Chantielle Skrevet 4. april 2024 #21 Del Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Altså … Ordet neger var ikke nedsettende. Det var et helt nøytralt, beskrivende ord, omtrent som ordet asiat. Det var «nigger» som var nedsettende. Jeg er klar over at neger har blitt det nye nigger, men slik var det altså ikke før år 2000. Det må dere yngre klare å takle. Ord får nytt innhold. Det gjør det ikke greit å fordømme folk som brukte ordet den gang det betød noe annet enn i dag. Anonymkode: bdff0...ea2 Nettopp! Slik jeg har opplevd det, så anså man ikke ordet neger som nedsettende. Nigger derimot, var/er nedsettende. Neger var som du sier, omtrent det samme som å si asiat. Uansett, så tror jeg at det er helt ok at barn av i dag, får lære om hvordan språket og sammenhengene i forhold til ordene har endret seg. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #22 Del Skrevet 4. april 2024 HelgeK skrev (Akkurat nå): Pakkis var vel aldri helt stuerent å si vel. De eier ordet selv😌 kaller seg selv og andre det Anonymkode: 1df8a...596 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #23 Del Skrevet 4. april 2024 HelgeK skrev (1 minutt siden): Pakkis var vel aldri helt stuerent å si vel. Omtrent som å si «søring» i nordnorge vel? Anonymkode: 6569d...b00 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #24 Del Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Pakkis har vel alltid vært negativt ladet? Anonymkode: 657dd...571 Ikke blant mine venner. Så nei. Anonymkode: 8a153...490 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest casca Skrevet 4. april 2024 #25 Del Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Egentlig så er det ikke ordet som er stygt, negro betyr jo bare svart, det er bruken av ordet i USA som er stygg og har gjort det til forbudt ord. Anonymkode: 1df8a...596 Er vel heller den kontekstuelle historikken til selve ordet som er problematisk. Du vet, plantasje Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #26 Del Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke blant mine venner. Så nei. Anonymkode: 8a153...490 Da har det vært ganske isolert til vennegjengen din. Og seriøst, må dere bruke n-ordene i tråden? Kan fint sensureres og likevel få frem poenget. Anonymkode: bb0f4...417 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #27 Del Skrevet 4. april 2024 Jeg jobber med flere utlendinger fra både Afrika og Midtøsten land. Flere av de bruker ordene neger og pakkis nå i 2024. Hadde en av disse kollegene som var irritert på grunn av noe og han sa faktisk jævla utlending enda han er det selv. Han visste ikke om noen som ble krenket av å bli kalt neger, han er jo en neger selv. En annen kollega fra Pakistan kunne fint bli kalt pakkis. Ingen i hans omgansgkrets brydde seg om det. Det er stort sett vi som ikke er negere eller pakkiser som lar oss krenke på andre sine vegne. Trur ingen spanjol ville blitt krenket av å høre hva vi nordmenn blir kalt i deres hjemland. Så hvorfor bry seg? Anonymkode: 81688...d1f 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #28 Del Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da har det vært ganske isolert til vennegjengen din. Og seriøst, må dere bruke n-ordene i tråden? Kan fint sensureres og likevel få frem poenget. Anonymkode: bb0f4...417 Ikke meg du siterer, men hva er forskjellen på å skrive neger istede for n…. og p for pakkis? Du skjønner jo hva som menes uansett og lar du deg krenke av å se hele ordet så er det ditt problem. Anonymkode: 81688...d1f 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #29 Del Skrevet 4. april 2024 casca skrev (Akkurat nå): Er vel heller den kontekstuelle historikken til selve ordet som er problematisk. Du vet, plantasje Eller kan det være at afrikanere solgte andre afrikanere til europeiske slavehandlere?. Slavehandel er forresten lukrativt den dag i dag i Afrika og Midt-Østen, menn dessverre så er det liten interesse i dette temaet siden hvite menn ikke er involvert lenger. Nå blir det sett på noe de bør få holde på med siden det er en del av kulturen deres. Anonymkode: bf942...dbb 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chantielle Skrevet 4. april 2024 #30 Del Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Omtrent som å si «søring» i nordnorge vel? Anonymkode: 6569d...b00 Haha, kan ikke glemme første gang jeg var i nordnorge og ble kalt for 'blåsøring'. 'Søring' var å anse som en fornærmelse, å være blåsøring, var visstnok enda verre 😂 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #31 Del Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Slik jeg husker det var det rundt år 2000 at det for alvor kom opp i media og den allmenne bevisstheten at man ikke bør si neger fordi det er nedsettende, slik kommer det vel også frem i artikkelen om ordet fra Språkrådet i 2001 https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/hva-skjer/Aktuelt/2006/Er_ordet_neger_diskriminerende/ På 90-tallet var ikke dette noen stor debatt, mener jeg. Ut i fra bildet du har lagt ved så ser det egentlig ut som at serien er eldre enn fra 1999, (kanskje 70-tallet?) men at det kanskje er et nyopptrykk som er gjort i 1999? Anonymkode: a8182...3cd Vel, jeg kan tydelig huske at dette var en diskusjon på begynnelsen av 90-tallet. Langt fra alle hadde fått det med seg, men det begynte å bre seg en forståelse av at ordet "neger" ikke var helt greit å bruke. AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Altså … Ordet neger var ikke nedsettende. Det var et helt nøytralt, beskrivende ord, omtrent som ordet asiat. Det var «nigger» som var nedsettende. Jeg er klar over at neger har blitt det nye nigger, men slik var det altså ikke før år 2000. Det må dere yngre klare å takle. Ord får nytt innhold. Det gjør det ikke greit å fordømme folk som brukte ordet den gang det betød noe annet enn i dag. Anonymkode: bdff0...ea2 Jeg kan love deg at ingen av dem som kalte kjæresten til svogeren min neger mente det positivt. Dette var på starten av 90-tallet. Anonymkode: 88561...aee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #32 Del Skrevet 4. april 2024 Ordet var ikke nedsettende i seg selv. Det var evnt måten ting ble sagt på før, som skilte mellom om det var nedsettende eller ikke. Black face i seg selv var vel heller ikke krenkense. Men måten black face fremstille mørkhudede var det. Men ikke et stort tema. Eks som feks å si kjærring med stygt tonefall var ikke ment hyggelig. Men å si kjæringa mi med kjærlighet i stemmen var motsatt. Dette med nyanser i tonefall iht å utrykke seg verbalt. Har liksom endret seg mye iht teksting har tatt mer plass. Og selve ordet blir ugreit å bruke, fordi tonefall blir borte i tekst. Og der via tekst blir vanskeligere å utrykke forskjell på feks vanlig prat, humor eller være slem og nedlatende. Å ta vanlig tale inn i tekst kan gå galt. For mottaker farger mer tekst iht egen sinns stemning og ikke fra avsender sin sinns stemning. Anonymkode: 87173...466 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 4. april 2024 #33 Del Skrevet 4. april 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): 6-åringen fikk låne en Donald-Pocket som lå oppe hos besteforeldrene, og ville at jeg skulle lese i den for ham på senga i kveld. Plutselig dukket det opp en sekvens hvor Rikerud maskerte seg med blackface, og hvor Onkel Skrue brukte n-ordet! Se under. Ante ikke hva jeg skulle gjøre, så jeg bare hoppet over akkurat dette. Så at denne pocketer ble trykket i 1999. Var virkelig dette akseptert for bare 25 år siden?! Kunne vel aldri ha blitt trykket i dag! Anonymkode: f78de...994 Ulpegulp som klodrik sier. Men for å svare litt mer seriøst; Å kle seg ut som en annen hudfarge eller gruppe var temmelig vanlig og ukontroversielt for relativt kort tid siden og ordet "neger" var også frem til nylig mer eller mindre nøytralt. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 4. april 2024 #34 Del Skrevet 4. april 2024 Mezzosoprena skrev (24 minutter siden): Der gikk du glipp av et fantastisk læringspunkt: "Slik holdt man på den gang "i gamle dager", nå har vi heldigvis blitt mer opplyste og gjør ikke lenger dette. (Og så kan vi heller diskutere om n-ordet, oversatt til norsk betydning er det samme som det engelskspråklige n-ordet) Nei det er ikke sant. Når jeg vokste opp, men for den tiden «woke» foreldre, var det NIGGER og SVARTING vi under noen omstendigheter ikke fikk si. NEGER ble den gangen regnet som nøytralt, og ble tom brukt i TV-nyheter. 70-80-tallet. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjugur Skrevet 4. april 2024 #35 Del Skrevet 4. april 2024 Jaja… helt vanlig på den tiden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HelgeK Skrevet 4. april 2024 #36 Del Skrevet 4. april 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ordet var ikke nedsettende i seg selv. Det var evnt måten ting ble sagt på før, som skilte mellom om det var nedsettende eller ikke. Black face i seg selv var vel heller ikke krenkense. Men måten black face fremstille mørkhudede var det. Men ikke et stort tema. Anonymkode: 87173...466 Er denne blackfacen krenkende? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2024 #37 Del Skrevet 4. april 2024 Jeg er først og fremst sjokkert over at 1999 er 25 år siden🫢 Anonymkode: edc89...5c4 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
upa Skrevet 4. april 2024 #38 Del Skrevet 4. april 2024 "Din falske neger". Hvordan kan man la være å humre over noe slikt? Tror det var i en Die Hard-film at uttrykket "rumpenisseneger" ble brukt. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HelgeK Skrevet 4. april 2024 #39 Del Skrevet 4. april 2024 4 minutter siden, upa said: "Din falske neger". Hvordan kan man la være å humre over noe slikt? Tror det var i en Die Hard-film at uttrykket "rumpenisseneger" ble brukt. Stemmer nok det. https://www.adressa.no/kultur/i/7dKBG9/laquo-rumpenisseneger-raquo-og-andre-oversettelser 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 4. april 2024 #40 Del Skrevet 4. april 2024 Det er jo egentlig ikke et stygt ord. Vi har jo kaker som negerskjorte og jødekaker fremdeles. Husker også at negerboller var i et kryssord vi hadde på skolen rundt 98/99. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå