Gå til innhold

Blackface og n-ordet i Donald-Pocket!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Isambard skrev (52 minutter siden):

Det var et helt nøytralt ord akkurat som "svenske" eller "rødhåret". Det virker veldig rart nå, men det at det ble brukt i Donald beviser at det var sånn. Folk var mer antirasister i år 2000 enn i dag. Det var for eksempel mye mer tabu å problematisere innvandring den gangen.

Hvis noen hadde negativt syn på svensker eller rødhårede så var ikke ordet problemet. 

Nå er det ikke greit å bruke ordet. Jeg tenker at bare rasister eller totalt akterutseilte gamlinger insisterer på å bruke n-ordet i dag.

Det såkalte n-ordet har så vidt jeg vet alltid stått for "nigger", ikke "neger". Kanskje er det ikke så mange som bruker sistnevnte i offentlig sammenheng i dag, men i privat sammenheng bruker mange det fortsatt i den sammenheng det opprinnelig ble brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vil si at neger ble brukt nedsettende før i tida også. Min far pleide å kalle kjedelig, repetitivt arbeid som tok lang tid for "negerarbeid". Hender han gjør det ennå når han glemmer seg.

Anonymkode: 5ace3...78a

Tja nå er jeg vokst opp i en tid der negerarbeid ble brukt av og til og jar nok et litt annet syn på den bruken enn deg. Du hører bare negerarbeid og tenker det som negativt.

Vi hadde jo andre tanker om betydningen av ordet i form av at ddt faktisk var trist at man under slavehandel satte resurs sterke folk til enkelte type jobber. Feks steinplukking på åker gikk som negerarbeid.  Ikke fordi det var negativt rettet mot folk med en bestemt hud type,  men fordi det var slik jobb slaver ble satt til. Etterhvert ble neger arbeid  vinklet mer i negativ retning. Og da rundt meg iallefall ble det utrykket borte, da meningen bak utrykket endret seg. 

Utrykket satte jo perspektiv på hva de har gått igjennom.  De måtte jo stå i åkeren  fra tidlig morgen til kveld, med dårlig redskap. Lite mat og trusler om vold og lemlesting. Å gå ut av den sterke sola for en hvil var ikke noe for dem. Så mer et perspektiv på hvor jævlig de har hatt det. 

Opprinnelsen av ordet var nok fra slavetiden. Der fintfolk ikke kunne tilate seg å gjøre slavearbeid. Så i utgangspunktet mest beskrivende type arbeid og litt negativt . Mens en periode 80 og 90 tallet litt annen betydning. 

Anonymkode: 87173...466

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HelgeK skrev (13 timer siden):

Pakkis var vel aldri helt stuerent å si vel.

Den i media jeg får med meg bruker mest pakkis er jørnis (jonis josef). Og de som har podcasten med: all respekt.  Ingen av de er født hvite, men er Norske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

upa skrev (27 minutter siden):

Det såkalte n-ordet har så vidt jeg vet alltid stått for "nigger", ikke "neger". Kanskje er det ikke så mange som bruker sistnevnte i offentlig sammenheng i dag, men i privat sammenheng bruker mange det fortsatt i den sammenheng det opprinnelig ble brukt.

I realiteten kan alle ord som begynner på bokstaven N bli omtalt som «n-ordet».

Det ble opprinnelig brukt som en eufemisme for «nigger», men senere også «neger».

«N-ord» i dansk grammatikk, er et språklig begrep som betyr «av felleskjønn».

Anonymkode: 03a42...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig hvordan alt skal være krenk i disse dager, men at folk skal kunne få lov til å brenne religiøse skrifter KUN med intensjonen for å provosere og skape kvalm blir sett på som ytringsfrihet?

Go figure.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neger var et helt nøytralt ord på den tiden, akkurat som asiat og svenske. Nigger, svarting, pakkis og guling, derimot har alltid vært nedsettende. Neger ble vel brukt som et nøytralt ord frem til starten av 2000-tallet, tror jeg. Litt rart å tenke på idag. Så er vel bare de siste ca 20 årene det har vært et krenkende og nedsettende ord. Men ja, rart å se blackface og neger i Donald nå. 1999 føles jo ikke så lenge siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jukkapalme skrev (Akkurat nå):

Neger var et helt nøytralt ord på den tiden, akkurat som asiat og svenske. Nigger, svarting, pakkis og guling, derimot har alltid vært nedsettende. Neger ble vel brukt som et nøytralt ord frem til starten av 2000-tallet, tror jeg. Litt rart å tenke på idag. Så er vel bare de siste ca 20 årene det har vært et krenkende og nedsettende ord. Men ja, rart å se blackface og neger i Donald nå. 1999 føles jo ikke så lenge siden. 

Det har vel alltid vært nedsettende, til tross for at mange som brukte ordet ikke var klar over det selv.

Jeg tror mange av de som brukte ordet hadde gode intensjoner, men ikke visste bedre. Det kan sammenlignes med skjellsordet «narkoman». Mange som bruker det nøytralt, men det er «rusavhengig» som er den nøytrale beskrivelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det har vel alltid vært nedsettende, til tross for at mange som brukte ordet ikke var klar over det selv.

Jeg tror mange av de som brukte ordet hadde gode intensjoner, men ikke visste bedre. Det kan sammenlignes med skjellsordet «narkoman». Mange som bruker det nøytralt, men det er «rusavhengig» som er den nøytrale beskrivelsen.

Hæ er narkoman negativt ord? Har jeg faktisk ikke fått med meg at det er et skjellsord.  Når ble det det?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 25 år leser vi at de kun var to kjønn også, tenk så grusomt det blir for barnebarna våre og høre det. Vi må slette hele verdenshistorien.

Anonymkode: 9dad8...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (13 timer siden):

Ulpegulp som klodrik sier. 

Men for å svare litt mer seriøst; Å kle seg ut som en annen hudfarge eller gruppe var temmelig vanlig og ukontroversielt for relativt kort tid siden og ordet "neger" var også frem til nylig mer eller mindre nøytralt. 

Jeg kledde meg som arabisk prinsesse på karneval rundt 1990. Jeg kledde meg altså som:

* En annen etnisitet

* En annen kultur

* Et annet kjønn

* En annen kjønnsidentitet (crossdresser)

Kvadruppelgulp og kolonialistisk appropriert hyl. Tror du jeg mister karrieren hvis noen finner støvete gamle papirbilder av dette?

Anonymkode: 6569d...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hæ er narkoman negativt ord? Har jeg faktisk ikke fått med meg at det er et skjellsord.  Når ble det det?

I en artikkel fra VG fra 2023 blir det skrevet:

Skartveit bruker begrepet «narkomane», som ble pensjonert for en halv generasjon siden, flere ganger. Store norske leksikon definerer «narkoman» som «en vanlig, men feilaktig og nedsettende betegnelse om mennesker med rusmiddelavhengighet».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Pakkis har vel alltid vært negativt ladet?  

Anonymkode: 657dd...571

Nei. Det er, per definisjon, slang for pakistaner. Fun fact: slang er slang for "shortened language".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Idiot -> retardert -> psykisk utviklingshemmet -> blomsterbarn…

Du kan omskrive termen så mange ganger du vil. Problemet er ikke at noen kaller datteren din «retard». Problemet er at termen beskriver en tilstand som er sett ned på, fryktet eller latterliggjort

Så lenge det å være svakere mentalt enn andre er sett ned på så vil termen «blomsterbarn» bli en nedsettende term som de politisk korrekte vil kjempe mot med nebb og klør.

Løsningen på det hele er ikke en Amerikanisert runke-sirkel av ord-sminkører (og posører). Løsningen er at vi må slutte å se ned på og slutte å mobbe idioter, negre og alle mulige andre utsatte grupper.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg kledde meg som arabisk prinsesse på karneval rundt 1990. Jeg kledde meg altså som:

* En annen etnisitet

* En annen kultur

* Et annet kjønn

* En annen kjønnsidentitet (crossdresser)

Kvadruppelgulp og kolonialistisk appropriert hyl. Tror du jeg mister karrieren hvis noen finner støvete gamle papirbilder av dette?

Ja, men bare hvis du er utenfor Partiet sine synspunkter. Enten er du med wokeistene, eller så er du mot dem. Det er derfor Justin Trudeau ikke får noen læps på pungen, mens indianerkostymet til Siv fikk så mye pes for ingenting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (13 timer siden):

"Hottentott" er vel heller ikke helt innafor. Men ordet har jo en litt koselig klang i det minste..

De forandret navnet på pizzaen på Pizzabakeren og nå sier jeg bare at jeg vil bestille en neger. Enklere for alle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker du ikke tilbake til den tiden, ts? Blackface var ikke et begrep, det var ikke bevissthet rundt at det var negativt at hvite kunne kamuflere seg svart (som er poenget i stripen du viser frem), og neger var et nøytralt begrep som forklarte en rase. Det var blant annet også lov å kle seg ut som indianer (noe særlig Ole, Dole og Doffen har gjort i mange Donald-blad jeg har lest). 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Om 25 år leser vi at de kun var to kjønn også, tenk så grusomt det blir for barnebarna våre og høre det. Vi må slette hele verdenshistorien.

Anonymkode: 9dad8...283

Ja, det kan faktisk virke som at det går den veien. Tenkt så grusomt at vi skilte mennesker mellom gutter/menn og jenter/kvinner, liksom😅

Anonymkode: 23139...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Idiot -> retardert -> psykisk utviklingshemmet -> blomsterbarn…

Du kan omskrive termen så mange ganger du vil. Problemet er ikke at noen kaller datteren din «retard». Problemet er at termen beskriver en tilstand som er sett ned på, fryktet eller latterliggjort

Så lenge det å være svakere mentalt enn andre er sett ned på så vil termen «blomsterbarn» bli en nedsettende term som de politisk korrekte vil kjempe mot med nebb og klør.

Løsningen på det hele er ikke en Amerikanisert runke-sirkel av ord-sminkører (og posører). Løsningen er at vi må slutte å se ned på og slutte å mobbe idioter, negre og alle mulige andre utsatte grupper.

Er ikke blomsterbarn et annet ord for hippies? Eller husker jeg feil nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HemmeligSpion skrev (2 minutter siden):

De forandret navnet på pizzaen på Pizzabakeren og nå sier jeg bare at jeg vil bestille en neger. Enklere for alle.

Vil nesten garantere deg at du risikerer spytt i maten din, hvis du sier det til feil person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei den hadde ikke blitt trykket idag.

Men hadde skrue rett? Var han er falsk never? Svaret er ja.

Burde formuleringen vært annerledes i 1999 sikkert ikke.

Burde formuleringen vært annerledes i 2024. Helt helt helt klart.

Dette er ett storm i ett vannglass.

Som en kuriositet.

Hvorfor er det akseptabelt for fargede og kalle personer for :White boy. Det er i mine øyne minst like rasistisk, men det er det ingen som sier noe om.

Anonymkode: 7ae04...c98

Det er faktisk mange afrikanske som ikke sier white boy. Det er faktisk mange afrikanere som heller ikke flyr rundt å kaller hverandre negere. Det er faktisk mange som irettesetter hverandre i det afrikanske miljøet, når det kommer til både negere og white boy. Men det er nok ikke mange som roper det høyt og proklamerer til gud og hvermann at de gjør de.

Anonymkode: 09380...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke bare godta utviklingen og følge med i tiden? Jeg er faktisk glad for at vi hele tiden utvikler oss og møter hverandre som medmennesker.

I dag er verden den den er.

Vi trenger ikke tviholde på negative ord og uttryk, eller eldre måter å behandle mennesker på.

Skal man tviholde på meetoo? Skal vi tviholde på underkuelse? Skal vi tviholde på at jøder er dritt? Skal vi tviholde på ordet mongo? Skal vi tviholde på at folk som ikke passer inn skal få negative ord rettet mot seg?

Altså move on da dere. 

Anonymkode: 09380...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...