Gå til innhold

Vekttap for en drittlei slanker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 5.4.2024 den 15.34):

Det går i mye sjokolade og is. Jeg har telt kalorier ved noen av diettene, men det blir veldig slitsomt i lengden 

Anonymkode: b542d...0a9

Du og jeg, TS. Du og jeg :)  Høres ut som vi sliter med det samme!

Jeg tror det er ulike veier til målet for ulike folk, så det er ikke sikkert min vei passer deg. Men jeg beskriver det likevel.

- Kutte alt av godteri og is. Jeg kan ikke spise litt. Jeg ryker rett utpå, føles som en avhengighet. Jeg kan våkne om natta og crave sjokolade desperat. Hvis jeg kutter det helt, forsvinner suget etter det søte. 

- Spise proteiner til hvert måltid. Kylling, laks etc. Det gjør at jeg craver mindre. 

- Innføre "alt eller ingenting-regler", f eks at jeg ikke spiser brød men heller knekkebrød. Til hvert måltid. Da slipper jeg å bruke viljestyrke før hvert måltid

- Bli mer kreativ med grønnsaker

- Bruke en kaloritellings-app når jeg skal ned, konkurrere med meg selv. Tro det eller ei, det er faktisk litt gøy

Det tok meg mange år og mange mislykkede slankeforsøk å finne hva som funfgerer for meg. Vær god mot deg selv, dette er ikke så lett, og det kan ta tid. Ikke gi opp ❤️ 

Anonymkode: f0299...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tom.Krus skrev (2 timer siden):

Hvordan gå ned i vekt og holde vekten stabil?

Før du begynner å slanke deg, bør du tenke på og planlegge hva du skal gjøre etter du har nådd ønsket vekt. Det viktigste er at du ikke går tilbake til gamle vaner og spiser like mye som før. For å holde vekta er det viktig at du forsetter med de gode vanene du har etablert.

Daglig fysisk aktivitet har stor betydning for å lykkes med å holde vekta etter vektreduksjon. Du bruker energi, opprettholder eller øker muskelmassen, og oppnår den generelle helseeffekten fysisk aktivitet gir. Aktivitet har også effekt på overskudd og humør, gir bedre søvn og appetittkontroll og dermed et bedre spisemønster.

Her er noen råd som kan være gode både for å gå ned i vekt – og for å opprettholde vekta etter at du har gått ned.

1) Gjør deg kjent med vekta di og følg med på vektutviklingen. Du trenger ikke veie deg daglig, men regelmessig veiing over tid vil gi deg en god pekepinn på om du er i energibalanse.

2) Følg kostrådene. Mat med relativt få kalorier og mye fiber, som:

- grønnsaker

- frukt og bær

- grove kornprodukter

kan gi større metthetsfølelse enn mat med mye fett eller sukker. Slik kan det å spise mer «grovt og grønt» bidra til at du får i deg færre kalorier på samme mengde mat. Husk at lettprodukter fortsatt kan være kaloririke, selv om de defineres som «lette».

3) Vær bevisst på matvanene dine.

Planlegg måltider og hva du skal spise, så er det lettere å unngå småspising og fristelser.

Bruk tallerkenmodellen som inspirasjon for porsjonsstørrelser.

- Ta deg god tid når du spiser.

- Lær deg å kjenne etter når du er passe mett.

4) Velg mindre kaloriforbruk mat og drikke. Spiser du mye kaloririk mat som godteri, kjeks og snacks, og drikker mye brus, øl eller vin, kan du hindre vektøkning med enkle endringer:

Begrens snacks og godteri til en dag i uken. Alternativer til søt snacks kan være frukt og bær.

Erstatt brus og annen sukkerholdig drikke med vann, kaffe og te, eventuelt sukkerfri brus og drikke.

- Drikk mindre vin og øl.

- Bytt til alkoholfrie alternativer.

- Drikk vann som tørstedrikk.

- Velg lettmelk/skummet melk i kaffedrikker som kaffe latte, cappuchino mm.

5) Vær fysisk aktiv.

Fysisk aktivitet er viktig i vektregulering og opprettholdelse av god helse.

Regelmessig fysisk aktivitet med minst 30 minutter moderat intensitet per dag reduserer risikoen for overvekt og fedme, i tillegg til andre kroniske sykdommer. Aktivitet utover dette har ytterligere effekt. Regelmessig fysisk aktivitet bidrar også til å fremme og opprettholde god helse, bedre søvn, bedre appetittkontroll og bedre spisemønster.

Rask gange er en god aktivitet for mange. Det å gå i bratt oppoverbakke gir ekstra effekt. Se hvordan du kan komme i gang. Dersom du har gått ned i vekt og vil holde deg på denne vekten bør du være fysisk aktiv minst 60 minutter daglig med moderat eller høy intensitet for å forebygge vektøkning igjen.

Takk. Dette er vel mer en livsstilsendring som ikke nødvendigvis fører til vekttap i mitt tilfelle, men jeg burde nok bli flinkere til å følge de rådene. Det burde vel de fleste / alle!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror det er ulike veier til målet for ulike folk, så det er ikke sikkert min vei passer deg. Men jeg beskriver det likevel.

- Kutte alt av godteri og is. Jeg kan ikke spise litt. Jeg ryker rett utpå, føles som en avhengighet. Jeg kan våkne om natta og crave sjokolade desperat. Hvis jeg kutter det helt, forsvinner suget etter det søte. 

- Spise proteiner til hvert måltid. Kylling, laks etc. Det gjør at jeg craver mindre. 

- Innføre "alt eller ingenting-regler", f eks at jeg ikke spiser brød men heller knekkebrød. Til hvert måltid. Da slipper jeg å bruke viljestyrke før hvert måltid

- Bruke en kaloritellings-app når jeg skal ned, konkurrere med meg selv. Tro det eller ei, det er faktisk litt gøy

Det tok meg mange år og mange mislykkede slankeforsøk å finne hva som funfgerer for meg. Vær god mot deg selv, dette er ikke så lett, og det kan ta tid. Ikke gi opp ❤️ 

Jeg tok tester for stoffskifte i barndommen, fordi jeg har diagnoser som kan / kunne tilsi problemer med det, men alt var normalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tok tester for stoffskifte i barndommen, fordi jeg har diagnoser som kan / kunne tilsi problemer med det, men alt var normalt. 

Ops. Siterte feil kommentar. Haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men stoffskiftet kan jo endre seg med tiden. Ville bedt om å teste igjen om det ikke er gjort siden du var barn!

Anonymkode: c0da5...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg opplever det kun som et ork; blir aldri en livsstil for meg.

Det tar jo tid før det blir en livsstil. Jeg gjorde en livstilsomlegging for 15 år siden, startet å løpe og trene styrke flere ganger i uken, og startet å spise mye sunnere (mye fiber, proteiner og trege karbohydrater, mindre sukker og raske karbohydrater). Gikk ned nesten 20 kg, og har holdt meg der siden.

Det var ekstremt tøft i starten, og jeg holdt ut kun ved hjelp av en veldig god viljestyrke. Tok iallfall ett år før jeg kjente at dette var blitt en livsstil, og det tok nok enda 1-2 år etter det igjen, før jeg begynte å kjenne på at jeg faktisk likte trening og fysisk aktivitet veldig godt.

For meg høres det ut som om du har vært alt for utålmodig i alt du har forsøkt - livsstilsomlegging og vektnedgang ER ekstremt tøft og krevende, og de aller fleste av oss som er slanke gjør faktisk en stor innsats (med en rekke bevisste valg som ofte kan være tøffe å stå i) hver eneste dag for å holde oss sånn.

Anonymkode: 62310...be6

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det tar jo tid før det blir en livsstil. Jeg gjorde en livstilsomlegging for 15 år siden, startet å løpe og trene styrke flere ganger i uken, og startet å spise mye sunnere (mye fiber, proteiner og trege karbohydrater, mindre sukker og raske karbohydrater). Gikk ned nesten 20 kg, og har holdt meg der siden.

Det var ekstremt tøft i starten, og jeg holdt ut kun ved hjelp av en veldig god viljestyrke. Tok iallfall ett år før jeg kjente at dette var blitt en livsstil, og det tok nok enda 1-2 år etter det igjen, før jeg begynte å kjenne på at jeg faktisk likte trening og fysisk aktivitet veldig godt.

For meg høres det ut som om du har vært alt for utålmodig i alt du har forsøkt - livsstilsomlegging og vektnedgang ER ekstremt tøft og krevende, og de aller fleste av oss som er slanke gjør faktisk en stor innsats (med en rekke bevisste valg som ofte kan være tøffe å stå i) hver eneste dag for å holde oss sånn.

Jeg tror det er mange som vil ha resultatet men ikke gjøre jobben! Jeg gikk ned 25 kg for 5 år siden og holder vekten, men må ta matvalg hver dag og være i aktivitet 5 dager i uka. Nå er det blitt min livsstil, og det er dette jeg trives best med. 

Anonymkode: 4930f...635

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mange som vil ha resultatet men ikke gjøre jobben! Jeg gikk ned 25 kg for 5 år siden og holder vekten, men må ta matvalg hver dag og være i aktivitet 5 dager i uka. Nå er det blitt min livsstil, og det er dette jeg trives best med. 

Det er nettopp det - overvektige som vil ned i vekt må innse at det ER virkelig ekstremt tøft og vanskelig, og man MÅ være forberedt på at livet (fordi man må ta sette alle kluter til på å ta nesten bare fornuftige valg hver eneste dag over LANG tid) faktisk blir ganske slitsomt og krevende i en veldig lang periode.

Men når man først har greid å stå i det, og oppnådd vektnedgang og greier å holde seg der, merker man jo hvor utrolig verdt det, innsatsen man la ned var. Nå er dette min livsstil, og det er utrolig godt å vite at jeg har langt bedre helse enn snittet for min alder, at jeg greier å gå lange og krevende turer i fjellet helt uten problemer - og ikke minst er det også deilig med noe så banalt som at jeg ikle behøver å forholde meg til avis-overskrifter som «slik blir du kvitt julekiloene» eller «nå er 7/10 voksne i Norge overvektige». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp det - overvektige som vil ned i vekt må innse at det ER virkelig ekstremt tøft og vanskelig, og man MÅ være forberedt på at livet (fordi man må ta sette alle kluter til på å ta nesten bare fornuftige valg hver eneste dag over LANG tid) faktisk blir ganske slitsomt og krevende i en veldig lang periode.

Men når man først har greid å stå i det, og oppnådd vektnedgang og greier å holde seg der, merker man jo hvor utrolig verdt det, innsatsen man la ned var. Nå er dette min livsstil, og det er utrolig godt å vite at jeg har langt bedre helse enn snittet for min alder, at jeg greier å gå lange og krevende turer i fjellet helt uten problemer - og ikke minst er det også deilig med noe så banalt som at jeg ikle behøver å forholde meg til avis-overskrifter som «slik blir du kvitt julekiloene» eller «nå er 7/10 voksne i Norge overvektige». 

Jeg tror dette narrativet ødelegger mer enn det hjelper. Å tenke at livsstilsendring, over tid, er _ekstremt_ tøft, vanskelig, krevende og slitsomt, gjør at en opplever det som nettopp det. En spinner en historie om at "dette krever for mye", "dette er FOR vanskelig". 

Dersom en i stedet kan snu det til "hvordan kan dette være lett", bruke forskning om atferdsendring til sin fordel, så tror jeg både flere hadde ønsket å gjøre det OG flere hadde lykkes. 

Å legge ut på prosjekt som er "ekstremt" noe som helst er for de færreste av oss, og en vil fort føle en har tapt før en kommer i gang. 

Anonymkode: 0739a...42f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror dette narrativet ødelegger mer enn det hjelper. Å tenke at livsstilsendring, over tid, er _ekstremt_ tøft, vanskelig, krevende og slitsomt, gjør at en opplever det som nettopp det. En spinner en historie om at "dette krever for mye", "dette er FOR vanskelig". 

Dersom en i stedet kan snu det til "hvordan kan dette være lett", bruke forskning om atferdsendring til sin fordel, så tror jeg både flere hadde ønsket å gjøre det OG flere hadde lykkes. 

Å legge ut på prosjekt som er "ekstremt" noe som helst er for de færreste av oss, og en vil fort føle en har tapt før en kommer i gang. 

Jeg tok det som nettopp det - et prosjekt med et klart mål. Og det ble både gøy, slitsomt og spennende. Men viktig: man må være ordentlig motivert når man begynner. Hvis ikke tror jeg ikke sjansene for å lykkes er store. Men det er fantastisk å ha gått fra str. 46 til 36, bare så det er sagt 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror at nettopp det at det fremstilles som noe enkelt og uoverkommelig er mye av årsaken til den voldsomme fedme-epidemien vi er vitne til i vår del av verden.

Fordi det snakkes så mye om at vektnedgang ikke er så vanskelig, at det er bare småting som skal til osv, tror alle som ikke får det til at «da er det noe feil med meg, da, for jeg kuttet ut sjokoladen på lørdager og har begynt å gå lengre turer med hunden, men jeg går fortsatt ikke ned i vekt…» Så konkluderer de videre med at da er det jo bare å gi opp, for de var visst ikke «en sånn person som får til vektnedgang». 

Mens sannheten er at det er veldig tøft og krevende og det krever utholdenhet over tid. Som en annen her inne skrev, så er det faktisk sånn at de fleste slanke folk er slanke fordi de tar kjipe valg (altså kjipe fordi man må nekte seg en del godsaker man kanskje har lyst på, som f.eks et kakestykke som ble til overs på jobb en tirsdag ettermiddag, eller tvinge seg ut på løpetur selv om det regner horisontalt) i veldig mange av situasjonene der overvektige tar enkle/behagelige valg.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må begynne å legge til, ikke ta vekk.

Legg til grønnsaker. Legg til fiber. Legg til komplekse karbohydrater. Legg til sunne proteiner. 

Jeg har adhd og søker derfor alltid etter et dopamin-fix. Mat (spesielt kombinasjonen av sukker og fett, som er den berømte pleasure-trap for hjernen vår) gir meg en enorm dopamin-fix.

Løsningen for meg var å begynne og legge til matvarer istedenfor å ta vekk usunne matvarer jeg liker. Den eneste regelen jeg hadde, var at jeg alltid måtte spise matvarene jeg legger til før jeg unner meg matvarer jeg vet jeg ikke bør spise. For eksempel, om jeg får lyst på sjokolade nå, så har jeg lov til å spise det; men først må jeg spise middagen min. Når jeg har spist middagen min, så vil jeg ikke lenger føle en sterk trang til sjokolade fordi på det punktet er hjernen og kroppen fornøyd. 

Det jeg spiser av gode matvarer er altså: havregryn, bær, frukt, grønnsaker, linser, bønner, ris, potet/søtpotet. Jeg får i meg mye fiber, gode karbohydrater og proteiner, og da faller suget etter noe godt betraktelig. Jeg har mørk sjokolade liggende i skapet om suget virkelig melder seg. To biter av mørk sjokolade hindrer at jeg drar på butikken og handler inn masse usunt tull 😅 jeg må fortsatt bruke viljestyrken litt, men så lenge jeg gir kroppen det den trenger gjennom hjemmelaget, sunn mat, er det langt enklere å unngå usunn mat og godis. 

Langvarig endring er det man ønsker. Ikke tenk at du skal miste kiloene på noen uker, for da vil du alltid bli skuffa og miste motivasjonen. Tenk 1-2år frem i tid.

Anonymkode: f7f52...d64

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.4.2024 den 16.10):

Narrativet er todelt. Å slanke seg og holde vekten etter slanking er vanskelig dersom man har lagt seg til noen inngrodde uvaner over mange år: Feks at man henter trøst i godteri, eller er vant til å spise seg stappmett til middag. Klart det er vanskelig å snu disse uvanene, i hvert fall  å opprettholde de bedre vanene i lengden. 

Men: gevinsten man får av å gjøre denne vanskelige innsatsen gjør det verdt det likevel: en kropp man trives i, en frisk kropp, man føler man ser bra ut, alt i hverdagen er lettere...++

Og å endre fokus fra alt man må forsake til alt man tjener på å være normalvektig. 

Mestringsfølelse henger som regel sammen med å klare noe som faktisk er krevende. Hadde det vært lett så hadde alle vært slanke 🤷‍♀️

Anonymkode: 564bf...89d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spise litt mindre, først og fremst sunnere og bevege seg litt mere over tid, lang tid. "Litt" og "over tid" er stikkord.

Modern gjorde det for mange år siden uten å si noe eller at vi la merke til det. Hun var lei anven middels tursekk ekstra hun drassa på. Vel overstått var hun fornøyd over å veie litt mindre med tursekk en uten før.

Høres enkelt ut. Om det er noen trøst er det MANGE enkle ting i mitt liv jeg burde gjort før, mer, ofte, etc. Overvekt er ikke noe unikt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.4.2024 den 15.34):

Det går i mye sjokolade og is. Jeg har telt kalorier ved noen av diettene, men det blir veldig slitsomt i lengden 

Der ligger nok problemet, for høy kaloritetthet i dine foretrukne godsaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis sunt hele uken og på lørdag kan du Skeie ut og spise akkurat hva du vil. Med sunt mener jeg hjemmelaget mat av råvarer, mye grønnsaker, fisk og frukt, null prosessert mat. Jeg gjør det slik selv og er ganske slank. Men det kan fort skli ut og bli flere dager med snop og snacks. Da legger jeg selvsagt på meg. Lær deg å lage sunn mat som smaker godt. 

Anonymkode: ea8d8...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Spis sunt hele uken og på lørdag kan du Skeie ut og spise akkurat hva du vil. Med sunt mener jeg hjemmelaget mat av råvarer, mye grønnsaker, fisk og frukt, null prosessert mat. Jeg gjør det slik selv og er ganske slank. Men det kan fort skli ut og bli flere dager med snop og snacks. Da legger jeg selvsagt på meg. Lær deg å lage sunn mat som smaker godt. 

Anonymkode: ea8d8...9f6

Jeg lager mye sunn mat også, men å avstå fra sjokoladen om kvelden føles umulig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg lager mye sunn mat også, men å avstå fra sjokoladen om kvelden føles umulig.

Hva med sunnere alternativ?

Anonymkode: f72ce...37a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.4.2024 den 16.24):

Jeg tenker det samme, men så tenker jeg at jeg ikke kommer til å føle meg vel etterhvert uansett. For jeg har vært tynnere før uten å være lykkelig.

Det er tydelig at du ikkje har motivasjon for å gå ned i vekt. Så då kan du egentlig berre gi opp, det skjer ingen magi på dette området. Du må ville det, og du må ville det heilt og totalt og på ekte.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.4.2024 den 9.49):

Har det også sånn...men så faller jeg gang på gang tilbake til sjokoladesuget...og da kan ingenting stoppe meg. Da spiser jeg i bilen på vei hjem, i smug for mannen, og er ukritisk til hva jeg putter i meg. I gode perioder er jeg sååå fornøyd, og det er viktig å spise meg mett hver gang, og ingenting mellom måltidene. Jeg vil klare det

Anonymkode: 80034...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...