AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #21 Del Skrevet 6. april 2024 Sententia skrev (På 4.4.2024 den 23.35): Jeg forstår svensk best. Både skriftlig og muntlig. Jeg bor nær grensen, og har vært mye mer eksponert for svensk i både skriftform og taleform. Du skriver norsk, det vil si at du bør forstå dansk skriftspråk nesten på lik linje. Anonymkode: 782a2...51b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sententia Skrevet 6. april 2024 #22 Del Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du skriver norsk, det vil si at du bør forstå dansk skriftspråk nesten på lik linje. Anonymkode: 782a2...51b De ordene som er ulike på norsk og nabospråkene har jeg fremdeles lettere for å forstå på svensk For å ta et søkt eksempel, så er varandra lettere enn hinanden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #23 Del Skrevet 6. april 2024 Jeg syns det er lettest å forstå svensk muntlig, og kan godt lese både dansk og svensk. Men jeg sliter med å få med meg dansk muntlig. For tiden må jeg snakke en del med en som snakker dansk i jobbsammenheng, og jeg sliter. Det er flaut å si "unnskyld, hva sa du?" fem ganger på rad. Sender han meg en mail derimot, går det bra. Svensker har jeg jobbet mye sammen med, og ikke hatt problemer med å forstå hverken skriftlig eller muntlig, men de har til tider hatt vanskeligheter med å forstå meg. Anonymkode: 79518...14d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #24 Del Skrevet 6. april 2024 Begge er like enkle. Anonymkode: 55abb...753 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svartkatt Skrevet 6. april 2024 #25 Del Skrevet 6. april 2024 Svensk, svensk og svensk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #26 Del Skrevet 6. april 2024 Begge er like enkle, både muntlig og skriftlig. Sjefen min er dansk og mange av kollegaene mine er svenske. Anonymkode: 6909d...e05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #27 Del Skrevet 6. april 2024 Skjønner ish svensk. Muntlig går helt fint, skriftlig hovedsakelig også. Dansk muntlig skjønner jeg INGENTING, kanskje noen ord men aldri hele setninger. Hører bare masse lyder, ingen bokstaver eller uttale Anonymkode: 0a4e1...65d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #28 Del Skrevet 6. april 2024 Spiller ingen rolle for meg, er like vant til begge deler. Forstår begge deler både muntlig og skriftlig uten problemer. Anonymkode: 424e2...445 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #29 Del Skrevet 6. april 2024 Svensk. Anonymkode: 3fbb1...10d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #30 Del Skrevet 6. april 2024 Jeg kan se svenske filmer og serier uten undertekst, uten problem. Jo mer jeg blir "utsatt" for språket, jo flere av ordene som er ulike lærer jeg meg. Språkmelodien er så lik norsk. Irriterer meg over at jeg ikke forstår muntlig dansk, irriterer meg over at de uttaler ord som er nesten helt like våre på en så grøtete måte. F.eks "mat" og "med" uttales likt på dansk, jeg vet ikke hva er hva uten klar kontekst. Når jeg har dansk tekst på filmer så skjønner jeg alt. Anonymkode: 1eb41...58b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
17.11 Skrevet 6. april 2024 #31 Del Skrevet 6. april 2024 (endret) Svensk er lettest muntlig, men dansk er ikke så ille når man blir vant til det. Det samme gjelder egentlig skriftlig svensk, jeg liker det litt bedre enn dansk. De har morsommere ord på svensk. Endret 6. april 2024 av 17.11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina82 Skrevet 6. april 2024 #32 Del Skrevet 6. april 2024 Ryddet for brukerdebatt. Christina82, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lost little girl Skrevet 6. april 2024 #33 Del Skrevet 6. april 2024 Svensk muntlig og dansk skriftlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå