Gå til innhold

Blackface og n-ordet i Donald-Pocket!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mezzosoprena skrev (20 timer siden):

Der gikk du glipp av et fantastisk læringspunkt: "Slik holdt man på den gang "i gamle dager", nå har vi heldigvis blitt mer opplyste og gjør ikke lenger dette.

Vi hadde nøyaktig den samtalen med husets femåring her forleden, da hun leste Pippi Langstrømpe (en utgave fra før pappaen hennes ble sydhavskonge). Tror hun skjønte poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Min bestemor, mamma og selv jeg som er født på 80 tallet er vokst opp med neger, pakkis osv som noe som var helt vanlig å si. Ikke noe negativt. Hadde og har mange utenlandske venner og selv de syns krenkingen har gått for langt.

Anonymkode: 8a153...490

Pakkis har alltid vært nedsettende.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan huske at neger ikke var et ord man skulle bruke og det var diskusjonen om at Pippi Langstrømpe sin pappa ikke lenger var Negerkonge. Det fikk de ikke lov å printe i bøkene lenger. Fra da av var han Sydhavskonge.

Anonymkode: 4a0db...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

At en voksen mor ikke ante hva hun skulle gjøre så hun bladde bare fort forbi FORTELLER EN HEL DEL OM DENNE MOREN. 

Det er ikke til å tro hvor lite besluttsom man skal være i dag. 

Anonymkode: d722a...a50

Jo, jeg besluttet å hoppe over dette. Og du, du ville bare ha lest opp?

Anonymkode: f78de...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Husker filmen "Svidd neger" kom ut i 2002. En av de mest absurde filmene jeg har sett noen gang.

Andre som husker denne?

Anonymkode: 61e14...e2b

En perle av en film! Den ler jeg av i den dag i dag. Når han dumme bonden har oralsex med en bjørk. Ubetalelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

En hysterisk beslutning spør du meg. Tenk å bli så satt ut av å se ordet neger 😮 Du bør få deg timer hos psykolog. 

Anonymkode: e5a77...f90

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke meg du spør, men jeg svarer likevel:) Ja, jeg hadde lest opp. Og heller forklart etterpå at slike ord ikke lenger er greit å bruke:)

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappi skrev (3 timer siden):

Pakkis har alltid vært nedsettende.

Nordlending har vært nedsettende. Homofil har vært nedsettende.

Felles for disse er at gruppene har tatt eierskap til termene. «Ja jeg er nordlending. Og jeg er faen meg stolt av det»

Anonymkode: 6569d...b00

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruKine skrev (7 timer siden):

Gleder meg til du skal forklare hvordan woke og de utallige kjønn og pronomen i den utviklede verden skal bidra til å avskaffe fattigdom i utviklingsland. Også på hvordan det skal bedre de sosiale forholdene i disse landene, spesielt når de ressursterke fra disse delene av verden også får lett opphold her i vesten og blir omfavnet av wokeideologien, som ofte er enda mer uglesett og foraktet av dem.

Hvorfor skal jeg gjøre det? Jeg påsto aldri at woke var en utvikling, nå legger du ord i munnen min. Woke er en betegnelse på en tilstand av kritisk årvåkenhet og motstand mot særlig rasisme og diskriminering av minoriteter – ikke en «utvikling».

Anonymkode: 03a42...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Felles for disse er at gruppene har tatt eierskap til termene. «Ja jeg er nordlending. Og jeg er faen meg stolt av det»

Homofil har aldri vært nedsettende? Det er homse som oppfattes som nedsettende.

Anonymkode: 03a42...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ville selvfølgelig brukt anledningen til å gi barna informasjon om hvordan det var, og hvorfor det ikke er slik lenger. 

Kalles noe så enkelt å oppdra et barn, bruke den infoen som plutselig dukker opp til noe positivt. 

Hva sier du når barnet slår seg eller faller? 

Anonymkode: d722a...a50

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er nordlending, og vi flytta sørover på slutten av 60 tallet. Jeg ble mobbet og banket opp pga det. Burde kanskje stå på for å få slutt på å bruke nordlending siden jeg opplevde krenkelser pga det og fikk traumer. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hannah80 skrev (10 timer siden):

Ikke meg du spør, men jeg svarer likevel:) Ja, jeg hadde lest opp. Og heller forklart etterpå at slike ord ikke lenger er greit å bruke:)

Fordi neger betyr svart og vi skal ikke kalle en spade for en spade lengre.

Anonymkode: 9dad8...283

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er nordlending, og vi flytta sørover på slutten av 60 tallet. Jeg ble mobbet og banket opp pga det. Burde kanskje stå på for å få slutt på å bruke nordlending siden jeg opplevde krenkelser pga det og fikk traumer. 

Disse søring-kolonialistene burde gjøre litt bot for behandlingen av oss nordlendinger nå. Jeg tenker 1 time i uka på skolen og arbeidsplassen i obligatorisk av-kolonialisering sånn at de kan lære at de har en skitten arvesynd de aldri får vasket vekk?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi neger betyr svart og vi skal ikke kalle en spade for en spade lengre.

Anonymkode: 9dad8...283

At forståelsen av et ord endret seg med tid og kontekst kan umulig være et fremmed konsept for deg. 

Anonymkode: 55700...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

At forståelsen av et ord endret seg med tid og kontekst kan umulig være et fremmed konsept for deg. 

Anonymkode: 55700...535

Det er dog en forskjell mellom «organisk» utsklidning, og en styrt politisert endring av språk som respons på problemer i USA.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/4/2024 at 10:14 PM, AnonymBruker said:

Min bestemor, mamma og selv jeg som er født på 80 tallet er vokst opp med neger, pakkis osv som noe som var helt vanlig å si. Ikke noe negativt. Hadde og har mange utenlandske venner og selv de syns krenkingen har gått for langt.

Anonymkode: 8a153...490

Veldig merkelig at alle som er homofober, rasister eller transfober har en venn som fra en av de nevnte gruppene som selv synes det er greit.

Anonymkode: a2959...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Veldig merkelig at alle som er homofober, rasister eller transfober har en venn som fra en av de nevnte gruppene som selv synes det er greit.

Anonymkode: a2959...6d6

Kanskje disse gruppene er mindre ensartede enn du tror?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/4/2024 at 10:16 PM, Mezzosoprena said:

(Og så kan vi heller diskutere om n-ordet, oversatt til norsk betydning er det samme som det engelskspråklige n-ordet)

«Nigger» er ensbetydende med «svart***» så å si at neger er det samme blir bare helt høl i hue. Neger betyr jo bare svart, og at man kommer fra sør for Sahara. 

On 4/4/2024 at 10:16 PM, AnonymBruker said:

Pakkis har vel alltid vært negativt ladet?  

Anonymkode: 657dd...571

On 4/4/2024 at 10:17 PM, Mezzosoprena said:

Pakkis har da alltid vært nedsettende? Jeg er født på 70-tallet...

On 4/4/2024 at 10:18 PM, AnonymBruker said:

Pakkis har nok alltid vært brukt nedsettende, ja

Anonymkode: a8182...3cd

On 4/4/2024 at 10:20 PM, HelgeK said:

Pakkis var vel aldri helt stuerent å si vel.

Kommer an på settingen. Pakkis i Antarktis er noe annet. 
Pakkis: 

467126_large_84C5445A-A7E9-11E3-BB56-2E2

https://fokus.foto.no/bildekritikk/bilde/467126-pakkis?imageoffset=0&utvalgid=0&keywords=Antarktis&photographerselection=0&offset=0

https://www.spitsbergen-svalbard.no/svalbard-infoside/drivis-pakkis-fjordis.html

Anonymkode: 3e2ec...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...