AnonymBruker Skrevet 5. april #21 Del Skrevet 5. april https://www.forskning.no/trening-hjernen-menneskekroppen/spor-en-forsker-kan-du-trene-opp-viljestyrken/289775 Anonymkode: 5f3e9...487 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chupacabra Skrevet 5. april #22 Del Skrevet 5. april 34 minutter siden, AnonymBruker said: Joa, innerst inne vet jeg jo det, men livsstilsendringer er vanskelig å finne motivasjon til det også. For den eneste motivasjonen til å gjøre noe er faktisk vekttap. Jeg bryr meg faktisk ikke om det er sunt eller ikke. Jeg trenger ikke leve lenge. Anonymkode: b542d...0a9 En slankekur fungerer alltid mot sin hensikt dersom man ønsker vekttap. Grunnen til at vekten øker igjen er at man startet med en slankekur. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #23 Del Skrevet 6. april Sjekket hormonene dine? Anonymkode: b9734...1a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #24 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (På 5.4.2024 den 15.34): Det går i mye sjokolade og is. Jeg har telt kalorier ved noen av diettene, men det blir veldig slitsomt i lengden Anonymkode: b542d...0a9 Tips 1 - slutte helt med sjokolade og is. Altså 100 prosent avholdenhet. Tips 2 - være fornøyd slik du er (er det så ille å være litt overvektig?) Anonymkode: b1ccc...1eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #25 Del Skrevet 6. april Det handler i bunn og grunn om hva du definerer som din "normal". Når du sier at å passe på kosthold og trene er noe du føler er noe du bare klarer å opprettholde i korte perioder, og du kaller det "diett" eller "treningsregime", det vitner om et midlertidig fokus. Du er nødt til å tenke livsstilsendring om du skal lykkes. Ikke midlertidighet. Et kosthold du skal leve med resten av livet, trening og aktivitet som blir integrert i hverdagen din. Glem hårete mål og viljestyrke. Lag deg rutiner som ikke er for overkommelige for deg, og integrer disse i livet ditt. De fleste normalvektige må passe på. Det er en uheldig myte å tro at slanke folk er slanke fordi det bare er sånn de er. De fleste jobber for det. Men det blir et bevisst valg som har blitt en rutine. Anonymkode: 564bf...89d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #26 Del Skrevet 6. april For mange er det også slik at det kan hende du gjør alt riktig, men har en kropp som motarbeider deg. PCOS f.eks. Ville sjekket hormoner, insulinresistens og eventuelt forsøkt metformin eller lignende. Anonymkode: b9734...1a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #27 Del Skrevet 6. april Jeg har også vært rett over normalvekt, slanket meg og gikk opp igjen, eller kom meg ikke ned overhodet. Jeg har nå gått ned og holdt meg der i flere år. Jeg tror noe av nøkkelen er at man må finne hva det er som gjør at man feiler. Litt sånn, well, duh, men hear me out. Det var to hovedting som alltid sporet meg av; det krevde mye mental energi av meg å skulle veie og telle kalorier, og når jeg sluttet med det, så sluttet jeg også å veie meg. Jeg ville ikke møte konsekvensene rett og slett. Out of sight out of mind. Så det første jeg gjorde var å etablere fast veiedag, ingen unntak, hver fredag. Skriver det opp i en notatbok på telefonen. Da MÅ jeg se på konsekvensene. Dette gjorde at jeg uten flere tiltak, klarte å holde vekta. Det neste var å fjerne behovet for å telle kalorier siden det krevde så mye av meg. Jeg lagde en liste over frokost- og lunsjmåltider, med faste mengder, og en hvilken som helst kombinasjon ville gi passe med kalorier til at jeg A: ble mett, og B: kunne spise normal middag. Da trengte jeg kun å veie&telle én gang. Så nå trenger jeg ikke å tenke på det. En annen ting var at jeg begynte med var prosjonskontroll. Dette gjorde/gjør jeg med å nesten alltid ha suppe som forrett. Fyller opp magen med mager suppe, så klarer jeg mindre av hovedretten. Linsesuppe er veldig digg:) Og selvsagt bare litt sunn fornuft. Når det er sagt; å bare spise mindre og bevege seg mer-rådet er noe som fungerer best for de som ikke har en emosjonell tilknytning til mat. Alle jeg kjenner som sliter med vekt, har mat et emosjonelt aspekt ved seg, og så lenge den koblingen finnes, kommer man til å slite. Jeg har ikke fasiten på hvordan man skal fjerne den koblingen, jeg har ikke klart det, men jeg har funnet en måte å leve med det. Det kommer alltid til å være en kamp, da man jo ikke kan være avholds fra mat slik som med alkohol. Det jeg kan gjøre er å være mest mulig strategisk så jeg kan vie det minst mulig oppmerksomhet. Håper dette er til noe help i alle fall:) Anonymkode: 2d6e7...e91 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #28 Del Skrevet 6. april Det som virker for meg var å trene med venner. Jeg har to faste treningstider i uka, og den holder jeg. Det førte til at jeg ble i bedre form, men også ar jeg fokuserte mer på sunn mat. Jeg tenkte ikke på hva jeg ikke skulle spise, men hva jeg skulle spise. Der er mye mer motiverende..jeg blir dødssulten bare noen sier ordet slanking. Nå har jeg bare kjørt på i 7 måneder og matbokser, på det summa har økt. Det er en hobby. Jeg bruker mer tid på hud,.tar litt øvelser hjemme, og prøver klær hver uke. Jeg har prosjekter med håret mitt og alt dette tar opp nok plass i hodet til at matlysten forsvinner litt. Jeg var en sprengt XL, og.snart på en medium. Ingen tidshorisont.jeg skal leve slik. Anonymkode: 4d7bb...847 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #29 Del Skrevet 6. april Til vedkommende som mente jeg burde slutte å spise is og sjokolade: det klarer jeg ikke haha. Jeg har prøvd utallige ganger før. Til personen som mente jeg kunne ha PCOS: jeg har ikke det. Til vedkommende som veide seg og skrev det ned: Jeg har prøvd det også. Det gjorde meg kun nedstemt Anonymkode: b542d...0a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #30 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Til vedkommende som mente jeg burde slutte å spise is og sjokolade: det klarer jeg ikke haha. Jeg har prøvd utallige ganger før. Til personen som mente jeg kunne ha PCOS: jeg har ikke det. Til vedkommende som veide seg og skrev det ned: Jeg har prøvd det også. Det gjorde meg kun nedstemt Anonymkode: b542d...0a9 Du må ikke ha PCOS for å forsøke metformin. Du kan jo være insulinresistens helt uavhengig av PCOS eller ikke. Anonymkode: b9734...1a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjaselina Skrevet 6. april #31 Del Skrevet 6. april (endret) Eg har i årevis "prøvd" å gå ned i vekt, men uten å egentlig bruke mykje energi på forsøket. Litt periodisk faste, der opplevde eg relativ suksess. Men no har eg bestemt meg for å telle kalorier, og kombinerer det med å kutte frukost og kveldssnop. Det er ingenting magisk. Men no var eg klar. Og det er plutselig lett! 1500 kalorier i dag, og det er ikkje vanskelig! Alt sit I hodet. Du må vere motivert NOK. Og når kaloriene skal registreres i appen, er det uaktuelt å putte inn sjokolade. Det blir for "dyrt". Endret 6. april av Fjaselina 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april #32 Del Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (11 timer siden): Til vedkommende som mente jeg burde slutte å spise is og sjokolade: det klarer jeg ikke haha. Jeg har prøvd utallige ganger før. Til personen som mente jeg kunne ha PCOS: jeg har ikke det. Til vedkommende som veide seg og skrev det ned: Jeg har prøvd det også. Det gjorde meg kun nedstemt Anonymkode: b542d...0a9 Så det du vil er egentlig å gå ned i vekt, men er ikke villig til å gjøre noe for å få det til? Anonymkode: 5f3e9...487 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april #33 Del Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så det du vil er egentlig å gå ned i vekt, men er ikke villig til å gjøre noe for å få det til? Anonymkode: 5f3e9...487 Jo da, men har dårlig erfaring med alle forslag Anonymkode: b542d...0a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april #34 Del Skrevet 7. april Det er som å slutte å røyke. Det er mest behagelig å beholde rutinene man har og det er mest behagelig å ikke tenke hva man putter i munnen. Det er svært behagelig å spise is og sjokolade. Og vi mennesker er litt som vann - vi søker minste motstands vei og gjør det lett og behagelig for oss selv der vi kan. Spnfor å bygge demning så må du ville det nok til å ofre noe. Tåle litt ubehag. Jeg har vært en god del større enn nå (helt normalvekt) og det hadde vært behagelig å spise softis eller dessert hver helg. Det hadde vært behagelig å smake på alt som serveres på jobb. Og da er det ubehagelig å handle klær. Når det tas gruppebilder. Når kroppen er tung og anklene hovner. Så jeg har det ubehagelig i fem minutter mens softisen frister og legger det fra meg fordi jeg heller vil ha behag de andre gangene. Og ja, jeg har også slutta å røyke. Mange forsøk og det gikk ikke før jeg virkelig ønsket å slutte - det gikk ikke alle de gangene jeg prøvde å slutte fordi det tross alt er sunnest, men jeg hadde ikke indre driv til det, og da ble det lett å jukse, lett å sprekke og lett å unnskylde seg selv. Anonymkode: b687b...38f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april #35 Del Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det er som å slutte å røyke. Det er mest behagelig å beholde rutinene man har og det er mest behagelig å ikke tenke hva man putter i munnen. Det er svært behagelig å spise is og sjokolade. Og vi mennesker er litt som vann - vi søker minste motstands vei og gjør det lett og behagelig for oss selv der vi kan. Spnfor å bygge demning så må du ville det nok til å ofre noe. Tåle litt ubehag. Jeg har vært en god del større enn nå (helt normalvekt) og det hadde vært behagelig å spise softis eller dessert hver helg. Det hadde vært behagelig å smake på alt som serveres på jobb. Og da er det ubehagelig å handle klær. Når det tas gruppebilder. Når kroppen er tung og anklene hovner. Så jeg har det ubehagelig i fem minutter mens softisen frister og legger det fra meg fordi jeg heller vil ha behag de andre gangene. Og ja, jeg har også slutta å røyke. Mange forsøk og det gikk ikke før jeg virkelig ønsket å slutte - det gikk ikke alle de gangene jeg prøvde å slutte fordi det tross alt er sunnest, men jeg hadde ikke indre driv til det, og da ble det lett å jukse, lett å sprekke og lett å unnskylde seg selv. Anonymkode: b687b...38f Jeg tenker det samme, men så tenker jeg at jeg ikke kommer til å føle meg vel etterhvert uansett. For jeg har vært tynnere før uten å være lykkelig. Anonymkode: b542d...0a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april #36 Del Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (15 timer siden): Du må ikke ha PCOS for å forsøke metformin. Du kan jo være insulinresistens helt uavhengig av PCOS eller ikke. Anonymkode: b9734...1a7 Aldri hørt om metformin før nå. Sjekker det ut Anonymkode: b542d...0a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april #37 Del Skrevet 7. april Jeg føler metformin ble en overdrivelse, helt ærlig. Det finnes mange som sikkert behøver det mer enn meg Anonymkode: b542d...0a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april #38 Del Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jo da, men har dårlig erfaring med alle forslag Anonymkode: b542d...0a9 Noe sier meg at du ikke har prøvd hardt nok. Anonymkode: 5f3e9...487 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april #39 Del Skrevet 7. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jo da, men har dårlig erfaring med alle forslag Anonymkode: b542d...0a9 Da har du ikke hatt riktig mindset. Det er ikke sånn at det bare er vanskelig for deg, ca alle som skal ned i vekt, prøver og feiler. Med de som har suksess, er det som prøver enda en gang. Anonymkode: f72ce...37a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april #40 Del Skrevet 7. april Jeg har ikke lest gjennom alle svarene, men har du gått i dybden på deg selv psykisk? Forsøkt å finne ut av om spising er knyttet til følelser? Anonymkode: 68f89...c6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå