette her blir for dumt. Bunad er et tradisjonelt plagg og er viktig i den norske historien. Nå er det plutselig ingen som skal gå med bunad på 17. mai, og dette etter at alle er konfirmerte og mange fikk bunad til konfirmasjon. Er det bare en unnskyldning for å få kjøpe nye finklær til 17. mai? Anonymkode: 6a7ab...df7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #2 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): På skolen til eldstedatra har ungdommene begynt med "bunadsskam". Det handler om klimaavtrykket som må til for å lage en bunad samt prisen man betaler for det. Jeg tenker det er jo bra at de er engasjerte for all del, men dette her blir for dumt. Bunad er et tradisjonelt plagg og er viktig i den norske historien. Nå er det plutselig ingen som skal gå med bunad på 17. mai, og dette etter at alle er konfirmerte og mange fikk bunad til konfirmasjon. Er det bare en unnskyldning for å få kjøpe nye finklær til 17. mai? Anonymkode: 6a7ab...df7 Jeg tenker det er greit med en trend litt bort fra bunad igjen. De siste årene skulle jo "alle" ha bunad, noe som svært mange familier ikke har råd til i disse dyrtider. Da er det greit å få litt fokus på at dette faktisk er et svært dyrt plagg som heller bør gå i arv enn at alle ungdommer skal få nyproduserte til konfirmasjonen. Man føler seg lett utenfor om alle i klassen har ny bunad til konfirmasjonen unntatt en selv og kanskje en til. Anonymkode: c3382...1bc 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #3 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tenker det er greit med en trend litt bort fra bunad igjen. De siste årene skulle jo "alle" ha bunad, noe som svært mange familier ikke har råd til i disse dyrtider. Da er det greit å få litt fokus på at dette faktisk er et svært dyrt plagg som heller bør gå i arv enn at alle ungdommer skal få nyproduserte til konfirmasjonen. Man føler seg lett utenfor om alle i klassen har ny bunad til konfirmasjonen unntatt en selv og kanskje en til. Anonymkode: c3382...1bc Er jo bra hvis de vil at ingen skal føle seg utenfor, men nå er det jo mange av foreldrene som har brukt ganske mange penger på bunad til konfirmasjon, så "skaden" har jo allerede skjedd. Jeg syns bare at det er dumt at ikke bare alle kan gå med det de vil, og bunad er jo et viktig plagg i Norge og en stor del av norsk historie og tradisjon. Anonymkode: 6a7ab...df7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #4 Del Skrevet 6. april Det er det dummeste jeg har lest. Et norsk tradisjonsplagg laget av bærekraftig materiale, som kan gå i arv i mange generasjoner er da mye mer miljøvennlig enn en bomulls/viskose/polyesterkjole som blir brukt 5-10 ganger. Anonymkode: 6e482...244 12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #5 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er det dummeste jeg har lest. Et norsk tradisjonsplagg laget av bærekraftig materiale, som kan gå i arv i mange generasjoner er da mye mer miljøvennlig enn en bomulls/viskose/polyesterkjole som blir brukt 5-10 ganger. Anonymkode: 6e482...244 Og i alle fall når de allerede har bunaden! Det mest miljøvennlige er jo å bruke det man allerede har! Anonymkode: 6e482...244 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #6 Del Skrevet 6. april Burde vi foreldrene gjøre noe for å få bukt med dette? Er det noe vi kan gjøre? Anonymkode: 6a7ab...df7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #7 Del Skrevet 6. april Å kjøpe ett plagg som du kan bruke i 60 år, må jo bære det nest miljøvennlige som finns!🤔 Anonymkode: ef4af...a04 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #8 Del Skrevet 6. april Er vel lite som er så slow fashion som en norsksydd bunad. Vil de følge opp dette bør de begynne med å droppe alle nettordrene fra andre siden av jorda på fastfashion som brukes 2 ganger før de selger videre på Tise og sender med fly til et annet sted av landet. Anonymkode: f9d63...7ff 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #9 Del Skrevet 6. april Ungdommen har alltid likt å være litt spesiell og finne på ting de kan protestere på. Anonymkode: 7d369...4f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #10 Del Skrevet 6. april Da bør de asap slutte å handle hos fast-Fashion kjedene i samme slengen. Anonymkode: 675aa...bc5 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 6. april #11 Del Skrevet 6. april For en verden man lever i med så mange usikre, lettpåvirkelige sjeler. De må føle seg passe teite når de blir voksne og ser tilbake på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #12 Del Skrevet 6. april Bra. Hater den jævla bunaden, brenn bunad brenn. Anonymkode: 2cb10...6f2 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #13 Del Skrevet 6. april Har de ikke skjønt hva bærekraft er? En bunad er bærekraftig så det holder, og jo mer lokalt laget, jo bedre. Et stasplagg man bruker om og om igjen i mane tiår, og som kan arves videre... Anonymkode: 483da...1a5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs Robinson Skrevet 6. april #14 Del Skrevet 6. april Så mens de sitter i low-rise, flare jeansa sine og crop topen de har kjøpt inn fordi det er mote, taster på telefonen de kommer til å bytte ut om 2 år fordi den er utdatert, skal de sitte å kritisere bunad for å være lite miljøvennlig? Ok, bare sjekker 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #15 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg tenker det er greit med en trend litt bort fra bunad igjen. De siste årene skulle jo "alle" ha bunad, noe som svært mange familier ikke har råd til i disse dyrtider. Da er det greit å få litt fokus på at dette faktisk er et svært dyrt plagg som heller bør gå i arv enn at alle ungdommer skal få nyproduserte til konfirmasjonen. Man føler seg lett utenfor om alle i klassen har ny bunad til konfirmasjonen unntatt en selv og kanskje en til. Anonymkode: c3382...1bc Uenig med deg der! Har man bunad så har man noe å ha på seg i mange anledninger og slipper å kjøpe nytt. Anonymkode: de3b3...d95 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #16 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har de ikke skjønt hva bærekraft er? En bunad er bærekraftig så det holder, og jo mer lokalt laget, jo bedre. Et stasplagg man bruker om og om igjen i mane tiår, og som kan arves videre... Anonymkode: 483da...1a5 Enig. De har totalt misforstått... Med mindre det er snakk om "kinabunad/ -festdrakt".... Anonymkode: 91eff...5a3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #17 Del Skrevet 6. april Tenker dette kommer fra noen som ikke har råd til bunad, og kamuflerer med grønnvasking. Anonymkode: f9d63...7ff 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaskazini Skrevet 6. april #18 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (26 minutter siden): På skolen til eldstedatra har ungdommene begynt med "bunadsskam". Det handler om klimaavtrykket som må til for å lage en bunad samt prisen man betaler for det. Jeg tenker det er jo bra at de er engasjerte for all del, men dette her blir for dumt. Bunad er et tradisjonelt plagg og er viktig i den norske historien. Nå er det plutselig ingen som skal gå med bunad på 17. mai, og dette etter at alle er konfirmerte og mange fikk bunad til konfirmasjon. Er det bare en unnskyldning for å få kjøpe nye finklær til 17. mai? Anonymkode: 6a7ab...df7 Jeg skjønner den biten med prisen, men ikke helt den med klimatrykket. Jeg syns det er flott at de er engasjerte og tenker at det er viktigere med ungdommer som engasjerer seg, selv om vi voksne av og til syns de har feil fokus, enn at de ikke bryr seg i det hele tatt. Så tenker jeg at det har vært et stort bunadspress på konfirmanter de siste årene, og dette kan være en måte å unngå at de få som ikke har føler seg utenfor, og det er jo et fint initiativ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #19 Del Skrevet 6. april Det er noe av det dummeste jeg har hørt. Er vel få ting som er mer bærekraftig enn å kjøpe et tradisjonelt kvalitetsplagg man kan bruke til ALLE formelle anledninger resten av livet? Er vel de som ikke har råd til bunad som setter i gang dette… Anonymkode: 39353...644 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #20 Del Skrevet 6. april Endelig tar ungdommen til fornuften. Bunad er utrolig stygt og får damene til å se ut som de veier 150kg. Anonymkode: 9b13f...73a 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå