AnonymBruker Skrevet 5. april #81 Del Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (14 timer siden): Vel, jeg kan tydelig huske at dette var en diskusjon på begynnelsen av 90-tallet. Langt fra alle hadde fått det med seg, men det begynte å bre seg en forståelse av at ordet "neger" ikke var helt greit å bruke. Jeg kan love deg at ingen av dem som kalte kjæresten til svogeren min neger mente det positivt. Dette var på starten av 90-tallet. Anonymkode: 88561...aee Kjæresten til svogeren, altså ditt søsken? Anonymkode: 091c3...bab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #82 Del Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kan dere ikke bare godta utviklingen og følge med i tiden? Jeg er faktisk glad for at vi hele tiden utvikler oss og møter hverandre som medmennesker. Anonymkode: 09380...fdb Ville du ha sagt det samme i Tyskland i 1930-ish? «Kan dere ikke bare godta utviklingen og følge med i tiden»? Anonymkode: 6569d...b00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 5. april #83 Del Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Er ikke blomsterbarn et annet ord for hippies? Eller husker jeg feil nå? Anonymkode: 03a42...eee Nei, du husker helt rett😀 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #84 Del Skrevet 5. april Martin Luther King jr., selveste sjefs n*-en i USA, brukte jo selv ordet helt nøytralt i taler og skriverier på 60-tallet. Og det var ikke en gang derfor han ble skutt. Det var ikke et negativt ord før noen fant ut at det var det og fikk overbevist mange nok. Idiot var også et nøytralt ord som selv legene brukte i journaler for inntil ca 100 år siden før de fant på nye ord. Argumentet med n-ordet i USA var at når "irish-americans, italian-americans, norwegian-americans" osv ble kalt dette, hvorfor skulle det da ikke hete "african-americans" også? Lett å være enig i det så da ble det slik og n*-ordet ble forkastet og forbundet med rasisme siden de som sa det kunne mistenkes å ikke ville behandle de svarte språklig likt med andre minoriteter. At språk endrer seg burde sjokkere nøyaktig ingen. Så man må se på årstallet det ble brukt og ikke bedrive bakoversensur slik noen holder på nå. Litt morsomt i norsk språk er at vi sier det motsatt. For eksempel sier vi norsk-pakistaner. Det skulle vært pakistaner-nordmann om vi fulgte den amerikanske måten. N-ordet eller tilsvarende brukes fortsatt i mange språk og mange språk har også ord for hvite/hviting både i Asia og Afrika. Så det var ikke gitt at negativiteten rundt ordet skulle spre seg til norsk. Noen ganger kulturapproprierer vi litt for lett ting som skjer over there og går unødvendig på eggeskall rundt innarbeidede ord bare pga noe vi har sett på film eller snaptok. Anonymkode: 3661d...ba5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #85 Del Skrevet 5. april Hannah80 skrev (28 minutter siden): Nei, du husker helt rett😀 Det er mulig at jeg rørte sammen blomsterbarn, løvetannbarn og de med lettere håndbagasje. Som understreker poenget mitt: når man prøver å distansere ordet fra hva det skal bety så er det jammen inne enkelt. Personlig så er jeg middelaldrende. Ikke unghetshemmet, erfaringsrik eller noen annen ordsminke som har til hensikt å skjule at jeg er nærmere graven enn en gjennomsnittlig 20-åring. Anonymkode: 6569d...b00 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #86 Del Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (1 time siden): I en artikkel fra VG fra 2023 blir det skrevet: Skartveit bruker begrepet «narkomane», som ble pensjonert for en halv generasjon siden, flere ganger. Store norske leksikon definerer «narkoman» som «en vanlig, men feilaktig og nedsettende betegnelse om mennesker med rusmiddelavhengighet». Anonymkode: 03a42...eee For lang lang tid tilbake brukte de ordet "narkotiker". Jeg kan ikke forstå hvordan narkoman kan være krenkbart. Anonymkode: 026fa...53f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #87 Del Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjæresten til svogeren, altså ditt søsken? Anonymkode: 091c3...bab Nei, svoger kan også være ektemannens bror og da blir ikke han mitt søsken. Anonymkode: 026fa...53f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #88 Del Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Ville du ha sagt det samme i Tyskland i 1930-ish? «Kan dere ikke bare godta utviklingen og følge med i tiden»? Anonymkode: 6569d...b00 Det som skjedde i Tyskland i 1930-årene var jo det stikk motsatte av utvikling. Anonymkode: 03a42...eee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #89 Del Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (16 timer siden): 6-åringen fikk låne en Donald-Pocket som lå oppe hos besteforeldrene, og ville at jeg skulle lese i den for ham på senga i kveld. Plutselig dukket det opp en sekvens hvor Rikerud maskerte seg med blackface, og hvor Onkel Skrue brukte n-ordet! Se under. Ante ikke hva jeg skulle gjøre, så jeg bare hoppet over akkurat dette. Så at denne pocketer ble trykket i 1999. Var virkelig dette akseptert for bare 25 år siden?! Kunne vel aldri ha blitt trykket i dag! Anonymkode: f78de...994 OMG, snakk om hysteri. Det er ikke forbudt å si neger, verken da eller nå. Tenk å bli så satt ut av ordet neger, da tenker jeg at ts har store problemer og bør oppsøke psykolog. Ts, var du redd for at krenketrollet skulle hoppe ut av boka å ta deg? Anonymkode: e5a77...f90 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #90 Del Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det som skjedde i Tyskland i 1930-årene var jo det stikk motsatte av utvikling. Anonymkode: 03a42...eee Nazismen var en _utvikling_ til det verre. Woke er en _utvikling_ til det verre. Når brukeren fdb legger til grunn at vi skal holde munn og godta enhver utvikling så antar jeg at han vil gjøre det samme hvis nazister får makta i landet? Anonymkode: 6569d...b00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #91 Del Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nazismen var en _utvikling_ til det verre. Woke er en _utvikling_ til det verre. Når brukeren fdb legger til grunn at vi skal holde munn og godta enhver utvikling så antar jeg at han vil gjøre det samme hvis nazister får makta i landet? Anonymkode: 6569d...b00 Veldig snevert og svart hvitt tenking du har her. Woke er ikke en utvikling til det verre. Snakker vi om samme ting liksom? Woke er opplysende, ikke dødelig. Woke er å opplyse folk om at visse ting kan være emosjonelt skadende. Ikke en oppfordring til å ta livet av/ekskludere mennesker med feil hudfarge/øyne/øre/nese/munn. Anonymkode: 09380...fdb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #92 Del Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nazismen var en _utvikling_ til det verre. Woke er en _utvikling_ til det verre. Når brukeren fdb legger til grunn at vi skal holde munn og godta enhver utvikling så antar jeg at han vil gjøre det samme hvis nazister får makta i landet? Anonymkode: 6569d...b00 Utvikling er en samlebetegnelse for en rekke ulike samfunnsendringer som antas å bidra til bedre sosiale og økonomiske forhold i utviklingsland, med særlig vekt på avskaffelse av fattigdom. Kilde: Store norske leksikon Anonymkode: 03a42...eee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #93 Del Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Veldig snevert og svart hvitt tenking du har her. Woke er ikke en utvikling til det verre. Anonymkode: 09380...fdb Så hvis man _kritiserer_ woke så er man snever og tenker svart-hvitt. Mens hvis man _hausser opp_ så er man? La meg gjette: «god»? Det er et av kjerneproblemene med dette nye tankegodset. Man har lullet seg inn i så mye selvrettferdighet at kritikere per def må være onde. Sitat Snakker vi om samme ting liksom? Woke er opplysende, ikke dødelig. Woke er å opplyse folk om at visse ting kan være emosjonelt skadende. Ikke en oppfordring til å ta livet av/ekskludere mennesker med feil hudfarge/øyne/øre/nese/munn. «Woke» later i praksis til å promotere rasisme, motsetninger, ekstremisme, anti-egalitet, Jeg kan medgi at woke er et mangehodet troll og det finnes nok stemmer i woke-gjengen som er mer moderate, akkurat aom det finnes moderate blant kommunister og nazister. Men sett under ett så er det en farlig utvikling. Anonymkode: 6569d...b00 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #94 Del Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Utvikling er en samlebetegnelse for en rekke ulike samfunnsendringer som antas å bidra til bedre sosiale og økonomiske forhold i utviklingsland, med særlig vekt på avskaffelse av fattigdom. Kilde: Store norske leksikon Anonymkode: 03a42...eee Som sagt, nazismen var en utvikling lg woke er en utvikling. Begge i feil retning etter min mening. Brukeren som legger til grunn at vi skal holde kjeft og godta enhver utvikling fremstår som historieløs. Anonymkode: 6569d...b00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #95 Del Skrevet 5. april Var mye rart før 😅 Oldemor strikket en sånn som jeg fortsatt tar godt vare på, den er fra en gammel barnebok, "golliwog". Men den boken er vel rundt 130år gammel, så er ikke akkurat så overraskende Anonymkode: 798d6...8cb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjugur Skrevet 5. april #96 Del Skrevet 5. april DelvisPresley skrev (18 timer siden): Det er jo egentlig ikke et stygt ord. Vi har jo kaker som negerskjorte og jødekaker fremdeles. Husker også at negerboller var i et kryssord vi hadde på skolen rundt 98/99. Vi sa jo også "ikke vær så jøde a" til folk som var gjerrige... 🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #97 Del Skrevet 5. april Fjugur skrev (2 minutter siden): Vi sa jo også "ikke vær så jøde a" til folk som var gjerrige... 🙈 Det har jeg aldri hørt og jeg er Nordnorsk og snart 50. Anonymkode: 6569d...b00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #98 Del Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (19 timer siden): 6-åringen fikk låne en Donald-Pocket som lå oppe hos besteforeldrene, og ville at jeg skulle lese i den for ham på senga i kveld. Plutselig dukket det opp en sekvens hvor Rikerud maskerte seg med blackface, og hvor Onkel Skrue brukte n-ordet! Se under. Ante ikke hva jeg skulle gjøre, så jeg bare hoppet over akkurat dette. Så at denne pocketer ble trykket i 1999. Var virkelig dette akseptert for bare 25 år siden?! Kunne vel aldri ha blitt trykket i dag! Anonymkode: f78de...994 At en voksen mor ikke ante hva hun skulle gjøre så hun bladde bare fort forbi FORTELLER EN HEL DEL OM DENNE MOREN. Det er ikke til å tro hvor lite besluttsom man skal være i dag. Anonymkode: d722a...a50 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #99 Del Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Var mye rart før 😅 Oldemor strikket en sånn som jeg fortsatt tar godt vare på, den er fra en gammel barnebok, "golliwog". Men den boken er vel rundt 130år gammel, så er ikke akkurat så overraskende Anonymkode: 798d6...8cb Søt 😍 Anonymkode: 026fa...53f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #100 Del Skrevet 5. april Fjugur skrev (1 time siden): Vi sa jo også "ikke vær så jøde a" til folk som var gjerrige... 🙈 Og vi snakket om grilla jøder til middag da vi var små 😂 hva skal vi ha til middag idag'a, grilla jøder? Haha, huff, ikke rart foreldrene våre ble sure. Anonymkode: db039...fa3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå