Gå til innhold

Skal man bruke blinklys?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ville ha blinket til venstre hvis jeg skulle inn på parkeringsplassen. Du får jo vikeplikt for de som kommer i motsatt retning, og må sannsynligvis bremse ned. De som kommer bak deg er ikke tankelesere og trenger å vite hvorfor du bremser/stopper.

Jeg ville ikke ha blinket til høyre hvis jeg skulle følge veien videre. Og hvis jeg lå bak en som ikke blinket ville jeg antatt at vedkommende skulle fortsette å følge veien, og ikke at han/hun skulle inn på parkeringsplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lurven
Hensatt skrev (3 timer siden):

Sviinger kommer i alle grader fra 0 til 180 grader...

En sving kan vel teoretisk sett ha 359 grader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Følger man veien, skal man ikke blinke. Kjører du inn på en parkeringsplass, har du ikke fulgt veien, og skal kun da blinke. Vi har to sånne svinger hos oss, men da er ikke parkeringsplassen rett frem, men faktisk en hel vei videre. Her er det skilta og markert med linjer hvilken vei som er avsvingning og hvilken som er "rett frem" (følger veien). Avsvingningene er rett frem! Man skal da altså ikke trenge å blinke, men jeg blinker faktisk for sikkerhetsskyld, da det oppleves noe diffust om man ikke er kjent med veien. Jeg hadde masse øvelseskjøring på den ene veien, og fikk klar beskjed om at det ikke skulle blinkes med mindre jeg skulle rett frem (svinge av). Fikk oppkjøring på den samme veien, og fikk ingen feil på å ikke ha blinka. 

Begge disse veiene (avsvingningene) heter noe annet enn den veien jeg kjører på, så jeg antar det har noe med det å gjøre? 

Anonymkode: eaf3a...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, Hensatt said:

Noe annet enn hva? En sving kan ha både 90 og 180 grader og trenger ikke ha en rett vinkel...

41 minutter siden, Lurven said:

Ja, men 90 grader er en vinkel. Sving er sirkulært. 

Hvis det kun hadde vært mulig å kjøre en retning kunne man kan kalt dette for en sving, men ikke når det er to muligheter å kjøre. Da er det et kryss 

Anonymkode: f5463...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurven skrev (1 time siden):

Det stemmer. Ved Røldal har man vel teknisk spiraltunneler med mer enn 360 grader også 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurven
Hensatt skrev (2 minutter siden):

Det stemmer. Ved Røldal har man vel teknisk spiraltunneler med mer enn 360 grader også 😉

Ja det er jo også mulig, om man går opp eller ned i høyde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, det var det jeg også trodde. Men hvis man skal til parkeringsplassen, så er jo den rett frem, og da blir det vel litt rart å blinke til venstre?

Anonymkode: cdabf...7bf

Nei, ikke rart. Du varsler om at du skal til venstre for det kjørefeltet du er i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.4.2024 den 9.56):

Tenk at man kjører på en 50- sone vei som svinger 90° til høyre, mens rett frem er det en parkeringsplass.

Skal man da blinke til høyre i svingen, eller regnes dette som om man bare fortsetter på samme vei uten å svinge av, og derfor trenger man ikke blinke?

Anonymkode: cdabf...7bf

Har du førerkort eller er du under opplæring ?

Anonymkode: 1929b...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...