Isambard Skrevet 6. april 2024 #21 Del Skrevet 6. april 2024 Linken sier ikke at flertallet av jøder er muslimer. Allerede første avsnitt definerer jøder som tilhengere av jødisk kultur og religion. Det er like ulogisk som å si at de fleste kristne er muslimer. Det gir ingen mening. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 6. april 2024 #22 Del Skrevet 6. april 2024 Majer skrev (8 minutter siden): Kristne, jøder og muslimer i området har samme genetiske opphav. De eneste som skiller seg ut der borte er jødene som er fulle av europeiske gener og kommer fra USA og Europa. Det kan man også se på utseendet deres. Benjamin Netanyahu ligner eks ikke veldig mye på en typisk palestiner Jo, Bibi er Ashkenazi, polsk jøde. Han er fortsatt jøde. Jødene i Europa er etterkommere av jøder som ble kastet ut etter år 70. De har ivaretatt sin jødiske kultur, men selvsagt tilpasset seg livet i Europa i 2000 år. Fordi de har levd relativt segregert fra majoritetsbefolkningen har de en særegen genetisk makeup. Har vel vært noe blanding også. Men opphavet er fortsatt i Midtøsten. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 6. april 2024 Forfatter #23 Del Skrevet 6. april 2024 (endret) Isambard skrev (11 minutter siden): Linken sier ikke at flertallet av jøder er muslimer. Allerede første avsnitt definerer jøder som tilhengere av jødisk kultur og religion. Det er like ulogisk som å si at de fleste kristne er muslimer. Det gir ingen mening. Nei, det er nettopp det som er interessant. Selv Bacteria som er uenig med meg mener at man er jøde selv når man ikke tror på religionen Så når man ikke anser det som krav at man skal være religiøs for å være jøde så gir det et veldig komplekst bilde Endret 6. april 2024 av Majer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 6. april 2024 #24 Del Skrevet 6. april 2024 (endret) Majer skrev (23 minutter siden): Nei, det er nettopp det som er interessant. Selv Bacteria som er uenig med meg mener at man er jøde selv når man ikke tror på religionen Så når man ikke anser det som krav at man skal være religiøs for å være jøde så gir det et veldig komplekst bilde Forskjellen på islam/kristendom og jødedom er at de to første er misjonerende religioner. Jødedommen er en etnoreligion. Må på jobb snart 😉 men du kan finne masse på nett om dette. Du har helt rett i at dette er komplekst. Endret 6. april 2024 av Bacteria 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 6. april 2024 #25 Del Skrevet 6. april 2024 Majer skrev (10 minutter siden): Nei, det er nettopp det som er interessant. Selv Bacteria som er uenig med meg mener at man er jøde selv når man ikke tror på religionen Så når man ikke anser det som krav at man skal være religiøs for å være jøde så gir det et veldig komplekst bilde Ja, det å være jøde er litt uklart definert siden det er er en blanding av etnisitet og religion. De har en egen religion, eget språk og (i mindre grad) felles forfedre. Det er veldig klart et eget folk, men ikke en egen rase hvis man skal bruke et gammeldags begrep. Det som står i din link er at vedkommende som et minimum må være barn av noen som identifiserer seg som jøde eller at man har konvertert til jødedommen. Jeg kan ikke på noen som helst måte lese det som at de fleste jøder er muslimer. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akhenaton Skrevet 6. april 2024 #26 Del Skrevet 6. april 2024 Når du konstant prøver å toppe din egen idioti. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trubadur Skrevet 6. april 2024 #27 Del Skrevet 6. april 2024 (endret) Majer skrev (6 timer siden): Kristne, jøder og muslimer i området har samme genetiske opphav. De eneste som skiller seg ut der borte er jødene som er fulle av europeiske gener og kommer fra USA og Europa. Det kan man også se på utseendet deres. Benjamin Netanyahu ligner eks ikke veldig mye på en typisk palestiner «Det kan man se av utseendet deres». Veldig godt argumentert. Dette er slike lettvinte forklaringer som florerer på Tik Tok og Instagram nå. Jødene er europeere og det er white supremacy og jeg vet ikke hva. Har du vært mye i Israel, Majer? Har du sett mange israelere? Du hadde ikke klart å skille hvem som er israeler fra hvem som er palestiner om du hadde prøvd en gang. Vet du hvor mange jøder med opprinnelse i Midt-Østen som bor i Israel? (Rundt 30 % av jødene i Israel har opphav fra Europa.) Endret 6. april 2024 av Trubadur 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 6. april 2024 #28 Del Skrevet 6. april 2024 Trubadur skrev (5 minutter siden): «Det kan man se av utseendet deres». Veldig godt argumentert. Dette er slike lettvinte forklaringer som florerer på Tik Tok og Instagram nå. Jødene er europeere og det er white supremacy og jeg vet ikke hva. Har du vært mye i Israel, Majer? Har du sett mange israelere? Du hadde ikke klart å skille hvem som er israeler fra hvem som er palestiner om du hadde prøvd en gang. Vet du hvor mange jøder med opprinnelse i Midt-Østen som bor i Israel? Helt sant. Har tom sett at noen med samisk opphav har prøvd å hive seg på. Sammenligne seg med palestinere; «we are the indigneous people of the north» og hevde at de er undertrykt av hvite «supremacists» AKA OSS 😂 Det er så mye tullball nå at det er utrolig. Og så er det veldig spesielt når WOKE på ekstrem venstreside politisk begynner å fable om DNA når det kommer til hvem som har «rett» til å bo et sted, på beste nazivis. Blut und Boden, hørt om det.? En argumentasjon som godt kan komme til å bite disse «antirasistene» i ræva. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trubadur Skrevet 6. april 2024 #29 Del Skrevet 6. april 2024 Bacteria skrev (18 minutter siden): Helt sant. Har tom sett at noen med samisk opphav har prøvd å hive seg på. Sammenligne seg med palestinere; «we are the indigneous people of the north» og hevde at de er undertrykt av hvite «supremacists» AKA OSS 😂 Det er så mye tullball nå at det er utrolig. Og så er det veldig spesielt når WOKE på ekstrem venstreside politisk begynner å fable om DNA når det kommer til hvem som har «rett» til å bo et sted, på beste nazivis. Blut und Boden, hørt om det.? En argumentasjon som godt kan komme til å bite disse «antirasistene» i ræva. Det er helt ufattelig at de ikke selv ser hva de holder på med. 40-tallet kaller, liksom. Lurer på om disse folka har fått med seg at det bor over 100 000 etiopiske jøder i Israel. Er de også hvite overherrer? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trubadur Skrevet 6. april 2024 #30 Del Skrevet 6. april 2024 FruKine skrev (27 minutter siden): Skulle det egentlig være så overraskende? Vi har jo nettopp vært gjennom woke banden her hjemme som selv mente at å være ukranier var en etnisitet da drammen kun ville ta imot ukrainske flyktninger og ble beskyldt for rasisme. Det evinnelige hykleriet til wokefolket. Når det passer narrativet deres er det lov å bruke biologi og etnisitet, når det ikke gagner narrativet er det rasisme og sexisme. Jeg vil si woke er nazister på syre, hvor de har klare etno biologiske idealer, men i stedet for å bittert rettferdiggjøre det og stå for det (slik de opprinnelige nazistene gjorde) heller projiserer det på andre for å distrahere og underminere. Det er ikke det som overrasker meg mest. Jeg blir mer overrasket over alle som faller for argumentene deres. At Israelske jøder egentlig er europeiske alle sammen, det lo jeg av først. Nå ser jeg at mange faktisk tror på dette, også her på kvinneguiden, norske folk på Instagram og andre sosiale medier. De tror det er sant. De tror virkelig dette er er «white supremacy” Palestinerne er de stakkars fargede mot den overlegne og hvite Israeleren. Folk er fullstendig historieløse og ute av stand til å lese annet enn reels på sosiale medier og overskrifter i norske nyhetskanaler. Jeg blir så oppgitt. 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 6. april 2024 #31 Del Skrevet 6. april 2024 Trubadur skrev (3 timer siden): «Det kan man se av utseendet deres». Veldig godt argumentert. Dette er slike lettvinte forklaringer som florerer på Tik Tok og Instagram nå. Jødene er europeere og det er white supremacy og jeg vet ikke hva. Har du vært mye i Israel, Majer? Har du sett mange israelere? Du hadde ikke klart å skille hvem som er israeler fra hvem som er palestiner om du hadde prøvd en gang. Vet du hvor mange jøder med opprinnelse i Midt-Østen som bor i Israel? (Rundt 30 % av jødene i Israel har opphav fra Europa.) Hva er det som forsvarer at et folk pga kultur og religion har mer rett til et landområde, en etnisitet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 6. april 2024 #32 Del Skrevet 6. april 2024 10 minutter siden, Apis said: Hva er det som forsvarer at et folk pga kultur og religion har mer rett til et landområde, en etnisitet? Er vel primært historie som legges til grunn. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 6. april 2024 #33 Del Skrevet 6. april 2024 (endret) On 4/5/2024 at 12:46 PM, FryNor said: Hvordan klarer du å tolke definisjonen dit hen at jøder er muslimer når islam ble oppfunnet over 1000 år etter jødedommen?. minst !!! "The origins of Judaism date back more than 3500 years." https://www.edu.gov.mb.ca/k12/docs/support/world_religions/judaism/origins.pdf Endret 6. april 2024 av NatNat 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 6. april 2024 #34 Del Skrevet 6. april 2024 10 hours ago, Apis said: Hans mor, Maria var vel jøde, hans far var jo ikke Josef, men Den hellige ånd. Og det er vel mor som er viktig her, om en er født jøde eller ikke?. ja, Jesus var Jøde og Kristendom kommer direkte fra Judaism. so what ? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 6. april 2024 #35 Del Skrevet 6. april 2024 9 hours ago, Majer said: Nei, det er nettopp det som er interessant. Selv Bacteria som er uenig med meg mener at man er jøde selv når man ikke tror på religionen Så når man ikke anser det som krav at man skal være religiøs for å være jøde så gir det et veldig komplekst bilde Det er det. Uansett om Jøder er religiøs eller ikke, er de fortsatt Jøder. Du kan finne ut om du har jødiske blod i familie historie med DNA analyser. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 6. april 2024 #36 Del Skrevet 6. april 2024 NatNat skrev (10 minutter siden): ja, Jesus var Jøde og Kristendom kommer direkte fra Judaism. so what ? Det samme gjør også islam. Kan det være religion som er roten til alt vondt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 6. april 2024 #37 Del Skrevet 6. april 2024 (endret) 12 minutter siden, Apis said: Det samme gjør også islam. Kan det være religion som er roten til alt vondt? Muhammed (Islam profet) forandret en del. Husk at han var først og fremst en kriger. Bare les deg gjennom : https://en.wikipedia.org/wiki/Military_career_of_Muhammad og : https://wikiislam.net/wiki/List_of_Killings_Ordered_or_Supported_by_Muhammad sjekk spesielt nr 13 i februar-mars 627 ; 600-900 beheaded (Tabari, Ibn Hisham) og du skal forstå ganske fort forskjell med Jesus. Endret 6. april 2024 av NatNat 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 6. april 2024 #38 Del Skrevet 6. april 2024 NatNat skrev (13 minutter siden): Muhammed (Islam profet) forandret en del. Husk at han var først og fremst en kriger. Bare les deg gjennom : https://en.wikipedia.org/wiki/Military_career_of_Muhammad og : https://wikiislam.net/wiki/List_of_Killings_Ordered_or_Supported_by_Muhammad sjekk spesielt nr 13 i februar-mars 627 ; 600-900 beheaded (Tabari, Ibn Hisham) og du skal forstå ganske fort forskjell med Jesus. Jesus var vår tids første hippe og har lite å gjøre med konservativ kristensionisme, slik vi kan mistenke det misjonert av enkelte brukere i disse trådene. https://www.kirken.no/nb-NO/om-kirken/slik-styres-kirken/bispemotet/nyheter_fra_bispemotet/kristensionisme/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 6. april 2024 #39 Del Skrevet 6. april 2024 (endret) 2 minutter siden, Apis said: Jesus var vår tids første hippe og har lite å gjøre med konservativ kristensionisme, slik vi kan mistenke det misjonert av enkelte brukere i disse trådene. https://www.kirken.no/nb-NO/om-kirken/slik-styres-kirken/bispemotet/nyheter_fra_bispemotet/kristensionisme/ jepp er verken jødisk eller kristen selv så du vet. Endret 6. april 2024 av NatNat 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CatPerson123 Skrevet 6. april 2024 #40 Del Skrevet 6. april 2024 Ser dem alle som mennesker. Det er det. Jeg synes mennesker skal klare å leve sammen uavhengig av religion, og håper de oppnår det. Uansett hvilken religion de som styrer har, håper jeg det hverken er terrorister, undertrykkere eller diktatorer. Vet dette er en kompleks diskusjon, uten fasit, men synes det er trist at mennesker ikke bare kan leve sammen fordi de alle er mennekser uansett. Men dette er svært urealistisk, det vet jeg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå